Petter opererad, Depping ersätter, mycket Opel i DM4, rätt i Blekinge, Malte ”säkerhetstänker” och skulle behållt PV:n…
I dag opereras Petter Solberg i Göteborg för sitt nyckelbensbrott och enligt planen ska detta vara i så pass bra läkning att han ska kunna köra helgens World RX-tävling på tyska Esterring. Petter har dock valt att avanmäla sig från att köra om VM-poäng i teammästerskapet och istället är det tyska rallyikonen Dieter Depping som tar över norrmannens plats där.
– Beslutet att flytta upp Depping till att bli andre förare handlar först och främst om att säkra att vi följer FIA:s regler och detta var Petters egen önskan, säger teamchef och Petters fru Pernilla Solberg.
– Petter ska försöka köra i Tyskland men i det här läget finns det inga garantier att det verkligen går…
51-årige Depping är glad över att ha fått möjlighet att köra för PSRX Volkswagen Sweden men har samtidigt en låg målsättning.
– Mina sportsliga förväntningar är ödmjuka men förhoppningsvis kan jag överraska positivt!
*
I lördags avgjordes deltävling fyra (DM4) i danska rallymästerskapet med FTZ Rally Roskilde som kördes över en enda dag. En tävling där förra helgens tragiska olycka där två funktionärer omkom kom att prägla starten. Här hölls en tyst minut och därefter ett kort tal av DASU:s ordförande Bent Mikkelsen och vid hans sida stod olycksföraren Jørgen Hansen. Ceremonin beskrevs som ”meget smukt og rørende”.
När väl tävlingen rullade igång så var det föga förvånande att snabbe Ib Kragh som var allra snabbast på de nio själländska sträckorna med sin R5-Citroën. Men bara halvminuten efter slutade Kenneth Madsen, Suzuki Swift Maxi och så ny 4WD som trea, norrmannen Rune Danneborg, Citroën även han.
För Adam-Cuptvåan Jacob Madsen och Line Lykke Jensen var det i Roskilde DM-premiär för året. Paret motsvarade de höga förväntningarna och tog Opel Danmarks R2-Adam till klasseger och sjätte plats totalt.
– Kul att gå ut med startnummer 1, det har vi faktiskt aldrig haft, berättar Madsen
– Extra kul eftersom Roskilde är lite av ”hjemmebane” för mig och där kommer mycket folk man känner.
Han var dock inte helt nöjd med sträckorna som var alldeles för raka för den lilla R2:an.
– Inte alls så tekniskt krävande som i Tyskland…
Adam Cup-ledaren Tom Kristensson från Hörby värmde upp med 2WD-seger i Rally Blekinge och sedan följer upp detta med start i ERC-tävlingen Rally Liepaja om två veckor. Allt detta medan Roskilde var Madsens ”shake down” in för den sista och helt avgörande tävlingen i ADAC Opel Rallye Cup, ”3-Städte Rallye”.
Mycket Opel i Roskilde där Marco Gersager och Jeanette Kvick säkrade segern i Opel Corsa Cup.
*
Ibland undrar man över varför vissa saker som finns utomlands är helt omöjliga hos oss? Tänker på detta när jag läser om den allt populärare danska ”Micro Rally Cup”. En cup för de allra minsta bilarna som körs otrimmade ungefär som Grupp E hos oss, men enbart med nyare bilar. Bara tanken på att en svensk förare skulle få en kick av att tävla med 70 hästkrafter svindlar, här ”MÅSTE” det bekant vara det allra värsta, annars får det vara.
I Roskilde körde även årets Micro-bil vinnare 18-årige Oliver Saust/Peter Rasmusen med sin ”Micro-Opel” och detta så bra att han slutade trea bland övriga mycket häftigare bilar. Att de tycker att Micro-Cupen är ett perfekt sätt att komma in i sporten sticker de inte under stol med. Billig bil i inköp, extremt låga driftskostnader, däckslitaget minimalt, allt vad en ung kille/tjej skulle tycka vore ett kul och billigt sätt att börja köra rally. Men nu är vi i Sverige och här är det allra helst en Volvo 940 Grupp H som gäller…
*
Om ni ser något som tittar fram ur skamvrån så är det bara jag. Anledningen till att jag befinner mig där är att jag tokmissade att båda B-förarna Simon Karlsson, Gullabo och Christian Fors, Kullings MS var snabbare än min klubbkompis Pontus Berglund som jag utnämnde till ”bästa bakjulsdrivna” i Rally Blekinge. Vill inte skylla ifrån min men när jag pratade med Pontus hade ännu inte B-klassen kommit i mål och just i det läget så var Hörby-föraren snabbast. Borde så klart efteråt lusläst resultatlistan och hade jag gjort så, då hade felet upptäckts.
Nu blev Simon (bilden från Bengt Johansson) till och med fyra totalt, bara tolv sekunder bak Mattis Olsson medan Christian Fors slutade sexa totalt, 8,9 sekunder före Pontus som därmed slutade sjua i totallistan.
Skarpögda Björn Johnsson noterade även att jag igår skrev ”bara elva av de totalt 32 som bröt gjorde detta för avåkningar och av dessa elva olyckliga förekom bara en enda rullning”. Bjorn har haft för lite att göra på jobbet och istället ägnat sig åt en djupare analys och skriver, ” Efter en snabb koll så var det 19 av dom som bröt som åkte av mer eller mindre. Dom har dock angivit andra orsaker i resultatlistan. Tex Länkarm.”. Då var detta också utrett och en som inte bröt enbart för ”länkarm” var SMK Hörbys Grupp E-fantom Magnus ”Sigge Sigvardsson. Bengt Johanssons bild från SS2 visar detta med all önskvärd tydlighet…
*
Motorbloggen säger även stort grattis en en riktig nordostskånsk motordoldis , Eric Nilsson från Broby. Erik kör Renault Clio Junior och i helgen körde han hem hela tjotaballongen när SSK-serien hade avslutning på Kinnekulle Ring. Nu är han inte bara Clio-mästare utan även SSK-mästare totalt.
– Fast helgen började inte bra, berättar Eric
– Jag får sladd på bilen i hög fart under bron och glider av i sidled och slutar med att rulla bilen som till sist stannar på på taket. Efter det var inte humöret på topp, men med stor hjälp av väldigt många racekompisar kom vi till start trots detta…
Incidenten påverkade dock inte ”göinge-föraren” utan Eric slutade tvåa i andra tidskörningen och så även i finalen. Detta räckte för att vinna SSK-titeln.
– Stort tack till alla som hjälpte till och fixa bilen, och extra stort tack till familjen Angbo som körde massor med mil för att hämta en ny framruta som var kraschad på bilen, säger Eric
Till nästa år väntar än större uppgifter för Kristianstad Kartingklubb-föraren då det planeras för Nordiska serien med Citroën DS3 cup och även med Klass 3A i SSK Serien.
*
Debatten rullar vidare om vad som behöver göras för att höja säkerheten i rally (enligt vissa verkar det dock vara en onödig debatt då allt verkar vara frid och fröjd, om man följer flödet på FB…). En som engagerat sig på ett sunt och positivt sätt i frågan är Ryds Malte Sandberg som i morgon tisdag kommer att ta upp följande frågor när klubben har möte och han skriver, ” Robin och Mathias olycka har gjort att jag funderat en hel del på säkerheten i rallysporten. Om det i fortsättningen ska gå lika fort som idag så måste det till säkerhetsförbättrande åtgärder. Jag har skrivit ner några som jag tycker är helt självklara åtgärder och som absolut måste tas på allvar. De är ett underlag för en diskussion vi ska ha i Ryds klubblokal nu på tisdag kväll. Som läget är idag så kommer det att bli en uppmaning från klubben till SBF att genomföra åtgärderna.
Lista över säkerhetsförbättrande åtgärder inom rallysporten
Inrätta en haverikommission som utreder olyckor och olycksincidenter och som vidtar åtgärder.
Alla säkerhetsincidenter/fel med rallybilen dokumenteras av rallyföraren/teamet och skickas till haverikommissionen.
Öppna ett säkerhetsforum, typ facebooksida, för rallyförare/team öppna.
Startförbud för rallybilar med de nu aktuella pedalställen som brustit eller andra med, liknande konstruktioner.
Obligatoriskt med ”nätskydd” för främre sidorutor.
Alla förare och kartläsare ska ha adekvat sjukvårdsutbildning. Ska årligen ha genomgåtts innan licenser kan lösas ut.
Införa bättre/säkrare burar i alla rallybilar.
Obligatoriskt med Hans-hjälmar, samt att infästning och inpassning kontrolleras obligatoriskt på alla bilar vid rallybesiktningen.
Schema för systematisk systematiska säkerhets- och servicerutiner för rallybilar under tävling resp. mellan tävlingar tas fram av SBF. Säkerhetsutbildning för förare och teammedlemmar tas fram av SBF och genomförs via motorklubbarna.”.
Malte utvecklar lite mer vad han menar.
Haverikommission.
Det är viktigt att olyckor och så många säkerhetsincidenter som möjligt blir kända och behandlas på ett opartiskt sätt och att säkerhetsinformationen sprids till och emellan rallyteamen.
I fortsättningen ska orden ”låta det rinna ut i sanden” ”hänga ut” ”mörka” mm inte förekomma utan allt ska vara öppet och opartiskt.
Pedalställ.
Brustna pedalställ får inte förekomma i fortsättningen. Allt man kan göra för att förhindra, det ska göras. Absolut säkra och kontrollerade pedalställ ska användas i rallybilar.
Nätskydd.
Robins överarm bröts av när armen var utanför karossen vid rullningarna. Bara tur att armen inte slets av!!! Armen kraftigt skadad också i övrigt med blodförlust. Sannolikt minskar nätskydd för främre sidorutorna att kroppsdelar kommer utanför bur och kaross.
Adekvat sjukvårdsutbildning
Robins lycka var att 3:e bilen efter honom kördes av en förare som hade försvarets sjukvårdsutbildning. Ambulansen dröjde i ytterligare 12 minuter.
Förste bil efter en olycksbil kommer efter en minut. Tänk vilken möjlighet till snabbt omhändertagande när två personer med bra och aktuell sjukvårdsutbildning är framme nästan omgående.
Hur djup sjukvårdsutbildning ska förare/kartläsare ha? I nivå med brandmän?
Det är ett bra sätt att lyfta fram säkerhetsfrågan genom att före varje licens skall ny/repetition sjukvårdsutbildningen var genomförd. En utbildning som kan ske via motorklubbarna.
Säkerhetsbur
Robins bur blev ihoptryckt, rör gick av m.m. Till och med rören bakom hjälmarna (störtbågen) pallade inte för smällarna. Buren stod inte pall och gav inte det skydd för förarna som den skulle. Bättre grejor behövs med tanke på de farter som rallybilarna har idag.
Säkerhetsrutiner.
Vad är det man ska kontrollera vid säkerhetskontroll och när ska de ske? SBF bör upprätta rutiner för vad som skall kollas. När ska säkerhetskontroll utföras, på serviceplatser, mellan tävlingarna? Säkerhetsutbildning kan ske via motorklubbarna.”.
*
Ola Strömbergs farhågor med ovanan med notläsning från fru Britt-Marie visade sig vara ogrundade när 1300 Rallycup kördes i Badhotelletrallyt. Ola och Britt-Marie vann ”Sukka-klassen” med 1,4 sekunders marginal till Marcus Morén/Robin Hallman. Trea blev Robert Andersson/Carl-Gustav Karlsson runt nio sekunder efter Ola. Allt är nu dukat för en rafflande finaltävling i SMK Örebro´s Rikspokalen.
*
I lördags kördes rallysprint på Kägleborgsbanan norr om Arboga, en deltävling ingående i Trendab Rallycup med SMK klubbarna Södermanland / Arboga. som arrangörer. Drygt 30 bilar kom till Arboga för att prova på asfalt och den som hade mest bråttom var Michael Holmgren från Gnesta med sin Mitsubishi. Holmgren var runt tre sekunder snabbare än vinnaren i 2WD, Robin Brandel, Rasbo. Nästa deltävling körs den 14 oktober och då på grus hos Enköpings MK, fjärde deltävlingen i Trendab Rallycup.
*
Här hade det så klart suttit fint med lite från söndagens DM/Asfaltcup avslutning ”Svedala Runt” men tråkigt nog har jag inte lyckats hitta några resultat, jag har verkligen försökt men tyvärr. Dock vet jag att DM-vinnaren Rolf Grybb (bild från Henrik Åkeson) avslutade i stor stil och vann även sista deltävlingen och detta före SMK Hörbys Joachim Kristiansson. Vidare har jag fått reda på att Hässleholms Viktoria Lindh/Magnus Persson vann B-förare ”Standard”. Hon körde med ”Dödskallegolfen” så fort att hon även blev näst bäste otrimmade bil. Vem som blev den allra bäste vet jag då inte…
*
Då är Kjell Olsson fantastiska Volvo-samling i Olofström historia och i helgen avslutades auktionen på dyrgriparna. Drygt 130 bilar såldes och det är oerhört förvånande att varken Olofströms Kommun eller Volvo gjorde någon som helst ansats för att bevara samlingen i kommunen. Flera priser sticker verkligen ut och i mina ögon allra mest den unika Volvo PV Sport 1966 som såldes för i mina ögon ofattbara, 650 000 kronor. Visserligen var den röd och dessutom fabriksutrustad med 128 hästkrafters trimmad B18-motor, men 650 000 kronor? Minns i början av 70-talet när jag bytte till mig en likadan bil, inte med fabriksmotor men röd var den åtminstone. PV:n utgjorde mellanskillnad i byte för min första rallybil en Grupp 1 Saab V4. När sålde den vidare någon vecka senare, har jag för mig att jag fick 2500 kronor. Då var visserligen motorn slut men med facit i hand skulle jag så klart renoverat och behållt bilen. Tror jag idag nöjt mig med hälften av vad Kjell fick för sin pärla…
*
Därmed sätter jag punkt för Motorbloggen för några veckor framåt och hoppas jag fick plats med det mesta från helgen som gick, har jag misslyckats så får det bli så. Vi ses igen i mitten av oktober och jag avsltuar med en lien vädjan från Hans-Göran Norén, Lidingö som letar efter Simca 1000-entusiaster.
” Min första bil var nämligen en 1966 Simca 1000 GL, beige, med beige inredning, där jag hittade en komplett omgång stolar, fram och bak, från en GLS och fick på sä sätt fällbara ryggstöd på sätena fram. ”Träffade en kille på en motormässa i Malmö på slutet av 60-talet, eller tidigt 70-tal (1970-71), när jag stod och tittade på en racepreppad Simca 1000-motor och drömde mig bort. Han körde race med sin Simca 1000 och hade fått beställa bland annat kolvar, och eventuellt vevstakarna, från Bofors, eftersom det var så tunnsått med trimdelar till Simca. Fick aldrig hans namn och fick aldrig se hans bil, sorgligt nog.
Har du möjlighet att knuffa mig i rätt rikting om var jag kan få fram information och bilder på Simca 1000 som det körts racing med, banracing, rally, backtävling, spelar ingen roll?
Nere i Europa finns det ganska gott om racingpreppade Simca 1000, min favorit måste nog vara denna Belgiska variant som jag hittade för ett par år sedan. Tycker skärmbreddarna är så himla snygga, betydligt snyggare än de fyrkantiga varianter som fanns på fabriks-Rallye-varianterna, och som sedan använts av många när de själva byggt.
En Simca 1000 av rätt modell och färgsättning, dvs en kopia av min dessutom försedd med Simcas något kultiga automatlåda, som väl egentligen mer är att klassa som ”halv-automat” fanns till salu i Frankrike. Då jag 2002 fick Guillian Barrés Syndrom, en immunologisk sjukdom som gjorde mig i princip totalförlamad på 72 timmar, så är jag beroende av elrullstol för att ta mig fram. Så ska jag försöka att åter köpa en Simca 1000 är det en automat som måste införskaffas mig i princip totalförlamad på 72 timmar. Så jag är beroende av elrullstol för att ta mig fram och att återköpa en Simca 1000 då är det en automat som måste införskaffas.
Det vore sköj att ta och bygga en riktig sleeper av en Simca 1000, med en modern 4- eller 6-cylindrig motor, automatlåda, och gärna 4-hjulsdrift. Alternativt en Subaru-motor, för att hålla tyngdpunkten låg, eller kanske en Hayabusa (se bild på en variant med bakmotorplacering i en gammal Honda Civic[?])
Man får aldrig sluta drömma, trots handikapp, och liv som nybliven pensionär. Jag resonerar såhär: ”Shit happens – livet går vidare, försök göra det bästa av situationen.”
Finns där någon som kan hjälpa Hans-Göran så maila Motorbloggen så ska jag förmedla.
*
Hasta la vista…