Östberg bekräftar WRC-start, Røkland och Barth går skilda vägar, Levin till Torsby och ”Järbo State” redan årets bästa!
I går gick Mads Østberg ut på sociala medier och förklarade att hans första WRC-framträdande 2017 blir i Rally Sweden om en dryg månad.
– Ingen anledning till oro, jag kommer att köra WRC med en bil med 17-specifikaion och mitt första rally i mästerskapet blir Rally Sweden, berättade Mads.
Vidare berättade han att han dessförinnan kommer att köra de båda Norska Mästerskapstävlingarna Rally Sigdal och Rally Finnskog med ADAPTA:s R5 Fiesta.
– Jag återkommer med ytterligare information gällande mitt WRC-program när alla detaljer är på plats, lugnar Mads sina fans.
Frågan är då vad det blir för bil för Mads och Ola Fløene och det återstår egentligen bara två alternativ, Ford eller Citroën och får jag gissa så är procentfördelningen 80 för Ford och 20 för Citroën. Går vi så vidare på Ford-spåret, blir det en Fiesta som körs på DMACK-däck eller blir det en bil med Michelin som resten av M-Sport-trojkan. Om det bli med franskt gummi på fälgarna lär det även betyda att ADAPTA står som anmälare. Spännande dagar väntar och inom en vecka måste Mads sytt ihop en lösning för då stänger anmälan till Rally Sweden.
*
Steve Røkland kommer i år att ha ny kartläsare sedan han och Patrik Barth gått skilda vägar och ny i norrmannens bil blir britten Tom Woodburn. 22-år gammal men redan rutinerad med många internationella starter bakom sig gör paret debut i KNA Rally Finnskog. I fjol var Tom en av medlemmarna i MSA Co-Driver Academy och åkte Brittiska Mästerskapet i hop med en landsman och detta i en R5-Fiesta.
*
Fortfarande är det oklart hur World RX-tvåan Johan Kristofferssons år kommer att se ut sedan Volkswagen RX Sweden lagt ner. Ett team som verkar behöva en förare är franska DA Racing som kommer att köra med två begagnade Team Peugeot-Hansen Peugeot 208 Supercars. En som redan verkar klar är med släktband i anknutna Jean-Baptiste Dubourg som körde för teamet med en Citroën 2014.
I pressmeddelandet berättas att man nu letar personal till årets säsong och då allt från mekaniker till förare och det var här jag kom att tänka på Johan…
*
Till SverigeSerie-premiären i Torsby är nu, med bara timmar kvar av anmälningstiden lite drygt 50 ekipage anmälda och av dessa 30 i VOC Mekonomen Rally. Kul var att hitta en av SMK Hörbys största VOC-åkare genom tiderna, Henrik Levin med sambon Ida Isaksson i anmälningslistan. Därmed borde toppstriden i A-klassen spetsas till…
*
I dag är det den 4 januari och redan har SVT visat årets bästa program när man i går kväll sände ”Välkommen till Järbo State”. En fullständigt lysande dokumentär om livet i den lilla byn Järbo belägen i sydvästra Dalsland. Lysande trots att jag inte ens förstod hälften av vad som sades då dialekten för en skåning var snudd på omöjlig att hänga med i. SVT skriver om filmen, ” Svensk dokumentärfilm från 2017.
I Järbo bor färre än i ett höghus, men det händer desto mer. Greven, en självklarhet i bygden, pysslar om sin kära Chevrolet Impala -59 med hjälp av bilmekanikern Curt i Vattnebôle. Egon och Roland var delaktiga i att Järbo State uppstod en gång i tiden, och de ställer upp när det behövs. Kämpaglöden märks då alla går samman när nedskärningarna hotar byskolan där barnen trivs lika bra som deras föräldrar en gång gjorde. En dokumentärfilm som speglar livet i en bygd i Dalsland där bilverkstaden, byskolan, älgjakten, dansbanan och amerikanska bilar står i centrum.”.
Det var befriande att se en svensk dokumentär utan elände, kränkta människor, toppade modebloggare eller människor som lever i samhällets utkant. Här handlade det om vanliga äkta människor något som i dag närmast kan betecknas som en bristvara i Sverige. Missade du filmen så håll utkik efter reprisen eller gå in på SVT Play.
För att rättfärdiga inlägget i Motorbloggen visar jag bilen på den rosa Chevrolet Impalan från 1959…