Polo R WRC 2017 snart klar, dyr krasch för Ängelholmarna, VW firar 50 år, Kullings-Conny bjuder in och är det Brad Pitt eller?

Dieter Depping, Erwin Mombaerts Volkswagen Polo R WRC (2017) Test Baumholder 2016

Verkar som Volkswagen ligger längst fram i utvecklingen av nästa genration WRC-bilar och i slutet av den här månaden räknar man med att kunna ha den bil färdig som ska starta i premiären Rally Monte Carlo. De sista testerna är nu genomförda och bara finliret återstår innan Polo R WRC 2017 kan homologiseras. Senast den 1 november måste detta ha skett och efter detta datum får inget nytt läggas till Ogier, Latvala eller Mikkelsens nya vinnarbilar. Enda som får ändras är sådant som FIA inte godkänner och det lär inte vara mycket om jag förstår saken rätt.
Autosport berättar att Capito & Co bygger nio bilar till att börja med där tre ska gå i Monte Carlo, tre andra i Rally Sweden och så tre som reserv. Bilen med chassinummer 37 är ännu otestad till skillnad från 35 och 36. ”Trettiosjuan” är vikt för Sebastien Ogier till Monte Carlo.
Volkswagen-ingenjörerna är lite sura över att man bara fått 42 testdagar av FIA för att utveckla nya Polon, detta då Polon räknas som en ”EVO-modell” av befintlig bil. Något som då inte gäller till exempel Toyota som kommer med helt ny bil. Detta har även hämmat VW-åkarna i årets WRC då all test körs med 2017-års bilar för att få till extra testtid med den nya versionen. Något som inte förarna varit glada över då man alltså inte kunnat testa med samma bil som sedan ska köras i tävlingen. Team-ansvarig viftar dock bort gnället.
Helt klart har detta straffats oss i år se bara i Polen senast, men det mycket viktigare för oss att fokusera på 2017!

*
BloggKoenigseggAlla som håller på med motorsport vet att krascher aldrig är roliga och dessutom kostar mycket pengar. Något som även Koenigsegg nu fått känna på sedan man i veckan kraschade en Koenigsegg One:1Nürburgring. Bilen, som uppges vara värd flera tiotals miljoner mådde inte bra efter kraschen där man nu hemma i Ängelholm (bilden) kommit fram till berodde på att en ABS-sensor slutade fungera. Med låsta framhjul och i en hastighet av cirka 170 km/t brakade superbilen i räcket, flög genom luften i över tjugo meter innan det blev stopp. Lyckligtvis undkom den anonyma testföraren oskadd från äventyret.
Nu ska bilen byggas upp igen och märkligt nog klarade den sig relativt bra från kraschen, mest kosmetika som det brukar beskrivas i dag när plastbitarna yr. Målet är att sätta nytt hastighetsrekord dock oklart om det blir fler försök 2016.

*

Fuchs Super V 1974 Nürburgring

För någon vecka sedan firade Volkswagen Motorsport 50 år i motorsporten. Den 11 juli 1966 bildade några Folkvagns-entusiaster, “Verband Formel V Europa e. V.” som blev grunden till nuvarande Volkswagen Motorsport. Fast allra först var man borta i USA och redan 1963 byggdes de första Formel Vee-bilarna som var startskottet för den tyska tillverkans engagemang i motorsportens tjänst.
I oktober 1973 flyttades verksamheten från München till dagens lokaler i Hannover.

*
BloggConnyDen här helgen verkar det som att rallyfolket har tagit semester och det är väldigt tunt med tävlingar. Redan nästa helg är det dock full fart igen och då med Kullingstrofén som kronan på verket. Över tvåhundra anmälda till Svenska Rallycupen där tävlingen ingår och där då Joachim Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns MK gör gruscomeback med WRC-Focusen. Kullings ”starke man” Conny Hansson (bilden) har också en uppmaning som inte borde gälla bara nästa helg utan i alla landets rallytävlingar. Conny skriver, ”Vi hoppas och tror att ni alla vill hjälpa till så att vi får en oerhört trevlig rallyupplevelse, utan olyckor. Att lyssna och lyda våra funktionärer, att agerar med stort sunt förnuft och att ni respekterar den mark vi förtjänstfullt fått låna av våra markägare. Att ni givetvis inte lämnar kvar något, och att ni hjälper oss med att ni tar med det som ”någon annan” ev. lämnat. Att ni placerar er med förnuft, och hjälper till att påpeka för okunniga om olämplig åskådarplacering. Meningen med vårt arbete att arrangera Kullingstrofèn är att alla vi inblandade skall ha en mycket trevlig stund i Rallyts tecken, och vi gör så gott vi kan. Mycket Välkomna skall ni vara ALLA Rallyentusiaster, hälsar Conny Hansson.”,
Egentligen borde Connys uppmaning vara helt onödig men som vi alla också vet, så är det tråkigt nog inte så. Onekligen behövs det en skärpning hos rallypubliken både vad gäller att hitta säker åskådarplats och nedskräpningen, något som tyvärr tenderar att bli allt värre…

*
BloggJovettI dag bjuder jag på ett litet ”quizz”, vad är det för bilmärke som jag stolt poserar vid? Kan ge en liten ledtråd, en klasseger på Le Mans var märkets största fjäder i hjälmen på sin tid. Bilden är tagen i Torekov och jag borde vara 6-7 år gammal…

*

Åhus Beachandboll Festival
Med solen strålande från en klarblå himmel och termometern på väg mot 30 grader, vad passar då bättre än att avsluta Motorbloggen med rallysportens svar på Bradd Pitt, VOC-fantomen Ola Wingren i riktiga ”stekar solglasögon”. Snyggt men inte pråligt sa räven och målade svansen gräsgrön…

*

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport, Koenigsegg, Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *