Petter vill ha båda RX-titlarna, Kajto snabbast på Azorerna, Sprint-SM asfalt eller grus, minskning i RS-DM och Weng-Mirage i BRX!
Lyfter man blicken lite över det vackra Österlen och om Simrishamns MK ursäktar så är det nog ändå premiären av World/Euro RX i Barcelona som är allra hetast på motorfronten den här helgen. Frågan är om Mattias Ekström och Team EKS ska lyckas försvara VM-titeln och sätta sig i respekt direkt på ”Circuit de Barcelona Catalunya”? Ska Petter Solberg och Johan Kristoffersson gå på knock direkt med sina nya Volkswagen Polo GTI Supercar eller blir det Team Peugeot Hansen med ny vit kostym på sina bilar som har gjort hemläxan allra bäst? Glöm inte heller bort Ford-gänget med Andreas Bakkerud och Ken Block. Norrmannen Bakkerud har redan visat att kan är kapabel att slå vem som helst så får de heta både Ekström, Solberg, Loeb eller Kristoffersson…
Tror faktiskt att PSRX Volkswagen World RX Team är allra mest segersugna och då i synnerhet Petter som till slut rasade till fjärde plats i i fjolårets VM-serie. Väldigt, väldigt långt från målsättningen vid den här tiden för ett år sedan.
Nu har Norge, Sverige och Tyskland slagit sig samman för att skapa ett av motorsportens mest dynamiska team någonsin och en en dröm har gått i uppfyllelse för Solberg. Målsättningen nu är samma som 2016 avslöjar han.
– Jag drömmer om båda titlarna!
Numera behöver inte Petter hålla i allt, utan bilarna sköts istället av Volkswagen Motorsport i Hannover vilket lättar en tung börda från hans axlar.
– De här killarna är de bästa. Men för mig är det bästa av allt filosofin vi delar, den är densamma vad gäller jakten på resultat, engagemang och attityden till inställningen av bilen, menar en förhoppningsfull Solberg som ser framemot att samarbeta med fjolårets arga konkurrent Johan Kristofersson.
– Vi har sett hur snabb han är. Man blir inte tvåa i World RX om man inte är en av de bästa förarna i världen och att ha en sådan kille i teamet tillsammans med mig är verkligen speciellt. Johan och jag känner varandra och vi jobbar bra tillsammans. Jag är så spänd av förväntan inför det kommande året.
Både Petter och Johan längtar efter att det äntligen ska bli skarpt läge efter all test och hoppas så klart på succé direkt.
– Det vi behöver nu en är en bra start i Barcelona den här helgen. Efter en mycket intensiv vintersäsong blir det fantastiskt att äntligen få tävla med Polo GTI Supercar.
Premiären i Barcelona sänds direkt i SVT, kl 14.00 – 16.00 söndag 2 april.
*
Kajetan Kajetanowicz och Alexey Lukyanuk körde i princip dött lopp vid förmiddagens shake down inför ERC Azores Airlines Rallye 2017. Tredje tid satte ”local hero” Ricardo Moura medan snabbe Niklay Gryazoín körde punka vilket sinkade till fjärde platsen. Sjätte tid togs av f.d Opel Adam-åkaren Marijan Griebel som nu sitter i en Skoda Fabia R5 och var även näst bästa icke-Fiesta., bästa Skoda kördes av Gryazin.
I 2WD var det som förväntat Chris Ingram som hade mest bråttom med Opel Adam R2 och en sekund efter kom Jari Huttunen i en likadan Adam. På sedavanligt finskt vis pratade Huttunen oavbrutet när han blev itnervjuad vid målet (obs ironi).
– It´s Ok. No problem, var allt som Opel Adam Cup-vinnaren 2016 hade att säga.
De bägge tjejerna Tamara Molinaro, Opel och Catie Munnings, Peugeot slutade näst sist och sist och där Opel-Molinaro var den bättre av de två. Ändå tio sekunder efter Ingram.
Rallyt startar sent i eftermiddag med fyra sträckor och då valde Kajto att gå ut som 15:e bil med Lukyanuk före sig.
*
Inga överraskningar alls när arrangören av Rally Argentina släppte anmälningslistan för tävlingen sista helgen i april. 13 WRC-bilar är ungefär samma antal som det varit tidigare i år och där M-Sport får mest bråttom med fem bilar igång. Förutom deras egna Sebastien Ogier, Ott Tänak och även DMACK-delen i teamet Elyfn Evans kör även Mads Østberg och Lorenzo Bertelli WRC-Fiesta -17. Hyundai kör som vanligt med tre bilar, Toyota med två och så även Citroën. Den här gången med Kris Meeke och Craig Breen som chaufförer.
Ett namn tillkom i Pontus Tidemands-klass WRC2 och faktiskt ett som kan bjuda lite motstånd, M-Sports Eric Camili. Det Franska Bilsportförbundet stöttar talangen som är tvåa i tabellen efter Pontus med sex poäng färre. Men detta är egentligen oväsentligt då M-Sport inte nominerat Camilli för VM-poäng utan detta är ett rent tränings/utvecklingspass för Camilli. Istället satsar han på poäng i kommande Tour de Corse och efter det är i stort sett hans WRC2-säsong över. Camilli kan sedan enbart ta poäng i den för alla obligatoriska sluttävlingen då han efter den franska WRC-deltävlingen kört sina fyra av de fem tävlingar man får räkna.
*
Om ganska exakt tre månader är det dags för ”SM-Veckan Sommar” i Borås och där det då enligt programmet även körs ordagrant ”Backe Rally/Rallycross”. Riktigt vad detta betyder vet jag inte då jag inte nåtts av någon info alls om arrangemanget. Man får väl ändå utgå från att det kommer att köras en tv-sänd ”SM-Sprint” enligt samma mönster som tidigare år och då ställer man sig också frågan, blir det på grus eller asfalt? De två första åren med SM i Sprint avgjordes det på asfalt och där då även Borås 2014 var värdstad med Toarps MK som arrangör. Är det en alltför vågad gissning att Toarps MK återigen blir värd för detta och att det blir comeback med asfalt under hjulen?
*
Över till premiären för RS-DM/Asfaltcup, Express-Specialen med SMK Hörby som arrangör den 9 april. I natt klockan 23.59 stänger Roland Brorsson anmälan mot ordinarie avgift och så här långt är det något färre anmälda än 2016 berättar han.
– Just nu är vi 51 anmälda och det ska jämföras med 65 i fjor. Nu återstår ännu några timmar inna vi stänger men att komma upp till samma antal som då tror jag inte alls på, menar Roland.
Någon direkt anledning till det minskade intresset är svår att peka ut, men det känns som att intresset bland C-förarna är svalast. Bara 12 C-förare är anmälda medan det är fler i i både A och B.
Riktigt intressant nästa söndag blir nästa generation rallyförare med Andersson i efternamn och Eslöv som bostadsort då ”Asfaltkungen” Mats dotter Frida gör tävlingsdebut nästa söndag. Vid sin sida har Frida pappas ordinarie kartläsare Jörgen Jönsson medan det i pappas WRC-rutinerade Opel Adam (eller blir det comeback med Protonen) blir sonen Simon som sköter kontoret. Bara synd att farfar Östen, nyss fyllda 75 år inte kör även han med sin Grupp H Opel . Vilken grej med tre generationer Andersson i samma tävling!
*
Nu gör Mitsubishi Mirage även entré som rallycrossbil vid sidan av de svenskbyggda Weng-R5:orna i rallyutförande. Det är britten James Grint som kommer att göra debut med bilen i andra deltävlignen av det brittiska mästerskapet ”Toyo Tires MSA British Rallycross Championship” i mitten av april.
Det är Spencer Sport som ligger bakom vilka även använt Miragen i fjolårets Brittiska Rallymästerskapets nationella del. Bilen är dock byggd av Weng och Mpart i Örebro och blir första försöket i rallycross med deras ”baby”.
Den första Mirage RX Supercar kom till teamet för en tid sedan och testerna har redan påbörjats. Målet framöver är att få bilar i både Euro/World RX och chaufför Grint som i fjor körde Peugeot 208 för Albatec racing, är optimist.
– Bilen ser fantastisk ut och jag är övertygad att den har prestanda som matchar utseendet, menar Grint.
*
Vi lär få se mycket mer från Mpart framöver och redan på lördag i Simrishamnsmixen finns två stycken R5-Mirage. Föråkare Joachim Carlström, Gullabo kör en och så SMK Hörbys lite mera doldis Sune Larsson den andre.
På tal om Simrishamnsmixen så kommer årets första SSRC-tips i morgon. Jag har redan börjat leta efter lösmustaschen och de mörka solglasögonen…
*
I dag presenterade danske Opel-åkaren Simon Vallentin Hansen/Ditte Brink Kamersgaard att man i MZ Racings Opel Adam R2 kommer att köra sex deltävlingar i nya FIA-cupen ” 2017 TER2 Cup” som är en del av ”TER – Tour European Rally” som hade premiär i Holland förra helgen igen. I fjor vann Vallentin ”Talent of the year” och ”Rally driver of the year´” plus att han vann Grupp E-klassen i Danska Mästerskapet med en Opel Corsa OPC.
*
En av de få på Radiosporten som har gjort sin röst känd i motorsportsammanhang är veteranen Mats Dahlberg och då kanske främst för STCC-bevakningen. Nu har tråkigt nog Mats drabbats av stroke efter att kommenterat matchen mellan Mora och Leksand i SHL-kvalet. Under söndagen opererades Mats och igår väcktes han.
– Nu har man fått en del positiva signaler. Så pass positiva att man släppt på bedövningen, väckt honom och kopplat bort respiratorn. Till viss del har han kunnat kommunicera. Vi får vänta och ser hur det utvecklar sig nu, säger chefen på Radiosporten, Markus Boger, till Aftonbladet.
Överdriver nog inte om jag säger att hela motorsporten nu tänker på Mats och familjen!
*
I går skrev jag lite om 1300 Rallycups fina initiativ med insamlingen åt Barncancerfonden och att jag tyckte det gick lite trögt vilket fick R5-Skoda-åkaren Lars Stugemo att reagera. Han skriver, ” Såg din kommentar om Rally Mot Cancer. Du har helt rätt – fjuttigt – alla har vi, har haft, eller kommer att få ngn väldigt nära med cancer. Klart vi alla kan avstå 100:-/start – det blir en rejäl slant från Rallysporten. Det tycker jag vi är skyldiga oss själva, våra familjer och nära – samt de rallyprofiler som nu tävlar i en annan himmel efter att ha brutit alldeles för tidigt. Tack Tommy!”.
Kunde inte skrivit det bättre själv…
*
Ett av dagens fotojobb var på Regionmuseet i Kristianstad där man i helgen öppnar utställningen ”Bamse och Dundermysteriet”. När jag fick därifrån satte ansvarige Marie Schönhult dit en Bamse-knapp på min jacka. Vet faktiskt inte riktigt varför hon tyckte jag skulle ha den någon hjälte är jag ju knappast, men fin var den…