Mads testar i Finland, Rally Sweden prisat, efterdyningar om röd flagg mm och Servin behöver hjälp!

IngenBloggFinalnd1 större semester gäller inte för WRC-åkarna som istället testar för WRC Neste Rally Finland som drar igång nästa helg eller den 28-31 juli. Mads Östberg och Ola Fløene inledde säsongen bra med M-Sports Fiesta #5 och på de fyra första tävlingarna kunde man visa upp resultatraden 4-3-3-4. Den raden gav 52 poäng och en VM-medalj verkade då inte alls omöjlig men sedan hände något. De tre senaste tävlingarna har sedan bara gett tio ytterligare poäng vilket innebär en sjätte plats och tio poäng från sista pallplatsen som nu innehas av Hayden Paddon.BloggFinalnd2
Därför är jag säker på att den norska duon kommer att göra allt för att komma tillbaka till ”the pace” från i våras. Nu är man i Finland för att få upp trycket och igår var det ”fast test road” som gällde.
Det väckte verkligen upp mig efter ett litet sommar uppehåll, konstaterade Mads och la även till.
Häftigt att blåsa genom den finska skogen!
Om det var snabb väg som gällde under tisdagen så är det mer teknisk finsk grusväg som är målet under onsdagen. Från mig kommer ett stort lycka till!

*
BloggLatvala kopia 4Precis som Rally Sweden har WRC-finalen 2016 ”KENNARDS HIRE RALLY AUSTRALIA” fått ta emot ”Achievement of Excellence” för sitt miljöarbete av FIA. Medan värmlänningarna fått toppbetyg för att man samarbetar med ett stort avfallsföretag och sitt miljötänk som genomsyrar hela organisationen så belönas kollegorna ”down under” för sina åtgärder efter fjolårets rally. Gary Connely miljöansvarig på FIA applåderar de bägge arrangörerna.
Vi hoppas att detta sporrar andra att följa deras exempel och följa ”FIA Action for Environment”.
Därmed har Rally Sweden också grönt ljus från Paris inför 2017 då det är krav på att alla 14 WRC-tävlingarna måste ha ett godkännande från FIA vad gäller miljöarbetet.

*
Har varit en hel del efterdyningar efter Slottssprinten och då tråkigt nog inte om allt det positiva som Katrineholms MK åstadkom. Istället har det handlat om för kort uppbromsningssträcka och dålig respekt för röd flagg/SOS-skylt. En som reagerat på detta är kartläsare Krister Gull som undrar, ” En liten fundering. De har ju hänt en del i skogen sista tävlingarna med tyvärr rätt hårda avåkningar. Fel placerad publik och mål som varit på fel ställen och liknande. Har vi inte föråkare som ska kolla sånt?? En föråkare ska inte va ute för att testa bilen eller få mil i kroppen gratis för att slippa betala startavgiften! Åka som föråkare är kräver att visst ansvar mot arrangörsklubben! Dom ska ju märka om nått är fel i roadbook/noter och även se till att publik/funktionärer står på rätt ställen. Känns som detta är nått arrangörer måste ta upp med deras föråkare!”.
Håller med Krister i sin undran om föråkarnas uppgifter. För de allra flesta med en eller flera nollor på bilen handlar det inte om att vara funktionär och tävlingsledningens förlängda arm ute på fältet. Istället gäller det för många att ”pröva den nybyggda bilen” eller helt enkelt bara en chans att få köra rally utan kostnad. De som ”brinner” för att vara föråkare är få men visst, dom finns och den kategorin gör oftast ett bra jobb.
Tror mycket på den idé som redan en del svenska arrangörer använder och som är ”lag” i Danmark att föråkarna kör med vanliga bilar. Detta skulle betyda att man anser sig ha tid att stanna och rätta till felaktigt placerad publik, binda om ATA-band, korrigera pilning med mera. Tror aldrig jag sett en av dagens föråkare göra något av detta…

*
Diskuterade frågan med några likasinnade och vi kom fram till det optimala sättet före start på sträckan. När domarna kör sträckorna har oftast inte publiken kommit dit så deras roll i säkerhetsarbetet är minmalt. Säkerhetschefen bör sedan köra ungefär halvtimmen före första ”nolla” för kontroll. Därefter kommer ”0:an” i standardbil och direkt efter en ”riktig rallybil” för att göra folk uppmärksamma på att nu drar det ihop sig. Efter denna kommer ny ”säkerhetsbil” eftersom de allra flesta åskådare då finns på plats och man då har möjlighet att korrigera de som är felaktigt placerade. Allra sist kommer så ”000” fortfarande i standardbil precis före första tävlande. Finns så klart många olika synpunkter och invändningar på detta, precis som alltid när det snackas om förändring av något i sporten…

*
Allra mest återkopplingar fick jag ändå på Nisse Schöns reaktion efter olyckan med personskada. Noterbart är att ingen hade någon annan uppfattning än Nisse och allra vassast var en mejlskrivare (jag vet vem han är och går i god för honom) som menar, ”Ang N Schöns kommentar. Jag blir så djä—la förbannad varför det bara gnabbas om det och ingen tar tag i detta jätteproblem. Varför anmäler de inte dessa till tävlingsledningen?
Det blir väl ingen bättre status på dessa säkerhetsdetaljer när det enbart skickas ett mail till Motorbloggen, även om densamma är en maktfaktor. Det måste ju upp på bordet hos tävlingsledning för åtgärd.
Om det sen hamnar hos skämtet Disciplinnämnden så vet ju ingen vad beslutet innebär. Det fick vi tyvärr erfara från 2015, då vi hade två som for förbi rödflagg och blev anmälda till DN. Samma tokighet, ja mycket värre var deras beslut ang incidenten i Laxårallyt 2014, där vederbörande blev frikända i DN, men dömda till 16 mån avstängning i Juridiska Kommittén.  Men bra att du iaf tar upp detta bekymmer.”.

*
Låter Lyn Andersson, kartläsare i Mazda-fantomen Björn Anderssons bil avsluta med en klok kommentar som sammanfattar hela frågan på ett perfekt sätt. Lyn skriver, ” Suck – vad är väl en rallytävling när medtävlande är i nöd – och” jag har inte utbildning” – nja ingår i licensutbildningen och kan du din ABC kurs så dåligt kan du väl rallyreglerna lika inaktuellt.
Men jag vet för vissa förare – tävling eller ej – så gäller samma sak i vardagen när räddningspersonal står på en olycksplats. Jag kan lova er som tvivlar att kicken av att ha räddat ett liv eller hjälpt till vid olycka slår tiofalt känslan av att stå på en prispall. Var rädda om varandra – var ni än är bakom er ratt….”.Blogg Säkerhet
Att Lyn jobbar som sjuksköterska ger dessutom kommentaren extra tyngd. Även Kris Meeke värnar om säkerheten och det är bara att hoppas att alla lyder hans uppmaning.

*
Är du sugen att bjuda på lite ljus i krigsskadade barns liv så kan du göra detta dem 27 genom att bjuda på en åktur med din rallybil hos välkände Bengt Nilsson i Svensköp. Lars Servin samordnar och skriver, ”Hej Alla Motorsportsvänner!
Någon som känner sig manad att göra en insats med rallybilen för sjuka barn den 28/7 hos Bengt i Killhult i ”centrala” Skåne. Vet att det är kort varsel & mitt i semestern men hela arrangemanget är igångsatt med väldigt kort varsel. Det är körning på åker som gäller& det viktigaste är att alla får åka något varv. Hör av er till mig snarast, här eller 070-33 20 156 eller lars.servin@smkhorby.se”.
Lars önskar runt 5-6 bilar så du som har möjlighet,ta kontakt.

’* Dagens bilder från M-Sport och Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *