Rally Blekinge blev tufft, Stoffe vann, svenskar tog guld i Norge, Opel-triumf i Roskilde, Björn vann WTCC i Kina och Lindberg bara tvåa i V8.
Stoffe Nilsson med Esmeralda Gyllensvärd hade inga större problem att för andra året i rad vinna Rally Blekinge. En lättare avåkning på sträcka fyra var det enda som störde inne i Subarun, annars fem sträcksegrar. Tvåa, men totalvinnare av klassen i SSRC-sammandraget blev Ingvar och Adam Andersson som precis som Stoffe kör för Hässleholms MK. Trea slutade Ola Schön, Tomelilla som därmed fullbordade Subaru-trippeln.
Tuffare var det i 2WD-klassen där Mattis Olsson med Markus Sundh i högerstolen äntligen fick till ett ”cleant race” och var därmed 12,4 sekunder före Pierre Fransson. På tredje plats kom Opel-åkaren Viktor Carlsson, Nybro och detta före märkeskollegan Kristoffer Thörjesson. Vinnare i Divison 1 blev även det en Opel-åkare, Karlskronas Jonas Åkesson med Joakim Karlsson i Asconans kartläsarstol (bilden).
*
En kul vinst blev det för SMK Hörbys Henrik Levin med sambon Ida Isacsson i högerstolen. I andra tävlingen efter det flera år långa uppehållet kom första segern för numera Smålandsboende Henrik och Ida. Tio sekunder skilde till Skillingaryds Christer Westerdahl medan Hörby-föraren Ola Wingren lät golfklubborna vila den här helgen och slutade nu trea, bara 17 sekunder bak Henrik.
I B-klassen vann Robin Liljegren/Danny Holgersson trots trasig växellåda före lite skrällbetonade Hässleholmaren Jonas Henrysson/Camilla Olsson.
I C-VOC var friskt satsande Kevin Athley med rullningsrutinerade Björn Jonsson i högerstolen på väg mot en säker seger. På SS6 strax före mål nådde han den numera ökända vänsterkurvan där även Motorbloggaren med Kadetten varit ute och känt på naturen. Dock klarade sig Kadetten bättre än Kevins 240 och det blev därför ”game over”. Då klev Ryds Jimmie Karlsson/Jonathan Johansson fram och tog sin första klasseger med 940:an, 13 sekunder före Växjös Tobias Petersson.
*
Snabbaste Grupp E-bil blev återigen SMK Hörbys Magnus ”Sigge” Sigvardsson med Joakim Gustavsson till höger. ”MAX-Golfen” var över 40 sekunder snabbare än A-förare Jesper Larsson, Kristianstad och till Jespers lillebror Hampus, tvåa i B-klassen skilde över minuten. Trea slutade Keith Wennberg. Sigge tog därmed även hand om Grupp E-guldet i SSRC.
*
Med luft i alla hjulen gick det nu bättre för Jerry Bengtsson än i East Sweden Rally. Klasseger i C Grupp H med Golfen och detta skickligt lotsad av kartläsare Mikael Andersson.
Ungdomsrally vanns av långväga gästen Isac Norström, Kulings MS medan slutlige vinnaren i SSRC, SMK Hörbys Victor Hansen slutade trea i sin 40:e tävling på mindre än ett år.
*
Som vanligt bet den blekingska naturen tillbaka och runt 40 av de 140 startande tvingades bryta. Så klart lika tråkigt för alla som drabbades av samma öde men extra trist att Tom Kristensson inte fick någon riktig chans att upprepa succén från TV-Svängen. På sträcka två brast växelvajern och så var dagen förstörd. På samma sträcka fick David Bellborgs Golf ingen soppa och även han fick parkera. Allra blötast den här soliga och torra lördagen blev ändå Filip Håkansson och Emmy Borgqvist som på allra sista sträckan rullade den lilla R2-Cittran rakt ut i vattnet. Detta sedan ett av hjulen ramlat bort…
Efter att ha snackat med lite folk, både tävlande och publik, läst på Facebook med mera är det bara att konstatera att jag inte överdrev i fredagens inlägg med att Rally Blekinge är höjdpunkten på året. I stort sett alla verkar ha samma uppfattning så Björn Borgqvist och alla övriga inblandade, sträck på er!
*
Lars Stugemo och Kalle Lexe hängde med fint i det tuffa finska mästerskapsrallyt Pirelli Rally i trakterna kring Tammerfors . Att vara så snabb som vinnande Peugeot-åkaren Juha Salo var nog inte att tänka på men en total nionde plats visar att Lars och Kalle är på rätt väg.
I samma tävling kördes även två deltävlingar i SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally och snabbast här var Nils Östgård, 13,8 sekunder före Osbys Kim Nilsson med rutinerade Mathias Bengtsson som kartläsare. På tredje plats hamnade Daniel Thorp.
*
Två svenska NM-guld blev det i helgen när Rally Hedemarken avslutade årets serie. I 4WD körde Anders Gröndal och Miriam Walfridsson in som tvåa bakom Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen i R5-Fiestan. Precis som jag tippade skulle ERC-tempot fälla avgörandet men nu spelade detta mindre roll för Anders och Miriam säkrade ändå guldet. När Oscar Solberg bara orkade med en fjärde plats var saken klar och nu fick den unge Subaru-åkaren nöja sig med silver.
Bästa 2WD-åkare blev som vanligt Steve Røkland som i högerstolen har Patrik Barth, förutom klasseger även en total femte plats. I R2-Peggan höll Steve tvåan Kristian Furuseth i en Volvo 240 hela två minuter bakom sig.
*
I den femte deltävlingen i Danska Mästerskapet FTZ Rally Roskilde var det Opel Adam-paret Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som stal föreställningen. Detta när man med den lilla R2:an körde in som fyra totalt och med enbart ”firtraecker” framför och närmast bakom. Segern betydde också att DM-guldet säkrades i klassen upp till 1600 kubik och detta trots att en tävling återstår.
– Det er ikke gået op for mig endnu. Jeg var ikke påvirket under selve rallyet, men da vi kom i mål på sidste hastighedsprøve, stod der 20-25 fra min familie, mine mekanikere og venner ude på landevejen og sprøjtede med champagne og konfetti. Et skønt øjeblik, menade den nykorade DM-vinnaren.
– Vi er de gladeste i hele Danmark. At afgøre mesterskabet før tid er super fedt. Og at have så stor en opbakning er dejligt, det betyder alt!
I fajten om totalsegern var Skoda-föraren Esben Hegelund exakt 31 sekunder hetare än R5-kollegan Ib Kragh som dock kör Citroën. På tredje plats snabbe Mitsubishi-åkaren Steen Andersen, dock över minuten bak andra placerade Kragh. Bästa och ende norrman var Viktor Danneborg som sexa totalt, även han i en Citroën R5. Bästa och ende svensk i mål var VOC-åkande Lennart Eriksson som vann klass 1 och slutade 23:a totalt. Enar Viktorsson fick bryta på SS5 med trasig hjulupphängning. På samma sträcka men med en Volvo-motor som inte funkade bröt nästan svenske Johannes Fraas. Samma ursprungsbeteckning kan man även sätta på Johnny Pedersen som fick dåligt oljetryck i M3:an.
*
I Kina och Shanghai kom Polestar Cyan Racings första seger i WTCC när Thed Björk var snabbast av alla med sin blå S60. Tätt bakom i Race 1 kom Hondas Norbert Michelisz. På tredje varvet fick säkerhetsbilen jobba lite sedan Fredrik Ekblom varit inblandad i en ”incident” där han dock klarade sig bättre än de andra som fick bryta. På sista varvet kunde Björk våga andas ut då det var lite ”folkrace” bakom Volvon vilket drog ner farten hos förföljarna. Trea och fyra slutade redan guldklara Citroëns Yvan Muller och Jose Maria Lopez. Ekblom körde efter allt som hände in som åtta av de 16 bilar som kom i mål.
*
I skenet från kraftiga strålkastare avgjordes V8 Thunder Cars i lördagskväll på Ljungbyheds tillfälliga ”racetrack” med LEMMY 500. Ur skånsk synvinkel både framgång och bakslag när Alexander Graff till slut petade bort Vankivas Mattias Lindberg från kungatronen. Nu fick Mattias nöja sig med silver efter en tredje plats i Race 1 men när han så fick bryta i Race2 var loppet kört.
– Jag grattar Alexander jättemycket, jag vet hur mycket det här betyder för honom och han är absolut en värdig vinnare, menade Mattias.
– Själv känner jag att jag har gjort allt jag har kunnat göra den här säsongen, de poäng jag har tappat har legat utanför min kontroll.
Samtidigt blev det skånsk framgång då Graffs Chevrolet Camaro normalt bor i Åhus i Memphis Racings lokaler och jag kan tänka mig hur mycket temachef Rickard Berggren jublar över att ha vunnit mästerskapet två år i rad. För Graff var det en efterlängtad seger.
– Äntligen, det är så vi ska summera det här – äntligen, äntligen, äntligen får den största pokalen ställas på taket på min bil, jublade Alexander Graff när han fick ta emot priset på scenen och gratulerades av Mikkey Dee, trummis i Motörhead.
*
Inte heller i RallyX Nordic som ingår i STCC och som avgjordes någon mil bort på Ring Knutstorp vajade den röd/gula flaggan överst. I Super Car Lites klassades till slut regerande mästaren Tobias Brink som trea när bara två bilar nådde målflaggan. Placeringen efter togs av Tomelillas William Nilsson.
– Jag låg på tredje plats bakom min teamkollega Joachim Hvaal när bilen stannade. Det var något med huvudströmbrytaren som gjorde att bilen dog. Det känns surt som fan eftersom jag just då var snabbare än Joachim, förklarade William.
Segrade gjorde värmlänningen Simon Olofsson, före norrmannen Joachim Hvaal. Finalen i serien körs i norska Grenland om två veckor. Inför denna leder Thomas Bryntesson (bröt i lördags) 14 poäng före Tobias Brink.
*
I Super Car blev det värmländskt i topp när Peter Hedström, Torsby sin ”nya” Polo till seger, andra raka efter bilbytet. I finalen jagade regerande mästaren Kevin Eriksson Polon men fick inte körningen att stämma i sin Ford Fiesta.
– Motorn kändes sämre och sämre under heaten. I semifinalen gick bilen in i safe-mode och i finalen så fick ja gå ner en växel mer än normalt på banan. Men vi bevakade serieledningen och har bra läge inför finalen i Norge, summerade Eriksson.
Hedström å sin sida hade inget att klaga på.
– Jag hade ju inte tänkt åka hela vägen till Skåne för att bli tvåa. Idag precis som förra gången hade jag god hjälp av den kvicka Polon, den sticker som en raket, det är bara att hålla i sig, konstaterade Hedström.
Den tredje föraren på pallen var norrmannen Alexander Hvaal. Precis som Eriksson hade han bekymmer med en krånglande motor. Hvaal var trots det nöjd med pallplatsen och ser nu fram emot finalen på hemmaplan i Grenland.
*
I STCC blev det till så att Richard Göransson blev historisk genom att ta sin femte STCC-titel trots att ”teamkompisen” i Polestar Cyan Racing Robert Dahlgren höll vad han lovade , att ge allt för att stoppa Göransson
– Där satt den! Det här var det värsta racet jag har kört på länge men det lyckades, jublade Richard efteråt.
Dahlgren var så klart besviken, mest över att fått bryta kvalet å fredagen efter batteriknas.
– Jag är så sjukt besviken nu och jag vill bara backa och göra om Q2. Då hade det här varit en helt annan historia, sa en besviken Dahlgren.
– Jag ville vinna mästerskapet och kan inte vara glad över silvret nu, besvikelsen är för stor. Om jag hade haft ett varv till hade jag kommit om Mattias men nu var racet 20 varv och det tog för lång tid för mig att ta mig upp. Ett grattis till Richard för guldet.
Den Mattias Robert snackar om är så klart Dacia-förare Andersson som avslutade rumänens STCC-engagemang i topp genom att ta teamets allra första seger. Enligt Mattias själv, även hans egen 100:e seger sedan karriären började.
– Nu är det klart! Jag visste att Robert var på jakt bakom mig men jag fokuserad på att inte göra några misstag så han inte skulle få chansen för en sista attack. Riktigt kul att kunna avsluta vårt projekt ihop med Dacia med en STCC-seger i vårt sista race tillsammans, sa Mattias om sin seger.
Bronset bakom Polestarduon togs av Johan Kristoffersson och efter två fulla säsonger i STCC nu tagit en titel och ett brons.
– Det får väl sägas vara ganska ok. Jag är väldigt nöjd med helgen och säsongen. Vi tappade för mycket poäng i början av säsongen men har bjudit upp till dans, utmanat Volvo och vunnit några race. För mig har det varit ett nytt team och en ny bil så jag är nöjd med vad vi gjort tillsammans, summerade Johan.
Dagens bilder: Henrik Åkeson – Opel Danmark- V8 Thunder Cars – STCC med flera…