Papprazzis på Monte-test, rallylegenden Aaltonen till Rally Sweden H., vinter i Vännäs, luftigare hos Marklund och TER tveksam succé…
Just nu testas det för fullt i de franska alperna inför Rally Monte Carlo och alla fyra WRC-teamen är på plats och så även åtskilliga rally/motorjournalister. Dessa plus något som beskrivs lite som ”pest, alltså nyfikna rallyfantaster som i avsaknad av avspärrningar och funktionärer står livsfarligt till. På Twitter avlöser videoklippen varandra från både officiella filmare och ”paparazzis” som med livet som insats vill ha de tuffaste kameravinklarna.
Under dagen har jag kollat lite på Dani Sordo (bilden) och Ott Tänak som båda två testat mest på ren torr asfalt. Ingen tar lätt på Monte-tester då alla vet dels hur ”tricky” det är med underlaget i WRC-premiären plus att alla så klart vill ha så bra start på säsongen som möjligt.
I dag kom också bilder på hur nya M-Sport medlemmen Bryan Bouffiers WRC-Fiesta kommer att se ut i Monte och där hans trogna sponsor, oljetillverkaren Yacco är väl synlig. Dock är där lite för mycket grönt på Fiestan för att få tummen upp från mig…
*
I går fyllde finske rallylegenden Rauno Aaltonen 80 år och samtidigt måste han tyckt det var en jättebra idé att anmäla sig till Rally Sweden Historic. Om det är samma svenska Morris Cooper S ägd av Söderqvist Engineering och Hans-Åke Söderqvist som Aaltonen använde i Rally Monte Carlo Historique 2017 framgår inte. Att det är samma kartläsare som då är dock klart, Hans Sylvan ska sköta kontoret hos Rally Monte Carlo-vinnaren från 1967. Med Aaltonen i listan är därmed är nog också det mest namnkunniga namnet i årets rally redan i listan även om där återstår flera dagar innan anmälan stänger.
I går kom också fjolårets mest omskrivne deltagare, Arne Rådström/Thomas Nilssons anmälan. Då var det med anledning av en som vissa menade vara alltför tuff omkörning som Torsby-föraren fick allt ljus på sig. I år hoppas nog alla att det istället blir med snabba sträcktider som ljuset riktas mot den orange Volvo 240:an.
*
Premiären för Rally-SM 2018 är knappt fyra veckor bort och körs uppe i Vännäs. Start fredagen den 2 februari och så målgång på lördageftermiddag. Då har även SM-åkarna fått sällskap av deltagare i VOC Mekonomen Rally och DM för Övre Norra Bilsportförbundet. Centralpunkt för Rally Vännäs är centrum av orten med sina drygt fyratusen invånare. Rikligt med snö och vinter finns nu i Västerbotten lovar banchef Roland Johansson.
– Det är flera år sedan vi hade så här mycket snö, vilket gör att vi kan bjuda på ett suveränt härligt vinterrally med fantastiska vägar.
Snön började falla redan i november, och arrangören har haft fullt upp med plogningen.
– Vi kommer garanterat att kunna bjuda på ett helt fantastiskt vinterrally med skarpt isunderlag, rejält höga plogkanter och dessutom vallar så att det liknar en rodelbana.
– Redan nu vill jag varna söderförarna. De kan inte ens tänka på att gena genom snövallarna, för de är verkligen hårda. Åk på vägen, uppmanar banchef Johansson.
Än så länge är det dock ingen anstormning i anmälningslistan, samma fem namn som funnit där sedan jul har ännu inte fått något sällskap…
*
Då stannade anmälningslistan till lördagens Finnskogsvalsen på 135 ekipage. Rallyt är premiär för både SuperCupen, VOC:s SverigeSerien och VinterSerien.
– Vägarna ser fortsatt fina ut och i rekommenderar verkligen att man försöker ta sig ut i skogen för att kolla, eftersom ett riktigt fint vinterrally väntas, säger tävlingsledare Sven Täppers.
Även i år kommer Radio Fryksdalen att direktsända rallyt med intervjuer och uppdateringar från lördagens sträckor. Sändningen kan höras på både 100.6 MHz och 104.1 MHz samt via webbradio på http://www.radiofryksdalen.se.
*
Nu har det lättat i verkstaden hos Marklund Motorsport sedan norrmannen Kjetil Larsen köpt Anton Marklunds EM-vinnande Supercar Polo RX. Därmed står nu bara systerbilen som kördes av Magda Andersson kvar i Boliden och även den lär vänta på köpare.
Nye ägaren Larsen har sedan 21012 en bakgrund i Touringcar-klassen där en 3:e plats på Lydden Hill är bästa placeringen. Med en enligt uppgift prislapp på runt två miljoner norska kronor för Polon är detta ett stort steg för EM-fyran 2014. Målet är full säsong i Euro RX och så hoppas Larsen att få ett ”wild card” till den norska deltävlingen Hell som ingår i World RX.
*
Vet inte riktigt om Tour European Rallychampionship blev den hit som många trodde/hoppades, åtminstone inte bland rallyåkare från de nordiska länderna. Har faktiskt bara hittat en enda deltagare härifrån, danske Simon Valentin som blev tvåa i 2WD-klassen. En klass som var väldigt tunn med bara sju deltagare. I 4WD-klassen vann Giandomenico Basso överlägset och det var också här som intresset var störst, runt 50 förare körde under fjolåret någon av de sex TER-deltävlingarna.
Nu kommer en utmanare för 2018 till TER och det är ”Mitropa Rallycup 2018” med totalt nio deltävlingar. Premiär i Österrike med Rebenland Rallye den 16-17 mars och så final 19-20 oktober i klassiska tyska ”svenskrallyt” ADAC 3-Städte Rallye. Nu tror jag ändå inte att detta kommer att locka nordbor till ”MRC”. Istället skulle både jag och flera andra vilja se en Nordisk Rallycup med kanske en deltävling i varje land (ursäkta Island men här får ni inte plats). Förslagsvis snö i Norge, grus i Sverige/Finland och så en final på asfalt i Danmark. Lägg dessutom till att SM-deltävlingen och motsvarigheten i de andra tre länderna ingår i ”NRC” kanske till och med skulle ge dubbla poäng för att öka intresset…