Østberg firar 100, WRC-Sprint i Europa (?), Galli kör i RX i Riga och Robin L. jagar med renoverad motor!

BloggMads1När Tour de Corse startar i morgon är det dags för Mads Østberg att fira då han där gör sin 100:e WRC-start sedan Rally Sweden 2006. BloggMadsÄven om bilden är från 2008 års rally så är det i alla fall en Subaru precis som när Mads premiärkörde i WRC två år tidigare. Vågar man hoppas att han och Ola Fløene firar med en pallplats?

*
BloggPaddonI dag avslöjade Hayden Paddon, Hyundai en lögn om Rally France eller Tour de Corse. Rallyt brukar beskrivas som ”rallyt med tiotusen kurvor” vilket inte alls stämmer enligt Paddon.
They say this is the rally of 10,000 corners, men i våra noter är det bara 4836. Kanske ska vi köra banan två gånger…

*
När Kina ställde in sitt WRC-bidrag inne bar detta att det bara blev en enda tävling kvar i vad FIA kallar ”The Asia Pacific area”, finalen i november borta i Australien. Inte bra tycker rallybossen Jarmo Mahonen som nu funderar på att korta ner det europeiska inslaget för att få mer bredd på VM-serien. Till nästa år planeras det för 14 tävlingar och fler blir det inte har FIA lovat teamen och för att då få mer bredd kan några Europa-tävlingar bli mer ”sprint betonade”, avslöjar Mahonen.
Vi har redan börjat titta på att köra de europeiska tävlingar lite annorlunda, avslöjar Mahonen i Autosport.
Istället för rally på tre dagar med 35 mil specialsträckor så kan man köra halva tiden och bara 25 mil. Ett sätt att få till fler tävlingar i mästerskapet…
Målet att få mästerskapet mer globalt är en tanke som varken FIA eller promotorn gett upp och detta kommer att drabba Europa.
Ska det bli så här måste några europeiska rallyn bort, bekräftar Mahonen.
Nu behöver detta inte betyda att rallyna försvinner för gott, istället kommer de att ingå i ett rullande schema. Inte heller alla kandidater i ”Asia-Pacific” kan få WRC-status, närmast att få detta är med all säkerhet Nya Zeeland som kämpar mot Australien som det är nu. Men även Japan, Malaysia och Korea vill stå som värdar för WRC samt så klart Kina och Australien som redan är inne i matchen. För Kina är det väl för tillfället dock ”bänken” som gäller.
Vet att ett sådant här beslut inte blir populärt men vi undersöker det ändå, avslutar Mahonen sin vision.
Vad ett sådant scenario kan betyda för Rally Sweden är svårt att sia om men kanske det enbart vore en fördel med ett ”Sprint-WRC” i Värmland. Tänker på att vissa sträckor i händelse av dålig vinter då enbart behöver användas en gång…

*
Skrev igår om att danska kartläsaren Mie Petersen tycket att sträckorna kring Roskilde var alltför snabba. Detta fick en bloggläsare att reagera och skriva ” Jag tittade som hastigast på resultaten från Kolsvarallyt och det verkade som om segrarhastigheten på SS1 och SS2 var 120 km/tim.
Det är fort.”.
Bara att hålla med och jag i likhet med många aktiva är helt överens om att det går alldeles för fort i rallyskogen. Något måste göras åt detta , annars är jag rädd att ”någon annan” gör något som med all säkerhet inte blir så kul…

*
I går meddelade Tomelillas Jimmy Eriksson att han avbryter säsongen i GP2 med ”omedelbar verkan”. I fjor slutade 25-åringen fyra i klassen under, GP3 och tog i år steget upp men ett steg som kantats av massor av tekniska problem. Femteplatsen i Österrike är fortfarande bästa placeringen och den kom redan i juli. Nu bryter Jimmy med brittiska teamet Arden International.

Det här är naturligtvis inget enkelt beslut och något som vi så långt som möjligt har försökt att undvika, kommenterar Jimmy avhoppet.
Har dock varit en väldigt tuff säsong och resultaten har inte motsvarat våra förväntningar. Dessvärre ser jag heller ingen rimlig anledning till att läget ska förbättras under de avslutande två tävlingshelgerna. Därför väljer jag nu att avsluta säsongen i förtid.
Därmed finns inte Tomelilla-åkaren på plats i helgens tävling i Malaysia vilket så klart är ett stort bakslag.
Det här är första gången i min karriär jag tvingas fatta ett sådant här beslut och det är otroligt tråkigt, men samtidigt är det den bästa vägen framåt på längre sikt.

*
BloggGalliI helgen är det tredje sista deltävlingen i World RX borta i Lettland och Riga och dit kommer en extra färgklick i form av Gigi Galli i sin Kia Rio Supercar. Starten i Riga kom efter att både Galli och Kian hade lyckade tester efter Barcelona.
Testet i Barcelona gick mycket bra och vi är mycket nöjda då allt funkade utan större problem, säger den f.d.. WRC-åkaren.
Han säger också att man inte var riktigt klara när man gjorde debut på Franciacorta i fjol och efter det har teamet jobbat mycket med att få ordning på bilen. Nu är det en helt annan bil, menar Galli och berömmer alla i teamet. Trots detta kommer han till Riga utan någon större målsättning.
Att köra bilen ensam på banan är en sak, att sedan göra det samtidigt med fyra andra är något helt annat. För mig som rallyförare är jag inte van vid att komma nära andra bilar…

*

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 09, Barcelona, Spain, September 17-18  2016 // Worldwide Copyright:Tony Welam/EKS/McKlein

Även för VM-ledaren Mattias Ekström är nästa anhalt Riga där han vill försöka utöka sin ledning mot Petter Solberg och Johan Kristoffersson. I teammästerskapet ser EKS också stabila ut med 21 poängs ledning före Team Peugeot Hansen.
När jag nu kört mitt sista race i DTM för året kan jag helt fokusera på rallycrossen, menar Mattias.
För honom blir Riga en helt ny grej då han aldrig tävlat där tidigare eftersom banan är nybyggd.
Har bara sett den på video men layouten verkar trevlig. Grusdelen är väldigt hård och påminner om den i Loheac vilket passar både mig och Audin perfekt!
En avslutning som säkerligen inte Petter Solberg tycker låter så bra, hade nog hellre sett en bana som inte passade Mattias och Audin…

*
BloggRobinI Barcelona kom Robin Larsson tillbaka och tog en femte placering vilket gav en extra kick och visade vilken kapacitet det finns i det lilla privatteamet. Robins pappa Lasse menar.
Otroligt kul för teamet och en grym prestation av Robin. Mekanikerna gjorde ett fantastiskt jobb inför semifinalen med att få ihop bilen, och sedan en fruktansvärt spännande semifinal.
Larsson RX kommer med helt nyrenoverad motor till Riga och där Trollspeed i Trollhättan haft isär och renoverat allt som behövs in i minsta detalj.
Grymt skönt senast i Barcelona att ta sig till en ny final, både jag och teamet vet att vi har vad som krävs för att vara med i toppen när allt stämmer, konstaterar Robin.
Inför Riga är jag spänd på att se vad för slags bana det är. Jag ser det som positivt att väldigt få av de andra VM förarna kört på den innan eventet och det är alltid kul att komma till nya utmaningar.

*
BloggTommieNär Kristianstads deltagare i Lotus Cup Europé Tommie Eliasson och Robin Nilsson körde på belgiska Zolder innebar det tredje pallplatsen av fyra möjliga. Efter 13 race ligger nu Tommie sexa av de totalt 51 förare som plockat poäng i serien. Robin skuggar som sjua och med lika många poäng upp till Tommie som har 312 sammanlagt. Leder klassen gör fransmannen Xavier Georges och i samma klass är då Tommie tre och Robin fyra.
Ännu en fantastisk helg som avslutades med att vi båda stod på pallen, säsongen har mer eller mindre gått över förväntan så här långt och målet om pallplatser har uppnåtts, konstaterar Tommie.
Närmst ligger nu avslutningen i Swedish GTMantorp och därefter den spännande avslutningen på Le-Mans.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *