Klart med WRC för Mats A., Åhlin behöver pengatillskott, Rally Blekinge årets höjdpunkt, inget SM för Elias och Magdas bil till salu!
Dagens WRC-nyhet står onekligen Rally RACC för eller förenklat WRC 52 Catalunya-Costa Daurada när man idag presenterade ”Entry list” för Spaniens deltävling i mitten av oktober. Som startnummer 94 går Mats Andersson/Jörgen Jönsson ut med den vita R2 Opel Adam. Jag var dessutom nästan helt säker på att detta är första gången ett helskånskt ekipage finns med i startlistan till en WRC-tävling. Undantaget då Rally Sweden där det kanske kan ha förekommit, men just när jag skriver detta drar jag mig till minnes att Stoffe Nilsson och Per ”Börje” Andersson år 1999 körde Network Q Rally of Great Britain med Subarun. Minns jag dessutom rätt så fick hässleholmarna bryta efter att ha krockat med en privatbilist. Därför ändrar jag mig till första Eslöv/Hörby-ekipage någonsin i WRC…
*
Ingen kan komma och säga att Fredrik Åhlin har Fru Fortuna sittande på sin axel precis och starten i WRC Rally Wales som för någon månad sedan var inom räckhåll, är nu i fara. När Fredrik bröt BRC-finalen ”Rally Isle of Man” för ”tekniskt” innebar detta även ett stort hål i budgeten då motorn rasade. En felaktig nerväxling på grund av att displayen släckts var orsaken berättar han för Värmlands Folkblad. Ett misstag som kostar runt 300 000 kronor att återställa, pengar som behövts för att köra i Wales. Nu ser det inte ljust ut berättar han och beräknar möjligheten till start.
– 70/30 åt fel håll just nu. Men jag har fått några positiva svar och kommer förhoppningsvis en liten bit på vägen.
Sista dag för anmälan är den 27 september och fram till dess jobbas det stenhårt för att få ihop pengarna.
*
Årets höjdpunkt och då räknar jag även in min egen TV-Svängen är trots allt när det körs rally i ”Sveriges Trädgård” med Rally Blekinge. I min värld heter lördagens tävlings motsvarighet i WRC-kalendern, Rally Finland. Ungefär som ”alla rallys moder” på mer lokal nivå men ändå med sträckor i världsklass. Ende som kan konkurrera i årets SSRC-kalender är möjligtvis ”Silver-Kongen” med ”Ubbaboda-sträckan”, men totalt sett är blekingarna outstanding.
Glädjande då att så många som runt 140 bilar kommer till start och detta trots allt flera klasser i SSRC redan är mer eller mindre avgjorda, ett bevis på att många andra delar min uppfattning Rally Blekinge.
Dags för tipset där jag börjar med 2WD-klassen som med Golf-fantomen David Bellborgs come back gör saken ännu svårare. Provar så här.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Tom Kristensson Golf
3. Pierre Fransson Golf
Så klart borde Bellborg in på topp-tre men där jag då ställer frågan, vem ska bort? Knappast Tom Kristensson (bilden)som efter skrällsegern i hemmatävlingen TV-Svängen är stekhet och den här gången är det rutinerade Henrik Appelskog som ska rabbla noterna. Inte heller Mattis kan räkans bort då han säkert är revanschsugen efter avåkningen i samma tävling. Pierre är alltid snabb så det får ändå bli de här tre i topp. Fast jag har haft fel förr…
I 4WD är det som vanligt betydligt enklare.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Ingvar Andersson Subaru
3. Mikael Wehlin Subaru
Samma resultatrad som i TV-Svängen vilket om den går in, betyder att Ingvar Andersson säkrat klassegern i SSRC.
Gänget får ursäkta men frågan är om inte den stora publikfavoriten blir Volvo-åkaren Robin Sandberg? Den här gången återknyter Robin med Mathias Bengtsson vid sin sida till historiska familjeband och kör Saab V4 i Appendix K-klassen. För oss som började rallybanan på 60 och 70-talet är kombinationen Sandberg och Saab klockren. Vem minns inte när pappa Åke med brorsan Malte då oroade i såväl SM som DM, först med en vanlig ”tvåtaktare” och sedan med V4. Kloka som bröderna är valde man att sedan utvecklas med Opel Kadett GT/E…
*
Då blev det ingen ny SM-start i Rally Uppsala för superlöftet Elias Lundberg sedan han kört lite för fort på allmän väg vilket uppmärksammades av en trafikpolis. Elias blev av med körkortet för en tid och förklarar själv.
– Jag är oerhört ångerfull men står helt och fullt för det jag gjort, det var mitt misstag. Jag är också otroligt ledsen för den besvikelse det här innebär för mina sponsorer och alla som hjälper mig och teamet i vår satsning. Särskilt Ola Axelsson och Pelle Palmqvist men också alla ni andra som arbetar hårt för oss. Jag har tagit lärdom av detta, och lovar att vi kommer igen.
*
Mer trista rallynyheter, Sigtunas RC:s ”Micke Mek Sprinten” den 2 oktober har ställts in. Även här precis som i Rally Askersund var det för få anmälda som fällde tävlingen. Bara 23 anmälda när tiden gick ut.
*
I kväll släpper Osbys Kim Nilsson upp kopplingen på sin ”VOC:are” och tar sig an sträcka ett i finska mästerskapstävlingen Pirelli Rally. Två sträckor i kväll och ytterligare åtta på lördag är vad som väntar Kim och de andra 17 förarna i ”Sverige-Serien”.
Totalt kan arrangören i Tammerfors räkna in runt 160 anmälda vilket är lite skillnad mot när det anordnas motsvarande tävlingar här hemma. En som väljer bort nästa helgs SM-rally, Rally Uppsala är Lars Stugemo som med Kalle Lexe i R5-Fiestan fattat tycke för de snabba finska rallyvägarna.
*
Det redan tidigare tunna startfältet i morgondagens STCC-final blev ännu tunnare när Brovallen Designs Rasmus Mårthen tvingades kasta in handduken. Orsaken enligt pressmeddelandet är att han ”hamnat i en finansiellt svår situation”, alltså inga pengar.
– Jag är arg, besviken och mycket ledsen, säger Rasmus.
– Orsaken är att vår partner inte reglerat våra fakturor. Vi har gång på gång blivit lovade att vår betalning ska komma enligt överenskommelse. Men nu har situationen blivit ohållbar och jag har gjort allt jag kunnat att försöka lösa detta på ett smidigt sätt.
Bara åtta bilar körde tidsträningen idag och där Johan Kristoffersson var snabbast före Richard Göransson.
*
I helgen körs det både NM, DM och FM i rally och i Norska Mästerskapets Rally Hedemarken med svenskintresse i form av kartläsare härifrån. I ”stora klassen” står guldstriden mellan ledaren Anders Gröndal/Miriam Walfridsson som är åtta poäng före Oscar Solberg. Här blir även Frank Tore Larsen en tuff utmaning för de två med ERC-tempo i kroppen.
Steve Røkland/Patrik Barth har möjlighet att köra hem sitt fjärde NM-guld med sina fyra segrar av sex möjliga
– Etappene på Hedemarken elsker jeg, her har jeg hatt noen av mine største øyeblikk som rallyfører, nevnes kan jo den heftige fighten i 2011 hvor vi var 4-5 stykker som kunne vinne NM, jeg og min kartleser Kim Hjalmarsen satte inn et voldsomt støt på de andre etter dagens siste service og vant løpet og dermed også min første NM tittel i rally, konstaterar Steve.
*
Samtidigt körs ”DM5” i form av ”FTZ Rally Roskilde” med deltagare ungefär som i vårt eget SM, runt 50 bilar som ska köra sju asfaltsträckor och alla två gånger. Förutom hemmaeliten finns också tre svenskar anmälda, Enar Viktorsson, Uddevalla har SBF:s vice ordförande Pierre Ellison i högerstolen på sin Ford Escort 1600 RS BDA. Från Uppsala och även dessa i en Escort kommer Christoffer Storäng/Erik Davidsson. Kungshamns Lennart Eriksson/Tommy Sävevik är ensamma om att åka Volvo 940 VOC i DM5.
*
Noterar att Sveriges och kanske Europas snabbaste rallycrosstjej, SMK Hörbys Magda Andersson nu annonserar ut sin bil. I annonsen berättar hon att seriösa köpare kan få komma till Löberöd och kika på bilen eller vid kommande Euro RX-tävlingarna i Lettland och Tyskland. Nu tror jag inte i min vildaste fantasi att Magda tänker lägga hjälmen på hyllan, istället lär det planeras för värre grejor än dagens Touring-Car…
*
Igår var det grillkväll för alla funktionärer som hjälpt till på TV-Svängen och ordförande Magnus Helgesson grillade så det stod härliga till, allt medan tävlingsledarna Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf mixade den goda och så nyttiga salladen. Funktionärerna trängdes sedan kring de dignande faten och i mitten syns gäster både från Örkelljunga och ingen mindre än Roland Brorsson.
*
I morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och förutom den sedvanliga ”Motorlistan” bjuds det på ett reportage om Volkswagen RX Sweden från tävlingen i Barcelona. Med detta önskar jag trevlig helg och i morgon lördag blir det ingen Motorbloggen, alltför späckat jobbbschema sätter stopp för detta.