Östberg ”Welcome back”, Monte bäst med unika SS, ERC-Emil till Rally Uppsala, dumt placerade ”funkisar” och Ari visade upp sig naken!

BloggKorsikaNu är ”reccen” avslutad till WRC Tour de Corse och ”många noter blev det” har jag noterat när jag kollat lite. Till exempel menade Hayden Paddon att så här mycket att ta till sig i en helt ny tävling blir inte lätt.BloggMads Citroén-teamet tog väl emot Mads Östberg och Jonas Andersson efter det abrupta slutet på Rally Australia. En speciell ”Welcome-dekal” prydde ”Cittran” när Mads anlände.

*
BloggSSKMHittade igår en lite kul uppgift om vilka WRC-tävlingar 2015 som har mest ”Unika kilometer SS”. Uppräkningen baseras på hur många kilometer som endast körs en gång under tävlingen. Längst ner i botten hittar vi Rally Australia med enbart 158 kilometer unik väg som förarna bara får träffa på en enda gång. Näst ”sämst” är Rally Finland med 160 kilometer.
Allra mest unik väg har Rally Monte Carlo och kan visa på hela 258 kilometer SS som bara används en gång. Rally Sweden placerar sig på övre halvan med sina 181 kilometer.

*
BloggEmil kopia 8Ett riktigt affischnamn fick SMK Uppsala helt grattis till helgens SM-final när Emil Bergkvist inte kunde hålla sig efter att ha sett lillasyster tävla i helgen. Den Opel Astra som gav Emil ett SM-guld i Sprinttävlingen i Örebro var ledig och därmed spetsar toppstriden till sig i Trimmat 2WD. Emil och Jocke Sjöberg verkar dock ha en något lägre målsättning.
Vårt mål är att ha roligt och visa upp oss, sen får vi se hur långt det räcker, menar Europamästaren.
Tufft blir det när även redan klare vinnaren av Otrimmat 4 WD Niklas Hägg aviserat att han byter till 2WD och Toyota. Två nykomlingar i klassen som utmanar resten av SM-fältet och så Pontus Lönnström i Otrimmat 2WD, kul så här i elfte timmen.

*
I går ringde rallyprofilen Tomas Thorén upp (han som sköter förarkommentarerna till Resultatservice, om nu någon mot förmodan inte känner till Tomas). Han var upprörd efter att som ”vanlig rallyåskådare” ihop med sambon besökt lördagens Rally Blekinge. Här noterade han precis som för en dryg månad sedan i Snapphanerallyt att som Tomas uttryckte det, ”funktionärerna måste nog gå en kurs i hur man gör sitt jobb på en specialsträcka”.
Exakt samma sak blev Tomas vittne till i bägge tävlingar hur funktionärer på sträckan (vägvakter i dagligt tal) placerade sig helt idiotiskt och livsfarligt.
Inte första gången vi sett odödliga vägvakter ute denna säsong, förra gången var Snapphanerallyt där de satt framför en parkerade bil i sina ”brassestolar” runt 25 meter bakom avspärrningsbandet, berättar Tomas.
Killarna som satt här är gamla och garvade inom rally och kanske hade de bara en dålig dag vad vet jag? Jag pratade med den ena och han mer eller mindre tyckte att jag hade inte med detta att göra så jag gav upp…BloggAsarum
Det Tomas reagerade på var i den luriga högersvängen runt höbalarna där till exempel Stoffe Nilsson (bilden) hade stora problem, att man satt ner precis rakt fram där en vilsen rallyförare kunde tänkas köra. Exakt samma fenomen uppstod i Snapphanerallyt på Hovdalasträckan vilket många andra vittnat om till mig via mejl och telefonsamtal. Detta har jag dock inte tagit upp då det är lite svårt när man inte själv sett hur saker och ting gått till. Men när nu även rutinerade rallyräven Tomas berättar om samma sak och dessutom bifogar en bild på det hela känns det angeläget att ta upp.

Att som funktionär placera sig så här pass farligt sänder utan tvekan helt felaktiga signaler till de ”vanliga” åskådarna. Tomas fortsätter.
Både du och jag är nog av den uppfattningen att jobbar man så nära tävlingsbilarna så bör man stå upp och dessutom hela tiden titta mot de tävlande för att kunna se minst avvikelse om något skulle gå åt pipsvängen.
Han avslutar med.
Vi har en tävling kvar nu i denna fina serie SSRC och jag hoppas verkligen att det blir en fin final och att vi slipper olyckor!
Kanske dags med ännu mer utbildning för våra trogna funktionärer? Gruppen som är så viktiga för sporten, för utan dom så är det slutkört. Självklart vill vi då inte att de ska råka ut för någon olycka och jag tror egentligen inte att dom själva vill utsätta sig för fara. Utan det vill jag hoppas åtminstone, beror nog mest på lite slentrian efter många år på ”jobbet”.
Sedan måste man även lägga lite större ansvar på ”0-bilarna” där tyvärr merparten inte alls tar sitt ”funktionärsuppdrag” på riktigt allvar, det är oftare viktigare att få ladda på och testa bilen. För som jag ser det borde någon av föråkarna stannat och uppmanat funktionärerna att placera sig säkrare.

 

*

I går kväll var det ju ”Skrammelgala” på tv och eftersom jag är hyperallergisk mot allt vad tv-sända insamlingsgalor heter var det lite vakuum i tv-tittandet. Då ringde Roland B. som befann sig i samma ”mode” och som av en slump hittade ”Med speederen i bund” på danska DR2. Om det mot all förmodan visats på SVT borde rubriken då ha varit ”Med gasen i botten”, men som sagt föga troligt. Ett brittiskt program där filmstjärnan Idrissa ”Idris” Elba provade på olika motorsporter. Först handlade det om att behärska en Trial-motorcykel vilket för mig var tämligen ointressant men sedan tog det sig betydligt. Idris åkte då till Finland för att ta reda på varför världens bästa förare kommer därifrån och dessutom, lära sig att köra rallybil. Med två hyggligt kunniga lärare, far och son Vatanen, Ari och Max.

Idris inledde med att prova på lite ”stubbbarace” i en skrotfärdig BMW med Ari i högerstolen. Sedan bytte man plats och det är väl bara att konstatera att då gick det bättre…
Sedan hoppade Idris in i en vassare BMW med Max vid sin sida och gjorde bra framsteg innan han la tysken på taket, over and out. Utbildningen fortsatte i Max egen R2-Fiesta och på slutet gick det riktigt bra för ”Nelson Mandela” filmen som han spelade huvudrollen i. BloggAri
Nu var väl inte själva körningen den stora behållningen utan Aris kloka ord där han sedan skjutsade runt Idris i sin vita Saab 9 5 av sista årsmodellen (märkligt bil val av en rallyvärldsmästare kan jag tycka?) mellan tagningarna. Roligast var dock när Idris berättade om hur Ari helt naken bjöd in honom till ett äkta finskt bastubad med efterföljande badtunnebesök (bilden).
Vi träffades för någon timma sedan och här kommer han nu, helt naken med allt ”dingeli dong” hängande och slängande, skrattade skådespelaren.

*
I alla tider har man väl sagt att bestiga berg, åka störtlopp, rida fälttävlan och möjligtvis också att tävla i Formel 1, att detta är det farligaste man som människa överhuvudtaget kan syssla med. Fast frågan är om inte alla de här klassikerna nu är akterseglade? Istället måste det allra farligaste numera vara att åka/köra Volkswagen och samtidigt käka riskakor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *