i20 WRC först ut av 2017-års värstingar, nyheter från FIA-mötet, Honda i STCC och en riktig ”Hjulgran”!

BloggHyundai1Det blev Hyundai som blev först ut att presentera nästa generation WRC-bilar ( i Köln nöjde sig Ford med att visa nya Fiestan i gatversion) när man i dag visade upp helt nya Hyundai i20 Coupe WRCAutodromo Nazionale Monza. Noterbart är att detta är koreanernas tredje generation WRC-bilar sedan man startade upp 2014 och definitivt den som skiljer sig mest mot företrädarna. Till exempel är det nu en två-dörrars version (eller som dom säger själva ”three-door coupe”) till skillnad från de äldre med fyra dörrar. Inte  mycket som påminner om gat-versionen av samma bil, isynnerhet är det de aerodynamiska hjälpmedlen som ger WRC-varianten sitt tuffa utseende. Till detta kommer så även ny motor på 380 hästkrafter samtidigt som bilen är lättare och det som säkert kommer att påverka allra mest, det är åter tillåtet med ”aktiva diffar”.
Att bilen redan är hårt prövad avslöjade Michele Nandan, teambossen och berättade att den har över 600 mil specialsträcka i ryggen sedan man började testa i april. Dessutom är inte testprogrammet avslutat utan beräknas pågå ända fram till premiären i Monte Carlo i slutet av januari.
Att målet är seger i WRC 2017 sticker man inte under stol med och årets två segrar genom, Thierry Neuville och Hayden Paddon har stärkt moralen flera snäpp i det Alzenau-baserade teamet.
Alla startar från scratch så alla har samma utgångsläge, berättade Nandan och tillade.
När vi blev tvåa i år vill vi visa vår förmåga att kunna slåss om mästerskapet 2017 och vi är säkra på att Hyundai i20 Cope WRC kommer att hjälpa oss göra detta!BloggHyundai2
Hyundai kunde även avslöja att samarbetet med Shell och Hyundai Mobis fortsätter även nästa år. Med de nya reglerna där teamen kan anmäla tre förare till varje tävling och där sedan de två bästa får märkespoäng, innebär det att det framöver bara finns ett Hyundai-team ”Hyundai Shell Mobis World Rally Team”. Redan tidigare har det varit klart att samma tre förare som2016, Neuville, Paddon och Sordo kör med nya bilen och även kartläsarna Nicolas Gilsoul, John Kennard och Marc Marti blir samma.

*
BloggPoloSamtidigt och kan man anta med en tår i ögat hissades Polo R WRC 2017 upp i lastbilen efter att den absolut (enligt VW i alla fall) sista testmetern avverkats för den tilltänkta VM-vinnaren i den västerbottniska fjällvärlden. Testförare Marcus Grönholm förevigade själv det historiska ögonblicket innan luckan stängdes. Nästa gång den öppnas är när Polon ska rullas ner i i källaren i Hannover där den sedan ska tillbringa resten av sitt liv. Som min mormor brukade säga, ”synd på så rara ärtor”….

*
Som väntat beslöts om ny startordning i WRC vid mötet i Wien och nu blir det återgång till det system som gällde 2014. Detta betyder att mästerskapsledaren startar först dag 1 och sedan följer resten av förarna efter placeringen i tabellen. Dag 2 och 3 ändrar man  och då startar fältet med långsammast först. Minns jag inte fel så var det samma system som förra gången det användes innebar mygel när förarna avvaktade på sista sträckan för dag 2 och tappade lite tid för att slippa starta först? Hur är det man säger, hur man än vänder sig så är rumpan bak…

*
Som väntat blev det också tummen upp för nya ”Privat Cupen” i WRC där förarna fritt får välja sju tävlingar varav sedan sex räknas i slutresultatet. Dock har man ett litet krav, minst fem förare ska anmäla intresse för cupen för att den ska genomföras. Något jag inte tror blir omöjligt. Tvärtom är jag säker på att det blir ”fulla startfält” men kanske på bekostnad av WRC2 som kan komma att dräneras på förare med den här nya möjligheten för privatteam/förare.BloggNasser
Såg i går att Nasser Al-Attiyah bekräftade sitt intresse i arabisk media för att ta över minst en av Volkswagens Polo R WRC 2016 för att köra cupen.

*
BloggDMACK kopiaTvå andra nyheter och egentligen inget nytt, Michelin och DMACK fortsätter som officiella däckleverantörer. Den andra är att Citroën försvinner som bil för juniorerna och ersätts av R2-Fiesta. M-Sport har kontrakt för 2017 och -18.
WRC-kalendern för 2017 blev så här:BloggWRC

*
På mötet beslutades även hur ERC (Rally-EM) ska köras till nästa år och det blev med åtta deltävlingar fyra på asfalt fyra på grus från april till oktober, alltså har vinterrally försvunnit från ERC. Av dessa åtta får förarna räkna sex beslutades av FIA i Wien igår.
Kalendern ser ut så här
30 mars 1 april: Azores Airlines Rallye (Portugal, grus) ERC Junior

4-6 maj: Rally Islas Canarias El Corte Inglés (Spanien, asfalt) ERC Junior

2-4 juni: Acropolis Rally (Grekland, grus)
16-18 juni: Cyprus Rally (Cypern, asfalt och grus)
3-5 augusti: Rally Rzeszow (Polen, asfalt) ERC Junior

25-27 augusti: Barum Czech Rally Zlín (Tjeckien asfalt) ERC Junior

15-17 september: Rally di Roma Capitale (Itallien, asfalt) ERC Junior

6-8 oktober: Rally Liepāja (Lettland, grus) ERC Junior
Intressant är ERC Junior där det nu blir två klasser och där förarna får vara upp till 28 år. Bilklasserna blir 2017 R5 och R2.

*
BloggCitroen kopiaHände mycket i Wien och bland annat beslöt man att tuffa till WTCC genom att krympa till två dagar istället för som i år tre och förlänga race 2 med ett varv. Dessutom har racingänget även plagierat rallycrossen och inför ”Joker-varv”. Detta ska göras vid minst två tävlingar under 2017, i på stadsbanan vid premiären i Marrakech och även i portugisiska Vila Real i juni.

*
BloggHondaInte riktigt WTCC men väl STCC och där årets Clio Cup-mästare, Marcus Annervi kör 2017. Falkenbergsföraren ska då sätta sig i Honda vilket även blir fjärde bilmärke i nya STCC med TCR-bilar. I teamet ”Rent A Wreck Racing” ska hallänningen med en Honda från Sportpromotion som han säger själv ”försöka vara så högt upp som möjligt”.
Vi har en konkurrenskraftig bil. Honda har vunnit mycket med sin Civic TCR så varför skulle inte vi också kunna göra det, menar Marcus
Rent A Wreck Racing är ett riktigt ungdomsteam där många har en koppling till tävlingsteknikerutbildningen vid Svalöfs gymnasiumRing Knutstorp i Skåne.
Förutom att jag själv och min ingenjör Elias gått utbildningen så gör mina mekaniker Viktor och Kevin det nu, berättar nya Honda-föraren.

*
I dag berättar också STCC att Marcus och övriga STCC-förare till nästa år kan räkna med att köra tre heat per racehelg istället för dagens två.
Vi går från 14 till 21 lopp. Mer racing både för förare och publik, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.
Heaten kommer inte att vara lika långa, men poängmässigt ska de vara lika mycket värda. Det blir enklast och tydligast så.

*

Camera 14MP-9PC

Björn borta i USA skickar en bild som bevis på att det även ”over there” börjar smyga sig in lite julstämning. Hans lokala däckhandlare visade hur han tycker en riktig ”Hjulgran” ska se ut…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *