Rådström jobbar på i J-WRC, skånsk R5-Fiesta i dansk topp, SM-mötet fågel eller fisk och Gud hör bön!

Känns lite meningslöst att skriva om både WRC och Rally-SM när jag nu har några minuter lucka i jobbschemat. Meningslöst då man på Sardinien har tre sträckor kvar av dagens totalt sex sträckor och i Gävle är det tre sträckor innan man tar målflagg. Till detta får jag återkomma i morgon med lite tur, annars blir det på måndag. Då är åtminstone allt, även World och Euro RX i Hell färdigkört…

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Italy Sardegna (ITA) - WRC 08/06/2017 to 11/06/2017 - PHOTO : @World
Vill dock ta upp Dennis Rådström/Johan Johansson som verkligen gör en stark insats i Junior-WRC och så här långt med tolv sträckor körda ligger den värmländska Fiestan femma i klassen. Tyvärr fick man problem på just SS12 och rasade där från fjärde till femte. Men efter fredagen var Dennis nöjd.

Det har vart en helt fantastisk dag! Vi har åkt på i vårt tempo och pushat lite hårdare på vissa sträckor. Och då har vi satt riktigt bra tider.
Vägarna är riktigt dåligt på vissa ställen, så där får vi hålla igen. Men vi har fått med det mesta i noterna. Allt går enligt plan och det känns nästan obeskrivligt att det gått så bra., menade Dennis i går kväll.
Nu häller vi de svenska tummarna för paret och att man kan kämpa sig tillbaka uppåt.

*
BloggMadsenEfter första halvan danska Anderup El Rally är det en skånsk R5-Fiesta i toppen dock innehållande dansk besättning, Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Fyra sträckor är körda (egentligen bara tre då SS1 ströks av för mig okänd anledning) och fyra återstår och då har Madsen 42, sekunder tillgodo på Jan Becker i en Subaru.BloggTom
Opel Adam-kungen Tom Kristensson den här gången med Filip Wernefur till höger leder sin klass (Klass4) trots att hans ”Cup-bil” är väldigt mycket tamare än konkurenterna i mera vilda R2-bilar. Tvåa är en Honda i händerna på Kent Andersen, runt 20 sekunder efter. Rallyfotografen Henrik Åkeson bistår med fina körbilder.

*
Hade ingen möjlighet att följa sändningen från ”SM-mötet” i går (jobb som vanligt) men fick under kvällen lite återkopplingar från kamrater som hade bättre tid än jag denna fredagkväll. Läste även lite på Facebook och tror jag fick bilden ganska klar för mig. På mötet fanns som förväntat mestadels ”redan frälsta” och istället för att ”go big” diskuterades mest detaljer gällande hur Rally-SM ser ut i dag.
Att rallysverige inte gick man ur huse för at ta sig till Gävle en fredagskväll för att snacka SM är ju inte direkt förvånande även om man från vissa håll märkligt nog tog detta som intäkt för att ”SM är bra som det är”. En tung röst i sammanhanget betraktar jag huvudsponsorn Tollo som och hittade ett inlägg från Tollo-bossen” från Degeberga, Torbjörn Eriksson som är väl värt att citera. ”För att komma fram till hur det skall göras måste man starta med ”Vad det skall vara”. Ett gemensamt satt mål för vad SM i rally skall vara tror jag är en förutsättning för att sedan skapa det på bästa sätt. Alla kommer inte bli nöjda eller få som man vill men om man lyssnar brett och utifrån det sätter ett tydligt mål vilket borde vara SBF som gör kan jag tycka, så finns alla förutsättningar att bygga både en riktigt bra tävling och arrangemang som är bra PR-mässigt. Då kan fler sponsorer hoppa på själva tävlingsformen Rally SM vilket kan ge tävlande bättre ekonomi genom reducerade startkostnader, resebidrag, reducerade däckkostnader mm.
Ett bredd SM även för alla som normalt tävlar mest lokalt?
Ett SM för moderna bilklasser?
Något annat?”.
Håller med den gamle Opel Rally Kadett-föraren om att SBF/RU/MAS borde titta och lyssna brett, först då tror jag att man kan hitta en väg framåt…

*
BloggLudahlI våras tog Patrik Lundahl från Hässleholm sin kartläsarlicens men saknade en viktig del, någon förare att åka med. Därför bad han Motorbloggen om hjälp att hitta någon som behövde en villig högersittare och som jag brukar säga ”Gud hör bön”. I Dackefejden på lördag gör Patrik debut som kartläsare i klubbkompisen Lars Svenssons Grupp E-Golf. Säger bara stort grattis och lika stort lycka till i Växjö.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *