Paddon tog sin första WRC-seger, livsfarligt tilltag i Silverkongen, Stoffe och Mattis vassast men Elias var tävlingens knall och illa för dansk BMW inför Hässleholms GP!
Mitt WRC-tips inför YPF Rally Argentina gick åt h-e men det struntar jag i då det faktiskt känns helrätt att Hayden Paddon tog sitt livs allra första VM-seger. Kartläsaren John Kennard var också imponerad efter den avslutande power stage då den unge ”kiwin” bara var lite över två sekunder före Sebastien Ogier när man startade. Här visade Hyundai-åkaren noll respekt för regerande mästaren, var elva sekunder snabbare och första WRC-segern var klar.
– Jag är stum. Hayden kommer att bli världsmästare, konstaterade bisittaren i Hyundai #20.
En fantastisk prestation av Paddon som den här gången var anmäld i ”B-teamet” och därmed inga Märkes-poäng till A-teamet vilket Michele Nandan i efterhand säkert ångrar. Nyzeeländaren var med i toppen hela tiden och när ledande Jari-Matti Latvala gjorde en flervarvsrullning på sträcka 14 klev han upp i ledning. En ledning han sedan inte släppte trots att Ogier knaprade in nästan hela skillnaden på näst sista sträckan sedan Paddon fått flera oförklarliga motorstopp.
– Sträckan var verkligen tuff så jag ”pushade” inte maximum, hur som helst har det varit en fantastisk weekend, konstaterade Ogier efter SS 18 och som fortfarande väntar på sin första Argentina-seger.
Hayden Paddon var nästan mållös när han hopade upp på Hyundai-taket för att visa sin glädje ihop med John Kennard. Till slut lyckades han trycka fram.
– Jag kan nästan inte tro det är sant och jag gav verkligen allt inne på sträckan, pustade vinnaren fram.
Han ville också tacka alla som gjorde segern möjlig, i synnerhet sina hemmafans som följde dramat via tv.
– Jag har faktiskt förberett mig för den här sträckan i tre veckor och det var en sträcka som jag inte gillade alls, smal och krokig passar inte mig, avslöjade Paddon efteråt.
– Trodde aldrig jag skulle ha en chans mot Seb men försökte och det kändes som ” I just drove the wheels of”!
Han skickade också en hälsning till Volkswagen.
– Vi kommer att vinna mycket mer med den här bilen…
Trea slutade Andreas Mikkelsen, minuten efter Paddon och som fyra, ny Hyundai körd av Dani Sordo.
Jag hade självsäkert tippat Mads Östberg/Ola Fløene som tvåa men det blev en femte plats med M-Sport Fiestan. En placering som Mads inte verkade allt för besviken över.
– Vi har gjort vårt bästa, väl förberedda och ett perfekt jobb inne i bilen, något jag kan vara nöjd med, menade Mads vid sträckmålet och varnade även konkurenterna.
– Vi kommer att att jobba hårt innan Portugal!
*
Trots den tuffa rullningen lyckades VW-mekanikerna få ihop skrotet så att Latvala kunde starta om i dag. Bilen var dock långt ifrån toppskick och mitt på sista sträckan stannade den för gott och en ny nolla för finnen i resultattabellen. Man kan också sammanfatta att VM-guldet försvann i ett moln av damm och lossnad plast på SS14…
Henning Solberg och Ilka Minor gjorde ett ett gott jobb och tog in Fiestan till en nionde plats trots ett minimum av förberedelser. WRC2 vanns av peruanen Nicolas Fuchs.
*
SilverKongen blev precis så tuff som jag förväntat mig och med sju mil specialsträcka i kanske landets bästa ”rallynatur” blev utslaget också ”stenhårt”. En sak är säker ”Göingeskogen” biter tillbaka och på nästan två mil långa SS1”Vesslarp” blev runt tjugo bilar kvar i skogen. Värsta stället var kalhygget en kilometer söder om själva byn Vesslarp där det rapporterades om fem eller kanske rentav sex rullningar. Värst gick det för en Grupp E-förare från Växjö som for av på hygget, lämnade bakaxeln kvar på stället medan resterna stannade åtskilliga meter längre fram. För säkerhets skull tillkallades både räddningstjänst och ambulans men väl på sjukhus konstaterades inga direkta skador varken på förare eller kartläsare. Annars var det då hårdgasande förarna i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien som allra mest hårdhänt inspekterade den sten och stubbrika högersvängen.
Precis som om det inte var nog med det djävulskap som naturen själv skapat så var där ett rent livsfarligt tilltag från totalt inteligensbefriad publik ( enligt obekräftad uppgift ska det vara lokalt förankrad sådan) som på SS7 ”Ubbaboda” placerat ut ett oljefat mitt på vägen när B-förare VOC passerade. Både Ryds Jimmie Karlsson och Simrishamns Andreas Persson filmade eländet via sin ”in-car-kamera”. Jimmi berättar.
– Detta är det jävligaste och idiotiska man kan vara med om på ett rally, att det finns personer som vill förstöra rallysporten på detta viset, att lägga ut ett halvt oljefat och stor sten mitt i vägen.
– Då kan man undra vad det är för hjärnskadade människor det finns, inte bara vi blev drabbade utan både bakomvarande och framförvarande bil hade samma problem, berättar Rydsåkaren.
Till slut fick sträckan tillfälligt stoppas för att kontrollera sträckan och man kan ju undra hur hjärnan (om där finns någon över huvudtaget) är programmerad när man ägnar sig åt sådant här? En polisanmälan med påföljande utredning och ett rejäl straff för förövaren vore på sin plats…
*
Stoffe Nilsson och Esmeralda Gyllenswärd tog som väntat hand om segern med den ”gamla” Subarun sedan de nya vassare börjat ryka blått när man provkörde i veckan.
– Bestämde oss för att inte ta några risker med motorn, utan det vara bara att damma av den gamla som stått stilla i över ett år, berättade Stoffe.
– Nu är jag så bekväm i bilen så det vållade inga som helst bekymmer.
Tvåa slutade Robert Scholander nästan minuten efter och som trea kom B-föraren Johnny Struwe, Sala. Hässleholmaren Ingvar Andersson laddade på bra och i vägbytet i Vesslarp lite för bra och var bara någon ynka centimeter från en riktig snurrning (bilden). Nu slutade det med tvärstopp, död motor och många sekunder innan han och sonen Adam var på väg i igen.
*
I 2WD var mitt tips klockrent, Mattis Olsson och Marcus Sundh var riktmärket för alla den här kyliga aprillördagen. Redan på SS1 visades det var skåp skulle placeras och över sex sekunder snabbare än näst bäste, Hässleholms Johan Green som sedermera fick utgå med motorproblem. Då hör det till saken att Marcus intercom upphörde att fungera precis när det var dags att starta.
– Först provade vi med att Mattis ryckte av sin mikrofon och att jag snackade rätt in i den, berättade Marcus.
– Funkade inte alls så istället läste jag noter och med hjälp av tummen signalera om det var fullt eller avslag som gällde. Systemet funkade uppenbarligen väl….
Den som bäst hängde på Mattis var inte alls överraskande Kinds Kristian Johansson. men med bara två sträcksegrar räckte det inte för att slå den gula Toyotan, skilde 18 sekunder i mål. Trea och vinnare av ”Division 1” blev lite överraskande unge Jonathan Johannesson från Gullabo med sin Golf, dock nästan exakt minuten långsammare än sin klubbkompis i ”Elit”.
*
Mörker var det för många och allra först inträdde det för Pierre Fransson som fick ”tekniskt” direkt på första sträckan och bröt. Fast inte helt sant för ännu snabbare att kasta in handduken var min klubbkompis Fredrik Nilsson då kopplingen packade ihop i starten på ettan.
Problem fick också Jocke Kristiansson och Robin Sandberg (bilden) som båda fick stanna och byta hjul efter att ha krockat med en sten i spåret (man hoppas ju verkligen att det inte rörde sig om sabotage även här?).
*
I SverigeSerien blev det en knallseger i A-klassen genom MK Rattens Tom Thomasson, 14,3 sekunder före hemmafavoriten Kim Nilsson (bilden) som nu klättrade i tabellen från sin tredje plats. Ledaren före SilverKongen, jämten Pär Pålsson hade ingen lyckad helg och slutade på tolfte plats. Ännu sämre gick det för tabelltvåan Kristoffer Karlsson, Trollhättan som nu Kim passerade då han blev kvar i skogen redan på SS1.
Fast hela VOC-gänget och även stora delar av förare av de mer effektfulla maskinerna hamnade i skamvrån då nyblivne körkortsinnehavaren Elias Lundberg/Jim Hjerpe svarade för en makalös insats och var snabbaste VOC:are, 14 sekunder före Thomasson. Än mer imponerande är att Elias och Jim går in som 13:e totalt bland de runt 160 startande vilket även gett en sjätte plats i Grupp H ”Divison 1”. Detta utan varken stående pedaler, ”sek-låda”, Brembo-bromsar, ”scoop på taket”, diffbroms, ”you name it” är lite ”nödvändig” utrustning som Elias saknar. Något han däremot inte saknar är förartalang som när det kommer till kritan, är det allra viktigaste för en rallyförare…
*
Respekt även för Thobias Svensson/Daniel Borgqvist som var vassaste Grupp E-åkare och 40:e totalt. Klasstvåan Jesper Larsson, Kristianstad var plus en sekund och två minuter långsammare än RM-vinnaren 2015.
*
SilverKongen tog stenhårt i Appendix K-klasserna och av de tio startande nådde exakt hälften målet. Midnattssolsrallyt-aktuella Arne Bäckström fick bränsleproblem någon kilometer in på SS1 med sin fina Escort och bröt. Sjöbos Jörgen Andersson hade inte alla Opel-kablar kopplade på samma sträcka, fick stanna, fibbla runt i Ascona motorn och tappade över två minuter. Sedan gick en drivaxel och så var dagen helt förstörd. Riktig vad långväga gästen och kvalificerade fortåkaren Arne Rådström gjorde för att inte nå mål vet jag inte men faktum kvartstår. Den orange 240:an körde bara fyra sträckor.
Ala sju körde däremot Björn ”Nalle” Johansson/Anders Olsson och när Nalle lät 16-ventilaren under den gula Kadett-huven sjunga för full hals då avstannade allt liv i Göingeskogen, inklusive älgarna och vildsvinens.
Härlig resultatlista med dubbelt Opel i topp då min klubbkamrat Rune Nilsson körde in som tvåa.
*
Fanns många glada i SilverKongen men frågan är om någon kunde matcha de ”professionella-föråkarna” Lars Servin och Carsten Magnusson, SMK Hörby. När paret kom till Kristianstad hade man att välja på KIA eller Opel som färdmedel till de sju sträckorna. För Lars var valet lätt och till John Nilssons förtret la den normalt så tillbakadragna Servin beslag på ett stycke ingenjörskonst från Russelsheim. Enligt obekräftad uppgift var det också så svårt att få paret att lämna bilen efter fullgjort uppdrag att milt våld fick användas innan rättmätige ägare kunde ta hand om bilen och åka hem.
*
En ny upplevelse fick Thord ”Todde” Johansson då han var föremål för autografjägarnas uppvaktning. Okej ”jägarnas” var kanske inte helt korrekt men en ung Tobias Rosenquist från Höör ville väldigt gärna ha Bagarens namnteckning som minne.
*
Det blev en ny seger för Björn Adolfsson med R5-Peugeot i Rally Gotland sedan fredagens dominant Jari Saarinen fått bryta tidigt på lördagen. Björn var elva sekunder före Joakim Längberg som hade Martin Berglund och Lars Stugemo efter sig.
I 2WD-klassen blev det hemmaseger med Christoffer Jacobsson som vinnare men bara futtiga 1,8 sekunder före Niklas Karlsson och med ny gotlänning som trea, Sebastian Johansson.
*
I ett vintrigt vitt och danskt Fredericia kördes första avdelningen av Yokohamamesterskabet Vest och med SMK Hörbys Anders och Sara Palmquist som blå/gul-representant i den svarta Peugeot 106. Gick faktiskt riktigt bra för familjen Palmquist som slutade trea i klassen bakom Puma-åkaren Lars Bjerum och Toyota-diton Morten Clausen. Till Puman hade Anders en bit men till tvåan skilde bara lite mer än fyra sekunder.
Det blev dubbelt Opel i topp med Magic-Mantan och Niels-Jörgen Jörgensen före Erik Borel med den lite modernare GSi-Kadetten. Först på tredje plats kom bästa 4WD med Ole Struve i en Subaru.
Riktigt illa gick det för Hässleholms GP-aktuella Johnny Pedersen som med den vassa BMW M3:an ledde komfortabelt efter de tre första åken. Men i det sista tog det roliga slut berättar Johnny.
– Game over en sikker generel sejr forvandlet af en for tæt kørsel i sidste heat i en chikane som desværre var en stålvandbeholder som hjulet fik fat i, store ødelæggelser.
– Ellers en vellykket test, om vi kan nå Lille Mats ( Hässleholms GP, min anmärkning) er ret usikkert på nuværende tidspunkt!
Därmed försvinner då också en av segerkandidaterna på söndag, tråkigt!
*
Inte heller danska ”co-driver proffset” Jeanette Kvick hade någon lyckad helg när hon gjorde debut i belgiska Rallysprint Monteberg med britten Martin Fox bakom ratten på en vass BMW. Förväntningarna var hårt uppskruvade men tråkigt nog inte hos BMW-motorn som rasade bara 400 meter efter start. Men ”Kvicken” var som vanligt positiv.
– Det positiva i detta, ”the time just turned ”Beer’o’clock”!
Nu får vi hoppas att hennes chaufför i Hässleholms GP, Olofströms Peter Nilsson blir så pass kry i ryggen att han kan bjuda henne på en ny och bättre upplevelse på Garnisonen…
*
Påminner också om att sista anmälning till årets roligaste RS-tävling, Tingsryd Rallysprint går ut på måndag.
*
Måste avsluta med lite Opel-spotting. Vilken av tidningarna vars löpsedlar finns utanför Gulf i Hörby säljs slut först? Sätter en slant på Fyndbörsen…