Ouninpohja tuffaste sträckan enligt WRC, Delecour kör rumänskt i ERC och tänk om rally var ”rumsrent” i Sverige!

wrc.com har listat de tio allra tuffaste specialsträckorna ( nej, varken Stänkelösa eller Emmas Kurvor var med på listan) och i topp finns så klart finska Ouninpohja. Här beskrivs klassikern som ”Gud Fadern av alla specialsträckor” med sina många krön och fullfartsvängar. En snittfart på 130 km/t är som man beskriver det ”en skrämmande upplevelse”. Har själv stått som åskådare här och det ärbara att konstatera, mycket häftigare rallyupplevelse än detta får man leta efter.
På andra plats kommer Col de Bleine i Rally Monte Carlo som beskrivs med orden ” att köra skridsko i morgontofflor” beroende på väder och däckval.
Trea är Calvi Porto i Rallye Corsica som i sin glans dagar mätte hela åtta mil superslingrande kustväg med Medelhavet flera hundra meter nedanför. En WRC-förare konstaterade.
– Man är motiverad att hålla sig på vägen!
På plats åtta finns Rally Swedens klassiska Granberget som brukar vara rallyts längsta sträcka. Beskrivningen är ”som att åka i en vit, lång smal tunnel” och som åskådare även här, har jag ingen anledning att ändra beskrivningen.
Gamle kämpen Francois Delecour har fått klartecken med hjälp av rumänska (???) sponsorer för tio tävlingar i ERC 2013. Den hetlevrade fransmannen ska köra en Peugeot 207 S2000 för Kronos Racing med premiär i Jännerallye på fredag.
– Detta är så nära ett fabrikskontrakt man kan komma så jag är mycket, mycket glad, menar Delecour i autosport.com
Ganska fantastiskt att den femtio år gamle profilen fortfarande är ett namn i de här sammanhangen med tanke på att det är tio år sedan han senast gjorde full WRC-säsong med Mitsubishi. I år är han Rumänsk Mästare och det är så klart därför han får hjälp av sponsorer i det så ekonomiskt starka forna östlandet (obs. ironi). Tänk om svenska företag hade varit lika tillmötesgående när våra framtidshopp står där med mössan i näven och ber om några ynka sponsorkronor…
Kommer osökt att tänka på hur styvmoderligt rally och motorsport överhuvudtaget behandlas i det här landet. Var där någon som såg ”Ford-annonser” efter att märket vunnit dubbelt guld i Rally-SM genom Mats Jonsson och Jonas Olsson? Jag missade åtminstone dom!
Likaså med Patrik Johansson och Mitsubishi? Inte ens en liten en-spaltare i Smålandsposten hade det numera nästan utraderade japanska märket som avsändare. Ännu märkligare då man är ensamma om att satsa på en egen cup…
Likaså är det märkligt att varken Skoda, Peugeot, Renault, Ford eller Suzuki engagerar sig överhuvudtaget i rally. Räcker att kliva över på andra sidan Öresund så har Suzuki eget team i Danska Mästerskapet och här, inte ett dj-la skit!
Tänk om några av de här märkena som alla har bilar för flera olika klasser, hade satsat några reklamkronor på rally. Om Suzuki hängt på Suzuki 1300 Rallycup och startat en egen cup jämsides med enbart nya Suzuki Swift, vilket lyft det blivit både för märket och sporten.
Självklart skulle då även Ford ha hängt på med ”Fiesta Rally Cup” och Renault med en ny ”Clio Cup”. Visst hade det varit häftigt, men tyvärr verkar importörerna så himla rädda för den lilla miljöklicken med medlemskap i ”Gröna Bilister” att man inte vågar utmana. Miljötalibanerna med egentligen försumbart inflytande men som ändå får alla bil-reklamare att lydigt dansa efter deras pipa och enbart fokusera på ”e” eller ”smarta miljöval”…
Klagade i går på den kompakta tystnaden kring förarna i Rally-SM. En som hörde av sig var 21-åriga Värmdölöftet Niklas Karlsson som byter 940 i både VOC och Grupp H utförande mot en fräsch vit Mitsubishi. Men Niklas ser vissa problem vilket framgår av bilden.
– Kan bli svårt att hinna, med tanke på att det bara är 32 dagar kvar till SM-premiären…
Då är 2012 till ända och detta är mitt 849:e blogginlägg sedan starten. Vid senaste mätningen fick jag också glädjande ännu en ”all time high” med över trettontusen läsare under en period. Stadigt ligger annars klickandet på 10-12 000 besökare vilket i sig är helt fantastiska siffror. Även om detta är något att glädjas åt måste jag lyfta på hjälmen för Fotbollsbloggen och Patrik Persson som samtidigt nådde 18 000 klick. Detta med stor draghjälp av den pågående innefotbollsturneringen som just nu pågår i Kristianstad. Men här spelas final på lördag, sedan blir allt som vanligt igen och då så klart med motorsporten i topp!
Ett riktigt Gott Nytt År önskar Motorbloggen

11 svar på “Ouninpohja tuffaste sträckan enligt WRC, Delecour kör rumänskt i ERC och tänk om rally var ”rumsrent” i Sverige!

  1. Gott Nytt och allt det där…..
    Tack för ännu ett år Tommy! Det är alltid med samma förväntan som Bladet söks upp på nätet och sällan blir man besviken, för nästan alltid finns en ny blogg från dej. Alltid påläst och många gånger med ”sensationella” nyheter. Grattis också till fortsatt topp i bloggtoppen. Inget annat var väl att förvänta. så avslutningsvis: Keep up the good work!!!!

    Tack och gott nytt från Spanien!

  2. Tack Tommy! för ett givande motorbloggande år!
    Du, Du saknade förarnas kommentarer.
    Läs Joakim Grahn´s, den lockar i alla fall mig till det stort leende!
    Full säsong 2013 i SM.

    1. Hej.
      Tack själv och alltid kul med kommentarer. Det finns absolut inga som helst krav att man ska tycka lika som jag, tvärtom det är när olika synpunkter ventileras som det blir intressant.
      MVH
      Tommy

  3. Niklas Karlsson körde sm förra året med Mitsubishin redan.
    Åkte av i Västrallyt så är nog därför inte bilen är färdig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *