Östberg stannar hos Citroén, rörande tv-reportage om Tom Kristensen, vill ha vinterdäck lag och rallygänget byggde pepparkakshus!
Då blev det ändå som väntat, Mads Östberg fortsätter hos Citroén Racing och kör DS 3 WRC även säsongen 2015. Vid sin sida har Mads som tidigare svensken Jonas Andersson. Med detta ställer nya DS-teamet upp med tre förare i Rally Monte Carlo, Sebastien Loeb, Kris Meeke och så Mads. Dock kvarstår Loeb och Meeke som anmälda för Märkes-poäng men efter Monte övertar WRC-femman Loebs roll. Detta innebär att han blir fullfjädrad Citroén-medlem först i Rally Sweden.
– Vid 27-års ålder tillhör Mads WRC:s mest rutinerade förare och redan i första sängen hos oss visade han vilken potential han har, menade bossen Yves Matton.
Mads själv förklarade hur glad han var över att fortsätta hos Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team.
– Ett fantastiskt team plus att jag känner att jag själv ären bättre förare nu, menade norrmannen och fortsatte.
– Med DS3WRC fick jag ändra min körstil och detta har teamet stötta mig med. Nu längtar jag efter att få testa de nya uppgraderingar som gjorts på bilen sedan Rally Wales GB.
– Nu vill jag ha möjlighet att vinna rallyn så ofta som möjligt!
*
Därmed är de flesta puzzelbitarna på plats i WRC inför 2015, Volkswagen har Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Hyundai har än så länge bara två förare Thierry Neuville och Dani Sordo. Citroén då alltså, Kris Meeke och Mads Östberg med Loeb som hjälpryttare. Slutligen har vi M-Sport som har sin line up med Elfyn Evans och Ott Tänak. Här kommer säkert ytterligare någon förare att placeras, t.ex kan kanske Henning Solberg fortsätta och så klart Robert Kubica.
*
Just nu testar VW-teamet inför Rally Sweden och så här tidigt på vintern verkar inte förhållandena vara idealiska. Andreas Mikkelsen twittrade en bild och konstaterade.
– Inte så lätt att köra i den här sörjan!
*
Fick även en bild från 2015-års första power stage i Rally Monte Carlo. Till skillnad från en del svenska arrangörer tycker fransmännen att rally ska köras på krokiga vägar.
*
Igår släppte FIA lite nyheter till WRC 2015, det mesta redan känt som t.ex att det blir förbjudet med splittider under körning. Allt utbyte av information mellan bilen och teamet på specialsträckan är förbjudet med undantag om det handlar om säkerhet.
En annan nyhet är att om bilen vägrar starta på startlinjen inom 20 sekunder ska ekipaget betraktas som ”retired”. Kan dock få starta om nästa dag under Rally2-reglerna.
I ERC blir det enbart R5-bilar som kommer att tillåtas kämpa om poäng i huvudklassen från och med 2015. Gamla Super 2000-bilar med 16,l motor och turbo får inte längre användas.
*
Precis som jag misstänkte så var där folk utanför Kristianstad som hade koll på vad det var för ny bil som Mattias Adielsson hämtat i Paris. Andreas Sigfridsson visste besked, ” Hej!
Adielsson bil är en R2 och den gamla är såld till en annan R2 åkare. 34 st R-bilar har vi skrivande stund i Sverige, 40 bilar om man räknar med dom som går under WRC2 i VM (s2000 och RRC).”.
Då är det enbart att spekulera i vilken R2-åkare som bytt till sig Adielssons Peugeot?
*
I går zappade jag runt lite på tv:n och plötsligt dök jag rätt in i ett avskedsporträtt på danske ”racerkjøreren” Tom Kristensen som avslutade sin karriär i helgen. Med nio Le Mans-segrar tillhör han onekligen legenderna i ”motorracing” och detta fattade dansk tv. På plats i Sau Paolo gav man ett snyggt, spännande och personligt porträtt på 47-åringen från jylländska Hobro. Inte utan att jag fick en klump i halsen när det visades alla hyllningar till Tom på Interlagosbanan. När Porsche-mekarna hyllade Audi-föraren genom att vifta med handskrivna skyltar där ordet ”Legend” dominerade, då kändes det som att även i motorsport på allra högsta nivå finns det hjärta och inte bara pengar.
Satt efteråt och tänkte, hade SVT åkt till Brasilien och gjort likadant om nu Tom råkat vara svensk? Tror faktiskt inte det…
*
Nu snackas det allmänt i Danmark om att det måste bli en ”vinterdaek lov” precis som i Sverige t.ex.
Det handlar inte bara att se på antalet dödade och svårt skadade i trafiken, utan även om små olyckor med skador på bilar och stor problem i trafiken som bilister med sommardäck orsakar, menar Rasmus Prehn från FDM.
– Känns inte rimligt att de cirka tjugo procent av bilförarna som kör på sommardäck orsakar så mycket skada som dom gör varje vinter.
Danska FDM, motsvarighet till M i Sverige har dokumenterat problemen i en rapport som nu lämnas till Transportstyrelsen och där slår man fast ” vinterdäck också med en dansk grön vinter, är det bästa valet”.
Nu håller inte ordföranden i Transportstyrelsen, Andreas Stenberg med om att det behövs en lag. Han håller med om att det är en bra idé och själv kör han på vinterdäck men säger ändå.
– De danska bilisterna kan säkert själv bestämma om de anser sig behöva vinterdäck och att bilar skadas eller att det blir oreda i trafiken, menar Stenberg.
– Detta har inte så stor betydelse…
Kan bara konstatera, om de är politiker på denna eller andra sidan Öresund så är detta med sunt förnuft en klar bristvara!
*
I går kväll var det stora bak/byggdagen ute hos Todde Bagare. Då försökte han få ett gäng rallynissar mer eller mindre mottagliga för kunskap rally att bygga pepparkakshus. Bilderna skickades under kvällen och ett tag tvivlade jag på att det var pepparkakshus som skulle uppföras, trodde mer på att förlagan var någon sönderbombad syriansk småstad. Till slut, antagligen med stor hjälp av Bagaren själv kunde gänget stolt posera vid byggnadsverken på bilden fr. v, Tommy Andersson, Mats Jönsjö, Thomas Hallen ( som var glad över att det halkfritt hela vägen till Kristianstad!) Lars Mårtensson, Kenneth Rittbo och Mikael Linden. Bakom kameran står så klart Todde själv.