Petter Solberg lämnar WRC, Milell åker till Italien igen och rätt om Appendix K-säkerhet!
Då blev det som jag befarade, Petter Solberg lämnar WRC efter femton år. Inte ens löftet att köra gratis lyckades förmå de olika teamcheferna att ge 2003-års världsmästare någon ratt till nästa år. Plötsligt befinner sig Petter nu i samma sits som Motorbloggaren och tusentals andra rallyentusiaster, vill du köra så ”opp me läret”…
Självklart är det trist att en av sportens allra största profiler lämnar WRC och själv hade jag unnat honom en sista seger. Kan inte på rak arm minnas när han senast sprutade champagne men det är ett tag sedan. Själv hoppas Petter komma tillbaka till någon form av motorsport enligt sitt pressmeddelande.
– Sporten har betytt så mycket för mig och jag vill rikta ett stort tack till mina supporters som gett mig sådan enorm kämpavilja och glädje. Jag hoppas att de fortsätter att följa mig in i en ny motorsportgren nästa år, menar Petter.
Även om han måste vara lite bitter över att inte Malcolm Wilson attraherats av hans erbjudande att köra gratis önskar han M-Sport lycka till framöver.
– Jag vet att jag är bra nog till att hävda mig i toppen i flera år ännu, men jag har stor förståelse för att den ekonomiska situationen inför 2013 är svår för M-sport, jag vill bara önska Malcolm Wilson lycka till i framtiden!
Från våra svenska ”WRC-hopp”, PG Andersson, Patrik Sandell och Patrik Flodin är det väldigt tyst om 2013. PG verkar visserligen vara lite halvhet åtminstone i WRC 2-snacket men Sandell och Flodin känns inte ens halvljummna. Varför ska det vara så himla svårt för svenskar att få samma förutsättningar som det mer eller mindre dräller över för norrmän och finnar? Vad gör vi för fel eller är det så enkelt att det är som när allt annat dj-las, skyll på SBF…
En som verkar vara het är Kristianstads unga kartinglöfte Noah Milell som på torsdag sätter sig på flyget för nya tester i Italien. Har vi här ett blivande Formel 1-löfte?
Mer karting och Kristianstad Karting Klubb där eldsjälen Jörgen Andersson meddelar att det blir inte bara SM utan även NEZ-tävling på Åsum Ring 2013. Man tackade nej till att arrangera EM redan till nästa år och väntar till 2014 för att kunna visa upp ett Åsum Ring i absolut toppklass. Nu blir NEZ-tävlingen även den ett stort arrangemang med runt 250 deltagare från de nio länder som ingår i NEZ-området.
– Tävlingsklasserna som skall köras är KF2 (senior oväxlat), KF3 (junior oväxlat) samt KZ2 (växellåda) och vi skall även ha en inbjudningsklass som ännu inte är bestämd men troligtvis blir det Rotax Junior (oväxlat) som kommer att bli inbjudna, berättar Jörgen.
– Personligen är jag rätt övertygad om att vi fick den här tävlingen på grund av berömmet vi fick för Rotax Max Euro Challenge-tävlingen vi hade i somras och givetvis att vår anläggning är en av de bästa som finns förstås!
Fick en liten tillrättavisning angående gårdagens blogg, där jag skrev att buren bara fick ha sex fästpunkter i Appendix K. Både rätt och fel, fram till 1971 stämmer det medan de nyare klassikerna får ha både fler fästpunkter och mer rör. Även detta att bränsletanken inte behövde vara skumfylld så länge den satt på originalplats rättades, den ska alltid vara fylld med skum eller av säkerhetstyp oavsett var den är placerad i bilen. Fast jag är helt säker på att när jag besiktigade Kadetten för knappt tio år sedan var reglerna som jag skrev…