Oliver taggad inför Umeå, Ypres fick sista WRC-biljetten, Lucas åker norskt i morgon, VOC och MAS intar Sandviken, mycket svenskt i Extreme E, Sandell slutade tvåa och Skoda-bukett!
Samtidigt som det är om inte storm hos Hyundai så åtminstone styv kuling är det även här man som svensk har mest intresse inför Rally Sweden. Tänker på att Oliver Solberg gör debut på hemmaplan i WRC-bil (jag vet att det numera heter Rally1-bil) och om Jonas Andersson hos Gus Greensmith ursäktar, så är det ändå ett snäpp upp med svensk förare i VM-serien. Med ny chef efter Andreas Adamo hade Hyundai väldigt svårt att få ordning på nya hybridbilen i Monte Carlo. Efter detta tror jag ingen i Alzenau kunnat ta kompledigt utan ”all hands on deck” var vad som gällde för att få till en bättre bil till Umeå. Oliver och Elliot Edmondson är så klart spända inför utmaningen.
– Kommer att bli känslosamt att kunna köra mitt hemmarally som fabirkslförare, något jag drömt om i hela mitt liv, förklarar Oliver.
Att rallyt är flyttat från hans riktiga hemmaplan Värmland tror han dock kan var en liten fördel för honom som ”rookie” i gänget.
– Nu blir det nytt för alla och förutsättningar mer jämbördiga vilket jag hoppas ger mig en bra helg. Rallyt blir en mix av allt, snabba och kurviga sträckor, mycket vinter, höga snövallar och så klart, kanske även en del renar!
Att rallyt inte kör utanför hemmet i Mittanderfors är något som Oliver beklagar. Han är samtidigt fullt medveten om att en flytt var helt nödvändig för att rallyt skulle kunna köras.
– Tycker att det nya området kring Umeå är ett viktigt steg även om det är tråkigt att flytta från Värmland men detta var vad som krävdes!
Att Oliver gillar snö och is bidrar till att han är så laddad inför nästa helg och menar att underlaget passar hans körstil.
– Du måste ha en aggressiv körstil med framhjulen i linjen och låta bakändan ”push”!
Tillfällige temachefen Julien Moncet bekräftar hur mycket jobb man lagt ner efter Monte och hoppas nu också få betal för slitet.
– Vi söker fortfarande bästa lösningarna med nya hybridbilen och våra tester har verkligen hjälpt oss att förbereda oss för vintervägar, förklarar Moncet.
– Alla tre i bilarna vet vad som krävs för att vara snabba på snö och nu hoppas vi få alla våra bilar i mål. Sjävklart förväntar vi oss att möta nya utmaningar men att dessa kulminerar med riktigt bra resultat.
Går man efter statistik så talar denna för att Moncet kan få rätt då han förfogar över två tidigare ”Svenska-vinnare”, Thierry Neuville 2018 och Ott Tänak året efter, fast då med Toyota. Mot detta sätter Toyota upp Elfyn Evans som segrare och detta senast rallyt kördes 2020.
*
Det blev som de flesta experter trodde Belgien och Ypres Rallye Belgium som ersätter inställda rallyt på Nordirland. Deltävling nio av de 13 tävlingar kommer att köras 18-21 augusti i Flandern och då med Ypres som centralort.
I fjol vann hemmafavoriten Thierry Neuville och troligtvis jublar han över att rallyt nu får ny chans. Lika glad är Jona Siebel hos WRC Promotorn.
– Belgien erbjöd något helt nytt, tuffa sträckor, kompakt format vilket innebar att det knappt fanns tid att ens andas!
*
Ny högerstol om än bara tillfälligt får Lucas Carlsson känna på i morgon. Förra helgen var det i Team NYEB:s Christoffer Haglund och Skoda R5 som Lucas läste noterna till Lima.
I morgon är det norrmannen Andreas Wiik med Polo R5 som tar ambitiösa Lucas tjänster i anspråk. Då i ett försöka att hålla jämna steg med t.ex Gus Greensmith i Numedalsrally.
– Många värdefulla mil och ännu mer rutin väntar, är väldigt tacksam över förtroendet och ser framemot helgen, berättar Lucas som tävlar för SMK Nyköping.
*
Inför 2022 var jag tämligen säker på att MAS Rallycup med sitt SM-likande upplägg var den cup som skulle bli störst på bekostnad av Supercupen, Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rallycupen. Men så här långt ser det ut som att jag har fel med den här slutsatsen. I helgens ”Vinterpokalen” med Sandvikens MK som ansvarig finns mindre än 80 startande och då har man för första gången dessutom draghjälp av VOC Mekonomen Rally och ”SverigeSerien”. Inte heller VOC-gänget är på åkhumör och har bara samlat dryga tjoget (ett tjog 20 stycken) i klass ”Standard” där då även ingår GruppF/E.
Råder lite oklarheter om vinterläget kring Sandviken men enligt rapporter ska det vara perfekta förhållanden där de tre sträckorna är belägna. När VOC-ansvarige Roger Fransson ska lista sin favoriter inför lördagen blir det idel kända namn.
— Jag tror på Kristoffer Karlsson, Dennis Persson (bilden) och Patrik Fredriksson i A och i B lär Tim Palmquist och Magnus Lindqvist göra upp klassegern, menar Fransson.
Om det varit garderingar hittills så spikar Franson vinnaren i C.
– Linus Flodin får kliva högst upp på pallen, även om han bröt i Torsby hann Linus med att visa hur snabb han är!
Från VOC till 4WD-gänget där det lär stå mellan Jari Liiten, Stig Andervang, Lars Stugemo, Johan Rudengren och sent anmälde Jari Saarinen. Trimmat 2 WD har samlat exakt lika många bilar som Standard, 28 och där lär det bli svårt att få stopp på Patrik Flodin. Detta trots att snabba SM-åkarna Hampus Jakobsson, Oscar Sundell och Patrik Dybeck lär göra allt för att hindra ny seger 940-seger. Två kul och udda inslag i klassen är hemmaföraren Peo Berglund som kör en VW 1302S medan Skepptunas Lars Fredriksson kör Volvo Amazon.
*
I helgen är det premiär för andra upplagan av Extreme E med tämligen stort svensk deltagande. Timmy Hansen kör i hop med Catie Munnings medan lillebror Kevin delar elbil med Molly Taylor. Fjolårsvinnaren Johan Kristoffersson har nu Mikaela Åhlin Kottulinsky som teamkompis men tyvärr så saknas den sista blågula delen i serien, Klara Andersson. SMK Hörby-föraren testades positivt för Covid-19 innan avfärden till Saudi Arabien och har ersatts av Tamaro Molinaro.
*
Patrik Sandell/Henrik Bolinder gjorde vad som krävdes sista dagen av East Africa Safari Classic Rally och gick upp till andra plats efter segraren Baldev Chager.
Utan drivaxel problemet så hade det säkerligen blivit jämtländsk seger i det klassisk rallyt. Men närmare än 7.43,9 kom man aldrig men då hade det körts in 15 av de 22 minuter som försvann på grund av den trasiga drivaxeln. Trea slutade Ian Duncan med sin Rover, fem minuter efter den svenske Porschen. Ken Block hade varit glad om det bara varit en drivaxel som kladdade, för honom var det problem mest hela tiden. Slutar som 19:e bil i hop med Alex Gelsomino och lite över tre timmar fram till segraren…
*
Förra helgen skrev jag om hur positivt det var med lite nya unga killar som gick Södra BF:s Teknikerkurs men tråkigt nog var detta ingen trend. Den planerade kursen för ”vanliga funktionärer” mer korrekt benämnd ”TL steg 2/3” har lockat alldeles för få deltagare.
– Tyvärr så får vi meddela att funktionärsutbildningen TL steg 2/3 den 26-27/2 måste ställas in, då det var dåligt med intresserade. Vi gör ett nytt försök längre fram, hälsar SGA:erna Sebastian Steiner och Ola Schönström.
*
Vid sidan av Opel så har numera även Skoda en plats i mitt hjärta och så klart är det märkets rallysatsningar som gjort att det är så. När jag växte upp var det dock ingen större glamour kring bilar från Mlada Boleslav och min far var kategorisk över detta, ”dj-la kommunist-mög” var han åsikt. Själv körde han Folkvagn och sedermera Opel och Ford Taunus, någon Skoda kom aldrig i närheten. Ärligt så var det väl också först när Octavian för sådär en 20 år sedan kom som WRC-bil, som mitt hjärta började bulta på riktigt. Idag har jag också svårt att tänka mig en fränare Rally2-bil än Fabian även om 110-modellen med #4 på sidan kanske är häftigare. Kan inte utan fundera på hur en sådan här tavla skulle sett ut om Volvo hade dristat sig till en sådan? Vad är Volvo 142, 240 och 940 mot vad tjeckerna åstadkommit…
*
Trevlig helg så hörs vi på söndag!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.