Prinsen STCC-vann, nya WRC=ännu snabbare, Peter och Mats sprintade bäst på Österlen, Vankiva-Mattias dubbelsegrade och alla borde tacka Anders!

BloggPrinsDetta måste ändå toppa Motorbloggen, prins Carl Philip Bernadotte tog för några minuter sedan sin allra första STCC-seger och detta på Falkenbergs Motorstadion. Efter ”DNF” i heat 1 tog prisnen en gruvlig revansch på både konkurrenter, experter och andra belackare genom att ta Polestar-Volvon till seger i heat 2. När Sportradion träffade honom efter segern var han glad, tro f-n för det.
Superhärligt, underbart, summerade prinsen den historiska segern.
Prinsen gjorde sitt bästa race i karriären och kunde från pole position snabbt bygga upp en lucka till det övriga fältet. Med några få varv kvar kom Fredrik Larsson om och tog över ledningen men fick senare 30 sekunders tidstillägg för en incident med mästerskapsledande Thed Björk några varv tidigare.
Jag blev jag nästan tårögd när jag hörde referatet och kände så för Carl Philip som det kastats massor av skit på. Äntligen visade han att han verkligen kan köra bil och jag utgår från att det är trångt i ”skämshörnet” när kritikerna där tar plats!
Tvåa slutade Saab-åkaren Richard Göransson, trea och nytt ”Yes” från mig när Mattias Andersson tryckte in Dacian på sista pallplatsen. Tycker alltid det är lika kul att se Dacia före BMW i en resultatlista….
I första heatet var det hemmaföraren Fredrik Larsson som vann.

*
BloggWRCSjälv närde jag en liten förhoppning när FIA skulle besluta hur framtidens WRC skulle se ut, en förhoppning som gick ut på att sänka farten i skogen. Men den förhoppningen kom helt på skam, istället innebär reglerna från och med 2107 att det kommer att gå ännu fortare i WRC. Nya reglementet kan sammanfattas med, ”snabbare, lättare och ännu mer avancerad teknik”.
Igår hade FIA World Motor Sport Council möte i Mexico där frågan behandlades. Dessförinnan hade WRC-promotorn och fabriksteamen snackat ihop sig och FIA gick på deras linje. Men först i slutet av året kommer ett mer detaljerat reglemente att presenteras.
Nya reglementet är tänkt att gälla i tre år från 2017 och de mest dramatiska ändringarna blir under skalet. Turborestriktorn ökas till 36 mm och med lite finlir under huven ska effekten hamna runt 380 hästkrafter. Elektronisk centerdiff gör comeback något som teamen tidigare valde bort av kostnadsskäl.
Bilarna blir också lättare, minus 25 kg mot dagens minimivikt. De blir även bredare runt 100mm mot i dag och därmed blir minimibredden 1875mm. Överhänget fram/bak utökas och minsta längd blir 3,9m. Mer aerodymanik, större skärmebreddare ger bilarna ett mer aggressivt utseende.
Något jag inte förstår är hur man tänker när man anser att hastigheterna i WRC behöver höjas? Har inte FIA-gubbarna sett någonting från Polen till exempel. Istället borde så klart utvecklingen gå åt helt motsatt håll och hade jag fått bestämma, skulle R5-reglementet gällt även i WRC. För handen på hjärtat, när man står i skogen och ser en tävling med R5-bilar tror jag inte en enda sanningsenligt kan påstå att en sådan bil går alldeles för sakta. Att det dessutom hade blivit mycket billigare för teamen ser jag som en ren bonus. Nu vet jag att man där verkar tycka att det aldrig kan bli dyrt tillräckligt men om man nu har så stor budget, då kunde man istället anmält fler bilar…

*
En som inte håller med mig är Sebastien Ogier som gör tummen upp inför de nya WRC-reglerna.
Som ”racing driver” ser du alltid framemot mer effekt, menade Ogier till Autosport.
Med större vingar och andra aerodynamiska nyheter får bilarna mer ”downforce” vilket ger bättre grepp och högre fart när man gå in i kurvorna.
Ogier kan inte nog uttrycka sitt gillande.
Detta blir också bra för showen då den extra kraften definitivt gör bilarna mer spektakulära för fansen, tror han.
Jag ser verkligen fram emot att få se nästa generation av Polo R WRC!
Även FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen är positiv och menar att detta kommer att få hjärtat att klappa ännu mer för rally hos fansen, vilket också är grunden till det nya reglementet.
Hjärtat att klappa, för mig känns det mer som en flashback till när man introducerade Grupp B-bilarna. FIA-slipsarna kunde då inte nog överträffa varandra om hur häftigt rally skulle bli framöver. Hur häftigt det blev vet vi alla och vad var det den tunga dokumentärfilmen om Grupp B-tiden hette, ”The deadly era” eller något liknande. Har man verkligen inte lärt sig någonting nere i Paris under de här 30 åren?

*
BloggPeterIbland är Gud ovanligt god och et bevis på detta kom i går när han såg till att jag var schemalagd med jobb och alltså hade fullgott skäl att inte plåga Silver-VOC:en Svampabanan när Rally Österlen körde Österlensprinten i RS-DM. Riktigt vad Roland skyllde på är mer oklart då ”den svarte” stod raceklar i garaget? Det kan ha varit gräsklippning, vad vet jag ?
Nåväl utan två så stora attraktioner måste man säga att 600 åskådare är mer än med beröm godkänt en julifredag. Dom här snudd på förblåsta entusiasterna fick se Olofströms Peter Nilsson totalvinna med sin har lite svårt att skriva det, gröna Mitsubishi. Peter var klart snabbast och totaltvåan i en på pappret vassare Cosworth Escort Lars Östring  var sex sekunder bak Peter. Trea slutade Trelleborgs Magnus Hägg, två efter Helsingborgaren.BloggGrybb
I 2WD var det så klart Opel i topp och detta i händerna på Mats Andersson, Eslöv. Men även på tredje plats blev det ”Rüsselsheim-triumf” genom Rolf Grybb (bilden) och han visade med eftertryck att han inte är att leka med även om det är grus under Ascona-hjulen. Mellan de bägge ”tyskarna” placerade sig en ”japanare” genom Jocke Kristianssons Toyota.
Bäste VOC:are blev Tyko Nilsson som verkligen blommade ut när han inte hade tryck från varken Silver-Voc:en eller den svarte. Nu kunde han köra helt utan press och då fick regerande mätaren Erik Andersson se sig slagen. Även B-vinnaren Robin Svensson,Hörby fick tömma den bittra ”total-kalken” och den här gången enbart nöja sig med att vinna klassen.
Med nya stift och tryck i bränslet överraskade Anders Hasselgren med ”Snövit” genom att bli trea i C-VOC. Tänk vad lite ”kärlek” kan betyda för att tävlingsredskapet ska må så mycket bättre…
Mådde bra gjorde inte Frida Andersson som tog plats hos Anders Larsson från Vinslöv i Hondan men fick det tvivelaktiga nöjet att se Tomelilla lite ”upp och ner”. Frida fick lite ont i nacken men efter kontroll på sjukhuset i Ystad gjordes ”tummen upp” från dotter Andersson. Tror att Anders hade hoppats att Hondan varit lika snabbläkt som Frida…

*
När det var ”Hästkraftshelg” i Årjäng var det en Junior-världsästare som dominerade i form av PG Andersson. Med en Skoda Fabia WRC var PG snabbast i alla åken och segern var odiskutabel. Näst snabbast var Mats Jonsson med Ingemar Svensson som trea. Norska 4WD-trion Jo Inge Bakken, Ole Christian Vejby och Kristian Svendsen följde därefter.
I 2WD-gänget var Johan Carlsson med en Citroen Ds3 R3T snabbast före Andreas Levin och Leif Peterson.

*
Slottsprinten vanns av Ingemar Svensson före Niklas Hägg. Den sistnämnde hoppade dock allra längst på fredagens hopptävling och landade Mitsubishin först efter 31 meter. Trea i sprinten var Johan Rudengren.
Opelseger i 2WD genom Daniel Röjsel före Golfåkaren Fredrik Eriksson, Katrineholm. Bästa Volvo genom trean Mattias Hallberg, Mälaröarnas MK.

*
Lite mer exotiskt är tjeckiska Rally Bohemia och där de bägge Skodaproffsen Jan Kopecky och Esapekka Lappi kämpar om segern. Efter fyra sträckor är Kopecky 1,1 före Lappi. Sämre gick det för en hemmaåkare som gjorde ”rulldebut” med nya R5-Fabian….BloggSkodarull
I den historiska delen är Mats Myrsell tvåa efter italienaren Pedro i en häftig Lancia 037 rally. På åttonde plats ligger Christoffer Söderberg och placeringen efter ligger enligt den officiella resultatlistan ”Roten”

*
BlogglidnbergVilken form Mattias Lindberg från Vankiva är inne i, två vinster när man körde kvällsrace i Mantorp. De triumferna följde Mattias upp med två nya segrar i Falkenberg och är nu en enda ynka poäng från cupledning i V8 Thunder Cars. Med Vankiva-flås i nacken har norrmannen Stein Fredric Akre inte mycket andrum innan han blir placerad av Memphis Racing-föraren. Alexander Graff, teamkompis med Mattias hade inget flyt i Falkenberg och rasade till tredje plats, 12 poäng efter Mattias.

*
Hässleholms MK har bett mig om hjälp att få ut en rättelse till inbjudan till Snapphanerallyt. Man klarlägger, ”Tillägg/klargörande till p.13 i inbjudan till AM Snapphanerally!
I klass 16 App K blir det en kubikindelning enl följande, OM vi får mer än 3 anmälda i resp kubikklass:
0-1300 cc
1301-1600 cc
1601-2000 cc
2001- cc”.”
Härmed verkställt major Wilke!

*
Dagen har för min del ägnats åt något så trivialt som att åka runt och på påskrivet tillstånd inför TV-Svängen den 29 augusti. Skulle enkelt kunna beskriva detta som ett riktigt ”skitjobb” men då ljuger jag för mina två sträckor bebos av enbart trevliga och positiva människor. Den vanligaste hälsningen när jag kommer är.
Hej, är det ett helt år sedan senast!
Vilket följs upp med.
Var ska jag skriva på?
Fast i år fick jag lite ”kritik” också.
Du är skyldig oss ett par kilo äpple, kontrade en kvinnlig boende.
Stod där som ett frågetecken tills hon förklarade.
I fjol väntade vi att plocka ner äpplena och när tävlingen var över så hängde där bara ett enda äpple kvar i trädet, berättade hon men urskuldade genast äppleknyckarna.
Skit samma dom var väl hungriga och vi har fler träd…
Nästa kritiker var lite mer på det och tyckte att vi städat dåligt efter oss senast.
Har hittat både hjul och avgassystem i skogen, inte så trevligt.
Höll med om detta och lovade att ta ”dagen efter räfsarna” i örat. Fick en detaljerad beskrivning av fyndplatsen och lovade att ta skiten med mig hem direkt. På den angivna platsen fanns precis som kritikern påstod hjul, närmare bestämt nio stycken. Två prydliga högar om fyra hjul i varje, Volvo 240 14 tummare och på toppen ett Saabhjul med ett gammalt Hakkapellita vinterdäck. Inget av dessa precis gångbart i rallyskogen. Ett telefonsamtal senare till kritikern och motorklubben friades från ansvar.

*
BloggSträckaMin arbetsinsats var en ”piss i Mississippi” i jämförelse med vad min klubbkompis Anders Månsson bidragit med. Anders tog lite semesterdagar och tillbringade dessa på två ”TV-Svängs-sträckor” i sällskap av en Vibrovält. Att påstå att sträckorna idag är lika släta och fina som E22:an stämmer inte, de är jämnare.
Blir även här tårögd över hur mycket oavlönat arbete som sådana eldsjälar som Anders lägger ner för att det ska bli en rallytävling. Jag hoppas verkligen att alla som kommer till TV-Svängen tar Anders i hand och tackar för det uppoffrande jobb han lagt ner…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *