Paddon kör WRC för Hyundai tre år framåt, tufft motstånd för Emil i ERC-finalen, inget nytt däckreglemente förrän 2019 (!!!!) och roligt på golfbanan!
I går kom ett väntat besked från Hyundai Motorsport, man förlänger kontraktet med Hayden ”The Kiwi” Paddon med ytterligare tre år med början 2016. Ett kontrakt som garanterar den nyzeeländska talangen full säsong tre år framåt.
Därmed blir koreanernas line up oförändrad under åtminstone 2016 med Thierry Neuville och Dani Sordo i de två övriga i20-bilarna. Men frågan är vad som händer med Neuville efter det? Årets säsong har inte alls utfallit till belåtenhet vilket fått till följd att han nu mer eller mindre frivilligt tar klivet ner till ”B-laget” i kommande WRC-final Rally Wales GB. Detta för att ge Hyundai större chans att plocka poäng i Märkes-VM och att man då dragit slutsatsen att det är större chans för Paddon och Sordo att göra så, än belgaren.
Även om det från alla håll bedyras om stöd, hur allt är frid och fröjd i teamet eller med andra ord total harmoni borta i Alzenau, är jag lite skeptisk. Redan i fjol spekulerades det vilt om att Jari-Matti Latvala skulle få sparken från Volkswagen och att Neuville var den som skulle ersätta finnen i i Polo#2. Hur det blev med detta vet vi ju alla, Latvala kör fortfarande i ”tvåan” och Neuville finns kvar hos Hyundai. Men frågan är förstås hur länge han gör så och ytterligare en ”misslyckad” säsong (om man ens kan använda ordet misslyckad med en 5.e plats i VM-tabellen?) tror jag att Thierry siktar på miljöombyte 2017. Med Toyota som ny aktör i WRC öppnar sig då fler möjligheter och frågan är också vad som händer hos Citroén, hur säkert sitter Kris Meeke? Även M-Sport och Mr Wilson lär vara intresserad av att se en come back av Neuville i en Fiesta?
Men detta bekymrar inte Paddon som belåtet konstaterar.
– Jag är väldigt glad över att skriva kontrakt med Hyundai Motorsport för ytterligare tre år. De här två säsongerna har inneburit en fantastisk resa där jag och John (Kennard co-driver) har utvecklats oerhört mycket.
Han sticker inte under stol med målet.
– Vi jobbar alla mot målet att bli världsmästare och jag tvivlar inte på att Hyundai kommer att ge mig de allra bästa möjligheterna att uppnå detta!
*
I går släppte anmälningslistan för sista ERC-tävlingen för året, International Rallye du Valais och där visade det sig att totalt 81 förare finns anmälda. Bland dessa då så klart Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg med Team Saintelocs Peugeot 208 T16. Det lär dock bli en tuff resa för det svenska ”Opel-teamet” och en inte alls lika ”enkel” resa som när man vann klassen Trimmat 2WD i SM-finalen (bilden) med den lånade Opel Astran. Totalt 12 anmälda i Emils klass och då med ERC-tvåan Craig Breen som favorit, dessutom automatiskt svenskarnas nye teamkompis. Andra fortåkare av rang är Bryan Bouffier och Alexey Lukyanuk båda i R5-Fiesta.
I sista stund kom också anmälan från Bruno Magalhães (bild) som utökade sitt ERC-program från fyra till fem tävlingar. En bra start på säsongen för Bruno förbyttes till ”Brutit” på första sträckan i Acropolis Rally. Nu tyckte hans sponsorer att han ändå skulle få chansen att klättra från sjätte platsen i tabellen till en fjärde om allt nu går som det ska för Bruno i sin Peugeot. Detta trots sina tidigare dåliga erfarenheter från Valais, kraschade och bröt på SS1 2014.
Lite svenskstuk är det även på Nikolay Gryazin som ifjor körde i East Sweden Rally och kom trea i klassen. Nikolay, äldre bror till den i Lettland så svårt skadade Junior-ERC-föraren Vasily kommer till start med en helt ny Skoda Fabia R5.
*
Skummade som vanligt över Facebook och hittade då ett hoppfullt inlägg, signerat Niklas Ohlsson från Simrishamns Motorklubb. Niklas skriver på FB, ” Hej , alla Rallyfantaster!
Det blev ju inget rally på Ravlunda i år men vi fortsätter att kolla upp varför. Vi har inga problem med varken Revinge, Fortifikationsverket eller Länsstyrelsen utan det är högre upp som jag uppfattat det. Blev väldigt bra mottagen av dessa instanserna och nu har jag pratat med Svenska Bilsportförbundet som ska gå vidare med detta. Och lite positivt är att de inte har kollat detta innan som jag bett dom om . Så hoppas nu på en vändning i frågan och som gynnar alla klubbar i Sverige som vill ha tillgång till militärfält!
Mvh Niklas”.
Så klart rätt väg att gå, ”vattendroppen som urholkar stenen” och så vidare. Däremot blev jag lite undrande över skrivningen ”…inte har kollat detta innan som jag bett dom om.”? Inte kollat , vet inte hur många gånger jag fått höra från SBF-håll hur stenhårt det jobbas med frågan om tillgång till militära övningsfält…
*
Ett lite kort officiellt meddelande från SBF fick mig att mer eller mindre tappa nästan all tilltro för en framtid för rally, det handlar om däcken. ”Rallyutskottet har på uppdrag från SGA:erna beslutat att nuvarande sommardäcksreglemente förlängs till och med 2019-03-31.
Efter att ha gått igenom nuvarande material är vi osäkra på om vi kan kontrollera efterlevnaden av föreslagna ändringar eller att vi kan garantera att kostnaden för de aktiva inte ökar.
Uppdraget från SGA:erna är att vi ska försöka påverka FIA för att få mer finmönstrade däck.”.
Med andra ord, allt snack om att det jobbades ”stenhårt” för att plocka fram snällare däck som i en förlängning skulle säkra möjligheten att få tillgång till privata vägar, av detta jobb bidde inte ens en tumme. Först om tre år ska däckfrågan ses över och under tiden ska FIA påverkas är det tänkt. Morsning och goodbye, säger jag!
*
Ingen kan väl undgå att jag ofta hyllar danskarnas sätt att se på det här med rally. Ofta med lite mer klackspark och glimten i ögat än hur vi svenskar förmår att se på vår sport. Gillar också deras nya grepp för 2015 med en cup för ”mini-biler”. Förste vinnare av Micro Rally Cup blev Nicolai Jensen och Oliver Saust som körde en Renault Twingo. Nicolai säkrade segern i helgens DM5-tävling i Horsens och detta trots att en av de åtta deltävlingarna fortfarande inte är körd. Nuvarande tvåan Thorben Nielsen/Kåre Nielsen kan dock inte nå vinnar-Twingon som är 55 poäng före.
Intresset har under året inte varit lavinartat utan inskränks till fem bilar, men redan till nästa år förväntas fler hoppa på ”mikro-tåget” enligt företrädare för cupen. Målet är ungefär samma som i Suzuki 1300 Rally Cup ”så mycket rally som möjligt för så lite pengar som möjligt”.
*
Utgår från att intresset är tämligen begränsat bland Motorbloggens läsare men ändå finns kanske av intresse att veta att Petter Solberg säljer ut bägge sina supercars, antagligen/förhoppningsvis för att bygga nytt till 2016. Så här annonserar VM-ledaren;” FOR SALE.
Petter Solberg’s 2015 World RX Supercar and 2014 World RX spare Supercar is for sale!
* 2 L Turbo engine (Pipo Moteurs)
* Cosworth electronics
* UNIC gearbox
* Reiger dampers
* Carbon fiber panels
* Lots of spare parts
17 (8-5-4) podium positions from 24 World RX races!
CONTACT/INTEREST: sales@pettersolberg.no”.
*
På lördag är det rallyavslutning i den södra delen av landet med finalen för Sydsvenska Rallycupen och detta på High Chaparall. Själv är det tänkt att jag ska ”jobba” i målet på SS4, förhoppningsvis blir jag inte ensam…
*
Idag har jag gjort det roligaste man kan göra på en golfbana, nämligen kört golfbil. För första gången i mitt liv hag jag suttit bakom ratten på ett fordon som jag tidigare bara betraktat från utsidan. Något som fått mig att delvis omvärdera hela sporten. Frågan är dock om det är tillåtet att skippa klubbor/bollar och konstiga byxor/skor och bara vara medlem i en klubb för att få lov att köra golfbil mellan bunkers, fariways och greener? Om svaret är ja kanske jag skulle kunna överväga medlemskap…