Paddon leder på Sardinien, Meeke rullade igen, SM-tipset, tre generationer kör RS i Eslöv och HU ”förtydligar” för Golf-åkarna!

Sebastien Ogier fick rätt det blev ett h-e att städa vägarna för kompisarna i WRC Rally Italia Sardegna. Tro även att Thierry Neuville delvis instämmer men för hans del har det inte varit riktigt lika illa som för ”Seb”.
Fruktansvärt, en mardröm och har inget grepp överhuvudtaget, summerade Ogier fredagen och la till.
Egentligen ganska tråkig dag…BloggPaddon
Efter dagens åtta sträckor är Ogier sjua, 42 sekunder efter ledande Hayden Paddon och som i sin tur bara har 7,9 sekunder till rallyts jätteknall, Toyotas Juho Hänninen. Riktigt vad Tommi Mäkinen har spetsat hans drycker med vet jag inte, men så här bra har aldrig Juho hanterat WRC-Yarisen, må detta nu hålla hela vägen. På dagens sista sträcka var Hänninen långsammare än resten vilket han menade berodde på att han var lite nervös.
– Slog av på de dåliga partierna, inget konstigt alls!
På SS8 gick Thierry Neuville upp till tredje plats och har bara 8,8 sekunder upp till Hyundai-kompisen Paddon. Tätt bakom ligger Jari-Matti Latvala, 2,2 sekunder upp till Neuville
Femma är Mads Østberg och som har bra läge inför fortsättningen med 13,1 sekunder fram till Paddon. Ett felaktigt däcksval irriterade Mads som valde att blanda mjuka och hårda DMACK medan övriga (Michelin -åkarna) körde bara hårda vilket gjorde ras från tredje till femte plats.
– Vårt mixade val var fel, de mjuka fungerade inte alls, konstaterade Mads besviket.BloggBreen
Hos Citroën går allt i moll sedan Craig Breen först hoppade lite för brutalt och spräckte växellådan vid landningen. BloggMeekeDå ledde Kris Meeke men på SS5 blev det återigen en rullning för ”The Ulsterman” och nu är både borta för dagen. Bästa och enda Cittran körs av Andreas Mikkelsen som verkar ha svårt att komma tillrätta i fransyskan. Ligger nia men nästan två minute efter Paddon.

*
BloggVeibyI WRC2 leder Eric Camilli före Jan Kopecy och som trea Ole Christian Veiby.
Ende svensken i rallyt Dennis Rådström från Torsby gör en jättefin insats så här långt. Juniorerna har bara kört sju sträckor när detta skrivs och då ligger Dennis trea och detta med bara runt halvminuten upp till ledaren, spanjoren Solans.

*
BloggSMI morgon är det dags för Rally Bilmetro, deltävling fyra i Rally-SM och tyvärr med samma klena antal startande som senast i South Swedish Rally. På ”Rädda Svensk Rallysport” har Ola Strömberg startat en liten undersökning om hur de aktiva verkligen vill se SM i framtiden och där leder gruppen ”Jag vill köra SM men för dyrt. Skippa reccen” som har fått 89 röster. I andra änden av undersökning finns så ” Jag åker SM och accepterar vilket som”, med en röst. Nu vill inte Ola att detta ska vara mer än en fingervisning för MAS och som sådan tycker jag den fungerar utmärkt.

*
Dags för tipset till Rally Bilmetro.
Otrimmat 2WD.
1. Jonas Bodin Citroën
2. Anders Åberg Peugeot
3. Mikael Jirvelius Ford
Inget snack utan att SM-ledaren Åbergs SSR blev en besvikelse och nu kavlar han och Björn Johnsson upp och tar nya tag.
En strulig tävling rakt igenom, så vi hängde inte med alls, suckar Anders.
Först tappade han minuten på att servon försvann. Sedan misstände hans Peugeot 208 R2 kraftigt på SS 7 och 8.
Det var en vevlägesgivare som inte gav rätt signal. Då kände vi oss rejält nedslagna, fast det bara var mitt i tävlingen.
Lösningen blev att ändra lite i inställningarna och vips vann han ett par sträckor och var bara 0,5 efter Jonas Bodin på power stage.
Vi hittade tillbaka, och är laddade och förväntansfulla inför Gävle!
Otrimmat 4WD.
1. Jakob Jansson Mitsubishi
2. Emil Carlsson Mitsubishi
3 .Marcus Hällbo Mitsubishi
I Gävle fortsätter Janssons segertåg!
Trimmat 2WD.
1. Pelle Willén Toyota
2. Emil Bergkvist Golf
3. Robin Sandberg Toyota
Nu tar Pelle en gruvlig revansch efter ”trehjulsäventyren” i Blekinge, så tyvärr Emil och Robin i morgon blir det för svårt…
Trimmat 4WD.
1. Tobias Johansson Mitsubishi
2. Michael Wickström Ford
3. Thomas Thunström Citroën
”Lill-Eken” är inne i ett härligt ”flow” och tar full pott men Wikström kommer ändå allt närmare ett SM-guld.
Juniorer Otrimmat.
1. Elias Lundberg Peugeot
2. Daniel Röjsel Ford
3. Erik Telehagen Peugeot
Elias är ruskigt snabb och hade häng på Røkland i SSR och utan norsk inblandning blir han ”STAR” i klassen.
Juniorer Trimmat
1. Pontus Åhman Opel
2. Andreas Persson Renault
3. Marcus Theorin Suzuki
Eter rullningen på SS1 i SSR visade Pontus hur snabb han och Corsan är när allt funkar.

*
På söndag körs Eslövs MK Bilmånsson Rallysprint med första start i ”Sten Stenssons stad” klockan 10.00. Riktigt bra startfält med 75 anmälda och där det inte saknas många namn ur asfaltgänget. Allra skojigast tycker jag ändå är att det i tävlingen körs tre generationer Andersson från Eslövs MK. Farfar Östen har barnbarnet Simon i högerstolen på Opel Astran, sonen Mats sätter sin gamla engelska co-driver Claire Mole i sin Opel Adam R2 och så avslutar dotter Frida med Jörgen Jönsson vid sin sida i den vita Opel Kadetten. Måste vara unikt med tre generationer i samma tävling? Vem som blir snabbast av de tre på söndag är nog tämligen klart då Mats redan har nio raka DM-guld i RS. Men Frida är på god väg och testade senast var gränsen gick uppe i Tingsryd vilket en lyktstolpe fick känna på.
Eslövs MK lockar med 10 000 kronor i prispengar fördelat på de tre först placerade vilket så klart är ett lockbete. Något som jag också tycker ska framhållas är att klubben valt att köra med klassindelning enligt DM-reglerna, alltså bara två klasser, Trimmat och Standard vilket förenklar för alla.

*
BloggMadsenDet blev ingen start för Joachim Grahn i Danmark i morgon, istället hyrde GN Motorsport ut R5-Fiestan så att Jacob Madsen och Line Lykke Jensen kan göra 4WD-debut.

*
Nu duggar de officiella meddelande tätt från Historiska Utskottet, i förra veckan kom där förtydligande om hur stötdämpare/fjädrar ska se och fungera för att vara tillåtna i Appendix K. Något som fått det att grymtas en hel del på Facebook, så här blir det spännande att se hur ”problemet” tacklas av berörda.
I dag kom så nästa förtydligande och nu sköt HU in sig på en specifik bil, VW Golf MK1 och skriver,” Styrservo i VW Golf Mk1:
Styrservo är ej homologerat i VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 i någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732.
Den enda VW Golf Mk1 som har det homologerat är VW Golf 16S i Grupp 4 med nr: 677. Det krävs att det är en styrservo som bevisligen existerade under perioden, alltså, INTE en Servostyrning från VW Golf Mk1 cabriolet från 1990-talet.
VW Golf Mk1 Slutväxel 5:08:
VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 som är homologerad efter någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732 får ha följande slutväxlar: 3,0-1, 3,04-1, 3,08-1, 3,13-1, 3,17-1, 3,27-1, 3,32-1, 3,47-1, 3,70-1, 3,90-1, 4,17-1, 4,22-1, 4,53-1, 4,81-1.
Ingen av handlingarna 5583, 5584, 5731, 5732 eller Grupp-4 handlingen nr. 677 innehåller slutväxel med utväxlingsförhållande 5,077-1, även kallad ”5:08”, den är med andra ord ej tillåten.”.
Vet att det råder delade meningar om huruvida det är rätt eller fel av HU att på allvar intressera sig för Appendix-bilarnas utseende och tekniska utrustning. Men för mig är det helt rätt, historiskt rally ska spegla sin tidsperiod och som någon sa, absolut inte utvecklas. Att utveckla något som redan är historia känns för mig helt omöjligt…

*

4-6/5-17 STCC Ring Knutstorp deltävling 1 Foto Tony Welam STCC Strandberg, Dennis start nr 4 Lestrup Racing team

I helgen gör Dennis Strandberg, Lestrup Racing ett inhopp i britternas motsvarighet till STCC, BTCC. Lestrup Racing-föraren har fått möjlighet att göra ett inhopp som ersättare för Team Parker i helgens tävlingar på Croft.
Vi vill inte stå i vägen för Dennis och nu när detta dök upp i sista minuten var det ingen tvekan från vår sida, säger teamchef Fredrik Lestrup.
Vi önskar Dennis all lycka till i helgen och ser fram emot att han är tillbaka hos oss igen till STCC på Solvalla 16-17 juni.
Dennis är så klart också nöjd över möjligheten och konstaterar.
Det är alltid bra med extra erfarenhet!

*
När Thomas Jansson lämnade posten som VD i Svenska Bilsportförbundet så fanns det enligt många, frågetecken som behövde rätas ut. Nu kan jag inte påstå att så skett utan det har varit i stort sett knäpptyst ända sedan Jansson lämnade Bilsportens Hus. Nu går SBF dock ut och söker efterträdare med Uppmaningen ”Svensk Bilsport söker en Förbundsdirektör som kan fortsätta utveckla ett av landets framgångsrikaste idrottsförbund”. Förutom att man kräver en omfattande meritlista avslutar man med, ” Vi söker en person som har erfarenhet av att leda personal i ett förändringsarbete och som förstår vad det betyder att arbeta i en rikstäckande demokratisk organisation med många eldsjälar, idéer och aktiva medlemmar. Det är viktigt att du trivs med att arbeta självständigt och i en ideell verksamhet med fokus på medlemsnyttan för att bli framgångsrik i din roll.
Som person är du självgående, handlingskraftig och möjlighetsorienterad. Du är bra på att skapa starka nätverk och gränsöverskridande förtroende, samt har förmågan att se andra människors behov och anpassa dina lösningar efter det. Du har även en god planeringsförmåga och social kompetens. Eftersom att tjänsten innebär att representera Svensk Bilsport i olika officiella sammanhang är det viktigt att du är insatt i bilsportens olika aspekter, samt har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska”.
Bara att hoppas att man hittar exakt den person som behövs för att utveckla svensk bilsport i rätt riktning. Kanske inte så lätt…

*
BloggMotorI morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången fokuserat på Yngsjö som bilsportcentrum. Här finns både dragracing-föraren Mats Lundquist, släktingen och motortrimmaren Martin Lundquist med Luntec (adressen är korrekt Härnestad). Men även Tommy Bencsik som i par med sonen Sebastian tävlar i Historisk Racing finns i Yngsjö, plus att några kilometer söderut hittar vi både Joachim Grahn och Jonas Olsson. Så visst kan man kalla Yngsjö för bilsportcentrum. Så klart finns även Tommys Motorlista.
Mycket osäker på hr det blir med Motorbloggen i helgen, blir det så blir det och anledningen är jobblördag och så Kadett-meck på söndag. Midnattssolsrallyt väntar bara några dagar bort…
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *