Mads Ø. är INTE klar för M-Sport, Levin i Rally Sweden, Sandell kör Subaru i GRC och vi glömmer aldrig Mats!
Ibland är det bra att gå efter magkänslan och när jag i går strax före att Motorbloggen var klar för publicering fick påstötningar att det var klart med Mads Östberg i WRC. I normalt sett pålitliga Autosport kunde man läsa att pappa Morten bekräftade att Mads skulle köra en M-Sport Fiesta från och med Rally Sweden. Enligt Morten Østberg skulle man bilda ett två-bils team med just nu Dakaraktulla tjecken Martin Prokop men anmälas via M-Sport då det numera enbart är tillåtet för team i Märkes-VM att köra i WRC med 2017-års bilar.
Vet inte riktigt varför, men det kändes lite för tätt med den här nyheten redan dagen efter att Mads själv gått ut och lugnat sina fans med att allt var under kontroll, bara de sista grejorna som skulle sys ihop. Att detta så skulle ha lösts några timmar senare trodde jag inte riktigt på och därför valde jag att blunda för ”nyheten” utan skrev istället vad Mads berättade.
Magkänslan var rätt för för bara någon kort stund efter Autosports avslöjande dementerade Mads allt ihop och menade att ”Snakkeapparatet har gått litt for fort” och syftade då på pappa Morten. Till norska sajten ”Parc ferme” konstaterade Mads istället.
– Jeg ser at faren min vært litt kjapt ute i dag. Det jeg kan si, er at ingenting er bekreftet 100 prosent enda.
Mellan raderna kan man ändå utläsa att mycket tyder på att Mortens information till Autosport stämmer och att det ändå blir Fiesta för Mads är nog helt riskfritt att tro. Däremot är det nog lite mer tveksamt om det blir med ”Jipo Car” och Prokop som Mads bildar team. Han får nämligen frågan om det verkligen finns chans på ett helnorskt WRC-team med honom och Andreas Mikkelsen, där väljer Mads att svara.
– Ingen kommentar, men helt otänkbart är det kanske inte…
Det lilla som skulle kunna innebära något annat än M-Sport för Mads är att han i ”Parc Ferme” är direkt kritisk mot teamet som han körde för 2016. Mads avslöjar också att det var han själv som tog beslut att inte ingå där 2017 efter sin skakiga fjolårssäsong. Här kan man då utläsa att han inte var helt tillfreds med hur saker och ting fungerat hos Mr Wilson. Mads konstaterar att det enda som skiljer i teamet mot ifjor är att man har ny bil och så, kontrakt med Sebastien Ogier allt annat är samma.
Med detta i tankarna så känns det ändå som det kanske kan bli något annat än Ford även om jag har svårt att tänka mig annat. Enda möjligheten skulle då vara Citroën men där finns det inte ens tre färdiga bilar vilket gör att Stephane Lefevbre och Craig Breen får dela en fram till Mexico. Att då ge en bil till Østberg känns långsökt alternativt att som Breen i Rally Monte Carlo få köra en bil modell 2016. Detta är inte aktuellt alls säger Mads till Parc Ferme.
– Jag kör inte Rally Sweden i en 2016-bil, det blir en 2017!
To be continued!
*
Börjar fyllas på i ”Entry list” hos Rally Sweden och än så länge är det bara Hyundai och Toyota som anmält sig i WRC-klassen. För Tommi Mäkinen blir det även aktuellt att ge sin två kommande japanska WRC-åkare chansen i Värmland och då i WRC2. Det är Takamoto Katsuta och Hiroki Arai som båda ska köra fem WRC2-tävlingar under året och då är första stoppet i Rally Sweden. Toyota har som bekant inga R5-bilar utan här är det R5-Fiesta som gäller.
De båda har tränats av Mäkinen i Toyota Gazoo Racing’s Rally Challenge Program och målet är klart, minst en av de två ska köra Yaris i WRC framöver. Arai har som tidigare vid sin sida rutinerade Glenn Macneall. Däremot har Katsuta fått leta ny kartis då Daniel Barrit nu återupptar samarbetet med nye WRC-åkaren Elfyn Evans. I Katsutas bil sätter sig finske co-drivern Marko Salminen. Förutom de fem tävlingarna i WRC-2 ska de båda japanerna köra resten av WRC med R2-bilar för att skaffa sig erfarenhet.
*
Kul i samma lista var även att se snabbe rallycrossmekaren Andreas Levin, Lima (bilden) i listan över anmälda. Till Värmland kommer Andreas med både ny bil och ny bisittare, Grupp H Nissan ersätts av R3 Citroën och mamma Britta överlåter högerstolen till rutinerade Björn Nilsson.
Senast att skicka in sin anmälan är välkända Rally-Sweden-deltagarna bröderna Storm från Stenungsund. Om jag inte missminner mig tar Lars och Ulf fram samma R2-Fiesta som i 2016 års rally men nu nystruken efter rullningen i höstas.
*
Kul är det också att ta del av pressmeddelandet från Subaru Rally Team USA där man presenterar jämten Patrik Sandell som ny förare för Red Bull Global Rallycross 2017. Som teamkompis för Sandell mer Subaru-kopplade f.d. WRC-åkaren i blått, Chris ”Atko” Atkinson.
– Att äntligen bli en del av Subaru-familjen är en barndomsdröm som blir sann, säger Patrik
– Jag såg Subaru-bilar tävla över hela världen som liten och nu är jag glad att vara i samma skor. De har skapat en unik passion runt sitt märke och bilar som jag gillar. Jag ser fram emot att möta alla Subaru-fans. Det känns som att det är här jag hör hemma.
Bilen som de två ska använda är 2017 Subaru WRX STI GRC Supercar byggda på hemmaplan av Subarus tekniske partner Vermont SportsCar. Att teamet är nöjda med att få den f.d Bryan Herta-åkaren plus ”Atko” sina bilar är uppenbart.
– Vi är övertygade att dom har en prefekt mix av skicklighet och erfarenhet för att ge oss succé i Red Bull GRC, menar Subaru Motorsports Marketing Manager Rob Weir.
Sandell började tävla i USA 2013 och har hitintills lyckats få ihop elva pallplatser och tre segrar i GRC.
Det amerikanska Subaru-teamet kör inte bara rallycross utan tävlar även i nybildade American Rally Association (ARA) med David Higgins och Travis Pastrana. Båda två är även tänkta att stötta upp i utvalda tävlingar i GRC. Tyvärr ser det inte ut att bli tvärtom, för nog hade både Sandell och Atko kunnat hävda sig väl i rallykonkurrensen ”over there”?
*
MK Ratten avvaktar hur vintervädret utvecklar sig innan man tar definitivt beslut om att genomföra Finnskogsvalsen och detta tas på nu på lördag kl 16.00 meddelar tävlingsledare Sven Täppers.
– Detta beror ej på rädsla för ett grusrally, då vägarna i dagsläget ser bra ut med både snö och is.
– Anledningen är att vänta ut en väderprognos för själva tävlingshelgen för att säkerställa ett så bra rally som möjligt, så vi får alla hoppas på kyla även under nästa helg!
När jag kollar in 10-dygnsprognosen så ser det inte ut som att värmlänningarna behöver vara oroliga, helgen ska bjuda på sju till nio minusgrader, dessutom minus fram till tävlingshelgen.
Då känns det märkligare med det klena intresset vilket också arrangören verkar dela då man beslutat förlänga anmälningstiden till söndagen den 8 januari klockan 18.00. I dag är där 59 anmälda varav 34 mer än hälften av bilarna, kör SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally.
*
Måste även försöka förklara gårdagens fadäs när jag än en gång blandade ihop de norska talangerna Steve Røkland (bilden) och Sindre Furuseth. Jag skrev att Patrik Barth inte längre sitter i Furuseths bil men det var så tokfel det bara kunde, då det var Røkland han läste noter till under 2016. Så korrekt är att Røkland till Rally Finnskoga får Tom Woodburn som co-driver istället för Patrik Barth om det sedan blir så resten av säsongen är enligt Team Røkland ännu inte bestämt.
Sindre Furuseth har som tidigare Jim Hjerpe vid sin sida medan bilen blir ny för 2017, en Vauxhall Adam R2.
Framöver får jag nog sätta fast bilder på Steve och Sindre på datorn för att undvika att jag gör om samma misstag men då blir det väl något annat som djävlas…
*
Idag var det exakt 14 år sedan vår kompis i SMK Hörby Mats Åkesson som kartläsare omkom i samband med Bergslagsrallyt. För att hedra hans minne och påminna om hur snabbt livet kan vända har det blivit tradition att klubben lägger blommor på Mats grav och så även i år. Lars Mårtensson, Roland Brorsson, Bertil Gunnarsson, Kurt Andersson och så jag själv, svarade för den enkla minnescermonin. Orden från oss klubbkompisar i dödsannonsen för Mats, ”Vi glömmer dig aldrig” gäller fortfarande…