Rally Finland i WRC till 2031, Ogier funderar på att köra resten av WRC, Oliver ser framemot att studsa tillbaka i Paraguay, Mille J. med överlägset flest SS-vinster, ”SM-Week” och VEC-topp asfaltslipar i Eslöv!

Direkt efter att ”Secto Rally Finland” avslutats släppte FIA och WRC-promotorn nyheten att rallyt har sin plats i WRC säkrad fram till 2031.

Foto:TGR WRT / McKlein

Nog ingen som blir direkt för förvånad över beslutet, då tävlingen är extremt välorganiserad, lockar jättepublik plus att Toyota har sin bas i rallyhjärtat, Jyväskylä.

*

Efter sin tredje plats och nu med klar möjlighet att ta en ny VM-titel, förklarade Sebastien Ogier att det blir start även i nästa deltävling, Paraguay. Fransmannen som har 13 poäng upp till ledande Evans har också mer eller mindre redan gjort klart för tävlande resten av säsongen. Han klagade också under helgen lite på att han i en början hade svårt komma in i rätt tempo på de ursnabba sträckorna.

Foto: Pierre Skytt

Men det vara bara att kämpa på och till slut hamnade vi på pallen med lite fina poäng med oss, konstaterade Ogier nöjt.

Beslutet att gå över till ”full time” kan innebära att Oliver Solbergs inhopp i hans bil i Estland, kanske bara blev lite av ”one night stand”, åtminstone vad gäller 2025.

*

Att det i helgen blev lite av baksmälla för Oliver Solberg och Elliot Edmondson är självklart. Från succé i Estland till ett taklägg redan första riktiga rallydagen i Finland, var absolut inte vad man räknat med.

Som alla förstår är det nu helt andra känslor än de i Estland där en dröm gick i uppfyllelse, menade Oliver efter rullningen.

Foto:TGR WRT / McKlein

Redan före start var han orolig över att det skulle bli svårt att gå tillbaka till den motorsvagare Rally2-Yaris men att det skulle bli så svårt som det blev, trodde han inte riktigt efter kraschen.

Körde på en liten sten som skickade bilen ur spår och ner i diket, väldigt tufft när sådant här händer, menade Oliver besviket.

Frågan är vad detta betyder för WRC2-fajten vilket inte är helt enkelt att utröna, eftersom förarna själv väljer vilka tävlingar man vill ta poäng i. Gus Greensmith har trots allt bra slagläge med två färre tävlingar än Oliver och tvåan Yohan Rossel.  Nu väntar Paraguay (28-31 augusti) som blir nytt för alla.

Första gången i ett helt nytt land så det blir spännande att utforska nya sträckor, folket och som vanligt den sydamerikanska passion för rally, menar Oliver.

*

Mille Johansson/Johan Grönvall må ha missat J-WRC-segern i Finland men Katrineholms-åkaren är ändå dokumenterat snabbast gänget. I tabellen för flest sträcksegrar, ”Wolf Most Stage Wins” står Mille för mer än dubbelt så många (36) som tabelledaren Taylor Gill (16). Snabbe turken Ali Türkkan har fått ihop elva bonuspoäng och sen är det stort hopp ner till resten av juniorerna. 

Återstår bara finalen ”Central European Rally” i mitten av oktober. Här är det dubbla poäng som gäller vilket får mig att fundera lite över hur knäppt WRC är när det kommer till poängräkning.I min värld vore det absolut bäst att ha samma poängräkning i alla tre klasserna, men så är det absolut inte. Förstår till exempel inte varför WRC2 inte har bonuspoäng som Rally1- åkarna på power stage? Här sägs det bero på att de tre första i WRC2 alltid startar före Rally1-klassen vilket också är lite egendomligt. Att klassen delas är ju hål i huvudet och ponera att det skiljer bara få sekunder mellan de fyra i toppen. Tre startar i solsken medan fyran/femman ska försöka köra in sekunder när vädret övergått till ösregn  på sista sträckan. De två olyckliga kan få starta kanske uppemot en timma efter konkurenterna och är detta sportsligt rättvist?

Inte enligt mig, utan låt Rally1 gå ut sammanhängande sedan samma sak för WRC2 och Junior-WRC. Dessutom det här med ”Super Sunday” är ju bara trams, kopiera istället juniorernas poängsystem med bonuspoäng för sträckseger. Då blir det garanterat full jakt även på alla söndagens sträckor vilket om jag förstått rätt, är vad som efterlyses.

Foto: Junior-WRC/M-Sport Poland

Däremot är jag ingen påhejare av dubbla poäng i sista tävlingen som kan slå oerhört snett om det vill sig illa. Att Taylor och Mille är snabbast bland juniorerna sett till hela säsongen är odiskutabelt. Med dubbla poäng samtidigt som de två i toppen missar i ”CER” kan detta innebära att till och med femman Kerem Kazaz med en tredje plats som bäst, teoretiskt kan sno ihop poäng som räcker till att bli världsmästare. Då har turken en enda sträckseger mot Milles 36, så gud förbjude att detta inträffar…

*

Nu är det ”SM-week” och på fredag/lördag är ”KR Snapphanerally” näst sist ut i i Rally SM, bara ”South Swedish Rally” om en månad återstår. Tråkigt nog har antalet anmälda minskat och i SM-delen är det idag 54 bilar kvar. Intressant är att ”2WD” och ”SM-Standard” plötsligt är lika stora med 20 bilar i varje.

Foto: Lars Svensson

I gengäld har ”Support-klassen” ökat till 26 ekipage och där Hässleholms egna Toyota-åkare Johan Green/Kevin Athley och Johannes Haraldsson/Magnus Lörd nu kör utanför möjlighet att ta SM-poäng. 

*

Riktade upp sig lite för Eslövs MK och deras RS-tävling ”Kanonen” den 17 augusti. När anmälan stängde var det med 42 anmälda.

Foto: Kristian lindberg

Noterar att VEC-åkande Valentin Mårtensson/Catalina Floberg, Dalby MK tar sista chans att gnugga in asfaltkänsla i sig och sin Volvo 940 inför ”Rally Grimstad” helgen efter att eldsjälen och tävlingsledaren i Eslöv, Tonny Jönsson laddat sin ”kanon”.

4 svar på “Rally Finland i WRC till 2031, Ogier funderar på att köra resten av WRC, Oliver ser framemot att studsa tillbaka i Paraguay, Mille J. med överlägset flest SS-vinster, ”SM-Week” och VEC-topp asfaltslipar i Eslöv!

  1. Tommy, jag håller helt med dig när det gäller poängberäkningen i WRC2.
    Jag förstår inte varför man inte har samma system. Om man nu ska behålla ”Super Sunday” så är det logiskt att WRC2 också har det.
    Och lika självklart är det väl att man har Powerstage för sin egen klass.
    Nu kommer det väl att lösa sig själv när WRC2 blir huvudklass så småningom..
    Och när det gäller snittfarterna på sträckorna: ja, det går åt h—te för fort. Och så kommer det att vara – ända tills det blir en redig avåkning med flera omkomna. Och tyvärr är det bara en tidsfråga när farterna ligger mellan 180 till 200..

  2. Håller helt med Bosse , det går alldeles för fort på sträckorna och ja, det kommer att hända olyckor, svåra sådana, ska man då stå där och säga : vi såg det inte komma, för att ta ett känt citat.
    Jag tittade på tre bilar på SD sen bytte jag kanal.

Lämna ett svar till Leif Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *