Östberg eller Sordo ersätter Loeb i WRC, den nye komikern Kimi och Fredrik Åhlin berättar om kraschen!

Mads Östberg eller Dani Sordo, det är frågan som Citroén-basen Yves Matton försöker hitta ett svar på och det handlar förstås om vem som ska ersätta Sebastien Loeb. På presskonferensen efter WRC-finalen bekräftade Matton att det står mellan de här båda och att det kommer att ges besked inom kort.
– Kanske om någon vecka eller kanske redan i morgon, menade Matton lite mystiskt.
På frågan vilken av de båda kandidaterna som imponerade mest i Spanien var Matton kristallklar.
– Båda!
Ingen större hemlighet att jag hade lite svårt för Kimi Räikkönen under rallyperioden, men numera räknar jag honom lite som favorit. Dessutom har Lotusföraren humor och glimten i ögat vilket jag klart missade när han först föste undan min kamera och sedan hela mig i samband med Rally Sweden. Då var där inte mycket humor kan jag lova, men nu har Kimi visat upp en helt annan sida. Som present har han tryckt upp femhundra T-shirts med texten ”Leave me alone, I know what I’m doing!”. Repliken härstammar från konversationen Kimi hade med en ”välmenande” ingenjör när han var i ledning i Abu Dahbis GP. Helt klart går Kimi sin egen väg och när radiokonversationen snappades upp blev det direkt racets stora snackis. Nu har Kimi alltså tryckt tröjor till hela Lotusteamet och visar därmed att han inte bara är en duktig racerförare utan även lite av en komiker. En talang han tidigare dolt extremt väl…
Meningarna går isär om nytänket i Sverige-Serien där två av deltävlingar ska köras i Finland. General Fransson lovar att det inte kommer att bli dyrare än att köra i Sverige vilket en del betvivlar (t.ex jag själv). Andra menar att det är värt lite extra pengar att köra på ”världens häftigaste vägar” eller att ”närmare VM kommer man aldrig”. Själv är jag som sagt lite kluven över utvecklingen inte bara i Sverige-Serien utan även vad gäller rally på mer lokal nivå. Samtidigt som vi pressas av en allt djupare lågkonjunktur verkar rallysporten uppfatta det precis tvärtom. ”Billighetsklassen” VOC ska till Finland, RS-DM i Södra ökar från nio till femton deltävlingar och Rally-DM avgörs hos elva olika arrangörer. Förväntas det att sponsorerna framöver negligerar verkligheten och istället ökar sina åtaganden i sporten eller hoppas man på rekordhöga löneökningar för alla grupper 2013?
Idag gav Fredrik Åhlin sin version av den våldsamma kraschen i lördags nere i Spanien som resulterade i en lättare hjärnskakning och skadade revben.
– Det kunde gått värre, trädet kom in i bilen precis bakom förarstolen så det var en rejäl sidosmäll, konstaterar Fredrik.
Med bara två sträckor kvar av rallyt låg Fredrik på en fjärde plats.
– Jag hade bra speed i bilen och det kändes kanon på asfalten, berättar Fredrik från sjukhuset i Spanien.
– Målet för mig och Morten var att köra stabilt och ta oss i mål, efter allt trassel vi haft under säsongen. Men sen gled vi bara av vägen, vet inte riktigt hur det gick till det bara hände och pang så tog det stopp!
Kanske hände något med bilen innan kraschen menar Fredrik.
– Det gick så fort när vi smällde och det ska bli intressant att titta på bilder från in-carfilmen. Kanske kan det ge några ledtrådar till varför vi åkte av?
Rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson följde grabbarnas framfart på plats i Spanien.
– Jag tycker fruktansvärt synd om Fredrik som haft en tuff säsong, och att det skulle sluta med ett brutet revben och en ordentlig smäll här i Spanien känns extra hårt.
Stämningen från den skadade kartläsaren mot South Swedish Rally rullar på så sakteliga. Nu har rallyts juridiska ombud Mikael von Schedvin begärt och fått beviljat anstånd av Kristianstad Tingsrätt till tisdagen den 20 november.
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *