Pontus T. räds inte hög höjd, 222 bilar till Lima, Grahn kör i Holland, ännu en Honda i STCC och vill inte se någon Opel Megané!

Då är det dags för nästa WRC-stopp, den här gången i Mexico och med Pontus Tidemand och Jonas Andersson som mina favoriter till seger i WRC2 med Skoda Motorsports Fabia R5. Trots att det är Pontus första start i rallyt som kännetecknas av både hög värme och höjd borde han kunna lösa uppgiften då motståndet är klenare än senast hemma i Värmland. Inför helgen delar han ledningen med Andreas Mikkelsen och efter målgång på söndag bör han vara ensam i topp.

Rally Sweden 2017 7185
Rally Mexico med bergskedjorna Sierra de Lobos och Sierra de Guanajuato ger VM-seriens högsta höjder med 2746 meter över havet som topp. Den tunna luften på så hög höjd reducerar motorernas kraft med 20 procent och det kräver en prestation med det lilla extra från såväl team som förare.
Alla nya erfarenheter är bra erfarenheter och  det här blir en häftig upplevelse, säger Pontus.
Det är ett långt rally som skiljer sig från de övriga och noggranna förberedelser och full koncentration är ett måste. Däckval och inställningar är också viktigt och där hoppas jag ha en fördel eftersom Jonas har tävlat här många gånger tidigare. Den höga höjden blir en ny utmaning men jag räknar med att hinna vänja mig vid den innan start.
Rallyts bas är staden León, Mexikos femte största stad medan starten sker i Mexico City med en publiksträcka mitt i stadens centrum dit 200 000 åskådare väntas. Sedan väntar tuffa grussträckor där mest kända är den långa och supertuffa El Chocolate på 54,90 km.
Vi är hundraprocentigt redo att ta oss an det här. I och med att det här är min första gång i Mexiko vet jag inte exakt vad som väntar i praktiken, men vi ska prova att gå för seger, menar Pontus.
Målet är att få med oss så mycket poäng som möjligt och stärka vår position i mästerskapet. Det mesta av säsongen är kvar och varje poäng är viktig så här i början för att få slagläge när upplösningen närmar sig i höst.

*
Det blev inget nytt anmälningsrekord för Lima MS och deras omåttliga populära LBC-Ruschen. När tävlingsledare Sune Rickardsson stängde i går kväll stannade siffran på 222 anmälda. Fem sträckor bjuder man på och med en totallängd av nio mil blir det en utmaning för de tävlande. Inte nog med att startfältet är stort det håller även till stora delar SM-klass så min dröm kvarstår. Tryck dit Rally-SM logotypen på programmet och sedan bara kör, vilket lyft för serien detta hade blivit!
37 i klassen för 4WD förstärker min tanke på SM-klass och allra mest intressant blir ”Masdjäveln” Daniel Röjsel när han nu gör debut med fyrkrafs ihop med Nicklas Edvardsson. Fiesta R5:an är anmäld via Röjsels vanliga Ford Motor Company AB och testades flitigt i helgen. Vad som väntar runt hörnet har inte avslöjats men så klart hade det varit kul med en ”fabriksbil” i SM-klassen Trimmat 4WD.
Annars är det ”idel ädel adel” i klassen med namn som Eddie Hörbing, Stig Andervang ( med TBA som anmäld bil?), Thomas Thunström, Niklas Hägg och Thomas Thunström för att nämna några. BloggLexeLars Stugemo och Kalle Lexe är även dom anmälda i nya R5-Skodan med vilken man skaffade sig lite vintervana i finska Rovaniemi tidigare i vinter. Kartläsare Lexe nöjde sig inte med detta utan körde i söndags även sitt 22:a raka Vasalopp. Tiden behöver inte heller blekingen skämmas över, strax under sex timmar eller exakt 5:49.46 är en bra tid dessutom under svåra förhållanden.
Även 1300 Rallycup slår rekord i Lima med årets största startfält, 18 Sukkor på plats och med dom så klart även Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som jäktar till Dalarna efter helgens party i Karlskrona. Även med tvåhjulsdrift men med lite mer power är de två 2WD-klasserna där jag sätter en slant på hemmaföraren Andreas Levin som störste utmanare till Östersund-tvåan Kristian Johansson. Intressant blir också den norsk/svenska kombon Steve Røkland vid ratten och Emil Bergkvist vid nothäftet. Steve kör med sin ”Event-bil” en för Sverige unik Nissan Almera.
Helt original Nissan Almera GTI, 140 hk, standard låda, ingen diff och absolut ingen ”räcer”, bara en bil att ha det lite kul med när den inte är uthyrd, berättar Steve.
En gång tidigare har Steve luftat bilen i Sverige, i Fagerstas Nattkröken 2015 där han slutade tia totalt och detta med en standardbil….
I den bakhjulsdrivna Grupp H-delen är det väldigt svårt att välja ut favoriter, istället tar jag ett par intressant namn. Till exempel smålänningen Christopher Zeijlon som precis som extremt sporadiskt tävlande Harry Joki kör Volvo 240. Kul blir också att se vad regerande SM-kungen Tobias Söderquist kan uträtta i en Volvo 940, något mer svårkörd på vintern än hans gamla Toyota kan jag tänka.
Med tider som säkerligen räcker till en topplats i den här klassen kunde Arne Rådström, den här gången med Dennis till höger lika väl kört här som i Appendix K med den orangea Volvo 240:an…
Väldigt tunt med sörlänningar i Lima på lördag men SMK Hörbys oförtröttlige ungdomsförare Victor Hansen med pappa Jens som kartläsare laddar återinför långresa med husbilen. Tufft motstånd lär Victor få från ständiga orosmomentet Adrian Ring.

*
Redan innan FIA Asia Pacific Rally Championship dragit igång har serien fått problem sedan Australiensiska deltävlingen International Rally of Queensland meddelat att man ställer in. Ekonomin ställer till problem för deltävlingen i maj. Hopp finns dock att Robert Blomberg/Lars Andersson och deras R5-Mitsubishi ändå kommer ”down under” då National Capital Rally i Canberra meddelat att man är intresserad att ta över.
Premiär för Trollhätteduon som har sällskap av Jari Ketomaa som även han kör en Weng-maskin, blir på Nya Zeeland i april.

*
På tal om Mitsubishi Mirage R5 så kommer även en sådan till Skåne framöver. Det är SMK Hörbys asfaltåkare Sune Larsson som haft ”garagestädning”, sålt av både Grupp H-940:an och den en av de båda Mitsubishi EVO-bilarna han ägde. Kvar står bara den som så olyckligt rullades i Danmarks världsberömda grusgrop.
Det blir både lite grus och lite asfalt med nya bilen, förklarade Sune när hans klubb hade sin förarträff i torsdags.

*
BloggGrahn kopiaDen 18 mars är det dags för helt nya Europaserien i rally FIA Benelux Rally Trophy och Zuiderzee Rally. 13 holländska asfaltsträckor på totalt 117 kilometer är vad som väntar bland annat Simrishamns MK:s Joachim Grahn och Rickard Nilsson som nu ska hårdsatsa för att få extra snurr på GN Motorsport där man bland annat kan hyra en R5-Fiesta. Det är också den bilen som ska göra tjänst i den nya serien som innefattar totalt sju deltävlingar där Rally Denmark i höst är en. Det är i fyra länder som serien körs, Holland, Tyskland, Belgien och Danmark.
Lite klenare intresse från danskar och svenskar än vad jag förväntade mig. Jocke är ensam svensk och från Danmark kommer bara två förare, bland dom från Hässleholms GP välkände Brian Madsen med sin Peugeot 306 Maxi. Brian har sällskap av Jacob Jensen, Peugeot 208 R2 och Carsten Jensen, Renault Clio R3. Ensam norrman är Lars Berntsen med en Opel Kadett.

*
Ibland blir jag betänksam över den svenska mentaliteten i rallyskogen där allt verkar handla om att vinna? Har du inte det värsta (läs dyraste) är det lika bra att bli hemma, vilket är en trist inställning som jag ser det. Bättre hade varit om man tävlat mer för att det är så himla kul även om man inte står överst på pallen efteråt.BloggMicro
Tycker att danska initiativet med Micro Rally Cup där man tävlar med de allra minsta och billigaste bilarna skulle fått efterföljare även på den här sidan av Öresund. Noterar att 2017 kommer där ett ungdomligt tillskott i cupen där de båda 18-åringarna Oliver Saust och Peter Rasmussen tar över fjolårets vinnarbil i MRC, Michael Brobergs Opel Adam. Målet är att allt ska var klart så att premiären kan köras i Hässleholms GP den 30 april.

*
BloggStaffanSom jag redan berättat så byter Glimåkras bidrag till World RX, duktige mekanikern Staffan Andersson från Petter Solberg till Guy Wilks som köpt Johan Kristofferssons fjolårsbil. I helgen kom första ”teambilden” på Staffan längst till vänster och Guy tillsammans.
LocoEnergyDrink ’Team picture’ are flat out prepping our car for 2017, berättar PG Anderssons gamla Suzuki-kompis Wilks.

*

29.09.2016 - Free Practice,

Medan WestCoast Racing byter från Honda till Volkswagen Golf för internationella TCR-serien är intresset stort för japanen i STCC. En bil till är nu såld till ett i STCC etablerat team avslöjar TCR-profilen Greger Pettersson.
Tidigare har en JAS-byggd Honda Civic TCR sålts till Rent A Wreck Racing och Marcus Annervi.
Men det finns ytterligare en Honda i Sverige för den som är sugen på att ta upp kampen med SEAT, Audi och Volkswagen, säger Greger Petersson till STCC.se.

*
På tal om Kalle Lexe och Vasaloppet hittade jag den här synpunkten i Dalarnas Tidning, BloggCruisin
Läser med förvåning miljödebatten kring sommarens olika cruisingar och däribland Classic Car Weeks stora cruising.
De som förfasar sig över utsläppen, tänker dom aldrig ett steg längre? Hur mycket tror ni till exempel att Vasaloppet släpper ut vad gäller avgaser. Förvisso inte lika uppenbart som några amerikanare som är svåra att undgå rent visuellt.
Hur många deltar i Vasaloppsveckan? 50 000 kanske, de flesta tar sig till regionen i bil. De flesta tränar inför loppet hela vintern. Hur tar dom sig till träningsspåret? De indirekta utsläppen på grund av Vasaloppet borde uppgå till en Rättvikscruising per dag, året runt.
Sen läste jag om ett arrangemang i Sälen kallat O-ringen, undrar hur många cruisingar resorna dit och hem motsvarar? Sen har vi ju hockeyn i länet också. 5 000 bilar som gör en kallstart två gånger i veckan i Mora och Leksand. Borde motsvara några cruisingar…”.
Så är det nog!

*
Innan hade man ”nine eleven” i New York som mest fasansfulla minne men nu har detta terrordåd trillat ner till andra plats sedan jag nåtts av nyheten att franska PSA (Peugeot och Citroën) köpt Opel. När chocken väl lagt sig förstår man ju att detta är ett förfinat resultat av ” if you can´t beat them, join them” och att vi framöver kommer att få se helt nya utvecklade franska produkter. Tänker mig till exempel Peugeot Adam eller Citroën Insignia vilket ändå låter helt okej. Värre blir det när jag hittar en Opel Cactus på gatan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *