Östberg och ”Kajto” i topp i ERC-premiären, nytt Grupp H 2018, Emil B. förstärker och SSRC+SSR=sant!

BloggMadsEfter de tre första sträckorna (torsdagens inledande sträcka kördes aldrig) av ”40 Rally Islas Canarias El Corte Ingles” först ut i årets ERC är det om förväntat med Mads Östberg/Ola Fløene i topp. Men marginalen är inte stor ner till regerande Europa Mästaren Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz som är tvåa, bara 9,3 sekunder skiljer mellan de båda R5-Fiestorna. I mål på SS4 konstaterade Östberg.
Det här är ”great” men mycket ”tricky” sträckor, lite fuktiga och verkligen svårkört.BloggMads2
Mads var också ovan vid att ha så många olika däcktyper att välja mellan plus att variationen på sträckorna är stor. Bromsarna tar också mycket stryk menade han.
Dom är varma, men kanske inget större problem egentligen.BloggKajto
”Kajto” inledde lite avvaktande väl medveten om sin rattrost på asfalt men har hela tiden ökat ”pace” i nya LOTOS-Fiestan.
Går riktigt bra och nu försöker jag lära känna bilen lite grann, menade Kajto inför första serviceuppehållet. Även han hade lite svårt att hitta rätt bland alla olika däck som står till buds.
Trea är ryssen Alexander Lukyanuk, 14 sekunder bak Östberg.
Samma tre sträckor körs ytterligare en gång under fredagen innan man återvänder till Las Palmas och nattuppehållet.

*

Jari-Matti Latvala (FIN) WRC Rally Mexico 2016

I en intervju med Autosport menar Jari-Matti Latvala att han fortfarande har chans på VM-titeln trots den miserabla inledningen före Mexiko-segern. Där hade han fördelen att gå ut som åttonde bil, något som i nästa deltävling Rally Argentina har krympt ner till sjätte bil (man startar efter placering i VM-tabellen). Ändå menar Latvala att startpositionen fortfarande är bra och att han även där kan pressa ledande Ogier. Att Latvala har som målsättning att vinna sticker han inte under stol med, men medger samtidigt.
Kommer att bli tufft om ”Seb” fortsätter att bli tvåa, men vi är åtminstone på rätt väg!
Latvala erkänner också att han var orolig inför Mexiko, ett misslyckande till och säsongen hade blivit en ”write-off”. Nu däremot är han ändå med i matchen även om han vet att han möter”världens bästa”.
– Vet hur bra Seb är och hur bra han varit de senaste två åren…

*
I går kväll kom där ett nytt ”officiellt meddelande” från Svenska Bilsportförbundet gällande turerna kring Rallyutskottet. Här kunde man läsa att ”gällande Grupp H-reglemente är uppsagt och upphör att gälla 2018 01 01”. Därmed påbörjas (eller fortsätter, vad vet jag) arbetet i Rallyutskottet att tillverka ett nytt reglemente vilket inte görs i en”hannavänning” som man säger här i Skåne. En grundsten i jobbet om jag förstår rätt, är att ett nytt reglemente inte ska drabba dagens Grupp H-bilar negativt. Det ska alltså vara fullt möjligt för dessa att både tävla och hävda sig gentemot bilar byggda enligt regler efter januari 2018.
Rallyutskottet har tillsatt en en projektgrupp bestående av Johan Garli, projektledare samt en representant ur Tekniska kommittén samt 2-3 SGA Rally. En preliminär tidsplan för arbetet presenteras också med första remissutgåva till distrikten 1 juni 2016. Slutliga förslaget ska presenteras för Förbundsstyrelsen för beslut 1 mars 2017.
Hållpunkter för arbetet är enligt SBF följande:
1. Bilar som är klassade i nuvarande Grp H och Nationell special skall utan tvingande modifiering kunna fortsätta tävla i den eller de nationella klasser som gäller från och med 1 jan 2018.
2. Reglementet skall medge moderna bilar i bilklassen/bilklasserna.
3. Reglementet skall vara enklare.
4. Reglementet skall vara friare.
5. Reglementet skall inte vara medvetet kostnadsdrivande.
6.  Reglementet skall kvalitetssäkras mot Transportstyrelsen.

*
Nu knyter Team Emil Bergkvist Motor till sig ytterligare kompetens i jakten på en fast WRC-styrning. Östgöten Henrik Appelskog, tämligen välkänd i rallykretsar ansluter sig för att ”bidra med sin erfarenhet och expertis” som där står i pressmeddelandet.
Vi är mycket nöjda med att Henrik vill vara med i vårt team och jag ser mycket fram emot att få ta del av hans erfarenheter för att vi ska kunna stärka mitt och Emils samarbete i bilen, menar Emils co-driver Joakim Sjöberg.
Han även vill klargöra att förstärkningen inte är en följd av något samarbetsproblem
honom och Emil emellan.
Samarbetet mellan oss har hittills fungerat jättebra men vi är båda medvetna om att vi måste ständigt förbättra oss för att nå våra mål.
Emil håller med och säger.
Nu tar vi ytterligare hjälp för att nå ett steg högre. Vi lärde oss också en sak i Rally Sweden, vi behöver en dedikerad back-up för högerstolen och genom att Henrik alltid kommer finnas vid vår sida i vårt arbete känns det tryggt att veta att det finns ett alternativ om Joakim av någon anledning inte kan ta sin plats bredvid mig någon gång.
Henrik är glad över att komma in i Junior-EM vinnarens team
Jag blev mycket smickrad när jag fick frågan om att kliva in i Emils team då jag ser honom som Sveriges största löfte inom rallysporten.
Han fortsätter.
– För egen del ser jag möjligheten att få vara med på en spännande resa och få vara med i en internationell satsning med allt vad det innebär. Det är det steget som saknats i min co-driverkarriär och det ska bli mycket intressant.


BloggSeatMåste erkänna att jag har dålig koll på riktigt hur många bilar som hitintills är klara för STCC 2016. Polestar vet jag och även Dacia med Mattias Andersson är klara och nu ansluter sig Seat Sverige genom PWR Racing Team. Teamet har tävlat i STCC sedan 2012 och fortsätter ytterligare fyra år.
Seat har en lång tradition av banracing och prestandaprodukter genom märkets Cupramodeller. Det känns därför helt naturligt att göra en ordentlig racingsatsning även på den svenska marknaden. Vi har många nyheter på väg och ser fram emot de kommande åren, både på och utanför banan, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.
Den nya bilen kommer att presenteras under kommande veckor.
– Vi har länge jobbat efter visionen att ha ett officiellt stöd av en biltillverkare inom Volkswagen Group Sverige. Att nu kunna presentera detta partnerskap med SEAT är enormt positivt för teamet och understryker vår långsiktiga tro på STCC, säger Poker Wallenberg, medgrundare och delägare i PWR Racing Team.
Någon förare är ännu inte officiell men förväntas bli så inom kort.

*
I förra veckan stod det klart att Ljungby MK tvingas hoppa av Sydsvenska Rallycupen där man i mitten av maj skulle ha kört sin ”Midsommardansen”. Ett tag såg det ut som att tävlingen inte skulle ersättas men igår kom där nya glädjande besked. SSRC kommer att ingå som en del av Rally-SM/South Swedish Rally där lördagsdelen av klassikern blir SSRC-tävling. Istället för ett långt uppehåll mellan deltävling två ”SilverKongen” i slutet av april och deltävling fyra ”Dackefejden”, i mitten av maj blir det SSR, första lördagen i maj. Därmed återuppstår det gamla namnet ”Sydrallyt” som deltävling tre i SSRC.
Det känns rätt att hjälpa SSRC med en deltävling när nu Ljungbys tävling försvinner ur kalendern. SSR blir med detta en större tävling och befäster sin ställning som Sveriges största grusrally, menar SSR-ordföranden Lars Mattsson.
Anders Martinsson, Älmhult från SSRC håller med.
Det blir en fantastisk deltävling för cupen och det känns att vi erbjuds att få det utrymmet och den uppmärksamhet som vi vill ha i SSR.
Poängberäkningen justeras för de som kör cupen och vill prova en SM -tävling då kommer det att finnas en valmöjlighet i det poängsystem som publiceras på hemsidan inom kort. Enda förutsättningen för att köra SSR och tillgodogöra sig poäng i SSRC är att man startat i någon av de två första tävlingarna i cupen, ”Simrishamsnmixen” eller” SilverKongen”.

*
I dag kom där ett upprop från 2015-års vinnare av Asfaltcup, Robin Svensson, SMK Hörby som är bekymrad över att så få anmält sig till årets upplaga av den tidigare så populära cupen. Robin undrar.
14st anmälda och betalda till Asfaltcup 2016. HOHO? Var blir ni av allesamman?
Så klart en berättigad fråga…

*
Samtidigt nås jag av ryktet att RS-DM minskat från 13 till 12 deltävlingar sedan en av Svedala MK:s tre tävlingar inte fått tillstånd från kommunen att genomföras. Hur många anmälda där är till DM-premiären deras ”Sturupssprinten”, är lite oklar då anmälningslistan inte uppdaterats sedan anmälningstiden gick ut i mitten av veckan. Då var där strax över tjugo anmälda och sedan dess vet jag åtminstone ytterligare en som tänker köra, Roland Brorsson och ”Black Beauty”

*

Leif Lilja, Bjärnum har haft Barney Kentons Motorscirkus och nu har han anläggnignen uppställd hemma i Bjärnum.

Missa inte kvällens höjdpunkt när det kommer till tv-tittandet och då tänker jag inte på premiären av ”Let´s dance”. Istället är det på svt2 klockan 19.30 som reprisen av ”Dödsryttarens dröm” sänds. Handlar om numera Bjärnumsboende Berne Kenton som under 60-talet turnerade med sin motorcykelshow och körde runt på väggarna i en velodrom. Kenton som egentligen heter Leif Lilja fick för några år sedan möjlighet att köpa tillbaka hela rasket och har detta nu uppsatt hemma i trädgården. Det var också därför jag för två somrar sedan var på plats och träffade denna fantastiska man. Missa inte!

*

BloggMotorI morgondagens Kristianstadsbladet är det ”Motorlördag” den här gången med tyngdpunkten på Kristianstad Karting Klubb som i september arrangerar VM. Plus Motorlistan som vanligt.

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *