Rådström körde hem Midnattssolsrallyt, ”Mr MSR” slutade på 116:e plats, Tänak leder i Rally Estonia men Oliver Solberg chockar, Grybb vann men Tessan Opel-skrällde plus PG och Levin backsnabba!

Om man leder en tävling från start till mål är det helt omöjligt att anse något annat än att man är extremt värdiga segrare. Så stort grattis Arne och Dennis Rådström som just rullat i mål i Örebro efter att SS21 på Midnattsolsrallyt avslutats. Med en minuts segermarginal blev det en orange Volvo 262 som blev årets vinnarbil.

Det känns så otroligt skönt. Jag är så himla stolt över Dennis, teamet och så klart mig själv, ett otroligt teamwork som ligger bakom segern, förklarar Arne och J-WRC-profilen i högerstolen tillägger.

– Jag är så glad över teamet, många människor har lagt ner åtskilliga timmar för att vi skulle kunna åka här.

Dessutom menar Dennis berömmande.

Pappa har kört som en gud!

Detta var första MSR-segern för värmlänningen som har en andra plats tidigare som bäst. Opel på andra plats genom Gävles Patrik Dybeck/Johhny Norling och med ungefär samma tidsmarginal som gällt under nästan hela rallyt, 1.7,6. Bara 23 sekunder långsammare rullade Harry Joki/Toni Sundkvist i mål med Volvo 240:an och som fyra Mikael Wisti/Lasse Grip, Volvo även dom. Surt slut för Ola Axelsson/Curt Lundmark som hållit den placeringen nästan hela tiden men när Volvokopplingen började slira på SS15 blev det istället placering på listan över brutna ekipage. EM-åkaren Mats Myrsell/Esko Juntilla tog Porschen till femte plats före Eskilstunas Mikael Oscarsson/Fredrik Jensens Escort. Bäste sörläning blev Vimmerbys Morgan Olsson/Björn Jakobsson. För sista gången konstaterar jag att det blev sju Volvo på topp-tio.

Peter Strid/Ulf Lind tog in Opel Manta 400:an till en tredje plats i klassen som vanns av Dybeck och slutade 17:e totalt. Mellan sig och GSi-Kadetten smet Anders Nilsson/Per Schlegel in men bara 5,8 sekunder före Mantan. I gammelbilsklasserna var det Per-Arne Sjöstedt/Mikael Mence i den vita ”Sportaren” som tog hand om segern och som lett klassen från första början. Bästa ”Hundkoja” kördes av Hans-Åke Söderqvist/Rickard Forsell medan smålänningen Kenneth Waltersson/Jan Sönne slutade tvåa i ”Fordklassen”. Bland Amazoner/PV var det tufft och det blev en elfte placering för Hässleholmsduon Christer Carlsson/CG Wilke. Upp till vinnaren Janne Blom/Stig Bergkvist var där dock en bit, nästan åtta minuter.

Som talesättet säger, ”gammal man gör så gott han kan” vilket absolut stämmer på 80-plussaren Jårs Damberg, Bromölla som hade Kjell Andersson till att sköta kontoret i 164:an. Totalplaceringen blev 116 men efter sig hade faktiskt ”Jårre” tolv bilar vilket i mina ögon förtjänar stor respekt. I synnerhet när nästan en tredjel av startfältet aldrig ens nådde slutmålet…

*

Adam Westlund och Joakim Sjöberg fick sämsta möjliga start i stjärnspäckade Shell Helix Rally Estonia. Redan på första sträcka tvingades man parkera sin R2-Peugeot och Sjöberg förklarar.

Oturligt nog så hoppade vi för långt och knäckte kylaren vid landningen fyra kilometer in på sträckan.

En som däremot både hoppar och har kylaren i behåll är hemmafavoriten Ott Tänak som ed en sträcka kvar av dagens nio är halvminuten före Andreas Mikkelsen. Då har han dessutom ådragit sig tio sekunders tidstillägg. Rallyt har drabbats av bitvis häftiga regnskurar vilket gjort det hela ”a little tricky”. Dessutom testas ”lite nya hemliga grejor” på Tänaks Toyota vilket han inte, så här långt iallafall är förtjust  i.  Detta kombination med stillastående vatten på vägen och regn på rutan gör det svårkört menar Tänak.

– It is how it is-okay?

Andreas Mikkelsen är också nöjd som tvåa även om han åke rakt fram i en korsning på SS8.

– Försökte bromsa senare men tappade istället tid. Annars känns allt bra!

Trea är Esapekka Lappi med WRC-Citroën som berömmer sin bil.

Stabil och balansen är mycket bättre, menade han med drygt åtta skulder upp till Hyundai #3.

WRC även på fjärde plats och då i form av Elfyn Evans som gjorde nästan en Westlund på SS2.

Landade för hårt och har lite skador från detta, menade walesaren och la till.

Vi tar det nu lite lugnare över hoppen…

Femma är nye Hyundai-föraren Craig Breen som försöker göra sig hemmastadd i nya tjänstebilen. Har 1.12 framtill Tänak men bara 1,8 sekunder till Evans.

Riktigt glad för bilen och provar att plocka mesta möjliga ut av den, förklarade irländaren.

– Ser verkligen framemot Finland!

Markko Märtin gör comeback i WRC-bil, en av M-Sports Fiestor och ligger sjua,  nästan två minuter efter Tänak.  En comeback som han själv ställer sig lite förvånad över.

Först tyckte jag det var enbriljant idé. Nu tycker jag istället att det är en rätt så korkad idé, förklarade han på presskonferens före rallyt och utvecklade resonemanget.

  Jag menar att dom här killarna runt mig var små barn som inte ens hade körkort när jag tävlade och nu sitter dom i WRC-bilar…

Som salt i Märtin-såren så går Oliver Solberg och Aaron Jonston på knock out och leder R5-klassen men ligger även sexa totalt, alltså planeringen före Märtins WRC-bil. För att få ytterligare perspektiv på Olivers tempo så är 17-åringen över minuten före hemmaföraren Rainder Aus i R5-Skoda. Han leder ”the best of the rest” med finske mästaren Eerik Pietarinen 2,5 efter och M-Sports WRC-ess Teemu Sunninen i R5-Fiesta ytterligare sekunden långsammare.  För att förtydliga så är Oliver 1 minut och 19 sekunder snabbare än Sunninen som en del hävdar är ett kommande världsmästarämne. Då ställer jag mig frågan om detta stämmer, vad kallar man då ”Petters gutt”? Ändå menar Oliver att det går lugnt och stabilt mitt på vägen med Cirkle K-Polon. 

Tar det ganska lugnt över hoppen…

Bästa 2WD körs av J-WRC-föraren Ken Torn 45 sekunder före en annan förare från J-WRC, Roland Poom. Roland Blomberg/Ida Bood har lite svårt med tempot på de snabba estniska sträckorna. Trollhätte-Skodan ligger tolva i klassen och 19:e totalt. Placering 22 och en minut efter Blomberg är Stig Andervang/Robin Eriksson.

*

Kan väl inte påstå att jag lyckades så där hundraprocent när jag siade om utgången av fredagens RS-DM, ÖsterlensprintenSvampabanan. En som gärna påtalade detta var totalfemman Mats Andersson från Eslöv som i den mtorsvagare R2 Opel Adam körde in som femma totalt och tvåa i A-Trimmat. Hade han dessutom inte blivit hindrad i första heatet är det frågan om det inte blivit klasseger och  andra plats totalt med ”A-damen”. Ärligt så hade jag bara totalsegrare Rolf Grybb rätt när jag spånade i torsdags. Grybb och DS3 R5 var alltför svårtuggat för Peter Blomquist, SMK Hörby som slutade tvåa i sin Mitsubishi  bara 8,9 sekunder efter.

Om nu Mats femte plats var lite av en skräll så var totaltrean och snabbaste 2WD-åkare en jätteskräll i form av Lunds B-förare Terese Lennartsson. I första heatet var ”Tessan” halvsekunden före av mig och många andra favorittippade Jocke Kristiansson, Toyota. Men i de två andra växte tidsgapet och efter alla tre heaten stod Tessan i sin vita Opel Kadett som vinnare 5,6 sekunder före Hörby-Toyotan. En som också kunde blandat sig i toppstriden totalt var SMK Hörbys Ystadboende Tommy Nilsson men alltför yvig körning i sista omgången med avsliten Ascona-kofångare som bevis gjorde att det blev en andra plats i B-klassen och sexa totalt.

I ”GruppF-klassen” har Hässleholms Peter Vestlund tidigare varit helt outstanding i den silverfärgade BMW:n men nu blev det rejält motstånd. I den nybyggda Peugeot 206.an tappade Björn Hansson första heatet till Vestlund medan han i de två andra vara snabbare. Skillnaden i mål blev 0,8 sekunder i BMW-favör.

Nyblivne pensionären Tyko Nilsson, Hässleholm visade att gammal är äldst i ”VOC-klassen” och tog ”Jinert-940:an” till seger i hop med Henrik Svensson. Tvåa i klassen slutade Rolf-Arne Nilsson, Hörby och trea  Daniel Ekdahl men bara 0,4 sekunder före brorsan Marcus som fyra.

Hässleholms Viktoria Lindh blev bästa GruppE-förare och med detta knaprade hon in på serieledande Fredrik Dehlins försprång. En handfull ekipage bröt tävlingen där ”tekniskt fel” var orsak. Tro ändå inte att det var en stillsam promenad i parken på rallycrossbanan vilket bilden med all tydlighet visar. Tommy Andersson, Hörby och Jörgen Lundgren ”kelar” lite väl närgånget i sista heatet. Tack för fina bilder Kristian Lindberg. Nu återstår bara en enda deltävling och detta i Eslöv den 8 september.

*

Som väntat kunde ingen hota PG Andersson när det var ”Hästkraftsveckan” i Årjäng. Uppför Årjängsbacken orkade ingen svara upp mot PG i WRC-Skodan och han satte dessutom nytt backrekord med sin 14-årige systerson Daniel Egedelius vid sin sida. Detta var fjärde segern men den här gång fick han verkligen ta i, i synnerhet i sista vändan berättar PG.

-– Jag gav allt och drog på ett riktigt banzaiåk!

Satsningen räckte och med 0,4 sekunders marginal till Pontus Tidemand, R5-Skoda och ny seger. Trea slutade Mattias Adielsson, Skoda även han men nästan sekunden efter. Mitt tips höll, Andreas Levin var med sin Nissan Sunny omutlig uppför backen och tävlade till Andreas Persson med 0,8 sekunder medan norrmannen Olav Fredriksen var 1,1 efter.

*

Brobys snabbaste Citroën-förare Eric Nilsson fick en bra start på helgen när han slutade tvåa i första heatet på Falkenbergs-banan. Vann danska DS3-Cup heatet gjorde svensken Erik Bertilsson från Varberg före ”Broby-Eric” och som trea,  ny svensk Eliot Sjögren, Mantorp. Först på femte plats kom en dansk förare, Kenn Bach.

*

Då sätter jag punkt för lördagens Motorbloggen som kombinerats med intensivt jobb. Bevis på detta syns på bilden plus en massa annat som inte kräver ”badge” för att jag skulle få ta bilder… 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. 

Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *