Pontus stolt WRC2-tvåa, Ogier vann men knappt före Mikkelsen, bästa tipset kom från ?, Grahn missade SM-guldet, Hansen vann i Höljes och Joel tog revansch!
Pontus Tidemand och Emil Axelsson slutade tvåa i WRC2-klassen i Rally Poland och fullbordade därmed Skoda Motorsports triumf med Esapekka Lappi som vinnare.
– Jag är så lycklig över det här resultat i synnerhet eftersom jag inte från och till känt mig 100 procent ”comfortable” , menade Pontus efter målgången.
– Men vi har visat ”good speed” och detta var en bra genomkörare för både oss och R5-Fabian, vi har mycket positivt att med oss från de här dagarna.
Pontus var också snabb att gratulera Lappi som hela tiden varit i ledning och även Skoda-teamet som verkligen levererade i Polen.
– Jag är stolt att vara en del av detta, konstaterade Pontus belåtet.
En knapp minut skilde de bägge Skodorna åt och ner till trean ”Kalle” Kruuda skilde lika mycket för Pontus del.
*
När Sebastien Ogier rullade i mål på power stage som snabbaste förare innebar detta även femte segern för året för fransmannen. Men bara 11,9 sekunder efter körde Andreas Mikkelsen/Ola Fløene in som tvåa, samma placering som 2014.
– Detta var troligen mitt bästa rally någonsin, konstaterade Andreas lyckligt.
Därmed puttade han ner Mads Östberg från andra platsen i tabellen och skuggar nu Ogier med Mads som trea. Dock är det stort gap framåt för Andreas, Ogier har 161 poäng och norrmannen 84. Östberg hade en tung helg och slutade nia och har nu totalt 69 poäng.
*
Jari-Matti Latvala och Ott Tänak hade en stenhård fajt om sista pallplatsen men ett dumt placerat träd på sista sträckan lugnade ner situationen för Ott. Jari-Matti överskattade än en gång både Polon och sina egna ”skills” vilket resulterade i att en frontsmälld Polo linkade i mål på sträckan. Hål på kylaren gjorde att man inte trodde så mycket på att bilen skulle funka till sista service men på något konstigt vis gjorde den detta. Här jobbar sedan VW-meckarna febrilt och fick bilen så pass okej att Latvala kunde ta sig i mål och bärga femte platsen. Den fjärde försvann efter 40 straffsekunder på grund av sen ankomst till sista TK:n.
Ingen kan väl missunna varken Tänak eller M-Sport den här pallpatsen som visar att den nya Fiestan kan vara med och slåss i toppen. Nu hade Tänak fördel att gå ut som elfte bil de två första dagarna när mycket av lösgrusen var bortkörd, något som Ogier och Mikkelsen bitvis hade problem med. Nu var detta Tänaks första pallplats sedan 2012 och han tog även två bonuspoäng då han var endast 0,1 sekund efter Ogier.
*
Fyra slutade Hayden Paddon, än en gång bästa Hyundai och sexa Thierry Neuville som även han strulade på SS19. En snabbrullning, han var bara 7,3 sekunder efter Ogier så något annat kan det taklägget inte beskrivas.
Nattsvart på annat vis kan man inte beskriva Citroéns Polenbesök med Kris Meeke som sjua och Östberg som nia. Mellan de bägge ”vinkelåkarna” körde hemmahoppet Robert Kubica in.
*
LOTOS Rally Poland blev årets hitintills hetaste tävling både temeraturmässigt och vad gäller toppstriden. När man gick ut på sista etappen var Mikkelsen bara 5,6 sekunder bak Ogier. I meter betyder detta att Ogier var endast 187,98 före Mikkelsen och detta efter runt 29,2 mils tävlande.
Att det var snabbt i Polen visste alla men man nådde ändå inte upp till Rally Finlands snitthastighet från 2012 med 122,9 kilometer/t. I Polen gick det lite ”lusigare”, knappt 121 kilometer…
*
Mitt tips gick sådär i Motorbloggen, hade faktiskt bara Ogier rätt som vinnare. Däremot är jag även med i ett mera proffsig upplagt tips i ”World Rally tipping” med bas i Dalatrakten. Här justerades tipset och då gick det bättre eller , ”HOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOJJ I Värmen.
Här kommer resultat från Rally Polen Ni får höra av er om det är något felräknat har inte dubbelkollat denna gång. Grattis till Tommy Svensson som blev omgångens bäste tippare med 15 poäng. Grattis även till S Ogier som vann tävlingen!”
Sug på den!
*
Det lyckades inte för Joachim Grahn/Rickard Nilsson att få med sig någon SM-medalj från Sprinten i Sundsvall. Första kvalet vann Jocke men sedan gick det tråkigt nog sämre och sämre vilket slutade med en fjärde plats för paret i WRC-Focusen.
– Överladdade i finalen och då försvann tiondelarna snabbt, analyserade Jocke och tillade.
– Jag är så dj-ulskt besviken och detta bara på mig själv, bilen funkande kanon, Det var bara jag som misslyckades!
3:a i Halmstad, 2:a i Borås och nu var det bara guld som gällde för Jocke i Sundsvall, förstår att han och Rickard blev besvikna. Mats Jonsson blixtrade till i sista åket och puttade väck skåningarna från pallen med 0,2 sekunder.
Vann gjorde comebackande Ingemar Svensson, Flens MS med Tätab-Fiestan före Ludvikas Robin Friberg, R5-Citroén.
I 2WD-klassen var Tobias Söderquist, Årsunda överlägsen och var runt tre sekunder före BMW-åkande Oscar Sundell (var blev alla värsting-940:er av?) på Bergsåkers Travbana. Trea och kanske den som gjorde tävlingens bästa prestation Mattias Ledin med sin i sammanhanget ”ponnyhäst-Peugeot”. Men kraft är inte allt, hänger även till stor del på den som sitter inne i hytten, vilket Mattias än en gång visade.
Led så klart med unge Daniel Röjsel som var på väg mot pallen när servoremmen brast och inte ens en Opel är lättkörd med enbart muskelkraft till hjälp. Nu blev det en fjärde plats för ”Steens påg”.
*
Måste säga att jag tycker att SMK Sundsvall gjorde sin del av SM-Veckan bra och grusslingan på travbanan var riktig rolig att följa på SVT Play. Har ju varit kritisk mot upplägget där man skiftade från asfalt till grus utan förvarning vilket jag fortfarande har svårt att förstå. Men när tävlingen väl drog igång så var där absolut inget från ”tv-stolen” att klaga på. Lite småstrul med att klockan försvann ibland men ”so what”, istället tyckte jag det var väldigt jämnt och spännande.
Fortfarande tycker jag det vore en bra idé med en SM-serie i Sprint kanske med alla tre underlagen, snö, grus och asfalt. Då fick man absolut en värdig mästare som behärskar alla element. Nu kan man kanske tycka att det är lite väl ”enkelt” att i en enda tävling få en SM-medalj runt halsen. Å andra sidan finns där massor av sporter där det alltid är så att man bli mästare genom att vinna endast en enda tävling, så varför inte även i motorsport?
Till nästa år arrangeras SM-veckan i Norrköping och då blir det intressant att se vilket underlag Rallysprinten ska avgöras på. Oavsett vilket det nu blir, så för guds skull meddela detta tidigare än som i år, knappt tre månader före start…
*
Precis när detta skriv har Höljes avslutas med finalen i Supercar och av radioreferatet att döma något av det mest dramatiska på länge. Timmy Hansen smet förbi Mattias Ekström i allra sista kurvan och tog segern inför 39 800 jublande åskådare. Trea slutade Andreas Bakkerud medan Petter Solberg parkerade i en sandfålla efter krasch.
Kraschade gjorde även Anton Marklund i sin EKS-Audi och fick åka till sjukhus men fick lämna detta senare på eftermiddagen.
’
Det som andra kalla ”folkracebil” är i Janne Kristianssons ögon ”vinnarbil” och i helgen tog Janne ännu en totalseger med sin ”pärla”. I Södra Sunnerbos ”Semesterturen” ingående i Bilsport Rally Cup var Janne med Jimmi Svensson i högerstolen snabbast, 4,5 sekunder före Nässjös Johan Axelsson. Skrällen kom som totaltrea och vinnare i C-2WD genom Tobias Pettersson från Gränna. Tobias var bara 17,9 sekunder bak Kristiansson i mål (tack för bilderna Henric Åkesson).
Måste även nämna Bengt Rangtoft från min egen klubb som slutade fyra i A-2WD. Ingen tvekan utan att ”Ragge” trivs när det inte är så mycket noter från Patrik Törnquist att lyssna till…
*
Helgen började tufft för Tomelillas Joel Eriksson som bestraffades av domarna vilket hindrade honom från start i heat 1 när det var F4-race på EuroSpeedway Lausitz. Han tog dock en gruvlig revansch och vann istället heat 2
Joel drabbades av domarnas vrede tillsammans med ytterligare ett antal förare, bland dessa Mick Schumacher. Anledningen var en incident under rödflagg i kvalet mot slutet av passet, där förarna påstås ha kört för fort. Straffet blev oväntat strängt och förarna förbjöds starta i heat 1. Ännu värre var att Joels främste motståndare Joey Mawson körde hem 25 poäng och seger.
I andra racet fick Joel att starta från den tredjeplats han ursprungligen kört till sig i kvalet. I en eftertrycklig revansch passerade han såväl Mawson som pole position-innehavaren Marvin Dienst. Årets femte seger var i hamn.