Östberg ERC-snabbast, snö på El Chocolate, Hörby-Magda satsar vidare med Touring Car och ”RU-såpan” skummar vidare…
Fredag morgon är det dags för första deltävlingen i ERC, Rally Islas Canarias El Corte Inglés där man igår avslutade reccen. För Mads Östberg och Ola Fløene är det premiär i både ERC och med rally på Kanarieöarna men så här långt verkar det som att den norska duon stjäl mesta uppmärksamheten. Inte så konstigt då Mads verkar vara de flestas favorit till seger (inklusive min), i en omröstning har han för tillfället 66 procent av rösterna på att det blir seger.
Onsdagen var ”busy” för de båda med både recce, kolla noter samt inte minst, snacka med media och rallyfans.
– Har inte haft tid att testa något så torsdagens shake down blir spännande, kommenterade Mads sin hektiska dag.
– En utmaning att gå från Mexikos grus till Kanarisk asfalt men jag gillar utmaningar, plus att detta är ett bra tillfälle att utveckla mina ”tarmac skills”.
Trots sina handikapp blev det på shake down precis som jag beskrev igår att det är skillnad i tempo på WRC och ERC, Mads satte alltså bästa tid med den lånade R5-Fiestan (bild från Per-Erik Svensson från shake down). Trots sina ”handikapp” plus att motorn inte gav full effekt var han snabbast över de 3,75 kilometerna med tiden 2.00,977 och detta var 0.189 sekund bättre än ryssen Alexey Lukyanuk, även han i en R5-Fiesta. Härmed blir det också Mads som får välja startposition först av de 15 som deltog i dagens shake down.
– Ett lite problem med ”pop-off” ventilen, annars gick allt perfekt. Glad över att vara snabbast och ser nu framemot sträckorna i morgon, konstaterade Mads nöjt efteråt.
Tredje tid satte regerande EM-kungen Kajetan Kajetanowicz och ”Kajto” var 0.733s sekund långsammare. Bästa hemmaförare blev Iván Ares som fyra före första ”icke-Ford”, Robert Consani i en helt ny Peugeot 208 T16.
*
En hel del svenskar på plats i Las Palams antagligen en kombo av rallyintresse och semester. En av dessa är asfaltspecialisten Ebbe Nilsson, Hässleholms Mk som helt naturligt höll sig nära Opels servicetält. Tror att Ebbe där drömde sig bort och att han satt i en Opel Adam R2…
*
Tack och lov har det nu varit tyst om Rally Sweden och det trista väderpratet. Inte minst den av WRC-promotorn krävda ”vintergarantin” till kommande står sår mig upp i halsen. När man då får bilder från berömda sträckan El Chocolate i Rally Mexico nu täckt av ett tjockt snötäcke så undrar man förstås. En knapp vecka sedan Jari-Matti Latvala ”dammade” fram på sträckan och nu ser den mer ut att vara hämtad från Värmlandsskogen. Vad hade hänt i Mexiko om snön kommit i förra veckan? Hade då promotorn krävt ”grusgaranti” 2017 av mexikanarna och att rallyt måste flyttas till Acapulco eller något annat ”solsäkert”…
*
Nästa helg gör Robert Kubica come back som racingförare i ”12 Hours of Mugello ”. Polacken ska här köra ihop med WRC-åkaren Martin Prokop med en Mercedes SLS GT3 anmälda av Prokops team, MP-Sports och tävlingen körs den18-19 mars. Nu menar dock Kubica att detta är en engångs företeelse och även att det är första gången han kör en GT3-bil. För Prokop blir det premiär som racingförare även om han testade en del under 2015.
Robert Kubica har fortfarande inte avslöjat hur framtiden ser ut, dock verkar WRC-karriären tagit ”time out” efter kraschen i Monte Carlo.
*
Då har 17-åriga Magda Andersson, SMK Hörby fått kalart med andra säsongen i rallycrossens TouringCar-klass. Magda var lite av klassens ”rookie” ifjor och dessutom ingår i SBF:s landslagssatsning slutade fyra 2015. Med hjälp av samarbetspartnern Valvoline hoppas Löberöds-tjejen på ännu bättre resultat i år.
– Förra året var mitt mål att kvalificera till semifinal i ett race. Det slutade med en fjärde plats i mästerskapet och två podiumplatser, så jag var såklart väldigt glad och överraskad. I år är jag redo att ge allt, säger hon.
Magda kommer att köra en förbättrad version av samma Gunnarsson/Magda Motors byggda Ford Fiestan som 2015.
– Bilen var jättebra förra året, vi hade bara ett test innan säsongen startade, men det blev väldigt bra ändå, menar Magda.
Teamet kommer under sommaren även testa en Supercar som förberedelse inför 2017, då huvudmålet är att tävla i Euro RX Supercar.
Magda och hennes team kommer att tävla i alla fem deltävlingar i Euro RX TouringCar, det vill säga Belgien, Norge, Sverige, Lettland och Tyskland.
*
Rubriken på denna veckas Rallyradio med Sebastian Bourghardt är ”Svensk framgångshelg i BRC och Opel Adam Cup”.
”Här summeras den fantastiska svenskhelgen i Brittiska Mästerskapet och Opel Adam Cup. Vi pratar med Fredrik Åhlin, Mattias Adielsson och Robert Blomberg, alla på pallen i Mid Wales Stages samt Tom Kristensson som blev trea i årspremiären av Opel Adam Cup.
https://soundcloud.com/rallyradion/10-svensks-framgangshelg-i-brc-och-opel-adam-cu”.
*
Nu kalendern klar för Svenska Rallycupen och det blir Karlstad och Rally Biltema som inleder 2016-års säsong. När Motala ställde in tvingades man revidera kalendern något men så här blev slutresultatet
Kalender Svenska RallyCupen 2016:
4 juni – Rally Biltema, Karlstad.
2 juli – Bilcenter/Gästabudstrofén, Nyköping.
30 juli – Kullingtrofén, Herrljunga.
27 Aug. – Gruvrundan, Åtvidaberg.
17 Sep. – Kolsvarundan, Kolsva.
29 Okt. – Elektrikerna/Marknadsnatta, Skänninge.
Lite tråkig krock den 27 augusti då både Vimmerby MS kör Emiltrofe´n i Sydsvenska Rallycupen och bara åtta mil bort är det dags för Åtvidabergs ”Gruvrundan” i Svenska Rallycupen. Känns inte optimalt…
*
”Rallyutskott-såpan” skummar på och igår trädde båda de avsatta medlemmarna i utskottet, Jörgen Joons och Torbjörn Knutsson fram och berättade ”sina sanningar” i den trista historien. Under tiden viner pajerna i luften och mer eller mindre insatta tyckare berättar både ”vad som har hänt” , ”vad som inte har hänt” och ”vad som borde ha hänt”.
Så här långt tyder dock mycket på att den omdebatterade nybyggda ”Grupp H” Fiestan från Gotland är lite av pudelns kärna och den utlösande faktorn till det läge vi har i dag med ett skadeskjutet Rallyutskott.
Vad som är rätt eller fel i frågan undandrar sig min bedömning, men nog borde man kunna sansa sig lite i kommentarsfälten. Med detta i bakhuvudet lär det inte bli lätt för valberedningen att hitta nya fräscha och engagerade medlemmar till utskottet…