Magda en av 29 i Euro RX, färre DM-klasser, Tom K. kör Volvo igen, Mikaela Å-K till STCC och Willén till RallyX on Ice!
Igår släppte FIA European Rallycross Championship anmälningslistan till årets serie med 29 förare på den ”permanenta listan”. Sticker inte under stol med att som skåning och klubbkompis dessutom så är det Magda Andersson som är allra hetast av de 29. Eter att i fjor nästan snubblat på mållinjen vilket innebar andra plats i Touringcar-delen av EM siktar nu Löberöds-tjejen högre. Vad kan då vara högre mål om man tidigare blivit tvåa, ja gissa?
I par med Anton Marklund och Marklund Motorsport ska hon på allvar utmana killarna och jag tror också att hon fixar det. Kanske allt för mycket begärt att Magda direkt ska upp på pallen, men bara vänta…
Av de 29 anmälda kommer fem förare från Sverige, Robin Larsson, Audi – Peter Hedström, Polo – Mats Öhman, Fiesta – Anton Marklund, Polo och så då Magda också med en Polo.
Norge är än mer representerat med Tom Dahl Tånevik, Volvo – Tommy Rustad, Peugeot – Ole Kristian Temte, Citroën – Tore Kristoffersen, Citroën – -Alexander Hvaal, Polo – Thomas Bryntesson, Ford – Ola Frøshaug, Ford.
Lite kluven här, ska vi verkligen tillåta Bryntesson att köra under norsk flagg? Med värmlänningen på ”rätt sida gränsen” skulle det bli exakt lika många förare från Sverige och Norge så jag tycker att frågan är berättigad…
Faktiskt två bilmärken mer i EM än vad körs i World RX, Seat och så Tåeneviks väldigt udda Volvo C30 bygger på den listan. Tilläggas kan även att förarna representerar tio olika länder. EM-serien körs med fem deltävlingar och precis som World RX är det premiär i Barcelona första helgen i april.
I Super 1600 finns danske stjärnan Ulrik Linneman som kamperar ihop med Daniel Nielsen som båda kör Peugeot 208. Given publikfavorit och den som får mest blickar på sig blir norrmannen Lars Christian Lote Rosland som kör Opel Corsa. Här är faktiskt ännu fler märken anmälda, åtta stycken och då är det Opel och Alfa Romeo som sticker ut.
I Touringcar-klassen tar 2016-års vinnare Ben-Phlip Gundersen ännu en säsong.
*
Södra BF:s strävan att rensa upp i ”klass-vansinnet” i distriktets DM-tävlingar är värd all heder och där det i RS nu endast delas ut poäng i två klasser, Trimmat och Standard. När det kommer till grus har man lagt till en egen klass för 4WD vilket jag ändå kan tycka är helt okej.
Problemet är att i synnerhet Grupp E-åkarna känner sig lite överkörda när man ska tävla mot VOC/Grupp F-bilarna vilket man kan ha full förståelse för. Detta har också gjort att vid premiären, SMK Hörbys Express-Specialen den 9 april delar man i tävlingen upp ”Standard” i två klasser: R1a, Gr.E, Gr.N<1400 och R1b, VOC, Gr F, Gr F Övriga, Gr N<1600. Min invändning mot detta är att det blir lite konstigt att ha olika klasser i tävlingarna mot vad som sedan räknas i DM. Men som sagt jag förstår tankarna och kan också hålla med om det orättvis och som Rallyutskottets ordförande Janne Rydh klokt bruka poängtera, ”Rally blir aldrig varken ofarligt eller rättvist”.
Än mer förvirrande kan man tycka det blir när Asfaltcup vilket man har all rätt att göra, väljer att behålla samma klassindelning som 2016 alltså med fyra olika klasser. Sedan ställer vi oss i branschen frågan varför folk inte riktigt hänger med i sporten?
Årets DM-serie innehåller tio tävlingar och här väljer Asfaltcup att deltagarna bara behöver räkna in sju av dessa, i DM räknas alla. I årets serie är det endast Svedala MK som känner att man har ork att köra två RS-tävlingar.
*
Från detta är det inte långt till premiären för Bilsport Rallycup, Anderslövsrallyt den 25 mars. Idag har man nått 110 anmälda och där det som fick mig att höja på ögonbrynen var raden, ”Tom Kristensson/ Johan Månsson SMK Hörby Volvo 940” och så klassen ” 9 ” eller Grupp H. Alltså tar Tom en Grupp H-Volvo som uppvärmning inför premiären i ADAC Opel Rallye Cup andra helgen i april ”Hessen Rallye Vogelsberg”, blir mycket intressant…
*
Finns ju en del som vill göra gällande att inte nya Hyundai i20 R5 riktigt når upp till förväntningarna och som ett bevis på detta tar man nu hjälp av Hayden Paddon för att utveckla bilen ytterligare. Med detta känns det också som att Kevin Abbring som fram till nu varit förste testare gjort sitt i Alzenau. Abbring ska som bekant köra Belgiska Mästerskapet för den inhemska Peugeot-importören och kombinationen Hyundai och Peugeot blev nog lite för bra…
Medlemmarna i Hyundais nya förarutvecklings program Chewon Lim och Martijn Wydaeghe körde i helgen i Saarland-Pfalz Rallye, deltävling ett i Tyska Mästerskapet och tog sig här in på topp-tio listan med R5-i20.
Koreanen var ovan vid både bil, underlag och karaktären på sträckorna och med detta i vetskap så var det ändå starkt att inte åka av vägen eller dra på sig tekniska problem. Bästa sträcktid blev en femte på SS10 och i mål var Lim åtta totalt. Nästa uppgift för paret blir i Belgien och Spa Rally 17-18 mars. På den belgiska asfalten får man då chansen att mäta sig med Abbring som gör ”BM-debut” här.
*
Dansken Kris Nissen är utan tvekan en av det stora elefanterna när det handlar om motorsport, detta som ansvarig för hela Volkswagens tävlingsverksamhet. Nu aviserar 56-åringen att han gör comeback som förare och detta i DTC ( dansk motsvarighet till V8 Thunder Cars) och i en av teamet STARK/Massive Motorsports bilar.
I år blir det 15 år sedan Nissen senast körde något race så lite rattrost behövs säkert slipas bort. Första slipningen skedde på Misano-banen i Italien där även de övriga DTC-åkarna fanns på plats.
– Jag är spänd och mycket nyfiken på att se om jag utmana de unga duktiga förarna i klassen, menar Nissen.
*
I år får vi se Mikaela Åhlin-Kottulinsky i STCC då hon sätter sig i en Audi för PWR Racing – Junior Team.
– Att ta steget in i STCC känns som ett stort kliv framåt i karriären och en fantastisk möjlighet att utvecklas som förare, säger den 24-åriga värmländskan.
PWR Junior ser så här långt ut att bli kanske allra tuffaste utmanare om guldet i nya TCR-baserade STCC med Audi, Scania och Combitech i ryggen. Bilen blir en Audi RS3 Sedan LMS avslöjar Tom Hedström, marknadschef hos Audi Sverige.
Mikaela återvänder till svensk racing efter några intensiva år i Tyskland där hon tävlat i Volkswagen Scirocco R Cup, Audi Sport TT Cup och ADAC GT Masters. Hammarö-tjejen kommer att kombinera STCC med fortsatt internationellt tävlande. Kalenderkrockar innebär att hon kör fem av mästerskapets sju deltävlingar.
*
Att kalla Pelle Willén för en förarbegåvning utöver det vanliga är ingen överdrift och nu ger han sig även på RallyX on Ice som kör sista deltävlingen i Östersund med en bil från JC Raceteknik.
– Att köra RallyX on Ice ska bli riktigt kul. Just rallycross på snö ser fränt ut, med mycket sladd och mindre racing, säger 25-åringen från Eskilstuna.
På lördag har teamet sina två förare i toppen.
– Vi åker till Östersund med Sondre Evjen som två i mästerskapet och Oscar Solberg på fjärdeplats. Målet är att få upp båda bilarna på pallen när vi räknar ihop den totala poängen under lördagen, säger teamchefen Joel Christoffersson.
För Pelle blir detta något helt nytt.
– Jag hade en lucka i rallykalendern och åksuget är alltid stort, så det här blir mitt sätt att dämpa abstinensen. Att köra RallyX on Ice ska bli riktigt kul. Just rallycross på snö ser fränt ut, med mycket sladd och mindre racing, säger Pelle.
– Eftersom det är min debut tänker jag inte sätta några höga krav. Det är en rolig grej, och ett bra resultat skulle endast vara en bonus!