PG ersätter Kruse hos SVT, skånskt i ”Standard” när det är SM-premiär, SM-vinnaren för 24 år sedan gör comeback, 70 bilar i Rallye Monte Carlo, Ekström upp till tredje plats i Dakar, otursförföljd Skoda och Småland kör DM inom gräsnerna.
För andra dagen i rad blir det PG Andersson som inleder Motorbloggen. Igår var det hans överraskande start i SM-premiären ”Hälsingerallyt” och idag är det att han ersätter Jonas Kruse som ”ankare” i SVT:s rallysändningar under 2024.
– Det ska bli otroligt kul att få kliva in som expertkommentator hos SVT den här säsongen och eftersom det är rätt fullbokat hade jag planerat att lägga rallyt på is, säger han.
I fjol gjorde PG lite inhopp hos SVT men när Kruse numera är knuten till SBF och Rally SM blir det ”Årjängs-stolhet” som sätter sig på hans stol i studion.
– Det här ska bli otroligt kul och är något jag verkligen ser fram emot. Efter som Team Skåab lägger sin satsning på is tills vidare, kändes det som en bra övergång att få kliva in i TV-studion istället, menar PG.
– Det känns spännande och motiverande och få äran i SVT att försöka göra ett bra program. Jonas Kruse har gjort ett superjobb tidigare, så det kommer nog ta en stund innan man blir bekväm i den här rollen!
Nu har PG i likhet med sin företrädare ”talets gåva” plus att han har om möjligt, ännu mer gedigen bakgrund när det kommer till VM än Kruse. Så några problem att fylla ut hans skor tror inte jag det blir för PG.
Någon SM-start var det inte heller inplanerat för PG förrän GK Doors teamchef Christoffer ”Chribbe” Haglund ringde och erbjöd teamets Toyota för PG. Svaret blev direkt nej vilket ”Chribbe” inte tog som ett svar. Istället förklarade han att anmälan skickas in, så fick PG avanmäala sig om han inte vill/kan åka. Allt eftersom timmarna gick tog rallysuget överhanden och nu vet vi resultat, det blev SM-start för PG och Anders Fredriksson. 2006 hade PG en egen Corolla som han bland annat utmanade Robin Sandberg med och året efter blev det J-WRC-guld med Suzuki Swift S1600.
– Ja herregud, det är ju typ 100-år sen jag körde en sån bil sist. Har sedan 2007 bara gjort ett inhopp i en Ford Fiesta 2wd, säger P-G med ett skratt.
Uppenbarligen har han förträngt fjolårets Volvo-start på Söderslätt, för vem vill bli ihågkommen som Volvo-förare…
*
När anmälan till ”Hälsingerallyt” stängde igår kväll var det med fullt acceptabla 75 namn i listan. Till och med ”Standard” tog sig på slutet och blev nu åtta bilar stor.
Bland de sista in var SMK Hörbys Ingemar Månsson som även i år har Osbys Per-Ivar Hellberg vid sin sida i Volvo 940:an. Då slutade paret på en femte plats och att ambitionen för i år är högre är jag helt säker på.
*
När jag skummade namnen som var anmälda till Hudiksvall och SM hittade jag Magnus Gustavsson från Skepptuna MK med Peugeot 205. Hajade till lite men gick sedan vidare och fäste inte så mycket vikt vid saken. Igår kom dock en ”dörröppnare” när en vänlig själ förklarade att detta var samma Magnus som körde hem SM-guld i Grupp H för 24 år sedan. Efter sig hade han som man brukar säga ”idel ädel adel” i form av Daniel Carlsson och Peter Friberg. Att han var ensam på ”Topp20” att köra franskt i den Toyota-dominerande klassen gjorde inte insatsen sämre. Inte heller att det var skånskt i högerstolen i form av Håkan Ekholm.
Innan det är dags för SM väljer Magnus att ihop med 40 andra att värma upp i helgens ”Tractive Winter Rally”. Nog ingen dum idé med tanke på att senast 56-årige Magnus tog målflagg med samma Peugeot som han fortfarande använder, var i ”Östgötarallyt” sista helgen i september år 2000 och då som Svensk Mästare.
*
Idag publicerades ”Entry List” för den 92:a upplagan av ”Rallye Monte Carlo” och då med exakt de 70 ekipage som Automobil Club de Monaco satt som gräns för den klassiska VM-upptakten. Som redan avslöjats, så är WRC-klassen eller de som kör med Rally1-bilar mer än lovligt tunn, bara åtta bilar ger sig iväg från Gap i Frankrike torsdagen den 25 januari.
Nästan tre gånger så många eller korrekt, 22 bilar är anmälda i WRC2 och där Citroën-åkarna Yohann Rossel plus nyblivna bulgaren Nikolay Gryazin kör C3 Rally2 i helt ny silverfärgad kostym. I Toyota-verkstaden i Jyväskylä har det jobbats för högtryck vilket innebär tre bilar i klassen med Stéphane Lefevbre, Bryan Bouffier (bilden)och Jan Solans.
En fjärde Yaris körs av Sami Pajari menhan i likhet med Skoda Motorsports Oliver Solberg väljer bort ”Monte” för poäng i WRC2.
Skoda är som vanligt helt dominerande men ändå lite kul att VW Polo R5 fortfarande är aktuell trots att det är snart fem år sedan modellen försvann. Lätt att konstatera att WRC2-världen sett annorlunda ut om Volkswagen Motorsport fått tillåtelse av ”kostymnissarna” i Wolfsburg att fortsätta utveckla Polon istället för att låsa dörren och gå hem. Två Polos är anmälda och där en körs av greken Jourdan Serderidis som ifjol provade på sex tävlingar med Puma Rally1. Tror det är klokt om 59-åringen med det välfyllda bankkontot håller sig till Rally2/R5-bilar i fortsättningen. Lika många Hyundai som Polo är anmälda och då med Nicolas Ciamin och holländaren Henk Vossen som chaufförer. Fortsatt mörker för M-Sports utmanare i klassen, Ford Fiesta Rally2 där en enda sådan är anmäld och som körs av belgaren John Wartique. Nu börjar det även gå tungt i WRC3-klassen där Fiestan tidigare var ensam herre på täppan. I ”Monte” innehåller ”integsklassen” för 4WD-rally sju bilar totalt och då en Fiesta och resten nya Renault Clio Rally3. Som plåster på såren så körs Fiestan av klassens mest meriterade förare, tjecken Jan Cerny. I fjol lvar han flitig och körde massor av rallyn hemma omkring och i ERC, men då med Hyundai i20 Rally2 och Opel Corsa Rally4.
*
Tack vare en andra plats på dagens sträcka i Dakarrally har Mattias Ekström/Emil Bergkvist klättrat upp till tredje plats totalt. Före sig har man nya ledaren Yazeed Al Rajhi som är 29 sekunder före Carlos Sainz. Svenskarna på tredje plats har 08.26 upp till Yazeed. Trots att Nasser Al Atiyah fick köra delar av de 40 milen ökensträcka på tre hjul ,tappade han bara 01.33 mot vinnaren Al Rajhi och håller femte platsen totalt.
*
Noterade att Keane Motorsports Skoda Fabia Rally2 som Johannes Keferböck/Ilka Minor ”snabbtvättade” i helgens ”Jännerrallye” är lite otursförföljd. I helgen gjorde den sin andra start sedan den lämnade Mlada Boleslav med ett resultat som är känt. I debuten var det rakt motsatt problem för ”14R 0467 ” då fattade nämligen Skodan eld under en tävling kring Prag.
Dessutom är jag förvånad över att arrangören inte vidtagit några som helst varningar eller hinder typ halmbalar för den hal avänsterkurvan? Bara någon meter skilde mellan vägen och branddammen i tangentens riktning och det behövdes ingen Nobelpristagare för att räkna ut vad som hände om en förare tappade kontrollen över sin bil. Turligt nog gick det bra den här gången…
*
2024 blir det inga utflykter utanför Smålands gränser för distriktet förare som satsar på DM. I fjol hade man deltävlingar både i Västergötland och på Gotland men detta är historia. Inte heller blir det något besök i Södra BF utan man väljer precis som där, att köra DM inom distriktets gränser. Faktiskt också det som är andemeningen med att köra ”Distrikts Mästerskap”.
Rally-DM Smålands BF 2024.
20 april – Silverratten – Älmhults MK
8 juni – Dackefejden – Wäxjö MS
29 juni – Skilling 500 – Skillingaryds MK
31 augusti – Emiltrofén – Vimmerby MS
28 september – Vetlandamästerskapen – Vetlanda RRC
19 oktober – Mörkerrundan – Södra Sunnerbo MK
Kul med PG i rutan, frågan är hur mycket svt kommer att sända, en timmes sammandrag på söndagen eller blir det mer. En annan fundering är vart Hundais wrc2 satsning tog vägen.
Hyundai vet nog inte riktigt själv,kanske det blir satsning i USA istället…