Pontus gillar att testa däck, tankar kring nya WRC-bilarna, blåser ännu i Norge och Joel E. snabb i DTM-test

BloggPontus2Har varit mycket WRC den senBloggPontus2aste tiden och lite mindre eller rättare sagt mycket mindre om WRC2. Från den scenen kan rapporteras att Pontus Tidemand just nu är i franska Alperna och Alpes-Maritimes för däcktester med Skoda Motorsport. BloggPontusHelt klart något som Pontus gillar och han hälsar.
Keeping warm at test in sunny Alpes-Maritimes with a cup of hot coffee, surrounded by tyres. This is life!

*
BloggKalleDäcktester har också finska underbarnet Kalle Rovanperä ihop med Toni Gardemeisters team TGS Worldwide (Kalles pappa Harri till höger ser bekymrad ut, undrar över vad?) ägnat sig åt och detta inför helgens stora rallyhappening i Italien, Monza Rally Show. Här ska Kalle köra teamets R5-Skoda och får motstånd från en hel flock hemmaförare men även WRC-åkaren Dani Sordo i en Hyundai i20 WRC.BloggMonza

*
Snacka om att sluta på topp kan man verkligen göra när Nico Rosberg som nybliven F1-Världsmästare förklarade att han lägger ner direkt. På dagens presskonferens inför FIA:s prisceremoni i Wien kom ”Kekes påg” med det oväntade beskedet att han slutar.
Jag vill ta tillfället att berätta att jag avslutar min F1-karriär här och nu, säger Mercedesföraren till Autosport.
Han menar att han nått sina drömmars mål och i fortsättningen prioriterar familjen framför racing.
Det är svårt att förklara, sedan jag var sex år gammal har jag haft en klar dröm och det var att bli världsmästare i formel 1. Jag har satsat allt under mina 25 år inom sporten och med hjälp från alla runt omkring mig, mina fans, vänner och mitt team så har jag nu uppnått det.
För att få lite rally stuk på det hela så kommenterade britten Chris Ingram, vinnare av Junior-ERC i år Rosbergs besked på Twitter. 24-åringen tycker helt klart att det går för långsamt för honom att nå en ratt i WRC och menar.
Tänk om detta även kunde hända i WRC, att någon av förarna där självmant klev av!

*

BloggHyundaiI går presenterade som bekant Hyundai som första WRC-team nästa års bil i stridsutförande vilket fick rallyprofilen/eldsjälen Conny Hansson, Kullings MS att reagera, han skriver: ”Hej. Ang Huyndais WRC-bil. Jag såg gärna att det blev förbud på alla vingar, utom en mindre bakre. Denna bil liknar ju på pricken en racingbil, tex DTM. det är fräckt, visst, men inte är de väl rallyliknande? Och att de även hade en minihöjd som är väl tilltagen. På detta viset sänks kurvhastigheten, vilket betyder betydligt mer sladdande, och det är väl det som vi förknippar med rally. Banracing har vi ju andra banor och publik för, troligtvis. CH”.
Onekligen ligger där en hel del i Connys syn på de nya ”häftiga” bilarna, Frågan är egentligen hur mycket häftigare det blir kontra det oundvikliga, riskerna ökar med högre hastighet?
Vi som var med när Grupp B introducerades 1982 känner igen alla argumenten som nu återanvänds,” att bilarna måste bli häftigare, mer show för att locka publiken” och så vidare. Tyvärr vet vi också hur ”showen” slutade och 1987 var det tillnyktring som gällde hos FIA. Detta betydde en återgång till det betydligt i jämförelse med Grupp B åtminstone, beskedligare Grupp A-reglementet. Minns första året 1987 i Svenska Rallyt dit vi åkte med minst sagt kluvna känslor över att behöva kolla på ”pysbilarna”. BloggStridDå hade vi varit bortskämda med Peugeot 205 T16, Audi Sport quattro, Lancia Delta S4, Ford RS 200, tidigare även Opel Manta 400 (bilden, bröderna Peter och Torbjörn Strid, SMK Hörby var vad jag vet enda svenskar med en äkta Opel Manta 400 GruppB när det begav sig) och Toyota Supra. Men inte var det några pysbilar som flög förbi på sträckan och efter att de första tio bilarna (minns främst Lancia Audi och Mazda) var vi åter ”inne i matchen” ( 1987 vann Timo Salonen/Seppo Harjanne Svenska Rallyt med sin Mazda 323 Turbo). BloggSalonenGrupp B var glömt och detta för tid och evighet trodde man men minnet är som bekant kort och i slutet av 90-talet presenterades så WRC med argument som kändes igen, ”bilarna måste bli häftigare, mer show för att locka publiken”. Under åren har bilarna utvecklats och en WRC-bil från de första åren är i dag att jämföra nästan med symaskin mot en Polo R WRC. Ändå kände FIA, WRC-promotorn och även teamen att nu måste vi ha något nytt, ”bilarna måste bli häftigare, mer show för att locka publiken” och där är vi dag. Det är bara att hålla tummarna att historien är just historien och att den inte upprepas…

*
Finns också många runt om i rallyvärlden som tänker precis tvärtom mot utvecklingen och vad som kommer att ske 2017. Varför inte istället backa tillbaka och göra R5-bilarna till WRC:s huvudklass menar den här gruppen rallyentusiaster. Jag är faktiskt böjd att hålla med och fördelarna vore om inte enorma, så stora.
Istället för att som i dag ha fyra team som gör upp om VM-titeln kunde där kanske varit det dubbla. Skoda och Peugeot känns tämligen klara som nya medlemmar i ett WRC med enbart R5-bilar. Med betydligt mindre både utvecklings och driftskostnader kanske även andra fabrikanter hade satsat på billigare R5-bilar. Tänker främst på Opel men kanske även Subaru, Mitsubishi och Mazda hade varit tänkbara R5-deltagare. BloggPontus kopia 2Dessutom handen på hjärtat, inte är där någon i rallyskogen som lider när Pontus Tidemand (bilden), Emil Bergkvist och andra R5-chaufförer drar förbi med sina ”trötta” bilar?
Dessutom om det nu är så att ”bilarna måste bli häftigare, mer show för att locka publiken” då handlar det verkligen om att vrida klockan flera snäpp tillbaka. Tillbaka till tiden när det verkligen var häftigt och show i rallyskogen och då menar jag att detta var maximalt när det vimlade av segerkandidater i bakhjulsladdande BDA-Escorter, Saab 99 Turbo, Opel Ascona 400 för att nämna några publikfriare av format.
Efter min obrutna svit i KAK-Rallyt/Svenska Rallyt/International Swedish Rally/Rally Sweden sedan 1975, alltså över 40 versioner med ”Closer to rally” får jag ibland frågan, vilket år har varit bäst/häftigast? Svaret är alltid lika enkelt, inget slår och tror jag heller någonsin framöver kommer att slå 1976. Året då Per Eklund och Stig Blomquist, båda i Saab:s fabriksteam med varsin päronglass-färgad Saab V4 hade en helvetesjakt genom Värmlandsskogen och där till slut Per Eklund vann över ärkerivalen. Något häftigare än detta kommer vågar jag lova, aldrig mer att kunna skådas i Värmland. Sedan må man ha hur häftiga vingar, aktiva diffar eller stora lastbilar som helst på serviceplatsen. Fajten Per och Stig bjöd på den här helgen med sina 160 hästars V4:or, där enda aerodynamiken som fanns var ”läppen” på koffertluckan, detta var verkligen mer ”Closer to rally” än vad de nya WRC-bilarna någonsin kommer….

*
I dag kom besked från de skotska myndigheterna att man lägger ner tankarna på att åtala arrangörerna av ”Jim Clark Rally” och ”Snowman Rally” 2013 och 2014 där totalt fyra personer omkom. Tre personer efter att ha blivit påkörda av rallybilar och så en förare som omkom efter en avåkning. En förundersökning har pågått i två år och nu har man kommit till slutsatsen att ingen av de båda arrangörerna kommer att ställas inför rätta. Olyckorna fick dock till följd att man inrättade något som kallas ”Fatal Accident Inquiry” där både arrangörer, polis och andra myndigheter ingår och som bland annat ska se till att liknande olyckor framöver ska förhindras.

*
Det blåser rejält i norsk bilsport sedan NAF beslutat sig för att kliva av sammanbetet med NBF (Norges SBF). Beslutet får följder för de förare/klubbar som är anslutna till NAF och som framöver inte längre kan ta ut licens respektive arrangera tävlingar. Riktigt vad som händer är svårt att få grepp om. I går gick NAF ut med ett förtydligande om att deras medlemmar tvingas byta klubb för att få tävla från 2017. Likaså får inte NAF-klubbar tillstånd att arrangera tävlingar efter årsskiftet.
En som reagerat är Anders Grøndal som tävlar för NAF Asker og Bærum och han skriver på Facebook.
Har pratet med gutta i NAF motorsport Asker og Bærum nå. Jeg avventer situasjonen litt, hører hva løsninger de kan komme med. Hvis ikke blir det å kjøre for KAK for min del!
MEN jeg har IKKE lyst til og forlate klubben jeg er glad i, NAF Asker og Bærum! Håper de kan komme en løsning!”.
Finns också personer som jobbar för att lösa knuten. Dom manar till lugn och menar att allt kommer att ordna sig…

*
BloggJoelDen här veckan har Tomelillas Joel Eriksson fått prova på DTM i en av BMW:s bilar och detta på spansk asfalt. Testpassen har också gått mycket bra för Joel som enligt uppgift varit snabbast av alla förare som fått testchansen.

*

Trevlig helg!

*

Dagens bilder: Skoda Motorsport – TGS Worldwide – Tommy Svensson – BMW.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *