Östberg rullade direkt i WRC Rally Portugal, Mikkelsen snabbast på ”SD”, Tidemand tvåa i WRC2, dödsolycka i Marocko och Tom K. i SSRC-topp!
Mads Östberg och Jonas Andersson fick en ren mardrömsinledning av WRC Vodafone Rally Portugal när man rullade den ”nylackade” DS3 WRC redan efter 500 meter på morgonens shake down.
–Jag missade en not, trodde Mads.
– Tyckte jag hörde ”short six left minus” vilket betyder ”flat out” men i verkligheten var det ” ”five left minus” vilket definitivt är en sväng jag borde ha bromsat inför…
Trots den höga farten klarade sig Mads nästan undan misstaget men nära skjuter som bekant ingen hare.
– Gick lite för brett, touchade en vall och rullade på vägen. Faktiskt ”quite a big crash” men inget häftigt stopp. Åskådarna välte oss ner på hjulen och när vi så bytt hjul kunde vi köra tillbaka till service.
Citroénmekanikerna gjorde ett jättejobb, bytte ut allt trasigt och efter en stund kunde Mads återigen rulla ut och åka den väldigt hoppiga och mot slutet uppkörda SD-sträckan.
*
Snabbast var en annan ”17-maj firare”, Andreas Mikkelsen med Ola Fløene i högerstolen. Andreas var också lyrisk över att äntligen få ratta den uppgraderade versionen av WRC-Polon.
– Förstår inte varför jag inte fått den här bilen tidigare, skojade Andreas efter den 4,6 kilometer långa sträckan där han var 1,3 sekunder snabbare än Sebastien Ogier medan Jari-Matti Latvala var ytterligare halv sekunden långsammare.
– Känslan var otrolig i bilen och efter testerna visste jag vad jag hade att vänta. Jag njöt faktiskt av morgonen!
*
Kanske är inte Malcolm Wilson helt ute och cyklar när han hävdar att den nya versionen av M-Sport-Fiesta är en vinnare som är fullt kapabel att fajtas med Polon. Fyra slutade Ott Tänak och detta bara 0,5 sekunder långsammare än Latvala. Exakt samma tid hade också snabbaste Hyundai med Dani Sordo som pilot.
Sist på tio i topp slutade Elfyn Evans och detta med en tid som var 3,6 sekunder långsammare än Mikkelsen.
*
Dags för tipset och den här gången känns det rätt ända in i märgen.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Andreas Mikkelsen Polo
3. Mads Östberg Citroén
4. Sebastien Ogier Polo
5. Elfyn Evans Ford
Skulle vilja tränga in både Neuville och Meeke på listan men hittar ingen lucka, gör ni?
*
Om det är lättippat (!) i WRC så är det näst intill omöjligt i WRC2 där nu Skoda gör debut med Esapekka Lappi och Pontus Tidemand i nya R5:an. Senast Skoda Motorsport körde WRC 2 var 2013 och då just i Portugal. Resultatet då var seger vilket nu Lappi vill dra lite växlar på, det var nämligen han som satt bakom ratten.
– Hade varit fantastiskt om vi kunde fortsätta där vi slutade, alltså med seger!
Nu är det inte så lätt i det här getingboet där jag kan plocka ut minst fem tänkbara segerkandidater vid sidan av Lappi och Tidemand. Till exempel Ford-gänget Jari Ketomaa, Abdulaziz Al-Kuwari och Nasser Al-Attiyah. Lägg till dessa också Peugeot-åkande Craig Breen och Citroén duon Stéphane Lefebvre och Anders Gröndal plus så klart min egen favorit, esten ”Kalle Kruuda”.
Ska man gå efter shake down så var Tidemand två efter Al-Attiyah, bara tiondelar skiljer. Det i mina ögon mest uppseendeväckande, norrmannen Anders Gröndal körde in som stark åtta.
En som inte kommer till start är trefaldige Brittisk Rallymästaren Keith Cronin som kraschade sin DS 3 R5 kraftigt i samband med test i måndags.
*
Utan skyddsnät, tips i WRC2.
1. Jari Ketomaa Ford
2. Esapekka Lappi Skoda
3. Pontus Tidemand Skoda
4. Craig Breen Peugeot
5. Al-Attiyah Ford
*
I Junior-WRC var ”gutten” Ole Christian Veiby på hugget med Cittran, andra tid bakom Tempestini. Bara 1,4 sekunder skiljer, bådar gott!
*
Ingen är väl i tvivel om att rally är stort i Portugal och att fansen är näst intill hysteriskt intresserade. Ingen tillfällighet heller att det här även inträffat många olyckor, en del med tragisk utgång där åskådare varit offer. Värst var det 1986 när tämligen orutinerade hemmaföraren Joaquim Santos i Grupp B-värstingen Ford RS 200 körde rätt ut i publikhavet efter ett lyft. Tre åskådare omkom och över 30 skadades vid olyckan.
Nu vill man absolut till varje pris undvika olyckor och som ett led i detta har ikonen Ari Vatanen i hop med WRC-förarna riktat sig direkt till de överentusiastiska fansen med uppmaningen.
– Stay safe on the stages!
*
Verkar som att Thierry Neuville själv tröttnat på alla spekulationer där han har huvudrollen och i Porto deklarerade han en gång för alla.
– Jag kommer definitivt att var kvar hos Hyundai 2016 och ser framemot vår nya bil!
Som jag ser det, ”end of diskussion”!
*
I kväll klockan 20.00 drar Vodafone Rally Portugal i gång med den spektakulära publiksträckan.
*
Historic Rally och Morocco med svenskt deltagande av Jan Hagman/Hans Sylvan drabbades igår av en tragedi när 43-årige fransmannen Sébastien Bonniseau omkom sedan en medtävlare kört på honom. Tävlingen avbröts direkt och arrangören skickade ut följande kommuniké efter olyckan, ”The organisers of the Historic Rally of Morocco regret to inform you of a tragic incident, which occurred in the special stage n°10, during which, Sébastien BONNISSEAU, pilot of the Ford n°42 passed away.
Very affected by the accident, all competitors and teams together with the organisers and the race direction offer to his wife, his kid, his family and close relatives their deepest condolences.”.
Jan Hagman berättar själv om händelsen, ” Dagen avbruten i dag. Det hände det som inte får hända!! En bil åker av ner i en torr flodravinen besättning tar sig ur, kliver upp på bankkrönet i ytterkurvan? Föraren börja ring till servicen nästa bil kommer med egna noter dom läser en vänster fyra det var en vänster två! Åker på fören som inget ser, ringer och kartläsaren kastar sig åt sidan klarar sig! Föraren träffas slungas över till andra sidan flodbädden svårt skadad. Det tar en halvtimme innan ambulans kommer, för sent! Tävlingarna avbryts omgående för i dag ! Vad som kommer att hända vet vi inte!
Detta är mycket tragiskt ! Vi har ordinarie genomgång av bilarna kört 50 mil transport idag !”.
*
Rallycross-föraren Tobias Brinks EM-debut gav mer smak och nu har Brink Motorsport beslutat utöka tävlingsprogrammet med deltagande i andra deltävlingen på engelska Lydden Hill banan i helgen
– Teamet som ligger trea i EM efter en lyckad premiärhelg i Portugal har arbetat hårt för att kunna komma till start och vi är väldigt glada över att kunna presentera vårt deltagande i ytterligare en EM-tävling. Vi visade under premiären i Portugal att vi absolut har där att göra och denna gång går vi för topp tre, säger Tobias Brink.
Därmed är det klart att det blir minst tre tävlingar i EM-serien, Portugal, England och så Höljes i juli som redan var inplanerad.
*
Nästa deltävling i Sydsvenska Rallycupen är Midsommardansen i Ljungby nästa helg. När anmälan stängde (visst man kan fortfarande efteranmäla) så hade man 164 namn i listan. En mycket bra siffra men ändå runt 20 procent färre än vid de två första deltävlingarna. Samtidigt har även poängen efter de första tävlingarna nu sammanställts och inför Ljungby leder Tom ”Tomtom” Kristensson, SMK Hörby (bilden)med sin VOC-940 på 238 poäng. Tvåa är ”nyrullade” Robert Scholander med den ettriga R2-Cittran, 225 poäng och på tredje plats Gullabos C-Grupp H-åkare Jonathan Johannesson, 22 poäng. Bästa Grupp E och så här långt årets sensation ”rookien” Magnus Sigvardsson, SMK Hörby som i f.d Thobias Svenssons välanvända Golf ligger fyra och är bästa Grupp E-åkare. Bara sex poäng upp till bronsplatsen.
*
Då verkar det som att ”surdegen” nummer ett i rally ”stående pedaler ” i Grupp H äntligen kan läggas till handlingarna. Idag kom där officiellt meddelande från SBF vad som gäller. ” Följande handlingar har uppdaterats med nationellt tillägg som avser golvmonterat pedalställ, detta komplement är bara avsett för nationellt bruk i de klasser regelverket godkänner.
NAT 003 VOLVO 940
NAT 010 BMW Compact
5626 VOLVO 240
5612 OPEL Ascona
Tänk på, när bilen förändrats enligt homologerat utförande, skall en tilläggshomologering göras.”.
Väl att märka att det inte är fritt med stående pedaler, endast de homologerade får användas. Nu väntar vi bara på nästa steg och det är att man även homologerar ”hängande pedaler ” till VW-bubblan så är rallylyckan fullständig…