Oliver Solberg tog första totalsegern med R5-Polon, Emil B. blickar mot SM (?), Henning S. imponerade i NM-premiären och Tidemand visar upp sin ”stridsmålade” Fiesta!

Vilken start på R5-karriären som 17-årige Oliver Solberg fick i Petters Polo. Första gången i en 4WD-bil och då kom även första totalsegern när han och nya co-drivern Aaron Johnston vann lettiska premiären Rally Aluksne. 

Otrolig känsla att få ta allra första ”overall win” och dessutom i vår R5-debut,  jublade Oliver vid målgången.

Inget dåligt motstånd heller då tvåan var rutinerade WRC-ukrainaren med flera Rally Sweden-starter, Valery Gorban i sin WRC-Mini. 16 sekunder fick han däng med av 17-årige Oliver efter de tio väldigt vintriga sträckorna.

Med detta är det väl frågan om Petter får låna Polon något mer…

*

I R2-klassen genrepade årets ERC-vinnare Martin Sesks inför J-WRC i Rally Sweden och vann klassen nästan minuten före tvåan Virves i en likadan Fiesta R2.  En seger som stärker inför J-WRC och letten blev även elva totalt och därmed bästa 2WD-åkare. Än mer viktigt var att två av konkurenterna i J-WRC, Ken Torn och Roland Poom inte hade någon lyckad lördag, sexa respektive nia blev deras resultat. Bättre gick det för svenskduon Adam Westlund och Joakim Sjöberg i en R2 Peugeot. Nu blev de visserligen rejält distanserade som treor av Sesks, men att rå på en Europa-Mästare är inte hur lätt som helst…

*

Även om det var lite trögt för Emil Bergkvist till en början att få ihop WRC2-paketet så har det genom stenhårt jobb ändå lyckats. Inte nog med att WRC2-serien är spikad nu blickar även Emil inåt och planerar även för tävlingar på hemmaplan.

Vi jobbar stenhårt för att utveckla teamet och ta ytterligare steg för att nå den yttersta världseliten, berättar Emil.

Med nytillskott i vår organisation på marknadssidan  jobbar vi nu för att utöver WRC även köra tävlingar i Sverige. Men också andra internationella tävlingar, allt för att utvecklas och hitta ett högre tempo…

Onekligen skulle detta bli ett intressen tillskot till Rally-SM som kanske därmed snart får den status som mästerskapet förtjänar.  Nu jobbar Emil & Co vidare och söker nya samarbetspartners berättar han.

Vi har otroligt många olika skräddarsydda lösningar för att utnyttja varandras marknader. 

Inför Rally Sweden skickar Emil ut en trevare till alla.

Har du själv, eller vet du någon/något företag/person/organisation som vill vara med på resan att utvecklas till ett fullskaligt professionellt rallyteam, på både nationell och internationell nivå så vill vi gärna komma i kontakt. 

*

Ryske supertalangen Nikolay Gryayzin visade hemmaförarna var skåpet skulle stå när han vann Norska Mästerskaps-premiären Sigdalsrally. Ingen direkt överraskning, Gryazin i sin SRT-Skoda R5 har visat att han har kapacitet att vinna nästan var som helst . Även om han imponerade och var halvminuten före Henning Solberg så tycker jag ändå att storebror Solberg imponerar än mer. Medan Gryazin mer eller mindre bor i rallybilen så tävlar Henning mer sporadiskt och ändå sitter rallykänslan djupt begravd i ryggmärgen. Det som imponerar mest är att han dängde till WRC2-aktuelle Ole Christian Veiby/Jonas Andesson med lika mycket som han själv var bak Gryazin. Då ska man veta att Veiby kört mycket test/träning med sin nya R5 Polo. ändå räckte han inte till mot Henning som hade kvinnan med is istället för blod i ådrorna, österrikiskan Ilka MInor som notläsare. Med detta sällar sig Henning direkt till favoritskaran i kommande Rally Sweden så se upp Bergkvist, Kristoffersson och alla andra, norrmannen är på vinnarstråk…

Fyra slutade Anders Grøndal med Fiesta R5 men frånkörd med över två minuter av den ryske vinnaren. Som sjua totalt rullade svenskarna Mattias Monelius/Nicklas Edvardsson, Skoda in.

”Bruttlisten” blev lång, hela 26 bilar nådde inte till mål och bland dom Mads Østberg/Torstein Eriksen i den lånade Grupp N-Subarun. Redan före start på SS1 blev det ”Teknisk fejl”vilket i klartexte betydde bränsleläkage inne i kupén  och så var det roliga slut. Samma öde men en sträcka närmare målet drabbade hårdsatsande Frank Tore Larsen/Roger Eilertsen. Rallycrossaren Thomas Bryntesson som kör på norsk licens är flitig i rallyskogen mellan RX-uppdragen. I Sigdalsrally var det inte så kul för värmlänningen då det blev ”avkjøring” med Grupp H-240:an på sjunde sträckan.

I går visade Pontus Tidemand upp har hans WRC Fiesta kommer att se ut till Rally Monte Carlo och Rally Sweden. I stort sett samma utseende som Teemu Sunninen och Elfyn Evans bilar men på Pontus och Ola Floenes Fiesta har man så klart lagt till sina svenska samarbetspartners loggor…

*

En intensiv jobbhelg men ändå an jag med en liten Motorbloggen. I morgon blir  det lite om Tractive Winter Rally plus lite annat smått och gott…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *