Pernilla S. nyckelspelare i WRC:s framtid, Klara A. visade exceptionell utveckling i Extreme E, Lancia Rally2-förslag, anmälan har öppnat för ERC i Värmland, Mille om sin ERC-debut 2024, Andervang redo att försvara seger, DM-premiär i ”Provence” med Tom K. som favorit och ingen begränsning i Cyberrymden…

WRC:s framtid fortsätter att diskuteras  i de finare salarna i Geneve och jag vet inte om vi här hemma förstått hur central roll Pernilla Solberg spelar i sammanhanget? Värmländskan sitter  som ordförande i sällskapet som har till uppgift att utveckla WRC och klockan tickar som man säger. 

Foto. DirtFish

Det står klart för många att något måste göras för att öka intresset och få fler bilar att starta i mästerskapet, vilket nu är Pernillas huvuduppgift. Något som beskrivs som ”hasardspel” och i potten ligger dagens tre team, Toyota, Hyundai och M-Sport Ford. Fel beslut från WRC Commision och risken finns att någon eller värsta fall alla tre, lämnar Rally-VM. Konkreta besked harännu inte lämnats från Geneve men måste komma före juni om eventuella förändringar ska hinna bli verklighet till 2025. Motstånd finns och till exempel Andreas Mikkelsen, Hyundai är mycket kritisk.

Att ändra regelverket med de befintliga biltillverkarna, och när de sedan blir osäkra på om de ska fortsätta att delta, gör egentligen bara saken värre.

”AM” vill att dagens regler bibehålls som tänkt till och med 2026 har han förklarat för norska Parc Ferme. Hans chef Cyril Abiteboul håller med och menar att en regeländring med sex månaders framförhållning inte fungerar. Toyotas Jari-Matti Latvala hoppas på färre förändringar än vad som föreslagits för att säkerställa en enklare övergång för teamen. 

För mig hade det räckt med att bara ta ut hybriden så hade teamen inte behövt testa så mycket, sa Latvala till Autosport. 

*

Läser hos ”Extreme E” att man därifrån menar att SMK Hörbys Klara Andersson svarat för en exceptionell utveckling i serien. Från ”Rookie-test” till seger i sin blott andra tävling i den världsomspännande serien.

Serien är unik genom att varje bil har både kvinnlig och manlig förare. I en lång intervju ger Klara sin syn på både sig, själv serien och könsmixen. Bland annat berättar hon om hur känslosam segern i Uruguay blev.

Då kämpade jag också för ett potentiellt kontrakt för nästa säsong, så det var ganska mycket press. Att då ta den vinsten med teamet under min första hela helg var ett av de stoltaste ögonblicken jag någonsin haft i mitt liv!

Att vara tjej i motorsport är inte alltid någon dans på rosor men för Klara är det inga problem.

Jag tycker att det är riktigt inspirerande eftersom jag alltid har vuxit upp med känslan av att kön inte spelar någon roll. Det spelar ingen roll om du är kvinna eller man, om du är ung eller gammal, eller vilket land du kommer ifrån. Du kan kliva in i bilen och köra så fort du bara kan. 

För en tjej från lilla Löberöd (mer rätt är ännu mindre Tängelsås) utanför Hörby är det en nästan osannolik resa att därifrån plötsligt kolla tider och data ihop med ikoner som Sebastien Loeb och Carlos Sainz.

Jag tänker fortfarande på fjolåret när jag tävlade på Sardinien och tittade på data med Séb, en niofaldig världsmästare i rally. Det var ganska coolt att faktiskt jämföra mig med honom!

Klara som bara är 24 år gammal har redan fyra år av internationellt tävlande i ryggen och har nu Timo Schedier, tysk DTM-stjärna som teamkompis. Duons debut med nya teamet SUN Minimeal Team skedde i Saudiarabien. En debut som präglades av tekniska bekymmer…

*

Lancia ett av världen genom tiderna mest framgångsrika  märke i Rally-VM och att deras eventuell comeback är något som intresserar rallyfans ”world wide”.

Det är italienarnas lite mindre modell Ypsilon, som skulle bli grunden för deras Rally2-utmanare.  LP Design har redan skissat på hur en Lancia Ypsilon HF Rally2 skulle kunna se ut.

*

Den 13-15 juni avgörs den tredje deltävlingen i FIA ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia med Karlstad som bas och idag öppnade anmälan. Ett startfält i absoluta världsklass väntas till Värmland med ett stort antal svenska, norska och finska förare som ska utmana förare från nästan alla världens hörn. Calle Carlberg och Mille Johansson förväntas komma med sina anmälningar och så även  Mads Østberg plus Frank Tore Larsen. Ingen direkt vild gissning att Oliver Solberg också vill försvara segern från ifjol.

Foto: Tommy Svensson

Rally Legends var under fjolåret en publiksuccé, med till exempel hela familjen Solberg på startlinjen i olika bilar. I år utvecklas Rally Legends och kommer bestå av tre klasser: Uppvisningsklass, Appendix K 2WD och Appendix K 4WD, där de tävlande kommer köra samtliga sträckor på fredag och lördag.

Vi ser verkligen fram emot andra upplagan av nya EM-rallyt i Värmland, då intresset att delta i ERC verkar öka både internationellt och nationellt. Vår satsning på Rally Legends kommer ge fin underhållning för publiken och öppnar möjligheten för fler lyckliga förare att uppleva våra vägar och publikfesten runt omkring,” säger Glenn Olsson, VD för BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia.

När vi nu ser på startfältet i helgens första ERC-tävling i Ungern, ser jag verkligen fram mot vår tävling. Intresset för ERC är ökade, och med upp till 15  förare som kan vinna tävlingen kommer det att bli en hård kamp i Värmlandsskogarna. Kul är att vi i år också har fått M-Sport Fiesta Rally3 Trophy till vår tävling, säger Stig Rune Kjernsli, tävlingsledare.

*

I morgon (fredag) klockan 11.0 rullar ERC 2024 i gång och då med shake down inför Rally Hungary. 4,6 kilometer tuff ungerska grusväg i Gyártelep väntar på de 52 EM-åkarna som kompletteras med lite över 30 för olika mästerskap i Ungern. I ERC Juniors är 17 ekipage anmälda varav två har blågula flaggor. Mille Johansson/Johan Grönvall sitter i det ena och i det andra finns Calle Carlberg med norska kartläsaren Jørgen Eriksen. Minsta gemensamma nämnaren för de två är inte bara flaggorna, utan även att det är Opel Corsa Rally4 som är färdmedlet i Ungern.

För Mille/Johan blir det årsdebut med FWD eftersom segern i Rally Sweden togs med Ford Fiesta Rally3 som driver i alla fyra hörn.

Det ska bli kul, och framför allt utmanande att köra EM i år igen. För mig har VM-segern ingen betydelse utan nu är det fokus på EM och det är nu vår säsong startar på riktigt, förklarar Katrineholmaren.

I fjol slutade man åtta i EM-klassen, bland annat med Victor Hansen, SMK Hörby tre placeringar högre upp.

Jag har en bra känsla inför året, och det är skönt att få komma i gång igen. Vi har ett års erfarenhet av EM, vilket jag hoppas ska vara till vår fördel, säger Johan från Arvika. 

Foto: FLAT-OUT media agency

Mille fortsätter sitt framgångsrika samarbete med IK Sport Racing från Slovenien och kommer köra årets säsong i en Opel Corsa Rally4 och precis som hos alla andra är det Hankook på fälgarna.

Det finns lite kvar att lära sig i den nya bilen men den känns stark och stadig, så jag tror vi kommer kunna bygga ett högt tempo när alla parametrar stämmer, hoppas Mille och fortsätter.

Det kommer att bli tufft, vi är inte de enda som åker för seger,  men vi sätter ribban högt som vanligt. Med mycket vilja och hårt arbete så är jag övertygad om att detta kommer få bra.

Rally Hungary avgörs på grus, med 13 sträckor över tre dagar.

*

I morgon kväll stänger anmälan till det som Hässleholm MK:s ordförande CG Wilke ofta och med fog dessutom, kallar ”Nordens Största Rallytävling på asfalt” eller som vi andra oftare kallar ”Hässleholms GP” den 28 april. Just nu behöver Wilke och ”HGP” minst en anmälan ytterligare för att till antal kunna passera helgens DM-premiär i Hörby, ”Bilmånsson Rallysprint”. Premiären har 56 anmälda och till HGP är det nu 55 asfaltåkare som vill köra den i år vända banan på Garnisonen.

Foto:Tommy Svensson

Bland dessa finns tävlingsfltige fjolårsvinnaren Stig Andervang som kommer till start med både ny bil och ny kartläsare. Bilen är en Hyundai i20 N Rally2 och i högerstolen sitter Sofie Sjöberg Karlsson.

*

En dryg vecka före ”HGP” är det på lördag (13 april) årets första DM-Rally i Södra BF och som traditionen bjuder är det  Österlen som är först ut med ”Simrishamnsmixen” men som  i år lite motsägelsefullt, har Hammenhög som placering av HQ.  Att antalet anmälda blev en besvikelse för alla inblandade har jag tidigare ventilerat och med ett par avanmälningar är nu ”Mixen” under 70-strecket. Finns dock en rimliga förklaring till det klena  intresset, en rekyl på att Sydsvenska Rallycupen gått i  graven plus att Smålands DM inte längre samkör med Skåne/Blekinge. Med andra ord är detta troligen vad DM-arrangörerna har att vänta sig i resten av säsongen. Första start är klockan 11.00 från Ingvarssons Last&Schakt och cirka 15.30 förväntas första bil nå mål. Då har man avverkat två sträckor dubbelt vilket gör cirka 34 kilometer totalt. Sträckorna namnger jag inte men båda är välkända i sammanhanget och goda företrädare för vägnätet på Stockholmarnas  egna ”Provence”. För att peka ut favoriter är jag tvungen att analysera 4WD-klassens sex bilar. Sätter en del av pensionen på att Tom Kristensson/Andreas Johansson med Team SKÅAB:s äldre Ford Fiesta R5 blir den som sätter ribban. För att komma före SMK Hörby-åkaren måste främst Älmhults Magnus Gad/Henrik Edberg i ”Tisse-Skodan” och MK Speeds Kenny Stavbom/Mikael Johansson, Hyundai få till ett klockrent rally. Lite av ”mörk häst” kallar jag östgöten Mikael Lindquist som har ett trumfkort i #46 Mirage R5 i form av gamle parhästen från Hässleholm Per ”Börje” Andersson.

Foto: Tommy Svensson

I 2WD är det Volvo trion Rickie Borgström/Ola Sandberg (tvåa i Anderslöv), Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Isabell Johansson (bilden) och Skåab-ägaren Stefan Kristensson/Rickard Nilsson som jag tror utmanar hårdast. Mot sig har man FWD-gänget Joacim Kristiansson/Roger Clausson, Johan Green/Josefin Ingvarsson, Johannes Haraldsson/Magnus Lörd och Simon Andersson Ditte Kammersgaard. Intressant start gör Falköpings Jonas Sandgren/Elin Cedergren i en ”pippigul” BMW M3.

*

Debatten om 2000-talet kontra 1900-talet ska gälla angående program i rally, rullar vidare och konsensus verkar vara långt borta. Fick igår en intressant återkoppling i ämnet men jag vet inte om det var på skoj eller om det var fullt allvar, det får ni själv avgöra.

Varför nöja sig med digitalt program, en annan sak att fundera över är om inte också prisutdelning och priser kan vara digitala, menade min röst.

Jag bad om en utveckling.

Ur miljöskäl är det ju tokigt att publik ska ta sig till HQ för prisutdelning låt den istället ske på nätet, kanske via tv-sändning eller i mindre tävlingar enbart som text över vem som fick pris.

Visionären fortsatte.

”Blingbling-priserna” måste också vara omoderna, bättre att bara visa dom bild sedan kan pristagarna ladda ner, skriva ut och sätta in utskriften i en pärm. Tänk så mycket mindre plats en pärm tar i bokhyllan jämfört med ett stort och dammsamlande prisskåp? 

Som sagt jag blev inte klok på om förslagen var seriöst menade, men som bekant finns inga begränsningar i cyberrymden, så varför inte… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *