Press på Latvala, Skoda stjäl WRC-showen, tankar kring Grupp H och sitter DTM-Ekström i en….?
Vet inte om Jari-Matti Latvala störs av alla mer eller mindre seriösa ”WRC-experters” diskussioner på sociala medier om hans framtid i Volkswagen-teamet? Nu spekuleras det vilt i att Latvala skulle vara på väg bort (i mina ögon helt gripet ur luften…) på grund av den dåliga inledningen på säsongen där han egentligen var tänkt att utmana Ogier om guldet. En nionde plats och 65 poäng upp till ledande temakompisen är så klart ingen optimal start och det är fullt förståeligt om finnen känner sig lite ”låg” inför Vodafone Rally Portugal. Men att därifrån mer eller mindre konstatera att han snart får sparken är steget långt, dj-ligt långt som jag ser det.
”Experterna” sätter nu Latvala både i Wilson-Fiesta eller Nandan-Hyundai och de allra mest kreativa menar även att fjolårets WRC-tvåa är högaktuell för Toyota med nya WRC-bilen. Själv tror jag att Latvala har fortsatt förtroende hos Capito & Co och att den negativa spiralen snart vänder. 65 poäng är mycket men inte omöjligt att köra in och i fjol vann Ogier på 269 poäng . Det skilde 59 poäng när serien var avslutad så helt klart kan inte Jari-Matti släppa mycket mer handikapp om han vill vara med i guldstriden till hösten.
*
På något vis känns det som att Thierry Neuville är nyckelfiguren i hela WRC. Mycket spekulationer kring var han ska ha sin ratt framöver, egentligen är det väl bara Citroén som inte nämns som ny arbetsgivare för belgaren. Detta samtidigt som både Neuville och Nandan dementerar alla flytt rykte så onekligen har ”silly season” utbrutit ovanligt tidigt i år…
*
Alla som varit i nordvästskåne känner till begreppet ”Bulle i bulle”, en chockladbulle intryckt i en franskbrödbulle. I Portugal myntas begreppet Hus i hus” och det är Hyundai som monterat upp sin gigantiska ”servicepark” inne i en annan jättebyggnad i Porto som är huvudort för helgens WRC-tävling.
*
Volkswagen Motorsport håller en i hussammanhnag något lägre profil även om deras service park är imponerande. På plats finns nu gänget och närmast då Andreas Mikkelsen/Ola Fløeness spilta där ”hästarna” ska underhållas.
*
Inget tvivel utan att portugiserna är rallytokiga, Att måla en hel väg och sedan lägga till uppmaningen ”Flat out” tolkar jag som ett visst intresse för rally.
*
Skoda, Pontus Tidemand och Esapekka Lappi verkar stjäla mycket av intresset från WRC-gänget i Portugal. Premiären för nya R5:an väcker stort intresse och det är inte heller någon hemlighet att många är säkra på att tjeckerna i helgen bryter Forddominansen i WRC2. Redan nu har man utnämnt Fabians avgassytem som ”sexigast” av dom alla där det sticker ut mitt på bilen rätt igenom stötfångaren.
*
Läser på olika sociala forum att det diskuteras hej vilt om ”Nya Grupp H”. Att få verkar veta vad som är nytt inenbär inte att man ligger lågt med kritiken mot vad man redan nu ”tror sig veta” att det innehåller. Jag menar nog att man kan vänta med att spy galla tills de nya reglerna visats i tryck. Å andra sidan är jag inte heller helt säker på att hemlighetsmakeriet är den lämpligast vägen att färdas med en sådan här het potatislast.? En mer framstående rallyförare uttryckte det så här.
– Alla vill ha en förändring och när den då görs, ja då tycker alla att det är rent åt h-e, dessutom innan man vet vad som ska ändras!
*
Mattias Ekström har lagt upp en bild på Facebook där man ska gissa vilket som är hans arbetsplats idag? En liten vink är att hastighetsmätaren är graderad till över 400 km/t. Nu har ju inte fått min nya Opel ännu, men jag tycker ändå att det ser utom som han sitter i en Insignia, har jag rätt?