Östersund hoppar av Rally-SM 2023, Rally Sigtuna ställs in, Gnesta kör, bättre intresse för Back SM i Lima, Tom K. uppmärksammas av erc.com, Mille och Julia med ny start och Jessica B. byter Hyundai mot Audi!
Ingen kan säga att nya SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen (SRM) haft medvind, solen i nacken, nedförsbacke och en smarrig räkmacka i handen efter att man tog över ansvaret från MAS. Första året 2021 präglades av efterdyningarna av Covid och i år satsade man bland på ytterligare en gren, Grus SM. Varken detta eller Asfalt SM väckte någon större åklust utan har hela säsongen brottats med alltför små startfält. Ett problem man även kan säga drabbat ”Stora SM” där ingen tävling lyckats spränga ”100-vallen”, närmast var South Swedish Rally med 89 deltagare. 2023 är sista året på avtalet med Bilsportförbundet och då är förhoppningen också stor att det ska innebära en vändning och att nästa säsong ska ge SM den status mästerskapet förtjänar. Men redan nu börjar problemen hopa sig när de jämtländska arrangörerna som skulle svara för deltävling två, ”Östersund Winter Rally” drar sig ur SM-serien. Andra helgen i februari var det planerat för rally i Jämtland men så blir det inte.
– Vi hade ett extrainkallat styrelsemöte där en enhällig styrelse beslutade att tacka nej till erbjudandet att arrangera Östersund Winter Rally som en deltävlingen i Rally-SM 2023, förklarar VMT Jämtland.
– Beslutet grundar sig på att vi inte ser att vi kan klara ekonomin bland annat på grund av problem med att få in nödvändiga sponsorintäkter, det ekonomiska läget i Sverige och omvärlden, de höga bränslepriserna, plog- och kostnader för återställning, det låga antalet startande i Rally-SM:s deltävlingar med mera, säger Stefan Magnusson från arrangörerna.
Med detta blir Lima MS så här långt ensamma om att köra SM-rally på vintern och som även tvingats flytta sin tävlingsdag på grund av krock med Rally Sweden. Nu körs ”Lima Rallyt” första helgen i februari medan VM-åkarna får vänta ytterligare en helg.
Än är inte heller sista deltävlingen i serien fastställd så det är mycket jobb för promotorn för att sy ihop en kalender, men först hastar det med att hitta en ny vintertävling.
– Vi jobbar för fullt för en ersättningstävling, meddelar Jocke Berg från Svenska RallyMästerskapen här med VD Patrik Persson
*
Det var inget tomt hot från Benny ”Pitan ” Erixon att Sigtuna RC skulle ställa in finalen för Supercupen, ”Rally Sigtuna” om man inte nådde upp till 85 anmälda. När klockan klämtade fanns 77 ekipage och då var beslutet enkelt, tävlingen ställs in. I går menade ”Pitan” att 85 var absolut minimum för att inte den unga klubbens ekonomi skulle riskera att urholkas.
– Vi har inte hunnit samla så mycket i ladorna att vi klarar en stor ekonomisk smäll vilket vi riskerar med mindre än 85 anmälda!
Nu kan man tycka att de åtta bilar som saknades skulle gå att täcka, men så resonerades det inte i Sigtuna.
– Detta skulle innebära runt 20 000 i minskade intäkter men sedan försvinner även en hel del pengar till cuperna som skulle ingått i tävlingen, så sammantaget vore det alltför riskfyllt att köra med mindre än 85 bilar…
Med detta lär ”Rikspokalen” i Örebro bli lite av vinnare då det troligen där blir ett tillskott av rallyåkare när Sigtuna ställer in. Det är detta jag menar när jag använder ordet ”rallykanniballism” eller ”den enes död den andres bröd”, frågan är bara om det är så här vi önskar ha det?
*
I Gnesta tog man ett annat beslut än i Sigtuna och trots lite krismeddelande på Faceobook blev det ”Runt Mjölkpallen Pokalen” på lördag. Här ville Gnesta MK ha minst 60 startande men så många blev det inte utan det stannade på 50-talet ekipage. Nu kan man väl utgå från att klubben tagit höjd för de cirka 25 000 kronor man går miste om och att det ändå i slutändan ges lite lön för mödan. Tre sträckor som alla körs dubbelt ger totalt 38 kilometer för deltagarna som kör ”Bigem 7-klubbars Rallycup”.
*
När vi ändå håller på med lite trista nyheter så blev intresset för Back SM markant större mot helgens deltävling på Södersätt när serien drog till Lima och ”Lima Racet” i helgen so mkommer.
Ungefär samma upplägg som när Rally Österlen arrangerade ”Minnesbergsbacken”, men med mer än dubbelt så många anmälda. 64 namn finns i listan varav då runt 30 kör med rallybilar.
*
I backen på Söderslätt slutade SMK Hörbys hetaste rallynamn Tom Kristensson som vinnare på lördagen och tvåa på söndagen i den av William Binbach lånade Hyundai R5. Även om detta är fjärran från ERC så noterades därifrån ändå segern och i veckan har man tagit pulsen på Tom.
Hans uppmärksammade andra plats i ERC Rajd Polski har inte passerat obemärkt och inte heller framgångarna i både Polska och Svenska Mästerskapet med Kowax 2BRallys Hyundai. I artikeln förklaras att Tom redan börjat jobba med 2023 som avslöjas det, kan innebära fler ERC-starter.
-Jag jobbar verkligen hårt så att vi kan försöka ta nästa steg, säger Tom till FIA ERC.com.
– Självklart skulle jag älska att köra en hel säsong i ERC – men sanningen är att jag ännu inte vet vad som kommer att vara möjligt!
Tom berättar att han har haft massor av bra möten där det diskuterats planer för nästa år, men situationen är tuff.
– Just nu är den ekonomiska situationen i Sverige och över hela världen, speciellt med energisektorn helt galen. Jag tror att många företag kommer att ha en ganska tuff period framför sig…
Att han lever sin dröm har han förklarat åtskilliga gånger men så klart vore en förlängning av drömmen att kunna köra rally på heltid. Men dit är det en bit kvar förklarar Tom.
– Ingen kan säga vad som kommer att hända om en månad, eller om sex månader men jag har lyckats öppna många dörrar för att ta saker framåt, men det är fortfarande 50/50 om det kommer att fungera!
Erc.com imponeras av hans snabba utveckling och där menar Tom att det faktum att tävlingsprogrammet utökats kraftigt spelat stor roll. När säsongen startade fanns en dryg handfull tävlingar på programmet för honom och Andreas Johansson som redan i dag är fördubblat.
– Det hade varit en dröm att bara göra sex rallyn utan några problem och kanske en totalseger. Som det ser ut nu kommer vi att göra 16 rallyn och jag har redan fem totalsegrar!
Att de två SM-tävlingarna både med segrar (SSR och Västrallyt) varit till stor hjälp för att få upp ”ERC-pace” slår Tom fast.
– Det hjälper mig verkligen och som vi visat när vi kommer till ERC så är vårt tempo högt och jag är så klart väldigt, väldigt nöjd med hur allt har utvecklat sig.
Nästa helg den 30 september-1 oktober är det dags att återigen dra på sig Kowax-kostymen i polska Rajd Wisly med start i staden Istebna. Här är det näst sista deltävlingen i Polska Mästerskapet och körs på asfalt. SMK Hörby-föraren går ut med #1 på sin Hyundai medan hans två tuffaste konkurrenter, båda i på pappret vassare Rally2 Skoda, Gregorz Grzyb och Kacper Wróblewski har #2 och #3. Totalt har Tom elva R5/Rally2-åkare att tampas med på de tio sträckorna.
*
I morgon startar Katrineholms Mille Johansson och SMK Hörbys numera WRC-rutinerade kartläsare Julia Thulin i Slovenien och ”MAHLE Rally Nova Gorica”. Här väntar 15 mil specialsträcka fördelat på lika många sträckor. Total 90 anmälda och där Mille/Julia med Ford Fiesta Rally4 har fått #16 på sidorutorna. I helgen tävlar man i både Central Rally Trophy och Slovenia Junior och mot sig har svenskarna 21 andra hungriga förare/kartläsare.
*
I helgen byter Jessica Bäckman ut den Hyundai som hon tävlat med i ADAC TCR Germany mot en för henne helt ny Audi RS 3 LMS TCR. Anledningen till bilbytet på Sachsen Ring är att hon och teamet ROJA Motorsport splittrades för en månad sedan.
–Efter Lausitzring valde vi att gå skilda vägar och Jag är nu mycket glad att kunna meddela att jag kommer att köra en Audi för Comtoyou Racing i de två återstående tävlingshelgerna i serien. Ska bli mycket spännande men samtidigt en ordentlig utmaning med tanke på begränsade förberedelser, men det är en utmaning jag ser fram emot, konstaterar Boden-föraren.
Nu kommer hon till ett etablerat team som även är Audis eget fabriksteam och där välkomnar teamchef Francois Verbist.
– Jag är mycket glad att välkomna Jessica till vårt team. Sedan några år tillbaka slogs vi mot varandra i TCR Europe, och hon var alltid svår att slå. Det är aldrig lätt att hoppa in i ett mästerskap mitt i säsongen men jag är säker på att med hennes snabbhet och vår kunskap om Audi RS3 LMS TCR gen 2 så kommer vi vara konkurrenskraftiga. Jag ser fram emot helgen!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com