Petter avslutade med RallyX-seger, Kevin på pallen, halt när Loeb vann inför WRC-comebacken och Rydh blev bönhörd tio år senare…
Petter Solberg dominerade redan från första till sista metern när historiens första VM-säsong för rallycrossåkarna avslutades på San Louis-banan i Argentina. Petter vann semifinalen och fick pole position i finalen sedan är resten som man säger historia. Hårdast uppvaktade Reinis Nitiss och Toomas Heikkinen men nådde aldrig fram till världsmästare Petter som summerade.
– Det har varit ett fantastiskt år!
Petter har vunnit på tre av de fyra olika kontinenterna där Rallycross-VM körts men varken han eller teamet slog sig till ro trots att guldet redan var klart.
– Troligen den allra största utvecklingen på bilen har vi haft inför finalen, menar Petter.
– När vi så vinner finalen är det väldigt viktigt för både mig och mina mekaniker, helt enkelt en fantastisk känsla!
Antar att Kevin Eriksson kan skriva under på samma sak med fantastisk känsla, att bli trea i Supercar-debuten endast slagen av världsmästaren och Nitiss bådar onekligen gott för framtiden. Dessutom imponerar hela Olsbergs MSE med tre av teamets förare i finalen, exakt hälften av antalet startande. Det svenska Fordstålet biter och belöningen blev guld i Teammästerskapet före Marklunds”Folkavagnar”.
Tror inte heller att Timmy Hansen känner sig annorlunda än Petter och Kevin även om han nu ”bara” blev fyra med Peugeoten. Trots allt en stark avslutning för unge Hansen.
*
Efter tjugotre sträckor, fyra kvar av RAC-Rallyt ligger Martin och Jan Hagman 21:a totalt med Escorten och fyra i klassen. Leder rallyt som avgörs under vidriga förhållanden med regn och tjock dimma gör som tidigare Matt Edwards (bilden) före Matthew Robinson. Rallyt avslutas strax efter klockan 17.
*
Sebastien Loeb och fru Severinne vann som planerat genrepet inför Rally Monte Carlo, stortävlingen Rallye du Var. Med exakt 199 startande kan man utan tvekan kalla det för stortävling och dessutom verkar det ha varit stentufft då ”Brutit-listan” är lång som en flaggstång. Marschal Clarke har Twittrat två bilder som bevis på hur halt det var på den franska asfalten. Herr och fru Loeb hade dock inga större problem med WRC-Cittran och vann komfortabelt före David Salanon i en WRC-Fiesta och trean Patrick Magnou i en gammal WRC-Peugeot 206. Lite kul var att Loebs normale co-driver Daniel Elena körde som föråkare i en Citroén DS3 R1.
*
Idag avslutas en fantastisk förarkarriär när dansken Tom Kristensen kör sitt alla sista race i Brasilien på Interlagos-banan. Det handlar om finalen av World Endurance Championship (WEC) som alltså avgörs utanför Sao Paulo. Inför finalen har Tom en teoretisk chans att knipa antingen VM-silver eller brons. 2012 tog Tom guld och i fjol blev det silver så man kan så klart se att karriären är på väg utför (OBS, ett skämt…). Du kan följa Toms sista race på Eurosport då man där visar sista halvtimmen av racet med början klockan 20.30.
*
I går firades det hos Facebook-gruppen ”Rädda svensk rallysport” och anledningen var att man då nådde exakt 3 000 medlemmar. Grundaren Ola Strömberg tyckte det var en kul idé om jag ville bli ”jubileumsmedlem” då allt startade med att jag 2013 skrev om Anders Hasselgren och hans optimala rallydräkt i gummi på Motorbloggen. En dräkt Anders menade man måste kräva i händelse att man åkte ner i en å eller sjö med rallybilen. Med detta fick Ola blodad tand och startade sitt korståg mot mer eller mindre genomtänkta förslag från SBF. Korståget innebar att han efter ett tag valdes in ihop med Dan Järbyn som adjungerade i Rallyutskottet. Där ser man hur långt ett inlägg i Motorbloggen kan bära och där jag nu är en av de många medlemmarna.
Nu kommer jag inte att bli någon flitig skribent hos gruppen för som jag skrivit förut, Motorbloggen är mitt forum och det är här jag för ut mina åsikter. Facebook för mig är mest input medan bloggen står för outputten…
Kom dock rätt in i en omröstning om ”lättare hjälmar” och hur nya tänkta Klass G ska utformas”. För mig känns inget särskilt angeläget att rösta om, hade istället fokuserat på de viktigare frågorna, höga hastigheter och funktionärsbristen. Med detta menar jag såklart inte att även andra problem i sporten inte ska kunna diskuteras…
*
Hittade idag ett tidningsurklipp från 2004 där jag gjort en intervju med tävlingsledaren Janne Rydh inför South Swedish Rally. Ett rally som lockade enbart 42 SM/EM-åkare och min fråga var om detta inte var för få startande. Så klart höll Janne med men det som var intressantare var vad han som ordförande i Rallyutskottet sedan uttryckte.
– Att få köra SM ska inte vara självklart!
– Se på STCC. Där är många som vill vara med men bara eliten får möjlighet. Jag skulle egentligen vilja se samma sak i Rally-SM!
Janne utvecklade sitt resonemang och menade att runt sjuttio bilar skulle vara det optimala i en SM-tävling. Tänk om han då visst att tio år senare skulle önskan vara uppfylld med storleken på startfältet. Dock med undantaget att det inte är eliten ensam som står på startlinjen. Visst finns där elitåkare i SM inget snack om detta men helt ärligt, visst består hälften av SM-fältet av förare som vill men inte riktigt kan kalla sig elitåkare. Kan egentligen bara tycka att det är synd att Rydh inte jobbade hårdare och fick genomslag med sin idé om ett ”riktigt” SM där landets bästa förare gjorde upp om medaljerna. Vi andra skulle då fått nöja oss med att ha DM som arena…
*
Problem att hitta på något att önska av tomten? Här kommer ett tips när Gerhard Bley säljer sin Grupp 4-trimmade crossflow Conreo-Kadett från 1975. 220 hästar lämnar den nybyggda motorn till den femväxlade ZF-lådan och som Bley så riktigt påpekar. En unik bil och faktiskt den enda som fortfarande finns i livet. Så snälla tomten den här kan jag tänka mig och priset en dryg halvmiljon har du säkert råd med…