Rally Monte Carlo följer alla WRC-reglerna 2015, Patrik värmer i Kullings, Opel ”The Car” och smart val av badplats…
Dra mig baklänges i en vagn, de franska arrangörerna av WRC Rally Monte Carlo planerar nu att följa samma regler som övriga WRC-arrangörer, stort är bara förnamnet. Automobile Club de Monaco tar nu snällt plats i fållan och tillåter omstart enligt ” Rally 2″reglerna. Anledningen till att man inte valt att göra så tidigare är att man tycker att alla servicetält inte riktigt får plats bland lyxbåtarna i hamnen i Monte Carlo. Man har hoppats på ”lite svinn” på sträckorna ner till hamnen.
Ny datum för rallyt blir den 22-25 januari en flytt som man hoppas ska innebära bättre väder. De två senaste åren har bjudit på ymnigt, snöfall kombinerat med häftigt regn. Jag vet, för jag har varit på plats och allt som kan göras för att få till ett hyggligt väder applåderas av mig…
Tävlingscentra blir Gap en bit norr om Monte Carlo innan man drar ner till Monte med omstart här på lördagen. Berömda Col de Turini (bilden från 2013 med vinnaren Loeb) kommer att köras i sin fulla längd, 31,66 kilometer och då ihop med power stage på söndagen. Återstår om arrangören väljer att följa samma tidsschema med TV-sändningen därifrån som övriga i WRC?
*
Ett nytt tungt namn fick Kullingstrofén då Patrik Johansson kör tävlingen som genrep inför sin SM-comeback i Snapphanerallyt den 8-9 augusti. Som co-driver har sambon Magda engagerat sig, inte första gången för henne men ändå ett bra tag sedan hon läste noter senast. Ordinarie högersittare Jesper Johansson tar istället plats i Stoffe Nilssons Subaru för att utöka poängskörden i Sydsvenska Rallycupen där tävlingen också ingår.
Det är Team Nybe ställer upp med sin potenta Volvo 240 med nybyggd motor och ombyggd bakhjulsupphängning, en potent 240 att tygla för Patrik som hälsar.
– Första start på lördag är klockan elva och vi försöker hålla hemsidan uppdaterad ”live” så logga gärna in här.
– Hela teamet ser fram emot att vara med i ”cirkusen” igen, det blir liksom ett gift…
*
Plingade till i mejlkorgen och det var då från ”The Tillgrens” i Trelleborg som även bifogade en bild. I mejlet stod,” Hej Tommy.
Tänk att det måste bli ett förtydligande när det gäller en Opel, att det verkligen rör sig om en bil alltså…..
Hälsar VW-gänget i Trelleborg genom Dennis”.
Så olika man kan läsa saker. Tillgrenarna svårt infekterade med VW-virus, läser ”CAR” som ett förtydligande till att Opeln verkligen är en bil. Jag däremot läser in ”CAR” att detta verkligen är ”bil” till skillnad från en del annat…
*
Så ”dagens rättelse”, jag hade fel om antalet klasser i ”min egen” tävling, TV-Svängen. Det finns inte 27 klasser att välja på utan ”bara” 24 klasser den 13 september. Vet inte varför men av någon anledning finns inte ”Klass 3- 6- 10” med i listan. Med andra ord, det finns utrymme för ytterligare minst tre klasser, förslag?
*
Redan nu larmar jag om att det med största sannolikhet inte blir någon Motorblogg onsdag och anledningarna är flera, men de främsta är att det nu pågår en sorts orienteringstävling runt Kristianstad, O-Ringen eller ”fem-dagars”. I morgon är det ”vilodag” för orienterarna, dock inget som smittar av sig hos oss fotografer. Istället ska där göras en ”sju h-e:s” massa ”vanliga” jobb enligt nyhetschefen (sportchefen är inne i någon sorts koma efter all sport på Täppetcabana” och är knappt kontaktbar i ämnet). Hur som helst, det blir svårt att även pressa in en Motorblogg i schemat där även kartåkarna på Åsum Ring ska besökas inför helgens EM-tävling.
*
Inne på tidningen har det inte kunnat undgå någon att det finns runt 20 000 orienterare i trakten. När de så ska förflyttas mellan de olika tävlingsplatserna ute ”i grönskan” blir det problem, stora problem skulle jag vilja säga. Bitvis flyter trafiken ungefär som rusningstid i Mexico City står helt still. Trafikradion går också ut med jämna mellanrum och ber folk undvika vägarna kring tävlingsplatserna. Därför blir man minst sagt förvånad när en av våra sportreportrar som är ledig men ändå delvis inblandad i arrangemanget, ringer sina arbetande kollegor med inte så lite skadeglädje. Till saken hör att dagens etapp avgjordes i Friseboda alldeles intill stranden. Reportern som är från Tollarp är alltså tämligen väl (eller borde vara…) insatt i den skånska geografin.
– Tjenare, har ni mycket att göra, frågade RN i sin ända av mobilen.
– Själv är jag på väg till Friseboda för att sola och bada lite, lovar att jag ska tänka på er…
I andra ändan av mobilen frågade den svettige kollegan?.
– Friseboda, är det så smart med tanke på att här är tjugotusen människor som springer orientering just nu?
”Fågelholken” blinkade förvånat.
– Visst f-n, det är O-Ringen nu det hade jag glömt…
Så är min vardag!
Vilodag hahahaha icke, bara för de som springer!
Tidiga mornar och långt in på nätterna har det varit för oss som bygger arenorna.
Nä mindre slitsamt att springa än att bygga.
Imorgon kör vi vår etapp.
Du ska säkert ut och fota eller?
Var glad för oss orienterare så du kommer ut i skogen mer än bara på grusvägarna :):):)
Sen till på köpet har vi ingen sponsor som lottar ut bilar utan vi får hoppas att de pengarna gått till motorsport istället.
Ha de gott mvh Kennet
Hej.
Samma för mig, vilodag i h-e heller…
MVH
Tommy