Om den 46:e TV-Svängen och så trafiken på E22:an!

Sitter just nu och kollar in anmälningslistan för den 46:e TV-Svängen som körs om knappt två veckor i SMK Hörbys regi. En dryg timme kvar innan anmälningstiden går ut och så här långt 120 bilar anmälda, ett ”normalt” antal och dessutom lagom hanterbart arrangörsmässigt. Ifjol lockade tävlingen ytterligare hundra bilar och det var lite i mesta laget om man säger…
Skillnaden mot ifjol är att TV-Svängen då var deltävling i Klassiska Rallycupen och Smålands DM vilket bara detta innebar åttio-nittio bilar extra. Några direkt nya spännande namn har ännu inte anmält sig, utan det hela lär bli en uppgörelse mellan fjolårssegraren Stoffe Nilsson och smålandsduon Åke Jacobsson, Ford plus Anders Jonasson, Mitsubishi. Kanske kan segraren från 2008, Joachim Grahn sticka upp?
Annars är det Rally-SM i Trollhättan som står närmast på tur till helgen. Som tur är har man fått med Sverige-Serien i Volvo Original, annars hade det blivit tunt, med knappt sextio bilar i SM-delen. Originalarna ökar på med sjuttio bilar och så det internationella inslaget NEZ, där VM-åkaren Mads Östberg i Subarun blir storfavorit.
Men som jag skrev i förra veckan, Rally-SM känns avslaget och nu måste det bara vända till nästa år annars börjar jag bli riktigt orolig. Lite märkligt att intresset på lokalnivå typ Sydsvenska Rallycupen och DM fortfarande är stort, medan SM inte lockar alls längre. Vad är det stora felet?
När jag började tävla i början av sjuttiotalet så var SM någonting stort, något som alla ville arrangera och alla ville köra. Idag verkar det tyvärr vara precis tvärtom…
Så över till något helt annat. Just nu pågår omfattande vägarbeten på E22:ans förbifart vid Hörby vilket orsakar stora problem för trafiken. Ansvariga har under tiden beslutat att leda trafiken förbi Hörby in på en smal trång lokalväg i skogarna och problemen har naturligtvis inte låtit vänta på sig. En väg där en lastbil och en personbil precis kan mötas är ett, tycker jag åtminstone, dåligt surrogat för en Europaväg.
I förra veckan försökte två långtradare mötas och naturligtvis hamnade då den ena i diket, med ytterligare krångel som resultat. Själv åkte jag ”Europavägen ”i helgen, mycket trafik kan man säga. Det som eggade min fantasi var hjulspåren i dikena som bevis på alla små och stora drama som utspelas dagligen på ”Hästängsvägen”. Undrar om ansvariga har varit där och tittat och om man är nöjd med arrangemanget? Hade det inte varit bättre att behållet trafiken på E22:an? Arbetat på ena väghalvan medan bilarna samsades på den andra, bara en tanke!

2 svar på “Om den 46:e TV-Svängen och så trafiken på E22:an!

  1. Hej!

    Följer din Blogg dagligen och tackar för underhållningen!

    Måste bemöta ditt inlägg an Stoffe Nilsson och det bristfälliga motståndet. Jag kan bara tala för mig själv, men tror att det är ett ganska vanligt fenomen. Det är helt enkelt för dyrt att åka alla tävlingar. Man tvingas välja helt enkelt, då SM är det bästa och tuffaste man kan åka (Ja i grupp- N är det det!)så går det före.

    Tråkigt nog är det sanningen. 4-wd är tokballt, men det har en tuff prislapp. Dock värt varenda öre ska tilläggas.

    Sen är frågan, kanske har vi för mycket tävlingar?

    Din kommentar om att SM känns avslaget förstår jag inte. Vi har som jag ser det en klass som inte är bra nog, det är Trimmat 4wd.

    För alla er som inte provat lyckan i en SM-tävling, kan jag säga en sak. Det tempot som trissas upp i SM finns inte någon annanstans i landet… SM är stentufft! Att mästerskapet har mycket att önska i övrigt är sant. Men nästa års kalender ser mycket bra ut, detta i kombination med att några från Supercupen trillar över på SM- sidan. Så tror jag stenhårt på SM 2011!

    Vi ses i Hörby! Då ska Stoffe få den Sparring han förtjänar. /Anders Jonasson

    1. Hej Anders.
      Helt klart är det som du säger att det är tuffa prislappar på att åka 4WD och det är naturligtvis en inte oväsentlig faktor i sammanhanget. För många tävlingar? Ja, kanske, även om mina känsla är att det är väldigt få tävlingar idag om man tänker 10-20 år tillbaka i tiden. Däremot skulle det kanske vara större variation i längd och status. Idag är alla tävlingar minst DM och det känns inte som någon statushöjare precis. Har alltid haft en tanke på att DM-serien skulle vara en kvalificering till Rally-SM, där sedan de alla bästa från varje distrikt gjorde upp om SM-tecknen. Hur man skulle göra rent praktiskt har jag inget bra svar på. Men i de flesta andra sporter är det inte allom givet att få vara med i SM utan detta är avsett för toppen, men i rally är det självklart att alla ska få åka SM som vill. Kanske inte helt rätt för att få upp statusen…
      Lycka till i Trollhättan och så välkommen till Hörby och ge då Stoffe en match!
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *