PG testar i Wales, Atkinson åker resten av WRC i Mini, mer VOC-säkerhet och kolla var du parkerar din bil!
Om en knapp månad är det dags för Wales Rally GB och redan nu har PG Andersson och Emil Axelsson varit över i Wales och testat Protonen. Tester som föll väl ut och av PG:s kommentar efteråt verkar det som fortsatt SWRC-ledning efter Wales är högst tänkbar.
– Bilen kändes riktigt bra på de båda vägarna vi testade, både torrt och i regn!
Tre tävlingar återstår av serien och att Proton nu skiftat lite fokus från Asia Pacific till SWRC är helt klart då man valt Wales i stället för Asien för PG. Nästa deltävlingar kolliderar och som svensk är det så klart f-n så mycket roligare att ha honom bland de stora elefanterna istället för andra sidan jordklotet. Till Wales får han dessutom en ny teamkompis, 20-årige britten Tom Cave som ska ratta bil två.
Leder borta i Asien Pacific gör Chris Atkinson men hur länge är frågan då han nu fått nytt WRC-kontrakt dessutom med omedelbar verkan. Australiensaren ersätter Armind Araujo i det portugisiska Mini-teamet och ska åka resten av säsongen med start redan i Rally Tyskland. Vad som är orsaken till bytet verkar oklart, men så mycket förstår jag att Araujo inte lämnat helt frivilligt. Kontraktet gällde för hela säsongen men nu har man tillsammans kommit till någon sorts ”sportslig överenskommelse” att det bästa för hans fortsatta karriär är om han lämnar WRC tillfälligt…
Stenen på Hovdala i Snapphanerallyt blev en dyr historia för Jocke Grahn och WRC-Focusen. Läser på ”Fejan” att bakaxel, växellåda, ramen till kylaren, skyddsplåten allt fick stryk och måste fixas inför nästa deltävling i Svenska Rallycupen som Jocke leder. M-Sport hade gett ett kostnadsförslag på 90 000 kronor och då säger jag, vad är det för fel på VOC?
Då glider vi osökt in på gårdagens blogginlägg om säkerheten i VOC och alltför snabba ( läs farliga sträckor) och jag blev väldigt förvånad över den uteblivna kommentarsstormen. Även mejlkorgen gapade tom och inte ett enda ilsket telefonsamtal, kan det beror på att jag hade rätt? Kollade i VOC-gästboken och där skrev gamle generalen Carleric Johansson apropå säkerheten om detta varför man måste ha en certad bur i 7 och 940-bilarna. Inte oväntat försvarade han beslutet som han själv tagit en gång i tiden. Först och främst ska jag säga att jag har den absolut största repsekt för Carleric, utan hans stenhårda ovilja att rucka på reglerna i VOC hade klassen varit död för minst tio år sedan. Men just i frågan om skyddsburen delar jag inte hans uppfattning och så här skriver Carleric som svar på önskemålen om ”riktiga Grupp H-burar”:
”Buren i 740/940 VOC är en FIA-homologerad bur, proffs-svetsad och byggd av högklassigt material. Buren är konstruerad för bästa effekt tillsammans med karossen – som i sig är mycket stark. Dörrarna är t ex som standard försedda med skyddsrör som integreras i karossen när dörrarna är stängda. Rör saknas t ex till hjulhusen – detta för att de inbyggda krockzonerna inte ska sättas ur spel, vilket ökar påfrestningarna på förare/codriver.
För övrigt var homologiserad bur ett krav från SBF när VOC ansökte om att få börja tävla med modellen i Volvo Original-klassen. Att seriebygga en enhetsbur är ett utmärkt sätt att tillhanda en högklassig skyddsbur till vettiga pengar. Att buren/bilen fungerar som tänkt visas bland annat av att t ex de som kraschade i Kil kunde kliva ur sina vrak trots bl a rejäla trädsmällar (Roger F) och 4,5 varvsrullning (Alexander F) i hög hastighet.
Beträffande inredning är den inte brandfarlig – det är en myt.” Så skriver Carleric och visst har han poänger, men vänder man på det hela så måste resonemanget innebära att Grupp H-åkarna är sämre skyddade med sina många rör som sätter krockzonerna ur spel. Till detta är jag skeptisk…
Till sist en riktig rötmånads historia även om själva månaden är slut sedan en tid och om jag inte fått den berättad för mig av en extremt vederhäftig källa, hade jag aldrig trott på den. Hemma lider Tekniska nämnden av att Hörby egentligen är för litet för att motivera egen ”lapplisa”och inte heller har några större parkeringsproblem. Trots detta väljer man att hyra in tjänsten från någon Malmöfirma för att få lite extra ”stadskänsla” i ”byn”. Häromdagen utökade ”Lisa” verksamhetsområdet till ett lugnt villakvarter och hittade där två bilar parkerade på en gräsmatta intill ett hus. Snabbt fram med blocket och 2 x 400 kr fattigare blev de båda bilägarna. När dessa uppdagade böteslapparna gick de i det så kallade taket då den ena bilen ägdes av husägaren som dessutom var lagfaren ägare till ”gräsmattan”. Den andre bilen hade också tillåtelse att använda gräset som tillfällig P-plats, alltså rent åt h-e alltihop.
Okej tänkte grabbarna detta löser vi med ett enkelt telefonsamtal men ack så fel man hade. Det faktum att bilarna var parkerade på en villatomt hade ingen som helst betydelse i sammanhanget enligt ”kloghuet” i andra ändan av telefonen. För att få parkera på sin egen tomt menade han att den måste inhägnas eller markeras med en skylt ”Privat område”. Att bara ha en välklippt gräsmatta framför sitt eget hus räknades inte i sammanhanget utan ett solklart fall av överskriden parkeringsrätt och bilägarna fattade så klart inget. När de helt naturligt förklarade för ”kloghuet” att de vägrade betala böter för att ha parkerat på sin egen tomt svarade han att det rådde han dem verkligen att göra.
– Annars går böterna till Kronofogden och då blir det ännu dyrare, och tillade.
– Är ni inte nöjda så betala och överklaga sedan, så kanske ni kan få pengarna tillbaka men jag tvivlar på det!
Det är kanske fel att rötmånaden är slut, den varar kanske hela året…
De där pnissarna är helt hopplösa att ha att göra med.
En lång histioria kort, i Linköping växte ett träd framför skylten om förbudszon, missade den såklart.
Betalade in och överklagade.
2 månader senare kom det ett brev tillbaka med svaret: Vilket träd?
De hade sonika fått kommunen till att såga ner det och sen hänvisa till att det inte alls fanns nåt träd.
De lappade oss inne på en byggarbetsplats i Stockholm när jag var på Karolinska och reste en stålstomme, de tog sig in på bygget (Olovandes då) och lappade oss.
Myt med att voc inredningen skulle vara brandfarlig??? Där har carlerik fel! även om det gjordes brandtester när bilarna var nya, är det inte samma sak nu när bilarna är 20-30år gamla. inredningen brinner otroligt snabb och är lätt antändlig, Skulle gärna se ett nytt brandtest som bevisar att gamla voc volvobilar inte är brandfarliga.
Hej.
Egentligen tycker jag frågan är ointressant huruvida inredningen utgör någon brandrisk eller ej, eftersom inredningen inte fyller någon som helst funktion i en rallybil. Den ska bara bort som man också gjort i alla andra klasser. Förstår inte varför man så styvnackat håller fast vid just vid detta kravet i VOC, när man klokt nog släppt på många andra krav.
Sedan är det säkert som du säger en skillnad mot när inredningen är ny, mitt baksäte och golvmattan är från 1975. Kan bara föreställa mig hur mycket damm och skit som finns i detta…
MVH
Tommy