Rally Chile ny favorit, Ogier upp i VM-topp, tre förare sitter löst, alla 110 får starta i SSR, William N. i RX2-final, nattsvart för svenskarna på Slovakiaring och så Opel-Spotting.

Kan lika gott erkänna direkt, att i fajten John Blund vs. Ott Tänak så vann Blund på knock out i en av de första ronderna. Jag somnade alltså innan Kruse & Co hade börjat eftersändningen av WRC Copec Rally Chile i går kväll men i gengäld har jag sett sammandraget på SVT Play idag. Då kan jag först slå fast att jag fått ett nytt rally bland mina favoriter. Jag blev rejält överraskad över hur pass lika specialsträckorna var under ett nordeuropeiskt grusrally. Hade ingen sagt något skulle jag gissat på att sträckorna hittades i Wales men absolut inte i Sydamerika. Att det dessutom var en folkfest som chilenarna bjöd på gjorde inramningen nästan magisk. Verkade dessutom som man lyckades hålla åskådarna i säkert schack och det var väl bara på sträckan där Thierry Neuville fick rödflagg efter fyra kilometer som det spårade ur. Dock fick polis och funktionärer snabbt koll på läget och resten av fältet kunde genomföra sträckan utan problem. Enda fadäsen som nått mig var den övernitiske mcpolisen som åkte in på shake down-sträckan för att bistå vid en vad han trodde olycka. Men det var bara en hemmaförare som fått motorproblem men på vägen in blev polisen, lite oklart antingen om och påkörd av en rallybil eller så körde han bara omkull. Resultatet blev ett brutet polisben och även ett litet stukat anseende bland poliskollegorna.

*

Som jag skrev igår, pass upp om det ändå inte blir så att Sebastien Ogier gör sällskap med den ”tjocka damen” efter Australien och tar ännu en VM-titel. Nu leder Citroën-föraren på 122 poäng medan helgens vinnare Ott Tänak är tvåa med tio poäng mindre. I och med kraschen rasade nu  Thierry Neuville ner till tredje plats men har bara tolv poäng upp till Ogier. Att det är den här trion som gör upp om VM-titeln är hundra procent klart och fyran Kris Meeke har exakt häften så många poäng som Ogier.

*

Vågar nog redan nu också säga att där finns ett gäng förare som jag till 2020 kan sätta ”före detta” framför WRC-förare. I tabellen sjunde placerade Andreas Mikkelsen fortsätter att förbrylla, tvåa i Argentina och nu ” helt å banan”. 36 poäng på fem starter dessutom med två nollor lär inte göra någon Hyundai-stol säker till nästa år. Samma sak för VM:s mest förare Jari-Matti Latvala där allt som kan tänkas dj-las också gör det. Nia med två femte platser som bästa resultat är inget som Jari-Matti är värd. Den mest otursförföljd rallyföraren i moden tid verkar hålla på traditionen och vill det sig riktigt illa kanske Jari-Matti inte ens kommer topp-tio vid årets slut.

Även de två andra finska förarna Esapekka Lappi och Teemu Sunninen är betydligt blekare än vad jag räknat med. Lappi trivdes aldrig hos Toyota och Tommi Mäkinen och finska experter menade att miljöombytet till Citroën skulle lyfta honom. Andra platsen i Rally Sweden är enda lyftet hitintills, resten är mer nergräv och åtta så här långt. Sunninen ledde i Värmland men där satte ett träd stopp för segerdrömmen. Frågan är om WRC-drömmen fortsatt hålls vid liv även efter Australien i november?

*

I tunna WRC2 Pro (bara en handfull förare som kört hittills) är det jämnt och M-Sports Gus Greensmith leder med fem poäng före Mads Østberg. Polacken Lukasz Pieniazek är trea och så min favorit till slutseger, Kalle Rovanperä som fyra. Greensmith har redan tagit poäng i fyra tävlingar mot övrigas tre. Att Piniazek är så pass bra med i typen beror enbart på två segrar där han varit ensam om att komma i mål…

*

Ole Christian Veiby stod över hela Sydamerikaturnén men håller fortsatt tredje plats med KMS Polo R5. Framför sig har han ledande Benito Guerra, tvåa i Chile och vinnaren där Takamoto Katsuta. Mitt tips är att det till slut kommer att stå mellan Veiby och så snabbe ryssen Nikolay Gryazin. Skoda-åkaren har bara kört två deltävlingar och ligger trots detta ändå fyra.

*

I det för teamen mycket viktigare ”Märkes VM” är det fortsatt Hyundai topp med 178 poäng och fortsatt tvåa är Toyota med 29 poäng mindre. Trea Citroën och så sist M-Sport Ford. Nästa deltävling i WRC är Vodafone Rally Portugal och detta samma helg som det här hemma körs South Swedish Rally alltså 30 maj-2 juni.

*

 När tävlingsledare Patrik Persson stängde anmälan till South Swedish Rally var det med ett större startfält än på många år. 110 anmälda i SM-klasserna är faktist tio fler än vad som satts som max men som man säger, ”det löser sig”.

Vi har tagit beslutet att låta alla komma till start, istället för att gallra bort några vilket hade varit väldigt tråkigt. Vi får tighta till allt vi kan på serviceplatsen och se till att hålla tiderna i övrigt, konstaterar Patrik belåtet.

Sist in var Ljungbys Golf-åkare Robert Karlsson med Tollarpsboende Mats Jönsjö i högerstolen. Faktiskt premiär för de båda i SSR. 

– Vi hade nog nästan räknat med att alla som anmälde sig skulle få åka, för det brukar alltid vara någon som hoppar av i sista stund, säger Jönsjö. 

Därmed blev Robert och Mats 55:e ekipage i största klassen Trimmat 2WD

Ett helt fantastiskt startfält  och det känns lika fantastiskt att kunna bjuda både deltagare och publik på detta, avslutar Patrik. 

Kan också konstatera att det inte blev varken någon fjolårsvinnare Fredrik Åhlin eller Pontus Tidemand i någon av 4WD-klasserna. Lite trist… 

*

Tomeillas William Nilsson reste sig snabbt från kraschen senast i Barcelona i RX2 Internationell Series. När serien drog vidare till Belgien och Spa blev det finalplats för skåningen.

Inför helgen var jag riktigt revanschsugen, och på flera plan har jag lyckats bättre än under förra tävlingen. Det känns skönt och jag är absolut positiv inställd, men såklart vill jag vara ännu mer i framkant i nästa tävling på Silverstone, menar William.

Bra med publik på Spa, 17 500 och detta inte räknade på samma sätt som de lokala fotboll, handboll eller hockeyklubbarna räknar utan här var det fysiska personer på läktaren.

Spa är som alla säger en ikonisk bana, så det har varit häftigt att tävla på denna jäkligt fräcka rallycrossbana.  

Under kvalet var det lite upp och ner men till slut blev det ändå final där William  startade från sista led.
Jag ökade farten hela tiden, men hamnade i trafik och en del sådana grejer. Men vad ska man göra, jag är nöjd med helgen!

Nu blev William sist i finalen men som ändå fick en svensk vinnare genom Oliver Eriksson före finländaren Jesse Kallo. Tredje förare att ta målflagg var norske Ben Philip Gundersen. Tre svenskar på rad i slutställningen, sjua Simon Olofsson, åtta blev Jimmie Wafridsson och som nia Anders Michalak. 

*

Att kalla söndagens WTCR-tävlingSlovakiaring för ur svensk synvinkel något annat än ”Black Sunday” är omöjligt. Bäst gick det för Thed Björk i Race 3 där han fick till en elfte plats med sin Lynk & Co. Tidigare under helgen var resultatraden 23:a och 22:a. Om detta var mörker så var det ännu mörkare för Johan Kristoffersson och Daniel Haglöf. För Johan gav helgen placeringarna 20-15-18 medan Haglöf avslutade med DNF i sista racet. Dessförinnan var det en 19:e och en 20.e plats som PWR Racing-föraren kunde packa ner i resväskan.

Leder serien efter tre helgen gör argentinska Honda-föraren Nestor Girolami före både teamkompisen i All-Inkl.com och tillika landsmannen Esteban Guerreri. Thed Björk håller ändå en femte plats medan Haglöf är på palts 16 och Kristoffersson på en blygsam 24 placering. Redan kommande helg är det tävling igen och nu i Holland och klassiska Zandvoort.

*

Måste säga att jag är imponerad över Robert Johansson men hur han kör sin Volvo vill/kan jag inte bedöma, men hans pigga ”Rallyvlogg” är alltid sevärd. I helgens Götenerundan visar dock Rallyvloggen mer problem med punkteringar än rallykörning. Kika in på : https://youtu.be/liKhP74Gs5I så ser du själv. Det blev stopp redan på första sträckan berättar Robert med dubbelpunktering.

Våran dag slutade tyvärr redan efter SS1 där stenen (stenarna) satte stop. En otrolig besvikelse där och då. 

Jag vill inte skylla på arrangör eller sträcka som många på sociala medier gör. Rally är otroligt tufft ibland och slutligen är det jag som sitter bakom ratten som tar beslutet hur hårt vi skall ladda. Vi kommer tillbaka starkare, hälsar Robert.

*

Dåligt med Opel-Spotting på sistone så jag får väl själv fixa detta med hjälp av Henric Åkesson och ”Lollo”. I Götenerundan gjorde östgöten Mats Moberg comeback efter den tunga kraschen i Kisa för två år sedan. Nu som då i en Opel Ascona B och det blev en 24:e plats för Mats och Emil Wretemark i A 2WD. Kanske inte riktigt vad jag menar med Opel-Spotting men fyra hack längre ner i listan kom så Björn ”Nalle” Johansson med gamle parhästen Anders Olsson i första målgången med nyförvärvet Ford Fiesta R2. Säga vad man vill, men långtifrån när Nalle körde ”riktig bil” typ Opel Ascona 400. Som jag brukar säga, det var bättre för…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *