Pontus vann utan WRC-bil, Golf ”etta” före ”värsting 940”, skånsk tolva i Sundsvall och Anders tackar för sig…

Vilken uppvisning Pontus Tidemand bjöd norrmännen på när Even Management dammade av den gamla Super 2000-Skodan till Rally Finnskog.BloggNorge2 Hoppet från den betydligt potentare WRC-Fiestan från Rally Sweden till ”moped-Skodan” vållade inte Pontus och Ola Floene några problem. Redan på fredagen ställde man in skåpet där det skulle stå och sedan stod det kvar hela vägen till målgång. Nästan en och en halv minut före erkänt snabbe hemmaföraren Anders Gröndahl i R4-Subarun är respekt. Trean Frank Tore Larsen måste ligga i fosterställning som fick däng med 2.24 och detta i den helt nya R5-Fiestan.

BloggNorge1– Vi fick en kanonstart och hade hur kul som helst. Varaldskogen som vi körde två gånger i mörker är helt klart den häftigaste sträckan jag kört i vinter, det gick att ladda på bra där, konstaterade Pontus belåtet och fortsatte.

Det är en lättnad att ha hittat den sköna känslan igen, den som aldrig riktigt infann sig under Rally Sweden, berättar Pontus. Vi fick ut mycket av den här tävlingen och allt fungerade felfritt med både bil och teamet runt mig, samtidigt som vi hittar mer att jobba på. Men det är bara positivt, vi strävar framåt hela tiden och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta säsongen internationellt.

Är där någon som tvivlar på att Pontus är av ”det rätta virket”? Jag gör det inte iallafall…

*
Lite förvånad blev jag över att Robin Friberg inte lyckades betvinga Thomas Thunström i ”Dan Anderssons Minne”. Efter de fyra körda sträckorna stod Thunström som vinnare med Subarun och detta med endast fyra sekunder tillgodo på Mitsubishiåkande Friberg. Totalt sexton sekunder långsammare var Mattias Jirvelius i Super 200-Fiestan.
I 2WD-klassen var det Toyota i topp med Fryksdalens Jan Johansson överst. Tvåa slutade Peo Berglund, Sandviken och trea Christian Gustavsson, Ludvika. Berglund körde en ”modern” Golf ”trea” medan Gustavsson förlitade sig till en äldre variant med beteckningen ”etta”. Först på fjärde plats kom landets häftigaste Grupp H-bygge, Jimmy Olssons nya ”värsting 940”. Marginalen till ”antikviteten” framför var nästan exakt en minut och detta ger naturligtvis vatten på kvarnen hosA Tommy ”Jag gillar inte Volvo och BWD” Andersson som aldrig försummar att påvisa FWD-bilars överlägsenhet. Att en gammal Golf piskar en värsting-Volvo lär inte passera obemärkt vid frukostbordet hos ”Volvo-loversarna” på Hörby Bil på måndag…

*

En tolfte plats i B-klassen blev resultatet för ”Skånes hopp” i Sundsvall, Tom Kristensson när det var premiär för Sverige-Serien. Ett i mina ögon godkänt resultat då detta var Toms absolut första vinterrally och dessutom i ny bil. Lite förarglig dock att han inte lyckades passera ”General-Fransson” som körde in som elva. Vann klassen gjorde Värmdös Andreas Broberg.
I A-klassen var det värmländskt i topp genom Patrik Adolfsson, Säffle och Pär Nordahl, MK Ratten som tvåa. Trea kom norrlänningen Nils Östgård.
Bäste C-förare blev även det en värmlänning, Patrik Westerberg, MK Ratten.

*
Igår kom ett brev från f.d landslagsanvarige för rallyåkarna i SBF, BloggAndersAnders Dawidson från Helsingborg. Har ingen koll på turerna kring detta och på vilka bevekelsegrunder SBF valt att ”byta spår” men nog kan man ana en viss bitterhet hos Anders över hur det hela gått till. Så här skriver han.
” I början på december 2013 blev jag uppringd av Bilsport Förbundets styrelses rallyfadder, vilken meddelade att jag var uppsagd från mitt uppdrag som Förbundskapten för Svenska Landslaget i Rally. Detta gällde inte bara rally utan alla förbundskaptener för de olika sportgrenarna.
Uppsägningen var motiverad med att Styrelsen hade tagit ett beslut om att omorganisera hanteringen av landslagen i de olika sportgrenarna och då inte ha Förbundskapten i den bemärkelsen som varit tidigare.
Med detta som bakgrund vill jag tacka alla som jag under de gångna 9 åren på något sätt haft samarbete med. Först och främst de unga förare och co-drivers som varit med i JES/SMSC men också de som mer eller mindre varit inblandade i Landslaget eller i organisationen runt omkring eller på något annat sätt stöttat satsningen.
Jag vill också önska de unga talanger som ingått i Rally Landslaget under 2013 all lycka till. Under den perioden som jag har arbetat med Landslaget har vi aldrig haft så många som har så högt ställda mål och dessutom har så goda förutsättningar att nå hela vägen som vi har just nu. Naturligtvis ligger avgörandet i var talangs egen hand att ’göra jobbet’, men det fodras också att de får rätt utbildning, rätt hjälp och kan samla rätt människor runt sig. Åter säger jag, så bra och med sådan bredd har inte svensk rallysport framstått på många år.
Vad jag kommer att göra i framtiden vet jag inte idag. Min första tävling åkte jag 1964 och sedan har det varit mer eller mindre motorsport genom livet. Första uppdraget som Förbundskapten var i samband med Bilsportmässan 2009-11-04 i Älvsjö. Så det är troligt att det på något vis kommer att finnas en koppling även i fortsättningen.
ETT STORT TACK FÖR DENNA TID.
ANDERS DAWIDSON
F.D. FÖRBUNDSKAPTEN – RALLY”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *