PG vann Drive VXO, Hägg stora utropstecknet, fortfarande lite ”barnsjukdomar” i Asfalt SM, Lindholm vann ”SM”, kartläsare omkom i Karelen, hemmaseger på Gotland, Lukynauk och Mikkelsen gör upp i Polen och jobbig helg för Brink men en seger blev det!
Har sagt det förr hur tråkigt/jobbigt/drygt det är att summera ihop en rallyhelg där jag varit på helt annat håll både fysiskt och mentalt då det var jobblördag för mig. Gör ändå ett försök men ber om överseende om det är något jag missar eller fått om bakfoten. Andra deltävlingen i Asfalt SM, Drive VXO på Uråsa blev en tät uppgörelse mellan PG Andersson/Anders Fredriksson i GN Motorsports nya Rally2 Fiesta och Mattias Adielsson/Andreas Johansson i en likadan Fiesta.
En tredje förare skulle enligt planerna också blandat sig i toppstriden inför helgen, SM-ledande SMK Hörby-föraren Robin Svenson/Henrik Appelskog. Men med en trilskande ”fyra” i växellådan avbröt Robin efter halva SS1 och åkte hem. Istället var PG och Mattias som gjorde upp om segern och där ändå mer rutinerade PG tog hem segern med 2,1 sekunders marginal.
Efter segern skickade ha ett tack till Åhuskärr baserade GN Motorsport som övertalade honom till start.
– Detta var fantastiskt kul!
– Jag är så jäkla tacksam att GN Motorsport lät mig komma hit och köra lite rallybil igen – jag som hade tänkt lägga av, stort tack för det. Och det var en kul fight med Adielsson och känns så gött att kamma hem segern, menade P-G.
Efter Adielsson avslutade Lars Stugemo/Kalle Lexe det dom kallade för ”Tarmac Week” med en tredje plats i EKS-Skodan, 21,7 sekunder bak PG. I samma klass rullade dansken Jan Petersen/Isabelle Kvick in med R5-Peugeot men en minut efter PG. Mellan Stugemo och Petersen kom så Mattias Olsson/Joakim Johansson och som nu delar SM-ledningen inför finalen i Tierp om en månad. Robin Svensson trillade ner till delad andra plats med helgens vinnare, två poäng bak toppduon. En lättare avåkning förstörde lite av helgen för familjen Grybb, Hässleholm men ändå är Rolf och Tobias bara tre poäng efter ledarna.
*
I den nationella klassen för 4WD-bilar var det även där GN Motorsport i topp då Tomelillas Stefan Kristensson/Rickard Nilsson tog ”Jocke Grahns WRC-Fiesta” till seger och ledning inför Tierp. Tvåa efter Fiestan kom Håkan Rönnebring/Anette Pettersson från Karlskrona och som trea Mattias Lindberg/ Marcus Bengtsson men ändå tvåa i SM-tabellen. Måste nämna Simrishamns Christer Ahlberg som gjorde comeback efter över 40 års uppehåll. I en Mitsubishi EVO 7 och med Steinar Bakkland vid sin sida blev han föga överraskande sist i gänget, men ändå att betänka uppehållets längd Jag säger bara, stor respekt för insatsen Christer!
*
Jag vet inte om alla håller med men för mig är Trelleborgaren Lucas Hägg med Daniel Borgqvist helgens stora utropstecken. Nu vann han efter att bara blivit fyra i premiären med sin nya Rally4 Fiesta före Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Opel R2. Förhandstippade och van vid bansträckningen på Uråsa, Emrik Smedberg/Carl Eriksson fick nöja sig med att bli trea. Simon toppar SM-tabellen med sju poängs ledning före Hägg och Smedberg som trea.
*
När Robin Svensson utgick blev det Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft som fick uppgiften att försvara SMK Hörbys färger och detta skötte Opel-åkaren perfekt genom seger före premiärsegraren och starke Kristian Johansson/Fredrik Livh. Nu delar Ford Puma-åkaren SM-ledningen med den röda Corsan på 43 poäng. Dessutom jättegap på 20 poäng ner till trean, Saab-paret Magnus Karlsson/Mikael Karlsson från Norrköping. Trots ”Grön Escort” håller ändå Peter och Danny Holgersson en stark fjärde plats bara poäng efter Saaben. Tänk med annan mer lyckosam färg på bilen, vad hade då Ryds-familjen kunnat uträtta?
*
I klass ”Standard” blev det stökigt efter att premiärvinaren Lucas Helin/Annie Seel åkt av på första sträckan. Något som gjorde att Niklas Ledin/Jonna Olsson stannade helt enligt regelboken då ingen OK-skylt var uppe. Först diskuterades att paret skulle köra om för att skapa sportslig rättvisa därefter skulle d få en idealtid, men mot detta protesterade ”klasskompisarna” vilket istället slutade med att Ledin uteslöts. När krutröken lagt sig stod Johan och Christer Holm från Trollhättan som vinnare före klubbkompisarna Per Erik och Erling Jonsson som tvåa. På tredje plats i sin blott tredje tävling i sitt återfall kom SMK Hörbys far och dotter Christian och Elinor Tranström.
*
I den sammanslagna SM-klasserna 4WD och 2 WD är det skånsk ledning i den fyrhjulsdrivna klassen genom Stefan Kristensson före delade tvåorna Mattias Olsson och Lars Stugemo. Tajtare i 2WD där fyra förare ligger på 43 poäng inför dubbeltävlingen i Tierp.
Kristian Johansson, Joacim Kristiansson, Simon Andersson och Johan Holm har lika många poäng medan ”femman” Lucas Hägg har sex mindre.
*
”Drive VXO” gav de enligt de förarkommentarer jag tagit del av, en positiv upplevelse rent tävlingsmässigt. Dock fanns där en del utropstecken bland annat att det presenterades två olika resultatlistor under tävlingens gång. Detta har dock en förklaring berättar ansvarige Mikael Söderberg hos Raceconsulting.
– Vi jobbade med två olika servrar som tråkigt nog inte synkade fullt ut. Den officiella som tävlingsledningen hade tillgång till var den som gällde medan den som visades för allmänheten inte visade samma, förklarar Söderberg.
Överhuvdtaget blev där en del ”tjafs” kring det som hände efter Helins avåkning vilket återigen ställde kravet på ett riktigt Sprint-Reglemente på sin spets. Promotorn SRM:s Patrik Persson delar uppfattningen.
–Svårt att flytta över rallyreglerna rakt över till Sprint vilket stod extra klart i helgen och jag diskuterade saken med RU:s Janne Rydh så något kommer att hända på den här punkten.
Ändå menar Patrik att man får ha lite överseende med att allt inte är klockrent då det är en helt ny tävlingsform som fått SM-status.
– Visst har vi lite barnsjukdomar men ändå tycker jag det mesta är positivt så i slutändan kommer det säkerligen att bli riktigt bra!
Något som en del reagerat mot, är att det var helt olika upplägg i Uddevalla (kval och så final) mot Drive VXO där det var fyra sträckor och där tiderna lades ihop som i en vanlig rallytävling.
– Vi måste våga prova nytt, men nu blir det samma upplägg i Tierp med att tiderna läggs ihop, avslöjar Patrik.
*
Samtidigt kördes det ”Sommarspecialen” på Gotland och där hemmafavoriten Sebastian Johansson/Jesper Elfver tog den nya R5-Fiestan till seger. Vann samtliga ”sex sträckor” före Bo Gustavsson/Håkan Marions i en Skoda R5. Bäst i 2WD-gänget var Christoffer Jakobsson/Tobias Steen som trots att man körde en på pappret klenare R2-Fiesta utklassade de häftigare ”GruppH-bilarna”. Den som hängde med bäst var smålänningen Jacob Johannesson för dagen med Madeleine Buskas i Volvon men ändå nästan halvminuten efter. Trea kom Lars-Åke Hägglund/Rasmus Hansson medan Rallyutskottets David Lindström/Jessica Svensson slutade fyra.
*
Efter en stenhård fajt blev det ändå Emil Lindholm som lyckades köra hem finska ”SM POHJANMAA RALLI” med sin Skoda. Men bara 5,3 sekunder efter kom så Mikko Heikkälä medan snabbåkande Teemu Asunmaa hade 17,4 upp till Lindholm. Som extremt stark sjua kom så svenske Jari Liiten med Mikael Kjellgren vid sin sida i R5-Skodan. Visserligen två minuter bak Lindholm men ändå väldigt starkt kört med tanke Jaris ringa erfarenhet av både bil och snabba finska vägar.
*
När vi är inne på Finland så drabbades landet av en tragedi i en annan tävling, Juuka-Ralli i norra Karelen där en kartläsare omkom. Bilen gick av vägen i hög fart och träffade en sten så olyckligt på högersidan att kartläsaren efter helikopterfärd till sjukhus kunde konstateras avliden. Detta var första dödsolyckan för rally i Finland sedan elva år tillbaka.*
En sträcka återstår av ERC-premiären Orlen Rajd Polski eller Orlen Rally Poland 2021 och Alexey Lukyanuk håller då ledningen med 17 sekunder före Andreas Mikkelsen.
Det är också de här två som gör upp om saken och med bara knappa två kilometer kvar att köra inne i Warszawa lutar det nog åt rysk seger. Hemmaföraren Mikolaj Marczyk är trea men nästan två minuter efter. Fast Nikolay Gryazin med VW Polo var den som inledde klart bäst och radade upp sträcksegrar trots sin usla startposition långt långt bak i fältet efter misslyckandet på ”Q-stage”. Fram till SS6 var det Polo i topp men med punktering på båda framhjulen blev det tvärstopp i målet på SS7.
Gryazin tog sig i mål på sträckan men med bara ett reservhjul och lång transport till sista superspecialen var loppet kört.
– Reglerna tillåter mig inte att köra på tre hjul, annars kunde jag satt en bakhjul där fram och kanske hankat mig tillbaka till Mikolajki, förklarade en mycket uppgiven Gryazin.
Inför den ödesdigra SS7 hade han en 40 sekunders ledning före Lukyanuk. I klassen ERC3 (2WD) är det finsk i topp genom Sami Pajari som dubblar genom att även köra Junior-WRC. Nästan minuten skiljer mellan den finska Rally4-Fiestan och fransmannen Mathieu Francheschi i en motsvarande version från Peugeot.
Norske talangen Ola Nore Jr./Jørgen Eriksen har lite tekniska problem med nya Renault Clio Rally4 och är hela sex minuter efter Pajari i ERC3 Junior-klassen. En tröst i bedrövelsen är ändå att man är bästa Clio-åkare i resultatlistan. Enda bil med blågula flaggor i startfältet körs av Robert Blomberg med Ida Bood vid nothäftet. Trollhätte-Skodan håller 24:e plats i R5/Rally2-klassen av de 33 som nått fram och ska köra avslutande SS14 som startar senare ikväll.
*
Seger i tredje racet när STCC TCR Scandinavia besökte Skellefteå blev lite plåster på såren för Tobias Brink efter en jobbig Norrlandshelg. Två motorbyten under samma helg tar på krafterna konstaterade en lättad segrare i Race 3.
–Vi krämade verkligen ut allt som gick den här helgen efter alla problem vi haft och en stor eloge till mekanikerna som la sig klockan nio i morse, berättade en imponerad Tobias.
– Vi är sjukt nöjda med att kunna studsa tillbaka, ta en seger och stå på pallen ihop med Hannes Morin.
Ett stort bevis på att allt inte är ”business” i racing utan at det fortfarande är det sportsliga som står överst avslöjar Tobias.
– Jag vill tacka Lestrup Racing och PWR Racing som hjälpte oss i reparationerna!
Annars var det det PWR Racing och Cuprabilarna som hade mest lycka med sig i Skellefteå. Hemmafavoriten Robert Dahlgren motsvarade favorittrycket och vann de två första racen och tog därmed sin 100:e pallplats i STCC. I jubelkaskaderna kommenterade Robert sin insats
–Det har varit en helt sjukt helg. Vilken jäkla bil teamet har gett mig, den har varit perfekt!
– Sista tävlingen var extra spännande med vattenplaning i stort sett överallt. Två segrar och en andraplats är ett fantastiskt resultat, speciellt på hemmaplan – ett stort tack till alla i teamet!
Efter de två första tävlingarna i årets mästerskap toppar Dahlgren på 122 poäng före Brink på 83 poäng. Trea är rutinerade Lynk & Co-föraren Mattias Anderson på 81 poäng medan Mikaela Åhlin Kottulinsky klättrat till fjärde plats efter helgens resultatrad 5-2-6. Nu tar serien paus till den 21-22 augusti då det är dags för race med klassisk Kanonloppet på Gelleråsen.
*
Som jag inledde med så hoppas jag på överseende då det garanterat är mycket jag missat i helgen…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 3