Meeke besökte Hyundai(?), Tidemand kan nå WRC2-pallen, f.d rallyåkare största skogsägaren och svensk rallysport är inne i ”all time high”!
I gårdagens blogg skrev jag om Thierry Neuville och framtiden, ”Med Toyota som ny aktör i WRC öppnar sig då fler möjligheter och frågan är också vad som händer hos Citroén, hur säkert sitter Kris Meeke?”. Knappt hade jag tryckt på ”publicera” förrän det avslöjades att Meeke i förra månaden besökt Hyundaifabriken i Frankfurt. Nu är rykteskarusellen i full gång vilket är högst förståeligt efter nordirländarens ”up and down-säsong” och dessutom går kontraktet med Citroén ut vid årskiftet. På den direkta frågan från Autosport om anledningen till Hyundai-besöket svarade Meeke.
– Inga kommentarer!
Bedömare gör ändå gällande att chanserna för ett byte Meeke till Alzenau och Neuville till Paris är väldigt små. Den enligt snacket vid serviceplatserna ”unhappy” belgarens kontrakt sträcker sig över 2016 vilket skulle vara svårt att komma ur menar ”experterna”. Detta såvida han inte kommer överens med Michele Nandan förstås. Vilket kanske inte blir så svårt då uppfattningen att Neuville inte frivilligt gick med på att flyttas ner till B-teamet för Rally Wales GB växer allt starkare. Detta kan vara ett tecken på att Hyundai är öppen för ett byte?
Från Citroén kommer heller inga kommentarer i saken. Bossen Yves Matton vidhåller sin tidigare ståndpunkt, att först efter WRC-finalen kommer besked om Meekes och Mads Östbergs framtid, alltså säsongen 2016.
*
Just nu avslutas ”reccen” inför torsdagens start i WRC Rally de Espana och där har även Pontus Tidemand och Emil Axelsson så klart varit delaktiga. Förresten firade Emil ”60” i samband med Tour de Corse, alltså hans 60:e WRC-start sedan Rally Sweden 2005 då med Patrik Sandell i en Renault Clio. Svenskarna ser framemot helgens tävling med Skoda Fabia R5.
– Rally Spanien är en av mina favoriter i VM, kanske till och med det rally jag gillar bäst förutom Svenska Rallyt då förstås, säger Pontus.
– Det är häftiga vägar och eftersom eventet mixar grus och asfalt blir det en extra teknisk utmaning och man får nyttig erfarenhet att sätta in på kontot för varje gång.
Fortfarande är det ovisst i WRC2 där Pontus ligger sexa efter att ha varit på pallen i tre av fyra WRC-framträdanden för SKODA Motorsport. Bara 19 poäng upp till medaljplats vilket absolut inte är någon omöjlighet.
– Med tanke på att vi bröt senast på Korsika vill man inget hellre än att få revansch genom att slå till med en riktigt lyckad tävling, men det innebär just nu först och främst att ta sig helskinnad i mål, förklarar Pontus.
Nu blir det ingen ”walk in the park” för Pontus och Emil, konkurenterna är inte att leka med. Ledande Nasser Al-Attiyah och tvåan, Skodakompisen Esapekka Lappi samt ukrainaren Yuriy Protasov är alla vassa och segersugna.
*
Ett riktigt svenskrally är tyska 3-Städte-Rallye där ADAC Opel Adam Cup har sista deltävlingen. Med lite flyt kan Pontus Åhman och Johan Johansson förbättra tionde placeringen. Totalt 19 Adam finns i anmälningslistan och då även danske Jacob Madsen. Redan klar vinnare av serien är Julius Tannert.
*
I de värmländska lokaltidningarna berättar Petter Solberg varför han säljer sina båda Citroén D3 Supercars, helt enkelt därför att fransmännen deklarerat att man inte är intresserad av rallycross. Något som för Petter betyder att han bygger nytt till 2016 men vilket märke vill han inte avslöja. Vad finns att välja på mer än Volkswagen, Ford, Audi eller Peugeot, för inte kan det väl bli en KIA? Sätter en slant på Volkswagen, såvida han inte bryter helt ny mark och börjar åka Hyundai…
*
Igår släppte Lantmäteriet listan över landets största skogsägare och av de totalt 326 567 enskilda skogsägarna är gamle värmländske, numera Åhusboende Sören Skanse allra störst. Skanse äger 14 800 hektar skog i Värmland vilket inte minst MK Ratten i Torsby är tacksam för. Ordförande Per Täppers skrev till mig för en tid sedan om saken, ” Hej Tommy! Jag tänkte passa på att berätta att vore det inte för att familjen Sören Skanse i Kristianstad har så stort intresse för att bygga skogsbilväg på deras marker i norra Värmland vore vi i MK Ratten utan ett flertal roliga sträckor. Viggen som ingick i VM 2009 och vår underbara ”slalombacke” nerför Kullberg som återfinns i Finnskogsvalsen varje år hade inte varit möjligt om de inte byggt ihop befintliga skogsvägar så att det blev genomkörning på dem. Så vi höjer hatten för dem och ser fram mot nya vägkombinationer i framtiden. Livet är rally!
Med vänlig hälsning från Per Täppers i Torsby”.
Visst blir man glad när man läser ett sådant inlägg som detta? Fast det är runt 40 år sedan Sören senast körde rallybil och håller i sammanhanget väldigt låg profil så vet han vad som gäller och fixar vägar till dagens rallyåkare. Numera är Sören pensionär och sonen Fredrik har övertagit VD-rollen i Kristianstad Automobil som annars var hans inkörsport till Skåne 1966. Men skogen är fortfarande Volvo-åkarens ansvar berättar han i dagens Kristianstadsbladet. På bilden från Svenska Rallyt 1972 kan man nog med fog påstå att Sören körde på ”hemmavägar”…
’
Först kommenterade jag lite om Rally-SM/Junior-SM i början av veckan och igår var jag missbelåten med beslutet från Rallyutskottet att det inte händer något med rallydäcken förrän tidigast våren 2019. Reaktionerna mitt ”tyckande” har inte heller uteblivit och igår snackade jag med en person med viss insikt i däckfrågan. För att göra en lång historia kort så berättade han att man inte kunnat hitta något direkt samband som påvisade att ”snälla” däck slet mindre på vägen än dagens däck. Detta samtidigt som det skulle bli svårt om Sverige isolerade sig med ett eget reglemente medan övriga länder följer FIA skulle ligga till grund för beslutet. Även om jag är skeptisk till resultatet att ett finmönstrat däck innebär lika stort slitage som ett av dagens ”monsterdäck” böjer jag mig ändå för sakkunskapen. Ställer mig ändå frågan, varför skriver då inte Rallyutskottet detta i meddelandet utan anger istället som skäl, att det blir svårt att övervaka?
Efter att ha läst igenom mejlen där min kompetens i frågorna starkt ifrågasätts kan jag lite enkelt konstatera att svensk rallysport aldrig mått bättre än 2015. Rally-SM och dess sex klasser är optimerade, mycket bättre och mer utslagsgivande än på den tiden (60-70-80-90-talet) när där var ett antal olika fabriksteam som körde SM. Nackdelen då var att startfälten ofta var stora, bortemot 200 bilar var inte ovanligt vilket ställde till det för arrangörerna. Idag är det som bekant mer hanterbart.
Även på funktionärssidan är det ”full speed ahead” och några problem att hitta bra rallyvägar finns knappast heller. Dessutom är de nya snabba, moderna sträckorna mycket bättre än förr, till exempel har ju kurvor alltid mest varit till besvär för förarna.
Nya moderna bilar i sporten behövs inte heller, finns fortfarande gott om Volvo 240/940 bakom lador och i gamla garage. Även tillgången på Golf 2:or bedöms vara god och bör kunna räcka till åtminstone 2025 och efter det får ”3:an” ersätta, den är ju ändå inte mer än 30 år gammal.
Borde kanske varnat före, men detta är skrivet med ironi i själva verket menar jag något helt annat…
*
Till sist efterlyser danska HAMO förbilar till sitt ”klubbrally” på söndag. Någon med rutin från detta som känner sig manad? ”Gratis Klubrally.
Hamo mangler en / måske to morgenfriske forkører til vores SM klubrally på søndag d. 25/10. Løbet hedder Odsherred Bilcenter løbet og køres fra Svinninge i Nordvestsjælland.Er det noget for dig ? Så kontakt Hamo formand Jørgen Jensen på mobil 40301382.