PG nämns i Hyundais WRC-satsning, finskt avhopp från Rally Portugal och Mikaela grejade biffen själv!
För första gången (åtminstone för mig) har jag sett PG Anderssons namn nämnas i tryck i samband med Hyundais WRC-satsning. Rykte har förekommit men inte så här svart på vitt som nu. I brittisk media berättas att Hyundai anställt tävlingschefen för belgiska GEKO Rally Yprés Alain Penassa som Team Manager. Detta samtidigt som man visade version två av WRC-i20:n upp på Geneva Motor Show. Där förklarade Penassa att i slutet av juni ska bilen vara testklar och under hösten blir det bråttom.
– Vi räknar med att premiärköra i20:n i Rally Monte Carlo 2014, avslöjade Penassa.
Lika öppen var han inte med vem som är aktuell som förare eller ens testförare, det enda som framkom var att han ville ha två ”piloter” i teamet, en rutinerad och en ung hungrig talang. I första kategorin nämns då glädjande nog PG Andersson ihop med Kris Meeke, Chris Atkinson och Guy Wilks som tänkbara chaufförer. Vet inte riktigt vilka påtryckningar man skulle kunna utverka på Penassa så att han väljer värmländskt bakom korean-ratten? Kommer ni på något, hör av er…
I kategorin ung och hungrig förekommer ingen svensk men konstigt nog norske VW-åkaren Andreas Mikkelsen. Känns inte speciellt troligt att han skulle byta ”guldsitsen” hos VW mot en betydligt osäkrare framtid hos Hyundai?
Andra namn här är Craig Breen, Elfyn Evans, Esapekka Lappi och sist men inte minst nyzeeländaren Hayden Paddon. Enligt källan ska han ligga allra bäst till med sin lite lokala förankring i Sydostasien.
Juho Hänninen tvingas avstå start i Rally Portugal om knappt två veckor på lite diffusa grunder. Officiellt är det av personliga skäl men lite skeptisk är jag då han redan före Monte Carlo berättade att pengarna bara räckte till två starter, Monte och Rally Sweden. Men det är klart, budgeten kan ha förstärkts och det är något annat som är orsak till Juhos avhopp.
Nu kommer ändå M-Sport Fiestan att köras i Rally Portugal, men inte på långa vägar med samma tempo. Som ersättare har man kallat in holländaren Dennis Kuipers som faktiskt har en hel del WRC-erfarenhet, totalt 21 starter. Allra bäst gick det 2011 där han skrapade ihop 21 VM-poäng och slutade tolva i tabellen. Vad jag vet så är pengarna det lilla problemet hos familjen Kuipers, man lär vara bland de mera välbeställda i ”Tulpanernas hemland”.
Sebastien Ogier tvingas avstå start i Fafe Rall ySprint som traditionsenligt körs helgen för Rally Portugal i staden Porto. Ogier har fått influensa, ligger nerbäddad och snörvlar istället för att fundera på att sladda runt med WRC-Polon. Någon fara för starten i Rally Portugal ska det dock inte vara uppger VW Motorsport. Nu blir det Andreas Mikkelsen ensam som får försvara de vit/blå färgerna.
Oroväckande tyst om Hässleholms Ola Nilsson som i fjol utklassade allt och alla i tyska VW Scirocco R-Cup. Vet att Ola jobbar på något nytt men fortfarande är inget klart. Klart är det däremot för Hammarötjejen Mikaela Åhlin-Kottulinsky som nu kör sitt andra år i den tyska serien. 20-åriga Mikaela kör i ”ungdomsavdelningen” som innefattar totalt nio deltävlingar i både Tyskland och Österrike.
– Det har varit tufft men otroligt lärorikt att jobba ihop årets säsong. Jag kan med stolthet säga att jag har gjort det helt själv, berättar Mikaela.
– Skönt dock att få stöd och råd under loppets gång av personer som har erfarenhet i motorsportbranschen. Det där med att ha is i magen och vänta är inte min starka sida, men det var just det som till slut säkrade min budget inför den stundande säsongen…
Inför årets säsong har VW Motorsport beslutat sig för att ändra användningen av Push-to-pass-systemet som ger ca 50 hästkrafter extra vid en omkörning. Man har beslutat att det inte skall användas under tidskvalet, bara under racen.
– En förändring som jag tror kommer gynna hela serien. Varför använda systemet under ett kval då det faktiskt är ämnat för omkörningar, och det är ju inget man gör under ett kval, menar Mikaela.
Närmast väntar test på Oschersleben i mitten av april och premiärtävlingen körs på Hockenheim i Tyskland den 4 maj. Kommer även Ola Nilsson att finnas med då?
Ingen rusning i anmälningslistorna till de sydsvenska rallytävlingarna. Nu har till och med Trelleborgs MK fått en färre i listan än igår, känns som att det går lite på fel håll…
Fick på pälsen av mina bloggkollegor ( ni vet dom som skriver för lite färre läsare än Motorbloggen,,,) att mina inlägg är för långa. Jag erkänner att gårdagens blev i längsta laget, men ville så väldigt gärna ge Ola Strömberg/Björn Asks krav till SBF lite plats. I dag är bloggen kortare så jag hoppas att kollegorna blir nöjda?
Avundsjukan florerar i söder, CH
Hej Conny.
Ärligt så vet jag inte riktigt vad du syftar på, eller du menar helt generellt?
MVH
Tommy