Paddon fortfarande i WRC-topp, Ford-Åke och Citroén-Robert vassa i Lessebo, VOC-Tom vann igen och mycket Opel i topp…
Med tre sträckor kvar av den svintuffa lördagsetappen är det fortfarande och enormt överraskande Kiwi-ledning i WRC Rally Italia Sardegna genom Hayden Paddon med vinodlaren John Kennard vid notblocket. Att någon expert skulle tippa Hyundai #20 som ledare så här långt för mig är lika otänkbart som att Silver-VOC:en skulle köra hem DM-guldet i RS. Nu struntar Hayden i experterna utan bara kör på och har haft en enorm tur som sluppit alla problem och därför leder han med nio sekunder före Sebastien Ogier. Trea, kul för mig som trodde på Ott Tänak och Siestan men ärminuten efter. Mads Östberg har även i dag haft problem och är 2.38 efter men bästa Cittra.
Jari-Matti Latvala får bara inte göra några ”clean race”, punktering och hiss ner till femte plats. De åtta sekunder som skiljer till Mads och Jonas Andersson klipper Jari-Matti, var så säker.
I WRC2 leder ukrainaren Yuri Protasov med Fiestan före Al Rajhi och bästa Skoda Jan Kopecky.
*
Åke Jacobsson körde hem Dackefejden men säkrade inte segern förrän på allra sista sträckan. Inför denna ledde Jocke Grahn/Rickard Nilsson med 1,8 sekunder men inne på sträckan tvingades Jocke stanna sedan Rickard blivit hastigt sjuk. Riktigt vad som hänt har jag dålig koll på men som bekant lider Rickard av en obotbar sjukdom som kan göra honom dålig väldigt snabb. Om det är detta som inträffat är för mig ännu oklart. Nu stack Åke förbi och vann före Robin Adolfsson och med Ingvar Andersson, Hässleholm som trea. Stoffe Nilsson la massor av tid på sträcka två och var då borta från toppstriden. Samma sak med hemmaföraren Anders Jonasson som ledde efter sträcka ett men sedan fick tekniska problem.
*
I 2Wd försvann både Mattis Olsson och David Bellborg av samma orsak, motorras i ledning. Länge såg det då ut som att Pierre Fransson med den grundmålade Golfen skulle vinna. Men på allra sista sträckan laddade Rickie Borgström/Stefan Ahl allt och passerade. Istället blev det en andra plats för Pierre före Oskarshamns Thomas Grönberg.
Det finns skrällar, sedan finns det stor skrällar och så nästa steg, super storskrällen. Den sistnämnda utnämner jag utan minsta tvekan Arlövs Ola Schönström/Daniel Borgkvist till. Man kan inte med bästa vilja påstå att Olas byte från VOC 740 till Grupp H 940 varit problemfritt. Har inte bilen krånglat så har Ola varit alltför ambitiös med högerfoten men idag stämde allt. Fjärde platsen i det här gänget är en välförtjänt super storskräll. Kan det vara så att Ola blev inspirerad av Tomas ”Gullabo” Jansson i Staffanstorp?
Storskrällen kom på femte platsen och då i form av min klubbkompis Pontus Berglund/Tim Hammarström även han i 940. Femma av de 24 som kom i mål imponerar djupt på mig.
*
Försvann förutom Olsson och Bellborg gjorde bland annat Johan Green i fajten om tredje platsen, här blev det taklägg som co-driver Mats Jönsjö förevigat. Samma öde rönte Hasse ”Kräbbleboda” Johansson medan Jocke Kristiansson behöver ny länkarm till Corollan…
Rickie i all ära, men mot Robert Scholander/Julia Svensson i nyriktad Citroen R2 efter rullningen i SSR räckte inte 240:an. Robert vann ”lilla GruppH” men var även snabbaste 2WD 13 sekunder värre.
*
I Sverige-Serien visade Tom Kristensson än en gång vilken jättetalang pappa ”KK” odlat fram. Som vanligt ledning från start till mål för ”Tomtom” och Timmy Berntsson. Med detta kan man inte annat än säga att Bilsport Rally&Racings tajming varit perfekt med sitt fyra sidor långa reportage om Tom och Timmy i senaste numret.
B-klassen vanns av Fredrik Eckardt med kraftig omdesignad bakända på 940:an medan André Nygen var vassast i C.
*
Med tanke på hur dagen slutade för Kalle Lexes ordinarie ”driver” David Bellborg så satsade han rätt. Kalle valde Vätternrundan och kom i mål till skillnad från David…
*
Dubbelt Opel i 2WD när MK Rimo körde Björn Waldegårds Minne och detta i form av Tommy Högström före Roine Björk, båda i Opel Corsa. Tommy var dock rejält mycket vassare, tjugo sekunder skilde.
Allra snabbast på sträckorna på Waldegårds hemmaplan var Anders Lundin med WRC-Skodan. Anders totalsegrade före Carl Samzelius i Mitsubishi.
Stig Andervang verkar ha konserverat formen från senaste MSR och vann Appendix K med nybyggda Escorten före märkeskollegan Martin Hagman.
*
Även i Kopparsvängen ”ägde” Opel då Daniel Röjsel blev bästa 2WD i Opel Corsan. Än en gång imponerade Mattias Ledin genom att vara näst snabbast med R2-Peggan, bara tiondelar långsammare än den vassare Corsan. Trea slutade duktige Niklas Karlsson som återvänder till 940:an efter en tämligen trist Mitsubishi sejour.
’
Har skrivit det förut, längst in bor ändå en önskan hos de flesta rallyförare att få köra en Opel någon gång i sitt liv. För DMACK:s WRC2-förare Juho Hänninen har önskan nu gått i uppfyllelse när han ska köra en Opel Kadett GT/E i Rally Bohemia. Lägg också märke till hur nöjd Juho ser ut inför uppgiften…
*
Ser inte ut som det blir någon riktig storfräsare i årets Midnattssolsrallyt vilket så klart gör rallyt öppnare än på många år. Idag släppte man lite nyheter, bland annat att Jan Hagman får ny förare då sonen Martin ska bli pappa.
–Vi känner Jason Pritchard och han ska nu köra istället för Martin och visa att han kan hävda sig i Sverige och Midnattssolsrallyt. Det ska bli en rolig resa, säger Jan Hagman.
Jason Pritchard är kanske okänd i Sverige, men på hemmaplan räknas han till toppskiktet och har bland annat vunnit det tuffa Manxrallyt de senaste två åren med Ford Escort.
Vi är vana att se Erik ”Eken” Johansson bakom ratten på sin Audi quattro och han är anmäld även i år. Men bakom ratten sitter istället nu sonen Tobias.
-Det är fler Audibilar med i år och jag tycker att vi har större chans att vinna om jag kör. Han var svår att övertala, men efter mycket munhuggning har vi nu bytt platser, berättar Tobias med förflutet som WRC-åkare i Olsbergs-Subarun.
I Regularity kommer Mats Lindhagen att ha Curt ”Curre” Lundmark i högerstolen. Curre behöver ingen närmare presentation efter sina år som förbundskapten i ishockey.
-Jag har alltid gillat bilar och bilsport och nyligen var jag kartläsare åt Ola Axelsson. Midnattssolsrallyt blir min debut i Regularity och jag har förstått att det är betydligt svårare att läsa där än i rally. Men jag är full av tillförsikt och ser fram emot en jätterolig tävling, säger Curre.
*
Letar fortfarande efter resultat från Emil Bergkvist/Jocke Sjöbergs uppvärmning i Belgien med R2-Opeln. Dock utan framgång men hörde på utmärkta Rallyradion från Växjö att man ledde klassen efter sex körda sträckor. Tvåa var Azorerna-vinnaren Chris Ingram.