Rådström gör debut i ERC med GNM-Fiesta, Neuville och Rosell leder i Kroatien, ”SM-fält” i Silverratten, ”Plombo” står över helgens BRC, tufft i RallyX-premiären och Bäckmans gör inhopp på Monza.
Breaking News. Efter tre säsonger på den internationella rallyscenen med Ford Fiesta R2 tog Dennis Rådström, Torsby beslut att istället satsa på Rally-SM med en Volkswagen Polo 2021. En satsning som tog slut med en krasch i South Swedish Rally från vilken det tog nästan två år för Dennis och kartläsare Johan Johansson att återhämta sig från. Comeback blev det i årets SM-premiär i Lima där paret tog en fjärde plats med Polo R5.
Nu byter Dennis och Johan delvis fokus och i dag berättar man att det även blir tre starter i ERC, Polen, Lettland och så klart på hemmaplan med Royal Rally of Scandinavia. Byter från Polo till en Ford Fiesta Rally2 som drivs av Åhuskärr-baserade GN Motorsport och blir därmed teamkompisar med Pontus Tidemand och Julia Thulin och kommer även att köra på MRF-däck.
– Jag är grymt laddad och ser fram mot att utvecklas och få tävla internationellt igen. Vi har långt kvar, och behöver en del mil i kroppen innan vi är med i toppen i den fyrhjulsdrivna klassen. Men potentialen finns där känner jag och tillsammans med GN Motorsport ser jag fram emot de fantastiskt roliga tävlingarna vi ska köra i sommar, kommenterar, Rådström.
Att beslutet fått draghjälp av att det körs EM i Värmland i juli är tämligen självklart vilket Dennis medger.
– En höjdpunkt blir självklart hemmatävlingen Royal Rally of Scandinavia i sommar. Fokus kommer bli på att utvecklas och att ta tillvara på denna chans, att åter få köra på den absoluta toppnivån internationellt.
Med dagens besked blir det tätt med blågula flaggor i ”ERC Orlen Raid Polski” i mitten på maj. I 4WD-klassen kommer då GNM att ställa upp med två Ford Fiesta Rally 2 för Dennis och Johan plus MRF-stöttade Pontus Tidemand och Julia Thulin, tillika teamkoordinator i GNM. SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson har även de Polen i sin planering och då med Citroën C3 Rally2 från ungerska Tagai RT. Här blir det även premiär för junior-klassen i EM och där Toms klubbkompis Victor Hansen och Victor Johansson gör comeback efter höstens krasch i Tjeckien. Även från det hållet lär nyheter vara på väg att presenteras någon av de närmaste dagarna. I Polen ska även Katrineholms Mille Johansson göra ERC-debut och detta med rykande färskt körkort.
*
Har svårt att ge mig in i WRC Croatia Rally, kvittar vad jag läser eller ser på på skärmen så framför mig finns hela tiden bilden av en skrattande Craig Breen. Den ceremoniella starten i går blev också fylld av tårar och känslor exakt som förväntat.
Ändå över till ”the action” där Thierry Neuville/Martijn Wydaehge verkligen kör ”for Craig” och leder efter sex av dagens åtta sträckor. Det nyckfulla vädret kring Zagreb gör däckvalen känsliga och på de senaste sträckorna har belgaren tappat stadigt. #11 är i topp men bara åtta sekunder före Elfyn Evans/Martin Scott, Toyota som i sin tur skuggas av Esapekka Lappi, 29,1 före Hyundai-kompisen i topp. Tvåa snabba flås efter Lappi är så Ott Tänak/Martin Järveoja med Puman.
Punkteringar och annat däcktjafs har sinkat både Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä femma respektive åtta. Rovanperäs möjligheter att försvara VM-kronan kanske rinner iväg i Kroatien och med 2.40 upp till Neuville lär det bli svårt att passera i tabellen.
Snabbast på shake down av RC2-åkarna var tjecken Erik Cais men det roliga slut redan på första sträckan där han sladdade nerför en liten brant och blev kvar.
Leder gör istället fransmannen Yohan Rossel med Citroën och detta med marginal då tvåan, Nikolay Gryazin har över halvminuten upp. Fyra men utanför WRC2-poängen är Oliver Solberg, tio efter Toksport-kollegan. Mellan sig och ryssen har Oliver skrällen Nicolas Ciamin med Polo R5.
Ser man till WRC2 är faktiskt finske Sami Pajari femma och före landsmannen Emil Lindholm som sexa. M-Sportshopp Adrien Fourmaux är sjua med Gus Greensmith/Jonas Andersson strax bakom. Strax och strax, runt minuten skiljer.
*
Att säga annat än att startfältet i ”Silverratten”, Älmhults ungdomsgrupps skötebarn håller SM-klass vore att fara med osanning. På de fem sträckorna som körs med Liatorp två mil nordost om Älmhult som tävlingscentrum, blir det massiv ”SM-nerskakning” inför South Swedish Rally om en knapp månad. Drygt 130 ekipage totalt och med 20 av dessa i tuffa 4WD blir det garanterat sevärt i smålandsskogen. Med även MAS Rallycup sent in i premiären för Sydsvenska Rallycupen blir det också rek på sträckorna vilket gör att starten är lite senare än normalt, 13.00 ger sig först bil i väg från Swepart i Liatorp. Topptrion där jag och SSRC-general Mats Bergman är av samma åsikt lär vara Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo, Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg, Karlstad och Jonas Åkesson/Maja Bengtsson, Karlskrona. Däremot vill jag varna lite för William Binbach/Mikael Kjellgren och även för Nybes Albin Nordh/Chrisoffer Bäck.Sedan vet man så klart aldrig vad tävlingsflitiga Stig Andervang/Robin Eriksson kan få för sig?Intressant blir även att se hur GK Door Teams ”Chribbe” Hedlund/Madelen Buskas och Lars Stugemo/Kalle Lexe står sig i konkurrensen med sina svarta Polo R5. Även i nya Ford Fiesta Rally2, MAS-vinnaren 2022 Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson blir kul att följa, även om det inte kan begäras att han redan i helgen utmanar ”SM-åkarna”.
Önskar även mina småländska favoriter Mattis Olsson/Marcus Sundh och Robin Adolfsson/Niclas Jidflo lycka till med sin R5-Fiestor och samma sak till mina egna klubbkompisar i SMK Hörby Rickard Andersson/Anna Palmquist.
Ännu fler än i 4WD är det i 2WD med 33 bilar där jag sätter min slant på förra årets SSRC-segrare Viktor Karlsson/Jonas Magnér. Utmanar gör i första hand de andra Toyota-åkarna Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand, Kristian Johansson/Fredrik Livh, Johan Green/Patrik Johansson och kanske Joacim Kristiansson/Roger Clausson. I Volvo för att klippa Toyota-skalper kommer Emil Karlsson/Jessica Larsson, Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Per Eriksson/Tobias Gunnarsson och Jacob Johannesson/Danny Holgersson. Två som jag tror placerar sig högt i 2WD-totalen är säkert B-förarna Isac Reiersen/Lucas Karlsson och Tim Liljegren/Stefan Ahl. Snabbe värmländske Polo-åkaren som idag presenterade sin EM-satsning med GNM, Dennis Rådström har fått låna ”pappas bil”, alltså den orange Appendix K Volvo 262:an . Med Johan Johansson vid sin sida är nog en ”Topp 10” i 2WD totalt ingen omöjlighet.
*
”Rally Karlshamn” kan inte lyfta fram ett lika SM-starkt startfält vilket inte är så konstigt då Asarums MS här riktar sig främst mot sportens så viktiga gräsrötter i Bilsport Rallycup och Södras Rally-DM. En enda 4WD-åkare är anmäld, Hässleholm Ingvar och Adam Andersson med Subaru. Betydligt fler som kör Grupp H 2WD, totalt 22 bilar med alla tre förarklasserna. En som tråkigt nog fått lämna återbud är stora BRC-profilen David ”Plombo”Lindström där sommardäckbyte på firman gör att där inte finns tid över för rallykörande…
*
För proffsiga skånska Resultaservice blir detta en väldigt intensiv helg förklarar grundaren Lars Green. ”För oss på Resultatservice känns det nästan så då helgen innehåller inte mindre än tre tävlingar.Älmhult och Silverratten med ett grymt startfält kommer skötas av Lars, Charlotte och Tomas, där Tomas säkert kommer göra lite intervjuer i mån av tid, tiderna under rallyt kommer från Jerrys klockor. SSRC, MAS-Rally Cup och Smålands DM ingår i tävlingen.Asarum, stort och spännande startfält även här och inte minst Bilsport Rally Cup:s alla förare, och DM för Södra distriktet ingår i denna tävling, Sebastian sköter systemet och den körs med elektroniskt tidkort och Racetiming sköter tider.Johan och Anders sköter om samordningen hemifrån Munkarp.Det var lördagsunderhållningen, söndagen bjuder Västra Östergötlands Motor Klubb på sin traditionella asfaltssprint och även de har ett starkt startfält. Lars sköter tävlingen från Munkarp och tiderna fixar Racetiming.En fantastisk rally helg som vi säkert alla kommer minnas då man under WRC i Kroatien även kommer hedra och minnas Craig Breen. WRC följer vi på TV och vi missar inte SVT:s sammandrag på söndag med Kruse och Maria som sänds kl 17:00 SVT1 och SVT Play.
Ni som är ute på våra tävlingar och tittar tänk även på brandrisk i skog och mark.”.
*
I helgen är det dags för RallyX på danska ”Nyusumbanen” och där de skånska tummarna hålls för vinnaren av”Bilmånsson Rallysprint”, Team SKÅABS Stefan Kristensson. Med sin Fiesta Supercar ska Östra Greviesstolthet utmana KMS-storheter som Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby plus värmländska kompisarna hos Hedström Motorsport, Peter Hedström och ”rookien” Calle Ward. Hedström själv gjorde två inhopp i fjol i Supercar Hyundaien och planen är att det ska bli fler i år och först ut är Nysum.
– Det passade bra just nu, Hyundaien var ledig och jag kan lägga mer fokus på mitt tävlande just nu, säger teamägaren.
Dock osäkert om det blir mer med just den här bilen förklarar Peter
– Det finns flera intressenter som vill hyra, så det är mer osäkert om jag kan fortsätta i Hyundai, men jag är sugen på en hel säsong ändå!
Mitt beståndet minne av i dag 37-årige Calle Ward är en hemsk krasch i Kristianstads Kong Christian Race med en Renault i slutet av 00-talet. Efter denna tunga smäll blev det lite sporadiska inhopp men 2011 var rallydelen av Calles liv över. Nu laddar han om genom sitt eventföretag Happy Day som partner hos teamet och ser fram mot både framtidens samarbete med Peter och sin rallycross-debut. Calle kommer starta i den nya Supercar Pro Am-serien i RallyX, med Hedströms Motorsport VW Polo Supercar.
– Det här ska bli kul, det känns bra att kunna åka dit utan att ha någon press på sig, menar Calle.
Peter tror Calle kan ta för sig under helgen och kände direkt att Ward har kapacitet.
– Absolut, när vi tidigare testade på Westombanan så konstaterade jag att Calle har det där lilla extra redan efter några varv, det är få chaufförer som testat och imponerat på mig så fort.
Peter och Calle kommer tillsammans också skapa nya möjligheter för allmänheten att få uppleva adrenalinstinna Supercars från insidan och känna på när runt 600 hästkrafter skickar iväg bilen till 100 km/h på två sekunder.
– Det ska bli intressant med det här samarbetet och att utveckla medåkningen, säger Peter Hedström.
Calle fyller i.
– Peter och jag har haft lite tidigare samarbeten och det ska bli riktigt spännande att kunna utveckla de här produkterna tillsammans med Peter.
Betydligt mer rutin har så klart Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby som ser framemot ”gammal hederlig rallycross”. Veiby kommer att sätta sig i den KMS-byggda Polon som Johan körde förra året, medan femfaldige världsmästaren tar hand om Polon som teamet köpte in 2022.
– Det är roligt med Nordic att man kan gå hemma i verkstaden och smågreja för att hitta saker att förbättra, tycker Johan Kristoffersson.
Supercar-tävlingen är indelad i två klasser, där alla förare kvalar tillsammans, men finalerna är separata, en för professionella och en för amatörer.
– Ska bli kul att räjsa mot Ole och så kommer Peter Hedström och Kevin Eriksson också.
Planerna så här långt sträcker sig även över andra tävlingshelgen i RallyX, i Tierp. Där finns också en ambition att ta med rallybilen för att delta i en sprint under multievenemanget norr om Uppsala, 6-7 maj.
– Tierp ser vi fram emot. Det verkar kunna bli ett bra arrangemang, där man samlar flera grenar på ett och samma ställe, säger Veiby, som dock först siktar in sig på en topplacering i Danmark.
*
Avslutar med lite racing och i helgen gör syskonen Andreas och Jessica Bäckman ett gästinhopp i europaserien GT4 Europe på Monza i Italien. Det blir första tävlingen som de kör tillsammans och blir en uppladdning inför den tyska serien ADAC GT4 Germany säsongen som drar igång i maj.
– Det kommer att bli lärorikt att få ett lopp i kroppen inför säsongsinledningen i Tyskland, säger Andreas.
Till årets säsong har syskonen efter flera år med TCR-bilar istället valt att gå en ny väg och ger sig in i GT-racing. Till årets säsong kommer de att dela bil med varandra och tävla tillsammans i en Aston Martin Vantage GT4.
– Det ska bli väldigt spännande att äntligen få köra första tävlingen med Andreas. Vi har varit på några tester och vi samarbetar väldigt bra tillsammans, ska bli roligt nu och se hur vi ligger gentemot våra motståndare. Men vi är oerhört ödmjuka till debuten då vi kommer möta 51 andra förare som är de bästa från hela Europa, förklarar Jessica.
*
Med detta tar Motorbloggen paus fram till söndag då jag återkommer med så mycket jag lyckas snappa upp från den här intensiva helgen.
Trevlig helg!
Det är toppen med så mycket lädning