Østberg/Barth utmanar Breen, vem drar igång Suzuki Rallycup, Loeb kör DTM, Latvala gillar inte att styra, Skoda laddar om, Johnston mot full WRC2-säsong, Mille/Julia debuterar i ”SM” och Emrik med ny kartläsare för SM.

Mads Østberg försummar ingen tid i sin jakt på ”a full time WRC-seat” och jäktar direkt från Leon och Meixko-segern där i par med Johan Johansson till Italien och ”Rallye Sanremo”. Här byter han både kartläsare och bil, ut går Johan och in mer permanente Patrik Barth medan bilen även den är mer välkänd än helgens Skoda, en Citroën C3 Rally2. En bil som drivs av WRC-kända Movisport SRL i denna deltävling två av Italienska Mästerskapet.  I det 80 bilar stora startfältet lär M-Sports Craig Breen med inhoppande notläsare John Rowan få bära lite favoritryck, kanske till och med lite mer än Mads och Patrik. Nu möts man på lika villkor då Breen inte kör Puma Rally1 utan en med Mads bil likvärdig Fiesta Rally2. Helt naturligt så ställer även en hel flock snabba italienare upp i asfaltrallyt med tolv mil specialsträckor och varning för Andrea Crugnola, Citroën, Giandomenico Basso, Hyundai men även för ”Pedro” i en Polo R5. 

*

En sak som jag noterade i listan var att rallyt som drar igång på fredag, innehåller stor andel Suzuki Swift. Totalt 12 Suzuki Swift Sport Hybrid är anmälda och detta i ”Suzuki Rallycup”. Får mig då att återigen tänka/förvånas över varför det i vårt land inte finns en enda märkescup med moderna bilar? Ingen skugga varken över VOC Mekonomen Rally eller 1300 Rallycup men här är väl de nyaste bilarna ändå till stor del skattebefriade på grund av ålder. I Italien  marknadsför sig importören genom rally och erbjuder rabatterade bilar för cupdeltagare som då i stort  överensstämmer med FIA:s Rally5-reglemente. Bilar med motor på 129 hästkrafter som standard och i Sverige till ett pris strax under 250 000 kronor. Skulle kunna tänka mig att importören mycket väl kan släppa en Swift för cupdeltagande, med en rabatt som skulle ge en färdig rallybil för samma som listpriset. Tänk själv en bil med minmalt underhåll, rimligt pris och ändå en riktig rallybil. Vem blir först att kontakta importören Louwman Sverige AB

*

Foto: Red Bull

Samtidigt som ryktet att det blir en ny uppgörelse mellan Sebastian Ogier och hans namne Loeb redan i Rally Portugal i maj, växer sig starkare har Monte-vinnaren Loeb gjort klart med start i DTM. Redan i slutet av april hoppar Loeb in vid sidan av Felipe Fraga vid i premiären i Portimao. Här ersätter han Nick Cassidy som då kör Formula E och inte har möjlighet att sitta i en AF Corse Ferrari 488 GT3 för Red Bull Racing. 

Foto: WRC.com

Någon krock med DTM och Portugal föreligger inte för Loeb och även Ogier är ledig i mitten av maj vilket spär på ryktet. Än är inget officiellt, detta lär inte komma förrän strax före anmälan stänger den 19 april. Nästa WRC-tävling är i Kroatien och där sitter Esapekka Lappi i ”Ogiers Toyota” medan ”Loebs Puma Rally1″ har Pierre-Louis Loubet bakom ratten.

*

När Esapekka Lappi/Janne Ferm var uppe och oroade allra överst av prislistan i Rally Sweden och på så vis även hotade lugga VM-poäng från slutlige vinnaren Kalle Rovanperä plockade vissa fram kortet, ”teamorder”. Nu blev detta aldrig aktuellt då Thierry Neuville gick in mellan de båda Toyota-förarna och tog andra plats. Teamchef Jari-Matti Latvala förklarade några sträckor före mål att han inte var någon som gillade att dela ut teamorder, i synnerhet inte så här tidigt på säsongen.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Om nu Lappi varit i position för seger så fick det blev så, för oss är det viktigast att vi får poängen till Märkes-VM, menar Latvala och lägger till.

För Toyota kan den här typen av styrning enbart bli aktuell i slutet av säsongen… 

*

Om jag påstår att Skoda Fabia Rally2 är den bästa bilen av alla i den här klassen får jag säkert mothugg, men såväl resultat som försäljningssiffror tycker jag ger mig rätt. Nu testas efterföljaren vilket inte lär ge konkurrenterna Ford, Citroën och Hyundai någon större ro som fortfarande har stora problem med dagens Skoda-version. En viktig del i Rally2-klassen är optimal aerodynamik där ändå standardbilen ska utgöra grunden. När man så i Mlada Boleslav gett nya Fabian bilkassens bästa luftmotståndskoefficient fick ingenjörerna på ŠKODA Motorsport den perfekta grunden för att utveckla ännu mer högeffektiv aerodynamik för framtidens rallybil.

Foto: Skoda Motorsport

Vi gav aerodynamiken ännu mer uppmärksamhet på rallybilen där det huvudsakliga utvecklingsmålet var högre downforce, samtidigt som bilens totala aerodynamiska effektivitet förbättrades, förklarar Lukáš Vojík, ŠKODA AUTO Technical Development, Aerodynamics.

Med ekonomi som grundtanke från FIA förbjuder Rally2-reglerna aktiva aerodynamiska delar berättar Vojík. 

  Rally2 tillåter större bakvinge än standard Fabians lilla spoiler och den nya rallygenerationen uppnår därmed dubbelt så hög downforce jämfört med den nuvarande rallybilen.

Nu pågår hårdtester av nya Fabian men fortsatt spökar bristen på halvledare här som överallt annars vilket innebär att inge officiell startdatum är fastslagen.

*

Detta bekymrar inte amerikanen Sean Johansson/Alex Kihurani som kör Citroén C3 Rally2 och som fått kontrakt för full säsong (sex tävlingar) i WRC2. Årsdebuten i Monte Carlo gav Tom Kristenssons kompis sedan Opel-tiden, en snygg fjärde plats med en bil från Sainteloc Junior Team. Nästa start i WRC2 blir i Croatia Rally som blir en ny upplevelse för den 30-årige ”Mustaschen”. Som shake down för detta har Sainteloc valt asfaltsrallyt ”WITHU Rally Vipavska” i Slovenien kommande helg. Här får paret möta ursnabbe tjecken Erik Cais som går ut som #1 på Yacco-teamets Fiesta Rally2. Direkt efter med rysk flagga på Toksports Skoda, kommer Nikolay Gryazin innan hemmafavoriten Turk Rok går ut med en Hyundai i20 N Rally2. Johnston i sin tur har fått klistra på #4 på Cittran.

*

Svenskt deltagande är det också i det Slovenska Mästerskapet (SM) genom unge Katrineholmaren Mille Johansson som gör årsdebut utanför våra gränser med SMK Hörbys ambitiösa och rutinerade kartläsare Julia Thulin.

Foto: Mille Motorsport

Mycket tungt motstånd i klassen som har totalt 17 anmälda och där Mille och Julia med den nya Fiesta Rally4 är ett av dessa. Bra spridning bland flaggorna förutom den svenska finns även Sloveniens, Österrikes och Polens på bilarna. Även fin mix av Rally4-bilar då såväl Ford, Peugeot som Opel är representerade.

*

Ifjol slutade Växjös Erik Smedberg femma i SM-klassen ”Internationella 2WD” ihop med kartläsare Carl Eriksson. Ett resultat som var lite under målsättningen och nu laddar DRIVE VXO Motorsport-föraren om med ny kartläsare, Emil Devell i R2 Fiestan.

Foto: Tommy Svensson

Vi stod över premiären i Boden då mycket var oklart inför säsongen men nu är vi redo för 2022 års återstående tävlingar, förklarar Emrik.

-Jag ser verkligen fram emot Emils noggrannhet och passion för rally vilket skapar stor trygghet hos mig. 

Lite ”warm up-tävlingar” väntar inför SM-debuten i South Swedish Rally sista helgen i maj. Här blir eldopet för nya kartläsaren som har både gediget intresse och bakgrund från högersolen. 

Jag har genom åren tävlat i allt från standard-rallybil till R5 med en rad olika förare och  kontakten med Emrik kom via min stora bekantskapskrets inom rally. Efter att ha diskuterat våra respektive målsättningar och inställningar till sporten bestämde vi oss för ett samarbete vilket jag ser fram emot. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *