Rådström utesluten från MSR, Dybeck ny vinnare, Oliver S. stal Estonia-showen, Emil Persson bara vinner, Sandell ARX-trea och Fiesta-seger i Edane!

Då fick Midnattssolsrallyt 2019 en trist och besk eftersmak sedan det visat sig att vinnaren Arne Rådström kört med en ”dopad” Volvo 262. Vid den tekniska efterkontrollen hittade teknikerna fem punkter som inte var reglementsenliga enligt protokollet signerat av tävlingsledare Kalle Andersson.

Fyra av dessa punkter var saker som inte är möjliga att se för blotta ögat, som till exempel ”Differentialbroms, ej enligt handling” och ”Torrsump och oljepump överensstämmer ej med ID-handling”. Mer lättupptäckt var ”Stötdämpare bak utvändigt justerbara”. Följden blev så klart uteslutning och så här meddelades detta via tävlingsledningen,”Arne Rådström utesluts efter den tekniska efterkontrollen. Ny segrare blir Patrik Dybeck. Tävlingsledningen har beslutat att utesluta startnummer 4 efter den tekniska efterkontrollen då bilen inte överensstämde med reglementet. Startnummer 4 protesterade mot beslutet och efter domarjuryns sammanträde beslutades att avslå protesten. Ny vinnare i Klass 12 blir istället startnummer 24 Harry Joki. Ny totalsegrare blir 43 Patrik Dybeck.”. 

På Facebook förklarar Rådström hur det kunde bli så här: ” Jag vill till en början be alla om ursäkt att vi inte klarade av att få bilen genom en teknisk kontroll. Jag klandrar ingen annan för det är jag som är ansvarig för att bilen är enligt reglemente. Det som inte gick igenom kontrollen var. Diffen bak ska vara en sk Dana diff. Jag har åkt i snart 10 år med sk Sellholmdiff som jag trodde att man fick åka med, jag skulle naturligtvis kontrollerat handlingar vad som är klassat. Oljepumpen till torrsumpen hade jag bytt till ett annat märke pga att den gamla gick sönder. Lika här att jag naturligtvis skulle kontrollerat om den nya pumpen var klassad att köra med. Det var dom två saker som inte gick igenom kontrollen. Åter igen så ber jag om ursäkt, men det är ingen jag gjort med mening utan mer okunskap och dålig kontroll. Gör om och gör rätt.”.

Tävlingsledare Kalle Andersson har via en intervju av SVT Örebro gett sin syn på den trista avslutningen på den stora rallyfesten i Örebro med omnejd. 

 Man utgår från att grejerna de har bytt har gjort bilen bättre. De saker han blev fälld för har gjort bilen driftsäkrare, så att bilen inte går sönder lika enkelt, men det får man inte, konstaterar Kalle som menar att Rådström borde känt till felen och tillägger även till SVT.

Det blir lite avslaget för vår del, det blir extrajobb, beslut, domarmöten och förhör. Det tar bort glädjen som man byggt upp inför prisutdelningen och banketten!

Så klart blev detta snabbt en ”snackis” på sociala medier och i kommentarsfälten ventilerades det inträffade. En del menar att detta bara var skitsaker och att Rådström bevisligen körts fortast och därmed var den moraliske vinnaren. Detta trots att ”sura” tekniker valde att nu förstöra den värmländska  festen. I andra lägret finns dom som hävdar, att finns det regler så är det så enkelt att dessa ska följas, punkt slut. Själv tillhör jag den sistnämnda gruppen och kan inte alls förstå vad det är som gör att man väljer att tumma på regelverket omedvetet eller ej, då risken för att bl avslöjad trots allt är stor. När man dessutom tillhör gruppen som är med och slåss om segrar ökar risken för upptäckt helt klart. Det är inte heller någon hemlighet att detta med all säkerhet inte var enda bilen i MSR-fältet som inte till punkt och prickar uppfyller de precisa regler som finns för  Appendix K-tävlande. Regler som inte alls tillåter ”egna tolkningar” utan istället är det ID-handlingen som gäller, inget annat. Välkänt är också att en del i klassikerleden totalt felaktigt inbillar sig att man kan bygga bilar ungefär som i Grupp H. Kan man då hitta en lösning som antingen gör bilen lite snabbare eller lite hållbarare, då är det med automatik också en lösning som deras  kreativa ögon ”blir tillåten”. Vet att Historiska Utskottet har detta ständigt på sitt bord, med att få tävlandet att följa de tekniska reglerna och med tanke på helgen så är det mer aktuellt än någonsin. Ställer mig också frågan hur Rådströms bil klarat av den åtminstone de gånger jag fått mina bilar Appendix K-besiktigade, extremt noggranna kontrollen utan att den ansvarige SBF-besiktigaren reagerat? 

Nu blev det istället Patrik Dybeck/Johnny Norling tävlande för SMK Gävle som vann Midnattssolsrallyt 2019 med den vita Opel Kadett GSi:n. Följaktligen blev också Harry Joki tvåa och Mikael Wisti trea.

Lite märkligt är också att inte MSR valt att gå ut med en egen pressrelase för att informera om det inträffade. Härifrån kom bara den info som direkt efter målgång berättade att Arne Rådström vunnit Midnattssolsrallyt…  

*

I går hanns det inte med att redovisa Regularity-delen av MSR där det blev dubbelt norskt i klassen ”Elit”. Mest noggrann med att hålla rätt hastighet var Anders och Jørn Grøttum med en Opel Kadett GT/E. Tvåa och inte långt efter var Aasmund Kleve/Oddvar Roland med en numera riktigt exklusiv Volvo Amazon 123 GT. Bäste svensk blev trean Per Settergren/Martin Stuart med en Triumph TR4A.

I Sport-klassen blev det dock svensk seger, Roger och Rose-Marie Andersson från Vingåker med en Saab V4. Väldigt tätt efter placerades Leif Sohlberg/Lucas Helin, Lidköping med en VW 1303S och som trea Inge Møller/Ole Reidar Myhrer, Volvo 142. På 12:e plats kom Yngsjöboende men tävlande för KAK, Clas Skoog och Rickard Rejnefelt, VW 1303S.

*

Ott Tänak vann Shell Hellix Rally Estonia men det var ändå Oliver Solberg som stal showen. Från start till mål var det Oliver, Aaron Johnston och VW Polo R5 som satte färg på detta kommande WRC-rally. Inte ens en tung landning som knäckte styrservon kunde ändra på detta och därmed blev nästa skandinav i en WRC-bil (någon som säger emot?) bästa R5-åkare, en och en halv minut före tvåan Rainer Aus.

Helt otroligt, trodde jag aldrig, konstaterade Oliver vid målgången där en supernervös pappa Petter väntade.

Trodde jag aldrig när vi startade men vi tog ledningen och därefter har vi försökt köra kontrollerat.

Trea bland R5-bilarna blev Eerik Pietarinen, fyra ryssen Nikolay Gryazin och femma plus lite av en besvikelse, M-Sports Teemu Suninen. Två minuter bak ”Rookie-Solberg” kan knappast ha stärkt självförtroendet inför viktiga Rally Finland

Robert Blomberg/Ida Bood tog in Skoda R5:an på 12:e plats i klassen och 17:e totalt. Stig Andervang/Robin Eriksson var ganska exakt två minuter efter Blomberg vilket gav Mitsubishi-duon en 21:a plats.

Som väntar kunde ingen stå emot Ott Tänak i toppen och genrepet inför nästa WRC på de finska racersträckorna gav hemmahoppet en extra boost. Minuten före Andreas Mikkelsen, Hyundai som hade Citroëns Esapekka Lappi halvminuten efter sig.  Elfyn Evans slutar fyra, Craig Breen kör in på femte plats medan Markko Märtins WRC-comeback gav en sjätte plats. Tidsmarginal med fyra minuter efter Tänak vittnar om en del rattrost…

*

Spelar ingen roll vilken bana man sätter Bryntesson Motorsports Emil Persson på i V8 Thunder Cars, han bara vinner. På Falkenbergs 90-årsfirande asfalt blev det seger i bägge heaten och utökad ledning i mästerskapet. De som bäst hängde på i respektive heat var Stein Frederic Akre och Christoffer Bergström, men förbi den blå Ford Mustangen det kom dom aldrig.

För Åhus-baserade Memphis Racing blev det ömsom vin ömsom vatten då Micke Nyman inledde med 12:e plats men i heat två fick kliva upp på pallen som trea. William Nilsson var superjämn  sjua i första och femma i andra heatet. Teamchef Jocke Johansson inledde med att köra in som sista bil i första racet med det i andra blev en åttonde plats.

Leder överlägset efter tre racehelger gör Emil Persson med Akre som tvåa och Bryntesson-kompisen Mikael Karlsson som trea. Memphisduon, Nyman och Nilsson håller femte och sjätte plats.  

*

Glädjen stod högt i tak hos Subaru Motorsort USA efter deltävling två i ARX (American Rallycross) som kördes i St. Louis Uträknade Chris Atkinson stod längs bak i finalen med Subaru #55 men ville något helt annat. Perfekt start och sedan flög ”Atko” mot  första ARX-segern med Fordåkaren Steve Arpin som tvåa. Svenskt på tredje plats och första pallbesöket 2019 för jämten Patrik Sandell som därmed fullföljde Subarutriumfen.

*

Rally Edane blir en tvåstegsraket och i morgon redovisar jag VOC Mekonomen Rallys öden i Värmland. I övriga rallyt inledde Daniel Dahlström med sin Mitsubishi R5 allra bäst men efter två sträckor fick han parkera. Efter detta blev det en uppgörelse mellan gammalt och nytt, både vid ratten och i bilväg. Allra mest bråttom kring Brunnskog hade Stenungsunds Mattias Olsson/Krister Gull med Ford Fiesta R5. 43 sekunder bakom kom så Mats Jonsson/Johnny Johansson som när nu inte 4WD längre är tillåtet i MSR, istället valde att tävla på hemmaplan med Mazda 323:an.

På fredagen vann Andreas Levin i Årjäng och det såg länge  ut som att detta skulle upprepas i Rally Edane. Inför sista sträckan ledde Lima-föraren med 16 sekunder före Munkfors Simon Johanssons Volvo 940. Men dagen slutade inte på pallen utan i skogen och inte heller Johansson fick lov att vinna trots bra utgångsläge. Istället gick segern till Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson, även dom i en 940.   PÅ andra plats ny Volvo men en 240 körd av Björn Larsson med Sebastian Lindholm till höger. Även norske trean Amund Skoglund/Thea Vestli körde ”gammelvolvo”. Först som fyra kom så Simon Johansson/Fredrik Peterson med Kulings Lars Engström/Gunnar Flodén som femma. Mellan första och femte placerade Volvo-åkare skilde bara 13,5 sekunder.

*

Blir även lite racinguppsop med TCR från Falkenberg  i måndagens Motorbloggen om gud och Pressetiska Rådet vill förstås…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *