Østberg fortsätter i Argentina, Hyundai fokuserar på WRC, Breen kör Skoda i Italien, Sebastian tar över i Adam-staffetten och ett tråkigt sjukdomsbesked!
Normalt sett brukar Mads Østberg vara sprudlande glad så fort han närmar sig en rallybil och ur munnen sprutar oftast positiva kommentarer nästan oavsett hur bra eller dåligt det fungerat på sträckorna. I Rally Sweden där Mads och co-driver Torstein Eriksen gjorde debut i WRC2 Pro med nya Citroên C3 R5 var det däremot en betydligt mer dämpad Mads som fick kämpa med sin nya och på vinterväglag helt oprövade bil. Detta satte också ner humöret även om sträcktiderna var långtifrån katastrof. Åt landsmannen Ole Christian Veiby kunde han inget göra men detta spelade egentligen mindre roll då han körde Polo R5:an till seger i den andra R5-klassen WRC2. För Mads och Torstein var det ”hobby-wrc” eller WRC2 Pro som gällde och här vann man överlägset. Att storfavoriten Kalle Rovanperä i Skoda körde bort sig spelar mindre roll och när han lämnade fältet fritt för Mads är också ointressant. Som bekant finns där inga kommentarer med ”om inte” i resultatlistorna, varken i VM eller DM. Där står endast att den förare med kortast tid har vunnit, ett faktum som ofta glöms bort av ”bortförklaringsmästare”.
Nu fick Mads och Citroên exakt den start på WRC2 Pro-säsongen och inför nästa anhalt, Rally Argentina i slutet av april ligger man trea bakom ledande britten Gus Greensmith och så som tvåa Rovanperä. Då ska man veta att båda dom här två har plockat poäng både i Monte Carlo och Värmland. Med lite distans till Torsby har nu Mads förstått att helgen trots allt var positiv.
– Tycker att vi kan vara stolta över vad vi åstadkom med tanke på de begränsade tid vi hade för att förbereda både oss och bilen, menar Mads.
Än mer nöjd är han över motivationen som genomsyrade teamet under helgen.
– Vi utvecklades hela tiden så nu kan jag knappt bärga mig innan det är dags att byta fokus till Argentina, säger Mads och lägger till.
– Där kan ni vara helt övertygade om att vi kommer mycket bättre förberedda!
*
När vi nu är inne på R5 och WRC2 så har jag som ni redan vet vissa källor med god insyn hos Hyundai i Alzenau. Enligt dessa källor har mina farhågor med Hyundais låga profil vad gäller R5 i20 och deras bristande engagemang i WRC2 hög sanningshalt. Många trodde nog att när Hayden Paddon fick lämna WRC, att han istället skulle bli Hyundais förare i WRC2Pro men så blev det inte och nu lär enligt uppgift hela R5-projektet saktat ner. Bilar byggs fortfarande men enbart för försäljning och någon större utveckling sker inte längre. Istället läggs alla resurser på WRC-satsningen och flera nyckelpersoner i R5-projektet har fått nya arbetsuppgifter här.
Källor påstår också att petningen av Andreas Mikkelsen till Korsika inte var någon engångsföreteelse, norrmannen kommer enligt dessa källor att få sitta på bänken i fler tävlingar framöver. Detta är dock obekräftat, men med tanke på att Sebastien Loeb kom så sent in i teamet är det kanske inte så konstigt (jag tycker dock annorlunda) att man möblerar om i leden. Dock var Loeb redan från början klar för Korsika, istället blir det nu Dani Sordo som i ”Tiotusenkurvors rally” tar över Mikkelsens bil.
*
När SVT nu redovisar tittarsiffrorna för sändningar under Rally Sweden är det bara för oss rallyfans att njuta. Allra flest kollade på sammandraget i söndagskväll, lite över en halvmiljon och nästan lika många på sändningen från Vargåsen/Colins Crest på lördagen. Vad jag har förstått av Jonas Kruses nöjda kommentarerare är siffrorna jättebra och borde borga för en fortsättning med WRC i SVT. Tänk sedan om han kunnat övertala SVT-bossarna om att få göra typ ett magasin från Rally-SM med ett sammandrag på kanske 30 minuter på söndagen? Tänk vad detta gjort för både publikintresse för att inte tala om hur mycket enklare det blivit att skaffa sponsorer.
*
En som inte fanns med i Värmland som tävlande detta år var irländaren Craig Breen efter att Sebastien Ogier och Esapekka Lappi fått kontrakten hos Citroën. Istället var Breen här som coach åt italienska flickvännen Tamara Molinaro som kämpade med en C3R5 i slutet av fältet. Nu ser det dock ut som att Breen inte enbart kommer att ägna sig åt att peta naveludd då han fått kontakt i Italienska Mästerskapet med Metior Sports för att där köra en Skoda R5.
*
När tyska Opel la ner populära ”Opel Adam Cup” klev deras motsvarighet till SBF, ADAC in och tog över det hela. Konceptet behålls och bilarna är fortsatt Opel Adam men nu heter serien ADAC Rallye Cup. Cupen har stolta svenska traditioner med vinnare som Emil Bergkvist, Tom Kristensson och senast Elias Lundberg. Nu tar Sebastian Johansson över stafettpinnen och kommer att köra Schack Morsports bil i årets serie. Vid sin sida har han Jesper Elfver och premiären körs i ADAC Saarland Samla-Pfalz i mitten av mars.
*
En av de absolut viktigaste kuggarna i svensk rallysport är utan tvekan Lars Gren boende utanför Höör. För 40 år sedan startade Lars som pionjär inom resultatgivning ”Resultatservice.com” och har sedan dess ständigt utvecklat sina datasystem. Jag tvekar inte en sekund när jag menar att Resultatservices sätt att leverera livetider via dator och mobil håller världsklass. I går meddelade dock Lars att han drabbats av cancer och inte längre kommer att vara synlig på fältet i samma utsträckning som tidigare. Lars skriver själv: Jo, jag måste vara avhållsam i möte med andra människor för att infektionsrisken är stor då cellgifterna påverkar de vita blodkropparna väldigt negativt. Efter en provtagning var jag nere i under akutvärdet och blev uppringd en kväll från akuten på sjukhuset som manade mig att vara försiktig. Ingen lustig känsla när de ringde från akuten. Man undrar vad som hänt. Efter detta har jag fått behandling för detta men måste ändå sköta mig.
Detta innebär i korthet att jag, kommer inte att vara ute på tävlingar så länge cellgiftsbehandlingen pågår. Det innebär också att vi måste jobba på ett annorlunda sätt. Som tur är har vi provat att köra tävlingarna med mindre folk på själva tävlingen medan några jobbar hemma. Och detta med bra resultat. Det blir detta sätt vi i största utsträckning kommer att använda oss av framåt. Utåt och för arrangören skall detta inte påverka någonting.
Andra saker som händer är att Sebastian Steiner (Det är hans far jag åkte tävling med) kommer att ta en mer aktiv roll och ha ansvaret för vissa tävlingar. Han är ju en välkänd profil i Södra BF och är väl insatt i tävlingsreglemente osv. Tomas Thorén och Charlotte Olson kommer också att vara delaktiga med olika tävlingar, samtidigt som Roger Turesson, Magnus Turesson och Rasmus Jönssson hjälper till med klockor mm. Tack Det finns ett antal personer nämnda i denna text men det finns många många fler som på olika sätt bidraget och till er alla vill jag säga ”Tack för dessa 40 år”.
Inte utan att ögonen tårades över att läsa raderna från Lars (du hittar hela storyn på Resultaservice.com) som jag lärde känna redan i början av 70-talet. Vill till och med minnas att den Saab V4 han vann med som debutant var en likadan grön som jag själv ägde en gång. Oräkneliga gånger har jag bett om specialservice både som mediaperson och som rallyarrangör, vilket jag alltid fått av Lars och alla hans trevliga medarbetare. Men Lars när du är klar med din behandling är jag säker på att vi träffas igen så krya på dig så ses vi förhoppningsvis till TV-Svängen!
*
I går blev det som bekant ingen Motorbloggen och anledningen var att tiden när jag försöker skriva blogg istället upptogs av jobb i ”motorsportens tjänst”. Mina mindre smarta kamrater gjorde som när fan läser bibeln och tolkade min avslutning i tisdags rätt uppåt väggarna. Jag skrev, ”Ingen Motorbloggen i morgon onsdag och på lördag så vet ni också varför…”. Detta tolkade knasbollarna som att det även skulle vara bloggfritt på lördag men så är det absolut inte (inte som det ser ut nu åtminstone). Utan på lördag vet ni anledningen till varför jag fick göra uppehåll i går och en liten ledtråd ska jag lämna till lördagens innehåll, ”F10WRT” och så en stående handbroms…